Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 45 [ 1123 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 45  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Zal '23 Stal Muronia weer een Groningertje brengen?

 
Profiel   

Het is nog een beetje vroeg, maar het weer doet voorjaarsachtig aan, de vogeltjes fluiten en de eerste veulens van dit jaar zijn alweer geboren. De plannen voor het aanstaande dekseizoen liggen klaar en ik hoop dat het weer een succesvol seizoen mag gaan worden!

Veronia, mijn in 2015 geboren Groninger merrie, gaat ons hopelijk in 2023 weer verblijden met een veulen.

Paspoortje:
Veronia (Macho Polo x Oliver)
Stokmaat: 1.70
L1 dressuur

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

In 2021 heeft ze haar eerste veulen gehad van de duitse hengst Eckstein's Eminenz. Een heel goed gelukt merrieveulen die ervoor heeft gezorgd dat ik 4 generaties uit mijn merrielijn in bezit heb (gehad). Ook een leuk weetje, ze mocht zich in 2021 Zilveren Bokt merrieveulen noemen :) . Elonia zal in de toekomst ook zeker worden ingezet voor mijn Groninger paarden fokkerij.
[ img ]


[ img ]

[ img ]


En dan nu, de aanstaande vader, niet geheel onbelangrijk. Ik heb mijn keuze laten vallen op de 4-jarige hengst Löwenkönig (Löwenherz x Indygo).

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]



Wederom een duitse hengst, maar deze maand op de keuring aangewezen om te mogen dekken voor het Groninger Paard. Een hengst die mooi in het model staat, die met veel kracht en schoudervrijheid beweegt en die een fijn, meewerkend karakter heeft. Met zijn stokmaat van 1.63 is hij geen reus, maar mijn merrie heeft maat genoeg en lijkt dit ook te vererven.

Ik denk dat deze hengst een mooie combinatie met mijn merrie zal vormen. Iets minder ruglengte, sterke achterhand, wat meer bewegingsruimte uit de schouder, in het front vind ik ze beide goed en in karakter ook.

Nu is het nog even geduld hebben tot we kunnen beginnen. Veronia staat op dit moment hengstig, dus we kunnen langzaam beginnen met tellen en berekenen. Ik wil niet eerder dan in april beginnen omdat ik het wel belangrijk vind dat het veulen straks zo snel mogelijk lekker veel naar buiten kan en het liefste met een beetje mooi weer natuurlijk!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-22 10:58 



 
Profiel   

Heel benieuwd wat daar uit gaat komen, ik volg mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-22 11:16 



 
Profiel   

Ik volg!
Gave hengst heb je gekozen zeg! Wauw <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-22 11:20 



 
Profiel   

Zo hé, wat een toffe hengst heb je gekozen!
Ik ben ook heel benieuwd wat voor moois Muronia er weer van zal gaan bakken als het eenmaal zover is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-22 11:33 



 
Profiel   

Wow sjieke hengst! Da’s een met behoorlijk front!

Maar wat ik mooi vind aan Elonia is dat ze (anders dan ma en oma) een mooi rond kruis heeft. Ik kan het niet heel duidelijk zien omdat er geen standfoto met lichte achtergrond is, maar het lijkt alsof Löwenkönig ook zo’n plat kruis heeft. Veulen zal dan wsl geen mooi rond kontje krijgen. Maar da’s puur persoonlijk hoor en ben gewoon benieuwd hoe jij daar tegenaan kijkt, TS.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-22 11:46 



 
Profiel   

Wat een gave hengst, hij is echt prachtig. ben benieuwd wat voor veulen dat word.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-22 12:35 



 
Profiel   

Ik volg ook weer. Als ik ooit een paard need wordt het een Groninger. <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-22 19:48 



 
Profiel   

Zo benieuwd <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-22 20:46 



 
Profiel   

Ik ben ook benieuwd, hopelijk pakt het net zo goed uit als bij Elonia <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-22 20:50 



 
Profiel   

Yeah, een eigen topic

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-22 21:20 



 
Profiel   

Ja leuk, ik kom hier ook uiteraard weer volgen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-22 22:08 



 
Profiel   

Ja leuk, een topic. Ik volg natuurlijk weer mee. Hopelijk mag ze in 1 x drachtig worden en gaat het allemaal weer goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-22 22:50 



 
Profiel   

Ik ben er ook weer bij. Groningers zijn mijn favoriete warmbloed ras en Elonia is zo goed gelukt, dat ik heel benieuwd ben naar het nieuwe kind <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-22 23:13 



 
Profiel   

Ik ga zeker weer volgen.
Nu al benieuwd naar wat voor knapperd er uit gaat komen.
Nog een jaartje wachten :o :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-22 23:18 



 
Profiel   

Taucha schreef
Wow sjieke hengst! Da’s een met behoorlijk front!

Maar wat ik mooi vind aan Elonia is dat ze (anders dan ma en oma) een mooi rond kruis heeft. Ik kan het niet heel duidelijk zien omdat er geen standfoto met lichte achtergrond is, maar het lijkt alsof Löwenkönig ook zo’n plat kruis heeft. Veulen zal dan wsl geen mooi rond kontje krijgen. Maar da’s puur persoonlijk hoor en ben gewoon benieuwd hoe jij daar tegenaan kijkt, TS.

Hij heeft ook idd zo'n plat kruis :j

imo heeft dat ook gevolgen voor het gangwerk. Ik ben ook benieuwd naar TS haar mening.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-22 23:18 



 
Profiel   

Hey wat leuk, alweer een boel mensen die Veroontje willen gaan volgen, welkom natuurlijk!

Met betrekking tot de vragen over een vlakkere croupe is dit een interessant topic om eens te lezen denk ik: [F-AM] hellend/vlak croupe, functies?

Een vlakkere croupe, die overigens past binnen het ras dat ik fok, hoeft de beweging niet negatief te beïnvloeden. In mijn geval is Veronia's rug aan de strakke kant en is die van Löwenkönig iets weker, wat maakt dat hij wat soepeler in de rug bewegen kan. Dat staat in principe los van de croupe en de draagkracht versus stuwkracht. Ik heb op de keuring een aantal hengsten gezien die ondanks meer hellend kruis toch meer stuwen dan dragen. Vroeger hadden heel veel paarden een vlakkere croupe maar dat is er in de dressuurpaarden aardig uit gefokt. Mijn fokdoel is het fokken van een veelzijdig inzetbaar gebruikspaard (dressuur, springen of mennen) met een handelbaar karakter, ook voor de amateur en niet het fokken van een GP paard hoewel ik denk dat een vlakker of meer hellend kruis daar niets in uitmaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-22 06:40 



 
Profiel   

Natuurlijk weer erg leuk om een Groniger erbij te fokken! Ik hoop op een mooi gezond veulen en voorspoedige dracht.
Wat me opvalt is dat de hengst op elke draffoto nog met één hoef aan de grond staat, daar krab ik altijd een beetje bij achter mijn oren.
Wat vind jij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-22 15:58 



 
Profiel   

Eigenlijk alleen dat het lastig was om foto's te maken, te filmen en ook nog te kijken naar de hengst in zo'n korte tijd. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-22 19:08 



 
Profiel   

Leuk, ik volg ook weer mee! Ik heb helemaal geen verstand van de fokkerij, maar ik vind je paarden zo aansprekend en je schrijft altijd zo liefdevol over ze dat het altijd leuk is om te volgen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-22 20:42 



 
Profiel   

Muronia schreef
Hey wat leuk, alweer een boel mensen die Veroontje willen gaan volgen, welkom natuurlijk!

Met betrekking tot de vragen over een vlakkere croupe is dit een interessant topic om eens te lezen denk ik: [F-AM] hellend/vlak croupe, functies?

Een vlakkere croupe, die overigens past binnen het ras dat ik fok, hoeft de beweging niet negatief te beïnvloeden. In mijn geval is Veronia's rug aan de strakke kant en is die van Löwenkönig iets weker, wat maakt dat hij wat soepeler in de rug bewegen kan. Dat staat in principe los van de croupe en de draagkracht versus stuwkracht. Ik heb op de keuring een aantal hengsten gezien die ondanks meer hellend kruis toch meer stuwen dan dragen. Vroeger hadden heel veel paarden een vlakkere croupe maar dat is er in de dressuurpaarden aardig uit gefokt. Mijn fokdoel is het fokken van een veelzijdig inzetbaar gebruikspaard (dressuur, springen of mennen) met een handelbaar karakter, ook voor de amateur en niet het fokken van een GP paard hoewel ik denk dat een vlakker of meer hellend kruis daar niets in uitmaakt.


Ik snap deze redenering niet. Je hebt een langgelijnde merrie, met een rug die in theorie best buigzaam en soepel zou moeten zijn met haar bouw, maar die strak is, en daar zet je een hengst op die vrij kort is in de rug met vrij strakke lendenen ook nog. Ik zie het weke niet zo.

Ook in beweging vind ik hem vrij strak:



Qua karakter lijkt hij wel heel super, goed bewerkbaar zo te zien, en hij doet erg zijn best, maar dat losse waar jij het over hebt, zie ik niet terug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-22 21:22 



 
Profiel   

Het is niet erg dat je het niet zo goed begrijpt, ik leg graag uit. Ik heb inderdaad een langgelijnde merrie, iets te langgelijnd. Daarom nu, net als bij het vorige veulen, een hengst die iets compacter is qua ruglengte. Mijn merrie mocht buigzamer zijn in haar rug. Ze heeft een wat strakke rug, evenals de lendenen. Deze hengst compenseert dat goed, is soepeler en niet strak op de lendenen. Een men-filmpje die laat zien hoe braaf hij het trekken oppakt is natuurlijk niet te vergelijken met de manier waarop hij zowel los als onder de vrouw beweegt. Dit heb ik beide zelf goed mogen zien en zodoende kan ik deze conclusies trekken. Hij beweegt met veel lossigheid, een sterk, fijn dragend achterbeen en voor veel ruimte en schoudervrijheid. Laat al een goede balans zien in stap en draf onder het zadel, waarbij de galop nog iets krachtiger mag worden. De stap en galop zijn bij mijn merrie de sterkste gangen. Draf zou wat meer souplesse en kracht mogen hebben. Met al mijn plussen en minnen, denk ik dat ik uit deze combinatie een goed veulen ga fokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-22 22:13 



 
Profiel   

Er staan niet veel filmpjes van hem online.

De keuze voor een compactere hengst begrijp ik goed. Toch denk ik dat je ze qua gangen prima kunt beoordelen op een men filmpje.
Ik vind hem niet verkeerd, zeker niet in de galop. Draf moet je imo niet teveel op focussen, dat kun je met training zo enorm verbeteren. Maar nogmaals, ik zie de lossigheid niet zo, en ik vind hem vrij strak op de lendenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-22 22:39 



 
Profiel   

Dan denk ik dat je me hierin maar moet geloven op mijn eigen kennis (of niet natuurlijk, dat is aan jezelf). Er staan inderdaad nog niet heel veel filmpjes van hem online. Ik heb er zelf een paar gemaakt tijdens de keuring maar die gooi ik niet online, het is mijn paard niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-22 22:50 



 
Profiel   

Ik vroeg je naar je redenering om voor hem te kiezen, niet om je op jouw kennis te geloven :) dus ik ben wel echt benieuwd :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-22 23:04 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Ik vroeg je naar je redenering om voor hem te kiezen, niet om je op jouw kennis te geloven :) dus ik ben wel echt benieuwd :)


Dat heeft ze toch al uitgelegd?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-22 23:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 45 [ 1123 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 45  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen