Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 92 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Worden het gouden veulens? Of toch vlekjes?

 
Profiel   

Hallo iedereen!

Sommige kennen ons nog van enkele jaren geleden toen half bokt mee aan het wachten was tot AS Nadirah geboren werd na een dracht van 363 dagen :')

[KS-MK] Arabiertje met speciaal kleurtje op komst!

Of toen we 2,5j geleden ons minimerrie Skye kochten, die na 2 negatieve scans toch drachtig bleek en we een verrassingsveulentje van kregen. Oreo <3 . Helaas is Oreo begin dit jaar bij zijn nieuwe eigenaars overleden aan esdoornvergiftiging ;(

[KS-MK] Verrassings-mini op komst?

Vorig jaar hebben we geen merries gedekt door onder andere heel het coronagebeuren en enkele andere omstandigheden.

Maar dit jaar begon het toch weer te kriebelen en stiekem had ik al enkele maanden zitten rond kijken naar hengsten :o . Maar in mijn omgeving bleek het een heel slecht dekjaar te zijn. Heel veel merries die na meerdere cyclussen niet drachtig geraakten.

Begin juli dan toch de knoop doorgehakt dat we het gingen proberen *\o/* . Lukte het niet, dan zou het voor volgend jaar zijn.

Maar ook bij ons ging het niet vanzelf. Heel het seizoen had ik de merries niet hengstig gezien. Dabia had ook nog nooit echt duidelijk hengstig getoond. Skye toonde het normaal wel altijd duidelijk, maar nu niks. Waarschijnlijk door het slechte weer?

15 juli zag ik dan toch heel lichte tekens van hengstigheid en liet ik Dabia scannen. Er waren 4 grote follikels van 3,5cm te zien! Ik was enthousiast en maakte een afspraak bij het dekstation om haar 17 juli te brengen.


[ img ]


Helaas waren op 17 juli de follikels nog niks veranderd. De dierenarts van het dekstation zei dat het moeilijk is als er zoveel follikels zijn, er moet er een dominant genoeg zijn om te kunnen groeien en te 'springen'. Beslist om haar die dag hengstig te spuiten en haar op het dekstation te laten. 19 juli kreeg ik bericht van het dekstation dat 1 eitje gegroeid was naar 4cm *\o/* en dat ze die avond geïnsemineerd zou worden. Voor de zekerheid besloten we haar daar nog te laten staan en na 48u opnieuw te scannen om te zien of het eitje weg was.

En maar goed ook... Want 48u later, 21 juli dus, was het eitje er nog steeds -O- . Het eitje was toen 4,4cm en ze werd die dag opnieuw geïnsemineerd. 2 dagen later was het eitje weg en mochten we haar ophalen :D .

7 augustus kregen we dan het goede nieuws, Dabia is drachtig *\o/*


[ img ]


Dus we verwachten volgend jaar rond 17 juni deze combinatie <3


[ img ]


Elba Dabia (Epic KA x Elba Doha v Abha Qatar) x A Q't Guy (Klepholms Ikarios x Jem's Indian Queen)
Dabia is een arabisch volbloed, Q't is Arabisch partbred met 72,72% arabisch bloed. Het veulentje zal dus ook bij het Belgisch Arabisch stamboek geregistreerd worden als partbred met 86,36% arabisch bloed :)

Dabia <3


[ img ]

Q't <3


[ img ]

Beide ouders hebben een uitgebreide Amerikaanse DNA test gehad en zijn vrij van alle erfelijke ziekten zoals SCID, CA, LFS,...

En daardoor weten we ook precies welke kleuren ze dragen :D . Uit deze combinatie zijn volgende kleurtjes mogelijk :D


[ img ]

En dan Skye ...

De dag voor we Dabia naar het dekstation brachten, hebben we Skye bij de hengst gebracht. Zij is daar gebleven van 16 juli tot 24 juli. De eerste dagen moest ze echt niks hebben van de hengst, maar vanaf dinsdag 20 juli liet ze de hengst blijkbaar wel toe om te dekken. Toen we haar zondag 24 juli gingen ophalen, zag ik echter dat ze nog steeds heel hengstig stond en dus had ik mijn twijfels of ze wel drachtig zou zijn.

Toen ze drachtig was van Oreo was ze zowel inwendig als uitwendig gescand en niks te zien, ze was heel smal om te scannen en daarom wou mijn dierenarts deze keer het risico niet nemen om te scannen. 8 weken na de dekking hebben we bloedafname bij haar laten doen.

En ja hoor, ook zij is drachtig *\o/* *\o/*
Haar veulentje verwachten we net als dat van Dabia rond 17 juni <3

Ulesco of The Fairy Tale Ranch (Skye) x DH Sleight's Summer Breeze


[ img ]

Skye is zowel bij BMP & NMPRS geregistreerd, Breezer is bij NMPRS geregistreerd :)

De kleurmogelijkheden van deze combinatie zijn :



[ img ]


Wie volgt mee en durft een gokje te wagen :D ?
Tegen maart/april ga ik ook weer kijken om de camera's in de stal omhoog te hangen zodat we alles weer van dichtbij kunnen volgen :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 23:37 



 
Profiel   

Ah mooie merries!
De mini merrie is topbraaf of niet! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-21 00:24 



 
Profiel   

Mooie combinaties! Ik volg :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-21 07:04 



 
Profiel   

RSDICBS ja Skye is echt een toppony <3 . Bomproof, deze zomer had ik een verjaardagsfeestje voor mijn dochter georganiseerd. Heel de klas heeft een staprondje op haar rug mogen zitten, met een gigantisch springkasteel op 3m van hun :') . Je ziet het een beetje op de foto.

Appeltje_1 fijn dat je ook meevolgt :) !

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-21 22:04 



 
Profiel   

ik ben zo dol op bonte arabjes. ben echt enorm benieuwd naar het veulen! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 09:42 



 
Profiel   

Wat is Dabia een gave merrie zeg! <3 Snap dat je enorm uitkijkt naar de veulens, veel plezier!! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 20:44 



 
Profiel   

Mooie combi's! Is breeze dan nog steeds nmprs gekeurd? dacht dat zijn deklicentie was verlopen

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 08:28 



 
Profiel   

Fijn dat jullie ook meevolgen <3
Joaquim heb je zelf ook een bonte arab :) ?

Diane_ ja Dabia is echt mijn droommerrie <3 . Jaren gezocht en dan ineens heel toevallig gevonden. Eigenlijk gingen we haar zus kopen (en Dabia misschien dan erbij), maar dit ging dan door omstandigheden (problemen met haar papieren) niet door, wat ik nog steeds enorm jammer vind. Dus dan enkel voor Dabia gegaan en zoooo blij mee <3 . Als ze een dilute of pinto merrieveulentje krijgt, blijft het sowieso :) .

Luna2006, Breeze heeft sinds dit jaar nieuwe eigenaars. Zij waren niet zo goed op de hoogte van hoe het allemaal zat, dus heb ik zelf naar het NMPRS gemaild. Door corona hadden ze niet naar de herkeuring kunnen gaan, maar als hij volgend voorjaar opnieuw gaat, krijgen zijn veulens die in 2022 geboren worden, alsnog papieren :) . En sowieso kan het veulen via Skye ook bij BMP ingeschreven worden :) .

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 21:19 



 
Profiel   

Dabia had op dag 70 van de dracht (30 september) ook nog een controle-echo :) .
Deze foto is van toen <3

[ img ]

Ik heb er ook nog een mega schattig filmpje van, hoe het bewoog <3 maar ik moet even uitzoeken hoe ik het hier kan plaatsen :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 21:27 



 
Profiel   

maaike1994 schreef
Fijn dat jullie ook meevolgen <3
Joaquim heb je zelf ook een bonte arab :) ?

helaas niet, maar arabjes zijn wel al meer dan tien jaar mijn lievelingsras! hoop ooit een bonte arab te hebben. <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 12:19 



 
Profiel   

Even een update :)

2 januari zaten de merries al op 165 dagen dracht, ongeveer de helft dus :D

Vanaf nu maken we maandelijks een buik- en uierfoto om de verdere ontwikkelingen te zien :) . Ze beginnen beide al een mooi buikje te krijgen <3

De foto's zijn ook van toen (2 januari), maar door ziekenhuisopname van mijn zoontje en enkele andere omstandigheden, nog niet eerder tijd gehad om ze hier te posten.

Dabia


[ img ]


Skye


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 16:24 



 
Profiel   

wow wat een mooie combi's! ik volg graag mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-22 12:19 



 
Profiel   

Dankje LyonaHorse en welkom :) !
De buikjes zijn ondertussen al weer goed gegroeid, ik probeer deze week nog eens foto's te maken :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-22 16:16 



 
Profiel   

Hoe gaat het nu met Skye en Dabia?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-22 10:18 



 
Profiel   

@LyonaHorse goed hoor :) !

Ik maak telkens kleine collages van de buik- en uierfoto's maar vergeet ze steeds hier te plaatsen :')


[ img ]




[ img ]

Vandaag zijn ze 250 dagen drachtig en ik vind dat de uier deze week toch wel al iets begon te veranderen :

Dabia :

[ img ]


Skye :


[ img ]

En ze wouden tonen dat ze toch nog konden omrollen :')


[ img ]


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-22 22:52 



 
Profiel   

Fijn dat het goed gaat! Ze zijn al best rond zeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-22 09:07 



 
Profiel   

Ja ze zijn al heel rond :D ik heb nog leuke foto's v in de sneeuw vorige week, maar moet ze nog uploaden.

Ze zijn vandaag 267 dagen drachtig en Dabia haar uier verandert nu wel enorm vind ik :wow:


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-22 19:02 



 
Profiel   

Dabia haar uier vandaag. Ik vind toch wel dat hij echt al groot is voor een maiden merrie die nog bijna 2 maanden moet voor ze uitgerekend is >;). Wat vinden jullie?


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-22 19:38 



 
Profiel   

270 dagen vandaag en Dabia haar uier blijft maar groeien :oo


[ img ]


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-22 12:53 



 
Profiel   

Ze is er inderdaad vroeg bij! Oppassen voor Placentitis! Maar bij een maiden merrie weet je maar nooit wat ze doen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-22 14:16 



 
Profiel   

Hoe is het met Dabia?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-22 16:40 



 
Profiel   

@Lyonahorse alles gaat goed met haar :) de uier blijft bij beide nu wel groeien. Ik blijf het vroeg vinden, vooral bij Dabia omdat ze maiden is. Ik heb wel nog niet gekeken of er vocht zou uitkomen voor een melktest, omdat ik bang ben dat ik het dan nog meer stimuleer.

Ze zijn vandaag 277 dagen drachtig. Ik heb gisteren nog eens foto's gemaakt :)

Bij Dabia zie je van opzij nauwelijks iets


[ img ]

Maar in vooraanzicht... :')


[ img ]

Uier :


[ img ]


En Skye <3


[ img ]


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-22 09:27 



 
Profiel   

Fijn dat het goed gaat! Dabia is echt in de skippybal-op-pootjes fase!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-22 14:53 



 
Profiel   

Mooie combi <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-22 14:57 



 
Profiel   

Lyona inderdaad! Tis echt net een skippybal :')

Dankje Switch :)

Nou het veulen van Dabia wordt er eentje met pit :') ...

Zoals ik steeds bij mijn eigen zwangerschappen en die v andere merries deed, even zachtjes porren in de babybuik en dan mijn hand er op leggen om de baby/het veulen te voelen bewegen, ging bij Dabia toch net iets anders dan verwacht :') . In plaats van even zachtjes tegen mijn hand te bewegen begon de kleine een hele rodeo te doen :oo

Dabia keek echt zo naar mij van wàt heb je nou weer gedaan >;) en begon uiteindelijk met haar achterbeen tegen haar buik te duwen, alsof ze tegen het veulen zei 'Hou op!' :')

Ik heb het kunnen filmen en wou het graag met jullie delen :')

https://vm.tiktok.com/ZMLsqLbYd/
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 17:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 92 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen