Hopelijk een Lusitano veulen op komst in 2025!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cath

Berichten: 3605
Geregistreerd: 28-12-04
Woonplaats: Laren

Hopelijk een Lusitano veulen op komst in 2025!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-24 19:41

Na lang zoeken naar een geschikte hengst hebben we besloten om dit jaar onze Lusitano merrie te laten insemineren.
Helaas is mijn lieve P.R.E. ruin nu met pensioen wegens chronische blessures en omdat mijn man ook graag rijdt, leek ons het een mooi idee om een veulen uit onze Lusitano merrie te fokken.
Ik hoop dat ze haar fijne beweging en uitstraling door zal geven aan het veulen. Verder heb ik haar ook helemaal op de foto laten zetten toen ik haar ging inrijden en alles zag er goed uit. Dus dat vind ik ook een fijne gedachte.
De hengst die we hebben uitgezocht is Equador MVL. Ik heb voor deze hengst gekozen omdat ik hoop wat meer bot toe te voegen en een sterke bovenlijn. Zijn nakomelingen spraken mij ook aan en waren op deze punten verbeterd tov. hun moeder.

Ook al is ze nog niet drachtig het leek mij leuk om alvast een topic aan te maken. Maandag brengen we haar naar de kliniek, daar blijft ze staan omdat de hengst alleen via diepvries beschikbaar is. Ze laat zich daarnaast ook niet goed hengstig zien dus ik ben heel benieuwd hoe ver ze nu in haar cyclus zit.

De dame in kwestie, hier was ze 4 jaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En met 6 jaar

Afbeelding


De hengst:


Afbeelding


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cath op 12-04-24 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

_Mars

Berichten: 480
Geregistreerd: 17-12-16

Re: Hopelijk een Lusitano veulen op komst in 2025!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 20:01

Wauw!!! Fantastisch mooie merrie! Leuke match ook! Ik ben van de partij!

CairnTerrier

Berichten: 987
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Re: Hopelijk een Lusitano veulen op komst in 2025!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 20:11

Wat een prachtige combinaties <3 Normaal vind ik PRE’s niet zo mooi, maar dit zijn wel twee heel bijzondere met beiden een mooi uiterlijk !

Flubberboot

Berichten: 2876
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Hopelijk een Lusitano veulen op komst in 2025!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 22:00

Prachtige combi <3

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 00:02

CairnTerrier schreef:
Wat een prachtige combinaties <3 Normaal vind ik PRE’s niet zo mooi, maar dit zijn wel twee heel bijzondere met beiden een mooi uiterlijk !


Kleine correctie: het zijn beide lusitano’s

CairnTerrier

Berichten: 987
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 09:13

Lukasje schreef:
CairnTerrier schreef:
Wat een prachtige combinaties <3 Normaal vind ik PRE’s niet zo mooi, maar dit zijn wel twee heel bijzondere met beiden een mooi uiterlijk !


Kleine correctie: het zijn beide lusitano’s

Mag ook ! Mijn mening doet er ook niet toe. Ze zijn knap :j

_Tarzan

Berichten: 11174
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Hopelijk een Lusitano veulen op komst in 2025!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 09:18

Prachtige combinatie, dat veulen moet wel mooi worden!

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Re: Hopelijk een Lusitano veulen op komst in 2025!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 09:20

Gaaf!!

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 09:21

Leuk! Aansprekende merrie heb je daar.

Ik snap de gedachte om meer bot toe te voegen, en Equador was natuurlijk een hele goede lusitano met veel massa. Ik ben dus benieuwd naar het veulen.

Lyona

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Hopelijk een Lusitano veulen op komst in 2025!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 09:22

Prachtige combi en hele mooie merrie ook! Ik volg mee!

Contemplate
Berichten: 200
Geregistreerd: 21-01-20

Re: Hopelijk een Lusitano veulen op komst in 2025!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 09:57

Gaaf, ik volg mee! Ik ben niet thuis in fokken maar erg fan van Lusitano's.

Cath

Berichten: 3605
Geregistreerd: 28-12-04
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-24 18:05

Bedankt allemaal voor jullie leuke reacties, leuk dat jullie mee volgen! Ik vond/vind het wel erg spannend hopelijk gaat het lukken! Ik heb zolang gezocht naar hengsten maar uiteindelijk toch voor onze eerste keuze gegaan.


_Mars schreef:
Wauw!!! Fantastisch mooie merrie! Leuke match ook! Ik ben van de partij!


Dankjewel! Ik ben ook heel blij hoe ze is uitgegroeid. We kochten haar toen ze 6 maanden oud was.
Altijd spannend hoe ze uitgroeien en of ze gezond blijven. Eerst waren we even bang dat ze te klein zou blijven maar ze gaat al over de 1.65 heen. :+

Afbeelding

Afbeelding


CairnTerrier schreef:
Wat een prachtige combinaties <3 Normaal vind ik PRE’s niet zo mooi, maar dit zijn wel twee heel bijzondere met beiden een mooi uiterlijk !


Dankjewel! Ik vind zelf dat er best wel verschil zit in de P.R.E. en de Lusitano qua bouw. Mijn P.R.E. is best zwaar van voor en veel Lusitano's zijn naar mijn mening toch wat 'evenwichter' gebouwd en vaak minder hectiek in de beweging. Er zijn altijd wel uitzonderingen natuurlijk. Maar toen ik haar kocht heb ik wel bewust daar wat meer opgelet.
Dit is mijn P.R.E. in zijn goede tijd.
Afbeelding

LvdO

Berichten: 421
Geregistreerd: 03-01-13

Re: Hopelijk een Lusitano veulen op komst in 2025!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 19:26

Gaaf hoor! ik ben heel benieuwd en volg alvast lekker mee!

Ik wil in de toekomst ook een veulen uit mijn Lusitano merrie.

Heb je je merrie van tevoren laten opnemen in het stamboek, in verband met papier? ik weet niet of dat nodig is als je het veulen toch zelf gaat houden.

In ieder geval, heel spannend en juist interessant om vanaf het allereerste moment mee te kunnen volgen. Juist het hengstig zien en het insemineren en alles is super interessant en leerzaam, dus ik vind het heel leuk dat je dat ook al deelt.

Cath

Berichten: 3605
Geregistreerd: 28-12-04
Woonplaats: Laren

Re: Hopelijk een Lusitano veulen op komst in 2025!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-24 19:43

We gaan in september naar de keuring of het jaar erop. We hebben wat langer gewacht omdat ze nog erg jeugdig was. Je mag je merrie ook later aanbieden dat hoeft niet voordat ze drachtig is. Mocht het veulen toch voor de verkoop zijn voorzie ik geen problemen. We gaan haar sowieso aanbieden voor de keuring Mocht ze niet er door komen heb ik al gegadigden voor het veulen als wij het niet zouden aanhouden. Dus daar maak ik mij niet zoveel zorgen om. Plus dat ze aan huis staan dus dat scheelt ook.

maj0

Berichten: 6592
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Hopelijk een Lusitano veulen op komst in 2025!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 12:52

Vaak haak ik aan aan het einde van de dracht haha. (Hoef ik niet zo lang te wachten := )

Maar vind wel interessant om van af het begin mee te lezen.

Ik ben heel benieuwd naar het eventuele veulen.

Heb je voorkeur hengst of merrie? Of heb je zo iets 1 van de 2 gaat sowieso weg?

Cath

Berichten: 3605
Geregistreerd: 28-12-04
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 14:29

We hebben haar net gebracht. Ze begon gelijk van haar hooi te knabbelen dus dat is fijn.
Vandaag of morgen gaan ze kijken of ze haar kunnen scannen. Spannend!!
Morgenochtend ga ik weer naar haar toe, ik hoop dat ze een beetje kan wennen daar.


maj0 schreef:
Vaak haak ik aan aan het einde van de dracht haha. (Hoef ik niet zo lang te wachten := )

Maar vind wel interessant om van af het begin mee te lezen.

Ik ben heel benieuwd naar het eventuele veulen.

Heb je voorkeur hengst of merrie? Of heb je zo iets 1 van de 2 gaat sowieso weg?


Haha snap ik. Ik twijfelde eerst ook nog om te wachten met een topic maar ik vind het leuk om ook voor mezelf het een beetje bij te houden.

Ik heb een lichte voorkeur voor een hengst, het liefste een valk. Ik ben over het algemeen wat minder een merrie mens. :Y) Maar mocht er een fijne merrie uitkomen is dat ook helemaal prima.

Volgens mij zijn de kleurkansen ongeveer 50% kans op een bruine en 50% op een valk. Andere kleuren zijn ook mogelijk maar helaas weet ik de kleurcodes niet. Behalve dat ze een valk is.

We sluiten verkoop niet helemaal uit, het type en karakter moet ons echt aanspreken en bij ons passen. Anders zoeken we een heel fijn huisje.

Cath

Berichten: 3605
Geregistreerd: 28-12-04
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-24 15:13

Vanochtend ben ik even langs geweest en heb haar gelongeerd, ze was goed op haar gemak gelukkig. Toevallig hadden ze haar net gescand, helaas is ze niet hengstig.
Vrijdag kijken ze opnieuw, ik hoop dat ze snel hengstig word!