Wat krijgen we?
Bruin merrieveulen 16%  16%  [ 19 ]
Bruin hengstveulen 6%  6%  [ 7 ]
Bruinbont merrieveulen 47%  47%  [ 55 ]
Bruinbont hengstveulen 30%  30%  [ 35 ]
Totaal aantal stemmen : 116

Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 12 [ 286 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Het laatste tinkerveulentje van Bokt? Kijk live mee op onze webcam

 
Profiel   

Pff wat duurt wachten lang als je het graag wil, en helemaal als er dan steeds prachtige veulentjes geboren worden hier op bokt en ik nog maaaaaanden moet wachtten.. :') Maar eindelijk is het juli, en hopelijk draagt ze niet over tot in augustus :D

"Waarom zo`n laat veulen?", denk je misschien?
Ik wou niet te vroeg beginnen omdat ik geen veulen in februari of maart wou. Maar na 2x diepvries en 2x vers (andere hengst) was het alweer augustus. Op de 18 dagen scan was helaas geen vruchtje te zien, maar wel een mooi groot ei. Nou vooruit, laatste poging, met hengst nr. 3. En verdomd, ze was drachtig. Uitgerekende datus is 27 juli.

Ik heb al meerdere veulens gefokt, en helaas ook de niet leuke kant van fokken meegemaakt. Zo zullen de oudere bokkers mijn Fjinker Joy nog wel herinneren, die na een lange dracht helaas een dood veulen kreeg omdat deze helemaal verkeerd lag.

Daarom is er mij ook alles aan gelegen om de bevalling niet te missen.. := Ze gaat zodra het zo ver lijkt op stal onder de camera, en ik hoop dat Bokt dan mee wil waken.

Kleurtechnisch is het makkelijk, 25% kans op effen bont, 75% kans op bruinbont.
Ik hoop op een bruinbonte merrie, maar al is het een effenbruine hengst, als het maar gezond is!

Moeder is Ishara (Ciara x Falcon), en vader is de 1.62m grote hengst ITS Viper.

Viper:
[ img ]

Ishara, een paar weken geleden:
[ img ]

Ik ben stik zenuwachtig.. := en er pas gerust op als het er naast staat :D.
En nu op jacht naar een goede camera om mee te streamen, nog tips?



Laatst bijgewerkt door C_arola op 27-07-22 21:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Titel aangepast op verzoek

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-22 21:35 



 
Profiel   

Ben heel benieuwd!!

Maar denk dat mijn oktober merrie de laatste tinker wordt dit jaar op bokt qua veulen :+

Streamen doe ik met een extra laptop en webcam in de stal, ik heb gekeken naar diverse IP camera's maar men wat ben ik a-technisch. Voor mezelf heb ik dan nog een beveilingscamera in stal hangen extra.

Oh en ik gok op bruinbonte merrie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-22 21:56 



 
Profiel   

Leuk om weer een topic te kunnen volgen.

Maar wat bedoel je met effen bont? Effen bruin?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-22 22:53 



 
Profiel   

Rocamor schreef
Leuk om weer een topic te kunnen volgen.

Maar wat bedoel je met effen bont? Effen bruin?

Waarschijnlijk zwart bont

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-22 23:23 



 
Profiel   

Wat een mooie combi!
Ik gok ook op een bruin bontje,merrietje.
Ik hoop dat je het niet mist.
En niet zoals mijn merrie 2 dgn geleden. het presteerde.
Tietloos,birthalarm,camera,melkstrips.
Toch een veulen erachter.
Hoe dan in vredesnaam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 06:13 



 
Profiel   

ik heb geen verstand van de kleuren fokken,maar bijvoorbeeld een zwart veulen kan niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 07:00 



 
Profiel   

Als ze al weet dat de merrie homozygoot is voor agouti en beiden geen vosfactor dragen dan komt er gegarandeerd een bruine uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 07:23 



 
Profiel   

Ik volg ook mee! Ik help ook wel mee opletten
Leuke combi!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 07:27 



 
Profiel   

fleurtjeuh schreef
Rocamor schreef
Leuk om weer een topic te kunnen volgen.

Maar wat bedoel je met effen bont? Effen bruin?

Waarschijnlijk zwart bont

Effen bruin wordt er bedoelt, zie de zin daarna.

75% bruin bont
25% bruin

Ik volg ook mee! Wordt dit een toekomstige huifkartrekker?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 07:32 



 
Profiel   

aha, nou het is me nog abracadabra :o
ik heb zelf een bruinbonte merrie en die was ook wel gedekt door een zwartbonte,maar daar kwam gewoon een zwart veulen uit.
maar maakt niet uit, als het maar gezond is en goed gaat.
ik gok dan op effen bruin, merrie :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 07:33 



 
Profiel   

ellepel schreef
aha, nou het is me nog abracadabra :o
ik heb zelf een bruinbonte merrie en die was ook wel gedekt door een zwartbonte,maar daar kwam gewoon een zwart veulen uit.
maar maakt niet uit, als het maar gezond is en goed gaat.
ik gok dan op effen bruin, merrie :j

Dat kan ook, dan was jouw merrie heterozygoot voor agouti (en bont).
Merrie van ts is homozygoot agouti dan vervallen de zwarte opties

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 08:24 



 
Profiel   

Leuk, bedankt voor de reacties tot nu toe!!

@Poosje81: Damn, dat is wel echt laat! Zo gekocht of zelf zo laat gedekt?

@Rocamor: euhh ja effen bruin bedoelde ik :D Ishara is homozygoot zwart en homozygoot agouti. Ze geeft dus altijd een bruin veulen (mits geen extra kleurgenen zoals bijv. zilver en dun enzo). En omdat beide ouderdieren heterozygoot bont zijn heb je 25% kans op een effen bruin veulen en 75% op een bonte. Ik hoop op een bonte met veel bruin, net zoals mijn merrie Katinka die ik afgelopen winter in heb moeten laten slapen :(.

@roosa: Haha sta je dan moet je goede gedrag :D. Nou, als het er opeens gezond naast staat vind ik het ook prima hoor! :D

@ellepel: Nee dus. En omdat ik perse een bruin(bonte) wil ben ik daar wel blij mee.

@Iris82: Inderdaad. Merrie is homozygoot agouti en zwart dus maakt niet uit of de hengst vos draagt of niet inderdaad.

@LyonaHorse: Leuk, dank je wel! Zodra de camera online staat horen jullie het meteen!

@mooney: Leuk! Ja dat is wel de bedoeling. En als hij/zij net zo groot wordt als paps denk ik dat het gewoon in enkelspan kan :D

En nog maar een verse foto van het lijdend voorwerp (al voel ik me meer het lijdend voorwerp :D).
Ik heb trouwens 2 dagen geleden eindelijk het veulen goed kunnen voelen, blijft een speciaal iets. <3
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 11:19 



 
Profiel   

Totaal iets anders dan de huifkarvakanties maar de volg ik ook mee! Ben benieuwd naar wat voor moois ze op de wereld zet

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 11:27 



 
Profiel   

Ik volg ook nog mee. Ben je je ervan bewust dat je merrie wel gevaarlijk dik oogt? Niet dat ze bevangen raakt, dat zou zonde zijn natuurlijk :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 12:12 



 
Profiel   

Earth schreef
Ik volg ook nog mee. Ben je je ervan bewust dat je merrie wel gevaarlijk dik oogt? Niet dat ze bevangen raakt, dat zou zonde zijn natuurlijk :)

Klopt helaas.. Zo is ze helaas ook altijd geweest, ook één van de redenen waarom ik haar gedekt heb. Bevangen is ze nog nooit geweest, en zelfs als ze slanker is blijft ze de dikke nek en vetbulten naast haar staart houden. Ik hoop dat het voeden van een veulen wat kan helpen met haar in model te houden.

Op de foto lijkt het trouwens alsof ze vol in het gras staat, maar ze krijgen 2x per dag een strookje gras, dat lekker stengelig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 12:29 



 
Profiel   

Haha gelukki zie je het zelf, sommige mensen zien dat gewoon niet en zien een gelukkig blij en rond paard :+ Is dat dik blijven niet iets wat past bij PSSM toevallig?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 12:32 



 
Profiel   

Earth schreef
Haha gelukki zie je het zelf, sommige mensen zien dat gewoon niet en zien een gelukkig blij en rond paard :+ Is dat dik blijven niet iets wat past bij PSSM toevallig?

Heb haar laten testen op pssm, negatief gelukkig. En ze heeft verder totaal geen pssm klachten. Ik dacht zelf eerder aan insulineresistentie ofzo. Dierenarts heeft in ieder geval groen licht gegeven om haar te dekken, met dus de onderbouwing dat het zelfs wel goed voor haar kon zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 12:36 



 
Profiel   

Ik ga deze ook volgen.

Hoop voor je dat je krijgt wat je graag wilt zodat Katinka altijd een beetje bij je :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 13:24 



 
Profiel   

Ik volg ook mee en duim voor een gezond veulen met veel bruin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 13:29 



 
Profiel   

@JesdaJinn: wat lief, dank je wel!
@Roosje01: doe ik het voor :D

Ishara vanmorgen, lekker buikje en uier begint beetje bij beetje wat te vullen.
[ img ]
[ img ]

Maar eens beginnen met een lijstje maken wat ik nog moet doen en halen voordat ze begint. In ieder geval jodium, navelklem.. wat nog meer wat onmisbaar is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-22 12:07 



 
Profiel   

Zeker weten dat een arts in de buurt een biestpakket heeft?

En hoort zo'n houten spatel er ook niet bij? Voor geval je het vlies door moet halen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-22 12:30 



 
Profiel   

Citaat
@Poosje81: Damn, dat is wel echt laat! Zo gekocht of zelf zo laat gedekt?


Kwam zo uit, maar in het klimaat hier geen enkel probleem, scheelt!

In je verlospakket;

Jodium, handdoeken, scherpe schaar, pollepel. Verder eventueel biest(pakket) en een waterkoker gereed voor kokend water.
Maar ik kom vaak niet verder dan de jodium qua gebruik :D


Ze ziet er goed uit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-22 14:22 



 
Profiel   

Rocamor schreef
Zeker weten dat een arts in de buurt een biestpakket heeft?

En hoort zo'n houten spatel er ook niet bij? Voor geval je het vlies door moet halen?

Ja dat hebben ze in klijndijk sowieso wel liggen. Vlies kun je toch gewoon met je handen doorhalen? Doe ik altijd?

Poosje81 schreef
Citaat
@Poosje81: Damn, dat is wel echt laat! Zo gekocht of zelf zo laat gedekt?


Kwam zo uit, maar in het klimaat hier geen enkel probleem, scheelt!

In je verlospakket;

Jodium, handdoeken, scherpe schaar, pollepel. Verder eventueel biest(pakket) en een waterkoker gereed voor kokend water.
Maar ik kom vaak niet verder dan de jodium qua gebruik :D


Ze ziet er goed uit!

Dank je! Wat moet ik met een pollepel doen dan? :?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-22 14:34 



 
Profiel   

De veearts die we onlangs, ongeveer midden in de nacht belden omdat de merrie te vroeg was bevallen en geen melk had op dat moment, had niks. Dus we moesten zelf nog naar een andere praktijk om dat pakket alsnog op te halen.

Ik meende dat ik ergens gelezen had dat je een dicht vlies niet met hand of schaar gescheurd krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-22 14:42 



 
Profiel   

Is het wellicht handig een bakje of emmer, een zuigfles met speen en eventueel iets van een praam in je pakket te hebben? Het gebeurt namelijk wel eens dat merries na de bevalling het veulen in eerste instantie niet willen laten drinken. Meestal komt dit door een volle en op spanning staande uier, welke dan pijnlijk is als veulen er tegenaan zit. En het kan gebeuren dat het veulen de uier gewoon niet zo snel kan vinden (vooral hengstjes staan hier een beetje bekend om).

In dat geval kun je de merrie en veulen helpen door even te melken in een emmer of bakje en die biest via een flesje aan het veulen te geven. Praam is hopelijk echt niet nodig. Maar als je merrie echt pijn heeft, kan die helpen dat ze even rustig blijft tijdens het melken.

En over emmers gesproken, een exemplaar met deksel is ook handig. Kun je de placenta even in doen totdat de dierenarts kan controleren of die compleet is. Met deksel erop kunnen ongewenste bezoekers (vliegen, stalkat of -hond, eventuele vogels die wel een hapje nageboorte lusten) er ook niet bij.


Laatst bijgewerkt door JPitty op 09-07-22 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-22 14:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 12 [ 286 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen