Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 30 [ 746 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 30  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Weer een bijzonder Akhal-Teke veulen? Muzanna x Ikon

 
Profiel   

Ik volg!!!

Wat leuk dat je al deze info geeft, héél interessant!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 18:04 



 
Profiel   

Wat interessant allemaal. Een prachtige combinatie <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 18:20 



 
Profiel   

Wat een mooi nieuws dat ze nu wel drachtig is. Ik ben benieuwd wat deze combinatie gaat opleveren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 07:40 



 
Profiel   

Goklijstje schreef
amaniblauw - zwarte hengst - 22 mei - bles en 2 witte voeten
JoSav - palomino hengst - 23 mei
zigranta - valk hengst - 1 juni
jokari - vos hengst


Ik ben iets korter van stof dan anders en zal ook met smileys reageren.
Ik lees en waardeer elke reactie!
En moet nu wel reageren anders hou ik het niet meer bij en zegt mijn hulp :evaw: want wat veel reacties al!

xoranlover schreef
Spannend. Interessant ook om zo te lezen. Op naar een voorspoedige dracht en een mooi gezond veulen.

Ik teken ervoor!

Sansa schreef
Oh wat gaaf! Echt mijn droom om een Akhal-Teke te bezichtigen (en te kopen :o ) Hopelijk wordt het een fijne dracht en een gezond veulen!

Dankjewel, ik hoop het ook. Je bent welkom om kennis te maken als je eens in de buurt bent. :j

Dido2316 schreef
Wauw, wauw, wauw! Super interessant, mooi en spannend! <3

:o

fleurtjeuh schreef
Jaaa ik volg weer mee!
Zo benieuwd wat ze er deze keer van maakt!

:j :D

zigranta schreef
Gaaf! Ik volg :D
Mijn gok
valk hengst 1 juni :j

Ik zet je op de lijst!

Neon schreef
Fijn dat ze drachtig is :D en nu maar lekker gaan genieten van je dames en het prutske in de buik :D

<3 *\o/*

La_Lune schreef
Goh, wat ontzettend interessant weer! Ik volg natuurlijk, want na Muzka 1, kan het niet anders dan dat ik er nu ook weer bij ben. *\o/*


*\o/* *\o/*

amaniblauw schreef
Mijn gokje
Zwart- hengst- 22 mei 2022
Met bles en 2 witte voeten

Staat erop!

Mri schreef
Gaaf! Hier een stukje dan kan ik ook dit topic volgen <3

:D

Qimm schreef
Spannend Jorieke <3 Heel benieuwd wat voor moois hier uit mag komen en wat fijn dat het allemaal in 1x gelukt is, beetje mazzel na alle ellende is jullie meer dan gegund.

<3 <3 <3

culaccino schreef
Ohhh, wat spannend inderdaad! Je kan er altijd zo mooi en boeiend over vertellen; blijkbaar zelfs als je niet kunt schrijven. Sterkte daarmee, en heel veel succes en geluk met de dracht van je merrie! Hele mooie en bijzondere paarden heb je daar, zeg. <3

Dankjewel!
Creatief knippen en plakken, maanden de tijd nemen, een ghostwriter en een heel handig spraakprogramma! *\o/* :+

NatasjavE schreef
Gefeliciteerd met d dracht. Wat jammer dat de hengst inmiddels geruind is. Wat een plaatje.

Er is gelukkig diepvries, maar inderdaad zonde.

Piekosjj schreef
Nou, ik wil eigenlijk kijken of ik volgend jaar op zoek kan gaan voor een fijn endurance paard. Zal ik hier m'n geld op zetten dan? :D Uiteraard volg ik weer mee :):)

:j :+ Dit wordt wel weer een kilometer vreter gok ik. Ik heb nu 2x een veulen zien opgroeien, basis bijbrengen etcetera en vind het wel een aanrader. :))

Lynnepinny schreef
Zo leuk, ik volg weer *\o/*
Had ik de geld/tijd/ruimte maar, dan was een PB al onderweg :D

Wie weet Muzka III O:)

Freki schreef
Wat leuk! Ik ben een tijdje bij Argamak met wat paardjes bezig geweest, waaronder Karakum, was een heel speciaal en mooi beest:). Eigenaren van Argamak zijn ook echt leuke mensen. Toen ik er was, reed de baron (ik denk een jaar of 80?) elke dag met Ikon een rondje buiten, zo zou ik ook wel oud willen worden!!
Succes met je veulen, ik volg!

Een van de beste hengsten van Europa van dat moment als je het mij vraagt. :j En inderdaad op je oude dag elke dag buitenrijden *\%/* +:)+

bambi schreef
Wat een prachtig ras is dit toch <3

<3

miereneter schreef
Ik volg. Schitterend ras. En je topics zijn altijd erg leerzaam!

:o <3

hasufel schreef
Gefeliciteerd! Blijft sperma zo lang goed vruchtbaar in de diepvries als ikon al 21 jaar is… wauw
Worden thekes sowieso gemiddeld vrij oud?

Ja en ja! Er worden zelfs nog AT veulens geboren van sperma dat 40-60 jaar geleden is ingevroren. De vader van Manari is nu 32. Ik kende ook een Teke hengst die 42 is geworden die zelfs met 37 nog veulens verwekte. De moeder van Ikon is 27 geworden. De moeder van zijn halfbroer Akbar had met 27 zelfs nog een veulen aan de voet! Zo zijn er meer. Zo hard horen ze te zijn. :j

nps schreef
Wat tof dat ze uiteindelijk toch drachtig is! Heel leerzaam en interessant zo weer, ik volg mee. Prachtige (voormalig) hengst ook.

:D

JolisaJ schreef
Graag volg ik mee, vind jouw topics altijd erg interessant. En de Tekes zijn natuurlijk bloedmooi <3

:o :D

jokari schreef
Ze gaat er geen twee keer op rij een metallic valk merrie uitgooien hé. _-:( >;) :D :D

Ik ga deze keer voor een vos hengstje, dan moet ik alvast niet heel hard vloeken dat dat veulen niet naar mij kan komen. Je wil niet weten hoe lang (echt, máánden) heb gevloekt ivm Manari. :')

:knuffel: <3
Ik denk ook een hengst, want uit deze combi heb ik liever een merrie. :+ :+

FeverGloves schreef
Oeh wat spannend en heerlijk om jullie te volgen dus hier ook een ordinaire volgpost :o

:D +:)+

Berdien schreef
Citaat
...hebben we de knoop heel weloverwogen doorgehakt. :Y)


:D :D Ik ken weinig mensen die zoveel onderzoek doen, vergelijkingen en afwegingen maken voor er besloten wordt als jij/jullie. Indrukwekkend :j En gezien het ras ook zonder meer te begrijpen.

Zo blij voor jullie dat ze drachtig is! Ik volg hier en in het andere topic weer mee hoor!

:+ :o Lief!

Siamsmeesje schreef
Van harte gefeliciteerd, en nu hard duimen dat Muzka II gezond en wel op de wereld mag komen <3

<3 :j +:)+

BillyJ schreef
Ik volg!!!

Wat leuk dat je al deze info geeft, héél interessant!

:o Dankjewel.

Bootsiebob schreef
Wat interessant allemaal. Een prachtige combinatie <3

:D Dankjewel!

Manou schreef
Wat een mooi nieuws dat ze nu wel drachtig is. Ik ben benieuwd wat deze combinatie gaat opleveren.

:D :j :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 20:24 



 
Profiel   

Ook hier volg ik mee! :D

Ik heb wel een vraag met betrekking tot het verkoop van het veulen. Je geeft zelf altijd aan dat Tekes heel mensgericht zijn en zelf hun mens uitzoeken, zoals Muzka I ook gedaan heeft met jouw man. Hoe pak je dat aan wanneer je een veulen verkoopt? Verkoop je dat al terwijl het nog niet geboren is, komen mensen op volgorde van interesse op een wachtlijst en mogen ze langskomen zodra het veulen geboren is om te kijken of er een klik is of of of? Ik snap dat dat voor iedere fokker anders is, maar ik ben wel benieuwd naar jouw kijk daarop en hoe jij/jullie dat gaan aanpakken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 20:46 



 
Profiel   

Wat fijn dat je nu ook hulp hebt om hier lekker te posten! Ik heb net het hele verhaal over Ikon gelezen, wat een stuk weer zeg!
Zijn er eigenlijk überhaupt Tekes zonder zo’n bijzonder verhaal? :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 20:59 



 
Profiel   

Een van de weinige mensen die zo goed nadenkt en diepgaand onderzoek doet naar de hengst en combinatie, die gemaakt wordt!
Heel veel respect daarvoor. _/-\o_

Ik volg uiteraard ook weer, al is dat veelal stilletjes aan de zijlijn. ^)
Ben heel erg benieuwd wat eruit gaat komen! Na alle pech, hoop ik dat het alles wordt waar je op hoopt. :j

Als kleurtjes-gek moet ik het natuurlijk vragen; heb je voorkeur voor een bepaalde kleur?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 21:01 



 
Profiel   

Ik kom ook volgen! Vind dit zo'n prachtig en interessant ras! Jammer dat ze naar mijn idee toch vaak wat 'klein' blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 21:15 



 
Profiel   

Dyphusion schreef
Ook hier volg ik mee! :D

Ik heb wel een vraag met betrekking tot het verkoop van het veulen. Je geeft zelf altijd aan dat Tekes heel mensgericht zijn en zelf hun mens uitzoeken, zoals Muzka I ook gedaan heeft met jouw man. Hoe pak je dat aan wanneer je een veulen verkoopt? Verkoop je dat al terwijl het nog niet geboren is, komen mensen op volgorde van interesse op een wachtlijst en mogen ze langskomen zodra het veulen geboren is om te kijken of er een klik is of of of? Ik snap dat dat voor iedere fokker anders is, maar ik ben wel benieuwd naar jouw kijk daarop en hoe jij/jullie dat gaan aanpakken!

Idealiter zou het inderdaad op klik zijn, maar dat is wel erg onorthodox en onpraktisch. Daar zullen veel mensen op afhaken. Wat mijn man met Manari heeft is pure magie, maar met werk kan een ander er ook echt een sterke band mee opbouwen, zeker bij zo’n jonkie.
Ik heb Muzanna als veulen ongezien gekocht en ze is echt mijn soulmate. <3

Dus iemand die Muzka II echt graag wil hebben zal ongetwijfeld als dat nodig is willen werken aan die band als de vonken niet meteen vanzelf over springen. :j
Naarmate ze ouder worden wordt dat wel steeds harder werken, dus een veulen kopen is bij dit ras echt makkelijker.


Dido2316 schreef
Wat fijn dat je nu ook hulp hebt om hier lekker te posten! Ik heb net het hele verhaal over Ikon gelezen, wat een stuk weer zeg!
Zijn er eigenlijk überhaupt Tekes zonder zo’n bijzonder verhaal? :')

:') _/-\o_ :D


Faline schreef
Een van de weinige mensen die zo goed nadenkt en diepgaand onderzoek doet naar de hengst en combinatie, die gemaakt wordt!
Heel veel respect daarvoor. _/-\o_

Ik volg uiteraard ook weer, al is dat veelal stilletjes aan de zijlijn. ^)
Ben heel erg benieuwd wat eruit gaat komen! Na alle pech, hoop ik dat het alles wordt waar je op hoopt. :j

Als kleurtjes-gek moet ik het natuurlijk vragen; heb je voorkeur voor een bepaalde kleur?

Dankjewel, mooi compliment. Jij geen volg topic?
Een smoky cream zou ik wel erg cool vinden, die zie je niet veel! Maar echt een voorkeur heb ik niet, omdat het veulen voor de verkoop is. Een zwarte zou ik juist wel moeilijk vinden. Te mooi. :7

DreamGuide schreef
Ik kom ook volgen! Vind dit zo'n prachtig en interessant ras! Jammer dat ze naar mijn idee toch vaak wat 'klein' blijven.

Ja, zeker zo’n 3000 jaar geleden lag de stokmaat al gemiddeld rond 160. 165 en zelfs 170+ zijn er zeker, maar vaak wel aan de prijs. Zie bijvoorbeeld: Sportstal Uspensky. Groter dan 165 hoeven ze voor mij niet om diverse redenen. Maar vergeleken met een KWPN is dat niet zo groot en er zijn fokkers die daar wel op selecteren. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 21:37 



 
Profiel   

Potdorie, wat een mooie paarden. Bijzonder interessant om zoveel over het ras te lezen. Ik wist niet dat AT's ook zo veelzijdig zijn. Ik volg heel graag mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 08:53 



 
Profiel   

Koekie73 schreef
Potdorie, wat een mooie paarden. Bijzonder interessant om zoveel over het ras te lezen. Ik wist niet dat AT's ook zo veelzijdig zijn. Ik volg heel graag mee.

:o :D Dankjewel!

Zal ik hier dan gelijk even spammen hoe veelzijdig ze zijn?
Ik knip en plak even uit eerdere topics. Dus excuses als ik soms in herhaling val. :=

AT zijn zeer veelzijdig. Ze zijn en worden op Olympisch niveau uitgebracht in dressuur, springen en eventing. Daarnaast worden ze uitgebracht op de renbaan, onder meer in Pjatigorsk, voorheen ook in Machatsjkala en ook in Turkmenistan en Iran lopen ze naast reguliere sport op de baan.

AT zijn zo veelzijdig mede omdat er verschillende types zijn; niet alle Tekes voldoen aan het clichébeeld van een windhondpaard dat veel mensen hebben (dat zijn voornamelijk de renpaarden).

AT in Pjatigorsk:


Ze worden wereldwijd ook uitgebracht in Engelse disciplines, waaronder ook endurance, verder allerhande FEI sport, allerhande Western disciplines, polo, rensport en traditioneel Turkmeense ruiterij (zoals djigitovka) van basisniveau tot A en Olympisch kader.
Het zijn intelligente, werkwillige paarden die alles uit de kast halen voor hun mens. Veel vermogen, zeer wendbaar, snel en atletisch.
Momenteel lopen er diverse in Grand Prix dressuur. En het is ook zeker niet zo dat die allemaal afstammen van de meervoudig Olympisch kampioen (en tevens zeer veelzijdige) Absent.

Het prototype van die veelzijdigheid zijn ongetwijfeld Arab, diens zoon Absent en zijn nakomelingen. Ook mijn merrie stamt van deze beide hengsten af.

De generaal Budjonny (van de gelijknamige cavaleriepaarden) heeft in de jaren 30 de AT hengst Arab gekregen van Stalin en zo is de hengst op hoog niveau in de military uitgebracht, onder de naam Kazbek. Arab was de vader van Absent en was zelf het prototype van de veelzijdigheid van dit ras. Absent won op de OS in de dressuur meerdere plakken incl. individueel goud (tot de paarden van Anky onbetwist het meest succesvolle dressuurpaard ooit; dusdanig overheersend dat een vierde deelname aan de OS werd gedwarsboomd), maar sprong onder de man ook 1.80 hoog. Hij werd op het hoogste niveau uitgebracht onder 3 verschillende ruiters; zo eenkennig zijn ze dus zeker niet als je ze de kans geeft een band op te bouwen.

Zijn vader Arab sprong op 18-jarige leeftijd nog 2.19 meter onder de man, was kampioen in de military, als tweejarige liep hij al op de baan (Absent overigens ook) en als vijfjarige legde hij in 1935 met zijn ruiter 4.300 km af in 84 dagen, waarvan in 3 dagen 360 km door woestijngebied zonder water. Ze doorkruisten woestijn, berggebied, steden, moeras, noem maar op. Na die trek werd hij aan Budjonny geschonken, maar daar eindigde het avontuur van Arab niet, want in mei 1945 zou hij Stalin dragen tijdens de overwinningsparade in Moskou. Naar verluid liet hij Stalin daags daarvoor zand happen (AT laten zich niet domineren en niet zomaar door iedereen rijden) dus liet Stalin zijn belangrijkste generaal Zhukov (Zjoekov) zijn plaats innemen. Zo werd Arab vereeuwigd in standbeelden, munten, schilderijen, enz. Hij werd het witte ros van Zhukov.

Zijn zoon Absent was lange tijd onbetwist het meest succesvolle dressuurpaard ooit. Hij baarde enorm veel opzien tijdens zijn eerste OS als net 8-jarige hengst in Rome. Hij was de absolute publiekslieveling waar hij ook kwam. De zwarte zwaan werd hij ook wel genoemd.

De beroemde Absent hoort in hetzelfde rijtje thuis als dressuurlegendes als Bonfire, Salinero, Totilas en Matador. Voor velen, ook in het dressuurwereldje, echter een volstrekt onbekend paard of er wordt zelfs beweerd dat het geen zuivere Teke kon zijn geweest, want die kunnen niet zo lopen en zijn niet zo mooi gebouwd. Tja…

Absent was een paard dat zo ongekend succesvol was op het hoogste niveau dat een vierde deelname aan de Olympische Spelen werd gedwarsboomd. Ook werd de hengst uitgeroepen tot dressuurpaard van de eeuw (tot men hem weer vergat, want tegenwoordig kent vrijwel niemand hem). In 1960 werd hij bij zijn eerste deelname, net 8 jaar oud, Olympisch kampioen dressuur met de bijnaam “de zwarte zwaan” en veroverde ondanks de Koude Oorlog die in alle hevigheid woedde, de harten van menig westerling die in Rome een glimp van hem opving. Hij werd daar de absolute publiekslieveling. Overal waar hij in de ring verscheen trouwens, onder welke ruiter dan ook. De volgende spelen ging het minder, volgens bronnen omdat hij met harde hand getraind werd en AT dulden dat niet. Desondanks won hij ook de keren daarop wederom medailles, waaronder individueel brons en team goud.

Een karaktervol paard dus, dat zich niet zomaar liet domineren en minder dan 100% inzet van zijn ruiter niet duldde, maar tegelijk met liefde en enorme voorzichtigheid met de jonge kinderen van zijn wedstrijdruiter op buitenrit ging. Ook alleen. Weinig hengsten kunnen dat, maar voor Tekes is het eerder regel dan uitzondering.

Uiteindelijk was hij onder drie verschillende ruiters succesvol op het hoogste niveau.
Wat nog minder mensen weten is dat Absent ook 1.80 sprong onder de man en als 2-jarige nog op de baan had gelopen alvorens hij in korte tijd werd klaargestoomd voor dressuur. Er zijn weinig Olympisch dressuurkampioenen in de geschiedenis die hem dat na konden doen. Diverse van zijn directe nakomelingen schopten het in de dressuur, eventing of springsport (!) tot Olympisch kader.
Het verhaal van enkele van zijn nakomelingen is weer een verhaal op zich. Tragisch wel. En mogelijk zelfs met opzet in het spel. Ongekend talent dat daarmee verloren is gegaan, in 3 disciplines op Olympisch niveau, nakomelingen van 1 Teke hengst.

Hij is niet de enige, maar wel de bekendste.
Dus veelzijdig? Absoluut.

Overigens is de vader van mijn 2018 veulen ook succesvol uitgebracht in 3 verschillende disciplines tot nationaal niveau (want pas op latere leeftijd uitgebracht).
En met 32 jaar nog altijd spijkerhard en kerngezond. Hij mist wat tanden, maar heeft het jaren ook echt niet makkelijk gehad.
Hij is de laatste nog levende zoon van de legendarische Omar, onbetwist kampioen van de hippodromen van Pjatigorsk en Machatsjkala. Een naam die dusdanig legendarisch is dat mijn jonge merrie door sommigen “die Omar merrie” wordt genoemd omdat ik een tegenwoordig echt unieke II x IV lijnteelt heb toegepast, want Omar is al sinds 1992 dood.


Tekes zijn spijkerhard en veel veelzijdiger en atletischer dan mensen denken. Ze vergen alleen een totaal andere manier van rijden, want menig Olympisch ruiter heeft ze uitgeprobeerd maar kon er niet mee door een deur omdat je ze niet als een warmbloed kunt rijden. Dat pikken ze gewoonweg niet.
Als ik soms zie hoe anderen met hun paard omgaan denk ik met een Teke heb je dan oorlog.

Nog wat voorbeelden:


Hier de training van een 7-jarige in het basiswerk.

Ook Anja Beran post regelmatig beeldmateriaal van haar Tekes.

En ook in de eventing zijn ze op Olympisch niveau uitgebracht o.a. in Rusland en omliggende landen, en de VS.
Voor een idee van hun springvermogen, hier de kleine “grote” Kandar:
Een paardje, zelfs pony, voor velen. Maar een springkanon. AT in een notendop.
Overigens net als Ikon uit een Kaltaman merrie.



Julia Schmid en haar man brengen diverse Tekes uit in eventing. Haar jonge hengst heeft ze echter verkocht aan Anja Beran die hem in de klassieke dressuur opleidt, zij had al een andere Teke hengst voor de dressuur.
Hier als 4-jarige:



De eerste basis heeft hij bij Uspensky: http://akhal-teke.net opgedaan.
Ook zij brengen Tekes uit in diverse disciplines.
Overigens klopt dat niet helemaal, want Amadei heeft ook op de renbaan gelopen. :j

Daar staan ook allerlei video’s van eventing, springen, rensport en dressuur.
Zie ook hier een indruk van AT in de VS, waar maar een hele kleine populatie is: https://www.akhal-teke.org/tekes-in-sports.html

Overigens zijn AT en vooral ook kruisingen zo door de jaren en heen al diverse keren op hoog niveau ook in het Westen in de sport uitgebracht, maar dan als warmbloed. Een voorbeeld is de Russische Trakehner hengst Chan van de dressuurfamilie Klimke. Dat was een AT halfbloed.

Ter afsluiting nog wat traditioneler werk:



Vind ik altijd een leuke video om te delen. :D

En hier, tijdens een trek van 6500 km waar ook een stukje over op bokt heeft gestaan.

Zo, een indruk van hoe zo’n veelzijdige Teke er onder zadel uitziet. ;)

Ook in het circus worden ze graag gezien vanwege hun intelligentie.
Verder hebben er al enkele de Amerikaanse Tevis Cup uitgereden. Niet slecht op dat handjevol dat daar in de endurance wordt uitgebracht.

Ze zijn dus inderdaad verrassend veelzijdig. Als ras, maar individueel ook.
De vader van mijn merrie liep op Int. I en II, Grand Prix niveau dressuur, en zelf uit een eventer. De vader van haar moeder was meervoudig kampioen van Rusland in eventing.

Ik verwacht dus absoluut wel een veelzijdig veulen te fokken. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 14:30 



 
Profiel   

Wat gaaf! Gefeliciteerd met de dracht! *\o/*
Interessant wat je allemaal verteld hebt.

Ik heb Ikon een aantal jaar geleden gezien. Wat een mooi en superlief paard!
Toen ik je verhaal las dacht ik eerst wel: huh, hij is een ruin.
Fijn dat ze nog rietjes van hem hebben.
Prachtig vaderpaard met een mooie kleur en goed karakter! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 15:17 



 
Profiel   

Echt ontzettend leuk om dit te leren. Dank voor het delen van al je kennis!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 16:09 



 
Profiel   

Respect voor de openingspost, en hier ga ik natuurlijk volgen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 18:04 



 
Profiel   

Ik vind het altijd zo geweldig om jou informatie over deze prachtpaarden te lezen, ik steek er altijd wat van op! Ik kom hier ook volgen, en nog gefeliciteerd met de dracht!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 18:51 



 
Profiel   

Toby schreef
Wat gaaf! Gefeliciteerd met de dracht! *\o/*
Interessant wat je allemaal verteld hebt.

Ik heb Ikon een aantal jaar geleden gezien. Wat een mooi en superlief paard!
Toen ik je verhaal las dacht ik eerst wel: huh, hij is een ruin.
Fijn dat ze nog rietjes van hem hebben.
Prachtig vaderpaard met een mooie kleur en goed karakter! <3

Haha, ja mensen kijken wel gek als je zegt mijn merrie is drachtig van een ruin. :Y)
Heel goed karakter inderdaad, zeker iets wat ik erg belangrijk vind.


Koekie73 schreef
Echt ontzettend leuk om dit te leren. Dank voor het delen van al je kennis!

:o :D


Set_Elkol schreef
Respect voor de openingspost, en hier ga ik natuurlijk volgen!

:= Kan ik ook niet laten natuurlijk.:))
En *\o/*


rosak schreef
Ik vind het altijd zo geweldig om jou informatie over deze prachtpaarden te lezen, ik steek er altijd wat van op! Ik kom hier ook volgen, en nog gefeliciteerd met de dracht!

:o Dankjewel, leuk.


Weinig te melden momenteel.
Merrie is haar lieve, zachte zelf.
Laatst kwamen we in de ochtend op stal. Ze hinnikt altijd zodra ze me ziet maar dit verwachtte ze niet (meestal vaste tijd). Dus enorme ogen. :wow: Vervolgens een hele schattige hinnik. En meteen naar me toe ook al zat ik nog in de auto. <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 19:42 



 
Profiel   

Muzanna is wat humeurig richting Manari. Ze wil geen gezeur aan haar hoofd.
Verder vanwege de vliegen toch een regen/vliegendeken combi aangeschaft. Ze had er wel erg hinder van. Hun vachten weren de vliegen met regen toch minder dan met zon. Voor mijn eigen gemoedsrust dus toch maar dekens gekocht. Was nog lastig, want wat ik wilde was overal uitverkocht. -O-

Ik zit nog te dubben om een geslachtsecho te laten doen. Iemand daar ervaring mee?
Er zijn geïnteresseerden die specifiek een hengst willen uit deze combi en een ander die juist liever een merrie wil :+ maar liefst nu al kopen dan wachten tot het veulen er is. Bang om achter het net te vissen misschien? Dus daar twijfel ik een beetje om.

Ik weet ook niet of er hier iemand is met ervaring met in utero verkoop en geslachtsbepaling. Zie in utero vooral veel bij grotere stallen en weinig bij particulieren.
Stof om over na te denken in elk geval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 12:29 



 
Profiel   

Wat ik begreep uit het dikke buiken topic is dat de geslachtsbepaling alles behalve zeker is…
Valt het niet te combineren? Bij merrie gaat ze naar die mensen en bij hengst gaat ie naar die andere?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 12:51 



 
Profiel   

Geen idee of ze daarvoor open staan. Wordt misschien een ingewikkelde constructie vanwege kopers uit het buitenland.
Maar ik neem het toch mee. Niet eens bij stilgestaan maar misschien de kortste klap. En anders zullen ze inderdaad misschien moeten wachten tot ze zekerheid hebben. Dat is het nadeel van in utero verkoop, maar dat is dan de gok die je neemt want het heeft natuurlijk ook weer voordelen.
Geloof dat er wel een aantal DA zijn die beweren vrijwel altijd juist te bepalen. Niet dus?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 13:04 



 
Profiel   

Hmm, volgens mij is het ook bij die dierenartsen niet 100% dus dat zou ik dan niet durven gokken.
Denk dat de optie van Hasufel wel een goede is, maar dan een aanbetaling die je weer terugstort naar de "missende" partij. Wel contract werkje, maar dan zijn ze wel zeker van het veulen en heb jij ook gewoon zekerheid al wat best fijn is :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 14:25 



 
Profiel   

Ik reageer niet snel maar ik ben al jaren verliefd op het ras...
Dat ze veelzijdig waren en heel intelligent en gevoelig op ruiter waren, wist ik wel wat vanaf (tevens de reden waarom ze mij zo aanspreken)
Maar dat van de olympische sporten wist ik niet en vind ik erg leuk om te lezen/ leren.

Hopelijk kan ik volgend jaar na mn zwangerschap of anders in de toekomst een eigen AT aanschaffen

Ik ben heel erg benieuwd naar het veulentje en zal zeker een stille meelezer zijn, veel succes en geluk met de dracht en bevalling!
Ik gok trouwens op een metallic Palomino merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 14:45 



 
Profiel   

Hoi JoSav, mijn vader heeft met veel plezier jouw uitgebreide topic gelezen en mij gevraagd om deze reactie te plaatsen. Mogelijk heeft de baron je hier al wat over verteld, maar mijn vader heeft vorig jaar een veulentje gefokt van Ikon! Geen raszuivere AT, maar uit een veelzijdige KWPN-merrie.

Hierbij een filmpje van Pialotta en haar moeder vorig jaar zomer :-)


Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 15:03 



 
Profiel   

Citaat
Dankjewel, ik hoop het ook. Je bent welkom om kennis te maken als je eens in de buurt bent. :j


Dat zou ik echt fantisch vinden! Ik woon in Denemarken, maar bezoek zo'n 2x per jaar mijn familie (behalve dan de afgelopen 2 jaar..)Mijn vriend heb ik helemaal enthousiast gemaakt over dit ras, dus toen ik je uitnodiging liet zien, was hij net zo happy als ik! :') Gaat het goed met Muzanna?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-21 10:43 



 
Profiel   

wendy1987 schreef
Hmm, volgens mij is het ook bij die dierenartsen niet 100% dus dat zou ik dan niet durven gokken.
Denk dat de optie van Hasufel wel een goede is, maar dan een aanbetaling die je weer terugstort naar de "missende" partij. Wel contract werkje, maar dan zijn ze wel zeker van het veulen en heb jij ook gewoon zekerheid al wat best fijn is :)

Nee 100% garantie krijg je inderdaad sowieso niet.
Lukt dat niet dan is afwachten ook altijd een optie. Is toch een beetje de afweging bij in utero een veulen kopen. Garantie op kleur en geslacht krijg je niet, maar je kunt het treffen en een hele mooie voor minder dan normaal kopen. Zulke afwegingen kan ik niet voor een koper maken natuurlijk.


ShaNel16 schreef
Ik reageer niet snel maar ik ben al jaren verliefd op het ras...
Dat ze veelzijdig waren en heel intelligent en gevoelig op ruiter waren, wist ik wel wat vanaf (tevens de reden waarom ze mij zo aanspreken)
Maar dat van de olympische sporten wist ik niet en vind ik erg leuk om te lezen/ leren.

Hopelijk kan ik volgend jaar na mn zwangerschap of anders in de toekomst een eigen AT aanschaffen

Ik ben heel erg benieuwd naar het veulentje en zal zeker een stille meelezer zijn, veel succes en geluk met de dracht en bevalling!
Ik gok trouwens op een metallic Palomino merrie.

Leuke reactie!
Het zijn hele atletische paarden, maar niet iedereen krijgt het eruit gereden. Als ik die beelden zie van de vijfkamp denk ik dat je met een AT al lang en breed ruzie had gehad. -:(-
Terecht natuurlijk.
Maar zelfs menig springruiter is te hard of laat de stalruiter teveel trainingen overnemen om het respect van een Teke te verdienen. :o
Het zijn geen op zondag kom ik eens naar stal en dan gaan we ervoor paarden, zeg maar.

Ik zet je gokje erbij. :D
Ga je op zoek naar een jonkie of een beleerde? Er komen meer veulens dan beleerde AT op de markt, zeker in Europa.


viefdepief schreef
Hoi JoSav, mijn vader heeft met veel plezier jouw uitgebreide topic gelezen en mij gevraagd om deze reactie te plaatsen. Mogelijk heeft de baron je hier al wat over verteld, maar mijn vader heeft vorig jaar een veulentje gefokt van Ikon! Geen raszuivere AT, maar uit een veelzijdige KWPN-merrie.

Hierbij een filmpje van Pialotta en haar moeder vorig jaar zomer :-)

[ Video ]

Wat leuk! Bedankt voor jouw reactie (en eigenlijk je vader).
Ik wist inderdaad dat Ikon al enkele KWPN veulens had.
Erg chique veulen! Qua kleur wel echt een kopie van de moeder, haha.


Sansa schreef
Citaat
Dankjewel, ik hoop het ook. Je bent welkom om kennis te maken als je eens in de buurt bent. :j


Dat zou ik echt fantisch vinden! Ik woon in Denemarken, maar bezoek zo'n 2x per jaar mijn familie (behalve dan de afgelopen 2 jaar..)Mijn vriend heb ik helemaal enthousiast gemaakt over dit ras, dus toen ik je uitnodiging liet zien, was hij net zo happy als ik! :') Gaat het goed met Muzanna?

Wat leuk! :D Mijn man is ook helemaal om en heeft inmiddels zelfs zijn eigen Teke. O:)
Muzanna gaat super. Ze is helemaal zen.

Gisteren was er een bruiloft, dus overal versiering en ballonnen. De paarden bleven daarom binnen en volgens mij durfde niemand te rijden of longeren. Onze Tekes gaven er in elk geval helemaal niks om.
Muzanna dacht echt “moet ik hier iets van vinden dan?” En toen bedacht ik me dat ze ooit zelfs eens een vlieger op haar rug heeft gekregen en geen kik gaf. Er is ooit zelfs letterlijk een bom naast haar ontploft en daar gaf ze ook niks om.

Manari dacht bij haar eerste ballon :wow: en meteen daarna :O
Ze zijn niet bang aangelegd zullen we maar zeggen. _O-

Ik heb foto’s. Die zal mijn man binnenkort voor me uploaden. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-21 14:13 



 
Profiel   

Sansa schreef
Citaat
Dankjewel, ik hoop het ook. Je bent welkom om kennis te maken als je eens in de buurt bent. :j


Dat zou ik echt fantisch vinden! Ik woon in Denemarken, maar bezoek zo'n 2x per jaar mijn familie (behalve dan de afgelopen 2 jaar..)Mijn vriend heb ik helemaal enthousiast gemaakt over dit ras, dus toen ik je uitnodiging liet zien, was hij net zo happy als ik! :') Gaat het goed met Muzanna?

Er staat trouwens ook een halfzus van Manari in Denemarken. Zelfde vader.
Op de keuring is zij als 3 jarige kampioen van Europa geworden. Ook een grote circus clown qua karakter als ik de eigenaresse moet geloven. :') :))
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-21 15:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 30 [ 746 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 30  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen