2 bijzondere Paint veulentjes verwacht in 2023

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinniie

Berichten: 4685
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 14:54

Ja hè? Ik hou ook van ooglapjes :) en ook van zo deels blauwe ogen, dat gaat alleen maar harder opvallen als ze groter wordt.
En de roze huid rond haar blauwe oog wordt nog zwart na enkele dagen.

ikkedus
Berichten: 3270
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 15:00

Maar het heeft ook wel nadelen denk ik. Ik had er nooit zo over nagedacht dat deze kleuren ook doofheid geven, terwijl ik het wel weet van katten/ honden. Dus mijn eerste gedachte is wel; waarom fok je daar dan mee/op?
Staan de paarden bij jou veel op de wei? Ja toch? Is dat dan bijv met wolven niet een extra risico. Of een hond die kwaad wil of wat dan ook?

Tinniie

Berichten: 4685
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 15:13

Ja geen kleur in het binnenoor = doof
Ik heb er eigenlijk nog geen nadelen van ondervonden, Ollie staat bijna altijd op de weide, maar die is extra alert op z’n omgeving. Hij heeft even snel als een horend paard door wanneer ik er aankom met de auto bv..

Wolven hebben we tot hiertoe geen last van, heel af en toe hoor je eens van een zwerver in een omliggende gemeente. Hier vestigen gaan ze normaal niet doen omdat wij tussen 2 kanalen gelegen zijn, dan moeten ze te veel bruggen doen om telkens over het water te komen.

En er wordt heel veel mee gefokt omdat het zo’n goede bloedlijn is en het gewoon zo’n goeie paarden zijn.

Ik heb me er ook voor m’n cursus kleurgenetica in verdiept en vond ook terug in 1 van m’n boeken dat doofheid bij paarden eigenlijk niet als handicap aanzien wordt. Het wordt heel hard overgenomen door hun tastharen en trillingen in de lucht en op de grond.

Bijna alle SW2 paarden met wit hoofd of veel wit aan het hoofd zijn doof, vele verzwijgen het wel of liegen er zelfs over. Daar doe ik niet aan mee.
Veel mensen weten het ook niet en geloven me soms zelfs niet als ik het zeg, hij reageert gewoon als een horend paard, beweegt z’n oren,
Hinnikt,..
de eigenaresse van Ollie’s vader had trouwens pas na 4 jaar door dat hij doof was :')

ikkedus
Berichten: 3270
Geregistreerd: 24-09-05

Re: 2 bijzondere Paint veulentjes verwacht in 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 15:29

Thx voor de uitleg. Ik snap dat het voordelig kan uitpakken inderdaad.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: 2 bijzondere Paint veulentjes verwacht in 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 15:36

Ze is werkelijk prachtig <3

Moet zeggen dat ik wel vind dat er erg licht gedacht word over zon grote handicap als doofheid :o

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 15:50

Azmay schreef:
Ze is werkelijk prachtig <3

Moet zeggen dat ik wel vind dat er erg licht gedacht word over zon grote handicap als doofheid :o


Ik vind grote handicap precies wat zwaar klinken. Ik zou liever een doof paard hebben dan een paard met andere erfelijke aandoeningen. Doofheid geeft het paard geen fysiek ongemak of pijnl. Er zijn ergere zaken waar men ondertussen lustig met door kweekt denk ik

Tinniie

Berichten: 4685
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: 2 bijzondere Paint veulentjes verwacht in 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 16:14

Idd ze zijn zo geboren en kennen dus ook niets anders hè..

Iemand omschreef het mij ooit eens dat ze precies in een happy bubbel leefden. En eigenlijk is dat wel een goede omschrijving.

Maar ik begrijp wel dat het (zeker voor niet-western) mensen raar overkomt.

nevica

Berichten: 1001
Geregistreerd: 21-11-22

Re: 2 bijzondere Paint veulentjes verwacht in 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 16:51

Wat een prinsesje zeg! <3 <3 <3

Tinniie

Berichten: 4685
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: 2 bijzondere Paint veulentjes verwacht in 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 09:38

Afbeelding
Afbeelding

Gisteravond ook voor het eerst even buiten geweest tussen de buien door.
Dadelijk al m’n foto’s eens bekijken en uploaden en dan kan ik voor haar een fototopic maken :)

Tinniie

Berichten: 4685
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 11:03


Tinniie

Berichten: 4685
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 12:34

Haar deels blauwe oogje <3
Ik schat dat het toch voor 1/3 zeker blauw is
Afbeelding
Afbeelding

Ingrid_ms
Berichten: 210
Geregistreerd: 31-08-19
Woonplaats: Haren

Re: 2 bijzondere Paint veulentjes verwacht in 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 13:58

Wat een knap veulen <3

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: 2 bijzondere Paint veulentjes verwacht in 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 07:23

Mooi veulen.
Ik vind het persoonlijk ook vreemd om bewust te fokken met dove paarden. Niet zo zeer voor henzelf, maar voor de mensen er omheen. Iemand die het niet weet, loopt een groter risico om een klap te krijgen omdat het paard schrikt

Tinniie

Berichten: 4685
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 08:16

Net niet, want deze paarden zijn net vele malen cooler dan een ander paard.
Als Ollie bv ligt te slapen in de wei , kan ik er gewoon naartoe gaan en zelfs op gaan zitten zonder dat hij schrikt. Het zit ook gewoon niet in hun karakter om te stampen ofdergelijke.

Ik heb Ollie nu in 4 jaar tijd eigenlijk nog nooit van iets weten schrikken of raar reageren..

Geluid blijkt echt een grote schrikfactor voor paarden te zijn.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: 2 bijzondere Paint veulentjes verwacht in 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 11:05

Echt een bloedmooi veulen is het!

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: 2 bijzondere Paint veulentjes verwacht in 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 00:57

Als jouw hengst merries van buitenaf dekt, vertel je er dan bij dat hij doof is? Ik wist namelijk niet dat dit voorkwam, dus als ik een merrie zou wilen dekken, zou ik niet denken aan erfelijke doofheid. Zou ik dan gewaarschuwd worden of is dit gewoon standard practice in die wereld?

Tinniie

Berichten: 4685
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 08:16

Uiteraard vertel ik dat, maar het is ook gewoon algemeen geweten in de Gunner-bloedlijn / splash 2 witte hoofden..

Doofheid komt trouwens ook voor als het binnenoor (waar de gehoorsbeentjes zitten) wit is, dus af en toe ook bij frame overo, splash 1, of bij combinatie van meerdere bontpatronen waarbij je heel veel wit krijgt…

Tinniie

Berichten: 4685
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 08:52

Ik heb trouwens nog eentje gehad, het vriendje waar Ollie mee opgroeide. Die was niet doof. Als hier mensen waren en ik vroeg hen wie volgens hen hoorde en wie doof was, haalden ze dat er bijna nooit uit, ze gokten zelfs vaak nog verkeerd op Bob..
Afbeelding

En horende sw2 paarden kunnen ook dove veulens krijgen en andersom ook dove paarden kunnen wel horende veulens krijgen. Je moet er bij splash gewoon altijd rekening mee houden.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 12:47

Het is wel niet zo dat alle Gunnerafstammelingen met Splash2 doof zijn, hoor. Ik had een rechtstreekse Gunnermerrie die perfect hoorde. Heeft ook nooit dove veulens gegeven.
Al haar veulens witte koppen, geen enkele dove.

Afbeelding

Tinniie

Berichten: 4685
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 12:53

Ze zijn er idd, maar het overgrote deel is echt wel doof.
Van de jouwe vind ik het wel straf, zeker die met buikvlekken, en vooral wit onder de keel zijn praktisch altijd doof. Ben je heel zeker? Want veel mensen hebben het idd niet door, net zoals die vader van Ollie waar ze het pas op z’n 4 jaar doorhadden.

Ik ken er trouwens nog die als niet-doof geadverteerd worden, die het echt wel zijn.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 13:05

Tinniie schreef:
Net niet, want deze paarden zijn net vele malen cooler dan een ander paard.
Als Ollie bv ligt te slapen in de wei , kan ik er gewoon naartoe gaan en zelfs op gaan zitten zonder dat hij schrikt. Het zit ook gewoon niet in hun karakter om te stampen ofdergelijke.

Ik heb Ollie nu in 4 jaar tijd eigenlijk nog nooit van iets weten schrikken of raar reageren..

Geluid blijkt echt een grote schrikfactor voor paarden te zijn.


Je zou er bijna een dove van willen als je het zo leest :=

Tinniie

Berichten: 4685
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 14:00

Haha dat is misschien wat overdreven, hoewel ik hier ook al echt mensen heb gehad die zo dachten.

Ik was er vroeger ook echt waar heel twijfelachtig over, tot die Ollie hier geboren werd en ik het zelf ervoer. Ik heb echt nog maar weinig nadelen ervaren.

Maar als ik er zelf niet zo mee bezig zou zijn, zou ik heb van hem ook zelf niet geweten hebben denk ik. Zelfs de trainer toen hij zadelmak gemaakt werd vroeg me ‘ben je echt wel zeker dat hij doof is? Hij reageert echt op alles hè’ dus ook stemcommdos enzo, maar ze zijn dus gewoon veel alerter op andere dingen, lichaamstaal die je onbewust doet & trillingen in de lucht of aan koord bv..

Waar het ook voordeliger bij uitpakte is het dekken. Ze hadden nog nooit een hengst gehad die zo vlot ging op het dekstation. Hij was maar goed 2 jaar die eerste keer, en sprong gewoon binnen de minuut op de bok, dekte netjes en kwam er weer af.
Nu nog steeds, die is zo rustig. Hij ruikt eens, springt en tis gebeurd. Geen geroep of zenuwachtig gedoe. Ze hebben gewoon extra focus doordat ze niet worden afgeleid door geluiden.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 16:10

Tinniie schreef:
Ze zijn er idd, maar het overgrote deel is echt wel doof.
Van de jouwe vind ik het wel straf, zeker die met buikvlekken, en vooral wit onder de keel zijn praktisch altijd doof. Ben je heel zeker? Want veel mensen hebben het idd niet door, net zoals die vader van Ollie waar ze het pas op z’n 4 jaar doorhadden.

Ik ken er trouwens nog die als niet-doof geadverteerd worden, die het echt wel zijn.



Ik ben heel heel heel zeker dat ze niet doof is.

https://www.allbreedpedigree.com/great+gee+gee+gunner

En dit is haar pedigree. Dichter bij Gunner kun je niet komen. Gunner zelf was wel doof, trouwens.
Ze heeft ook nooit een doof veulen gegeven, ondanks allemaal witkoppen en witte buikvlekken.


Afbeelding

Afbeelding

Dit is het laatste veulen van haar wat wij gefokt hebben. Is perfect horend. Ze heeft ook een buikvlek, trouwens, maar is op de foto niet echt te zien omdat hij aan de andere kant zit :D

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: 2 bijzondere Paint veulentjes verwacht in 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 16:12

Maar, he, ik ga stoppen met je topic te vervuilen :D
Gewoon verder posten over jouw mooie veulen!

Tinniie

Berichten: 4685
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 20:41

Niet erg hoor :) ik vind kleurtjes en dan vooral de bontkleuren genetica heel interessant en vind ook de speciaal gevalletjes en uitzonderingen altijd leuk om te zien ;)

Knappe lieve knuffel-Dolly vandaag:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding