Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 7 [ 169 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Mijn Tinkermeisje krijgt haar eerste veulen

 
Profiel   

Hallo,

Omdat ik volgtopics heel leuk vind heb ik besloten om zelf een volgtopic te maken van mijn eigen merrie :D . Wij hebben een tinkerfokkerij en ik twijfelde om een algemeen volgtopic te openen van alle merries of alleen van mijn merrie. We fokken niet altijd naar het beeld van wat "hoort" volgens rasechte fokkers :o
Vandaar dat ik wat terughoudend heb en is het een eigen volgtopic van mijn merrie geworden. Mochten er veel mensen het toch leuk vinden dan zal ik de merries van onze fokkerij nog voorstellen ;) .

Ons aller eerste fokmerrie kreeg op 17 juni 2019 een prachtig merrie veulen met 2 blauwe ogen. We hebben haar Yula genoemd. Yula was ons eerste zelf gefokte veulen. Haar mama is onze fokmerrie Suzy van 1.40m en haar vader is de hengst Leander ( V. Tossy gogo). Leander is 1.50m.

[ img ]
Samen met mama 1 dag oud

[ img ]
Papa Leander

En ooohhh vanaf moment 1 was ik dolverliefd op haar <3. Na 2 weken besloot ik dan ook dat ze mocht blijven als opvolging voor mijn Tinker ruin. Yula en ik hadden vanaf het eerste moment een grote klik. Ze is vrij eenkennig maar ze zocht mij altijd op en ik kon alles met haar doen, ze volgde mij overal.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]


Yula is dus bij ons opgegroeid tot de dame die ze nu is. Ze is nu 3j en 1.44m hoog en zal nog een beetje doorgroeien naar 1.46-1.47m. Ze is een ontzettend moedertje. Elk nieuw paard in de kudde pakt ze onder haar hoede en als er veulens in de weide naast haar staan, staat ze de hele dag verliefd aan de draad te kijken. Al snel kwam de gedachte om haar te dekken en dan volgend jaar, na haar veulen, in te rijden als ze 4.5j is.

Onze hengst Meadows Booster werd haar date. Booster is een 5 jarige hengst van 1.48m. Zijn vader is de hengst meadows heartbreak kid (V. Lloyds) en zijn moeder is de merrie Meadows Bebinn ( V. Ashlan de boheme). Booster geeft zijn sokken, maat en sociale, lieve karakter mee aan zijn veulens. Yula heeft wat te licht beenwerk en Booster zal dit normaal goed kunnen verbeteren.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Ze was direct van de 1ste cyclus drachtig en is uitgerekend op 6 mei 2023. Haar eerste scan op 30 dagen was inorde en eind september zal ze nog eens gescand worden ter controle

[ img ]

[ img ]


Yula is zelf E/E Cr/n TO/n W20/n kleur getest.
Booster is E/E W20/W20 kleur getest.
Dit zijn de kleurenkansen van deze combinatie. Het W20 gen kan ook nog voor wat extra wit zorgen.

[ img ]

De bedoeling is dat dit veulen verkocht wordt maar mocht met hem/haar een klik hebben sluit ik niet uit dat er een kans is dat het veulen blijft :')
Hopelijk vinden jullie het leuk om mee te volgen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 10:09 



 
Profiel   

Wauw wat een gave merrie is Yula! Ik volg graag mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 10:32 



 
Profiel   

dit zinnetje ook echt :')

De bedoeling is dat dit veulen verkocht wordt maar mocht met hem/haar een klik hebben sluit ik niet uit dat er een kans is dat het veulen blijft :')
Hopelijk vinden jullie het leuk om mee te volgen.

dat gaat natuurlijk kansloos worden :D

Ik ben benieuwd wat er uit gaat komen <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 10:37 



 
Profiel   

Wat een leuke combinatie, vooral je merrie vind ik erg leuk <3.

Is ze ook op splash getest?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 10:41 



 
Profiel   

Sky_As schreef
dit zinnetje ook echt :')

De bedoeling is dat dit veulen verkocht wordt maar mocht met hem/haar een klik hebben sluit ik niet uit dat er een kans is dat het veulen blijft :')
Hopelijk vinden jullie het leuk om mee te volgen.

dat gaat natuurlijk kansloos worden :D

Ik ben benieuwd wat er uit gaat komen <3


Lyonahorse: Welkom en dankejwel <3

Sky_As: Dankjewel <3
Ik heb niet zo snel een klik met een paard haha. Ik heb het maar 3x meegemaakt in 15 jaar dat ik paarden heb dat ik een klik heb. 2 daarvan zijn met mijn ruin en Yula. De 3de moest ik wegens omstandigheden verkopen toen. Dus als het idd klikt met dit veulen, dan ga ik hem/haar niet verkopen uiteraard :D Ik heb ook een vrij specifieke smaak kwa aftekeningen.. Witte hoofdjes en blauwe ogen <3

IcePrincess ze is op alles getest. Alleen W20 kwam eruit als witgen. Vind het ook wel heel grappig dat zij bv zo een wit hoofd heeft en blauwe ogen en vader/moeder niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 10:51 



 
Profiel   

Ik kom ook volgen! Prachtige paarden heb je daar Nieky!

Wel vraag ik me af wat je bedoelt met: We fokken niet altijd naar het beeld van wat "hoort" volgens rasechte fokkers.

Nu ben ik erg benieuwd naar de andere merries!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 16:41 



 
Profiel   

Ilsje87 schreef
Ik kom ook volgen! Prachtige paarden heb je daar Nieky!

Wel vraag ik me af wat je bedoelt met: We fokken niet altijd naar het beeld van wat "hoort" volgens rasechte fokkers.

Nu ben ik erg benieuwd naar de andere merries!


Om 2 redenen doen we het anders als sommige fokkers:
We hebben bv enkele merries die lichter gebouwd zijn of volgens de rasstandaard niet compact genoeg gebouwd zijn.
Hebben ook 2 kruising tinkers bv.
We hebben eigenlijk voor elk wat wils zoals we zeggen wel eens zeggen. Niet iedereen wilt een Tinker met enorm veel behang of ze willen een iets rijtypischere tinker. Sommige zijn verliefd op het zachte karakter en de bredere bouw maar willen minder behang. Andere willen dan weer een echte rasstypische tinker. Doordat we verschillende type merries hebben, hebben we ook verschillende type veulens. Abby bv is een iets luxer type met een minder compacte bouw. Maar wel nog breed gebouwd met voldoende behang. Haar veulens zijn zoals haar, iets rijtypischer. Maar nog belangrijker ze geeft veulens met een fantastisch karakter. Zo lief, rustig en relaxed stuk voor stuk.

Maar veel fokkers vinden dit beetje verpesten van het ras. Alhoewel tegenwoordig zowel het nsvt als ics crossbreeds in het stamboek opnemen dus ik denk dat het stilletjes aan meer geaccepteerd wordt.

En punt 2:
We hebben enkele merries staan die door bv traumatisch verleden niet geschikt zijn als rijpaard of soms gevaarlijk gedrag vertonen in bepaalde situaties. Deze krijgen bij ons een kans om gewoon paard te zijn, niks te moeten en veulens op te voeden. Ze hebben een gebruiksaanwijzing maar wij kunnen er mee omgaan en dat gaat ook goed met ons. Soms krijgen we daarop commentaar op en dat vind ik zonde. 1 merrie bv is ernstig getraumatiseerd. Zolang ze op de weide loopt en je niet teveel van haar vraagt gaat het goed. Echter als de veearts komt moet ze verdoofd worden omdat ze zo bang is dat ze gevaarlijk wordt. Maar ze laat wel alles toe met het veulen, de veulens hebben een geweldig karakter en ze is een goede moeder. Ze heeft bij ons een laatste kans gekregen, anders was ze naar de slacht gegaan.

Om die 2 redenen ben ik wat huiverig om veel te delen over onze fokkerij

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 18:22 



 
Profiel   

Klinkt opzich goed. Kan me in beide kanten wel indenken. Super om te horen dat jullie zulke paarden een kans geven!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 18:35 



 
Profiel   

Wel spannend zo op het harde dekken. Maar los van dat, leuke combi. En mooi hoe jij jullie klik beschrijft. Heel herkenbaar. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 21:55 



 

Ik heb even op facebook gespiekt. Blue x Tiesto, die zijn beiden roan, niet? Want dan moet je er wel rekening mee houden dat er 25% kans is dat een veulen vroeg in de dracht wordt verworpen omdat homozygoot roan niet levensvatbaar is. Nu zal dat niet meer gebeuren want ze is al een eind, maar als deze combi in de toekomst moeilijk drachtig wordt kan het daaraan liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 22:18 



 
Profiel   

Moestuin schreef
Ik heb even op facebook gespiekt. Blue x Tiesto, die zijn beiden roan, niet? Want dan moet je er wel rekening mee houden dat er 25% kans is dat een veulen vroeg in de dracht wordt verworpen omdat homozygoot roan niet levensvatbaar is. Nu zal dat niet meer gebeuren want ze is al een eind, maar als deze combi in de toekomst moeilijk drachtig wordt kan het daaraan liggen.

Dat is al lang achterhaalt. Mogelijk zijn sommige varianten van roan homozygoot lethaal, maar aangezien er ook levende gezonde homozygote roans zijn is dat dus niet standaard het geval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 22:19 



 
Profiel   

Moestuin schreef
Ik heb even op facebook gespiekt. Blue x Tiesto, die zijn beiden roan, niet? Want dan moet je er wel rekening mee houden dat er 25% kans is dat een veulen vroeg in de dracht wordt verworpen omdat homozygoot roan niet levensvatbaar is. Nu zal dat niet meer gebeuren want ze is al een eind, maar als deze combi in de toekomst moeilijk drachtig wordt kan het daaraan liggen.


Tiesto is niet roan. Hij is zwart met het W20 gen. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 22:38 



 
Profiel   

floripori17 schreef
Wel spannend zo op het harde dekken. Maar los van dat, leuke combi. En mooi hoe jij jullie klik beschrijft. Heel herkenbaar. :)


We hebben eigenlijk nooit problemen met op het harde te dekken of dekken in het algemeen. We schouwen aan de box en indien de merrie niet goed hengstig is, wordt er niet gedekt. En in zeldzame gevallen dat de merrie hengstig toont maar toch niet gedekt wilt ( bv eisprong al gehad) dan hebben de hengsten genoeg respect voor de merrie en voor ons om weg te wandelen met mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 22:51 



 
Profiel   

Wat een mooie kleur en aftekeningen heeft je Merrie, mooi gekleurde hengst ook met prachtig behang <3 Ben heel benieuwd wat daaruit gaat komen :):)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-22 10:24 



 
Profiel   

Vandaag heb ik Yula weer lekker geborsteld en eerste buik fotos gemaakt. Ze is vandaag 80 dagen drachtig Met wat verbeelding kan ik zeggen dat ze iets voller lijkt. Maar of dat van de dracht is of dat ze gewoon dikker is geworden kan ik niet zeggen :') Ze is wel aanhankelijker naar mij en was heerlijk relaxed vandaag. Ze moest ook nog even hoi zeggen tegen dr knappe vent :P Ze heeft tegenover paarden wel meer hengsten gedrag vind ik. Als we naar Booster lopen dan zet ze echt een nek erop en wilt ze snuffelen om vervolgens te brullen. Maar dan ook blijven staan en verder snuffelen :') Merries hihi
Ze heeft overigens een heel leuk hartje op dr rug <3

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-22 20:43 



 

Ik volg graag mee! Vind het een hele leuke combinatie, ookal heb ik 0 verstand van tinkers haha. Hoeveel eigen dekhengsten hebben jullie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-22 21:12 



 
Profiel   

naomiiiii schreef
Ik volg graag mee! Vind het een hele leuke combinatie, ookal heb ik 0 verstand van tinkers haha. Hoeveel eigen dekhengsten hebben jullie?


We hebben er 2. Booster die in de openingspost staat.
En Tiesto, hij is 1.61m

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-22 21:13 



 
Profiel   

Vandaag is Yula 100 dagen drachtig *\o/* . Een eerste mijlpaal. Ze toont nog niet echt iets kwa buik op het moment maar ze is natuurlijk ook een maiden ( en het is vroeg :+) . Over 2 weken wordt ze nog eens gescand en dan zien we of alles nog inorde is. Ze had op 30 dagen een goede scan dus gok dat alles oke is. Maar vind het toch weer spannend tot de scan haha.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-22 19:11 



 
Profiel   

Mooie merrie! Ik volg ook mee.
Ik heb er zelf 3 drachtig maar dat zijn kleine welshjes haha.
In een ver verleden heb ik eens een aantal tinkers verzorgd, erg leuk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-22 07:04 



 
Profiel   

Vandaag is mijn meisje gescand ( op de foto staat haar mama langs haar). Ik had er een hard hoofd in maar mijn zorgen waren voor niks want haar baby is nog alive and kicking *\o/* *\o/* Vandaag 113 dagen drachtig en nu kunnen we met een gerust hart aftellen *D


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-22 16:24 



 
Profiel   

Leuk, ik volg ook!

Wat misschien nog wel interessant is: het tobiano-gen en KIT-gen (waar W20 een mutatie van is) liggen zo dicht bij elkaar dat tobiano vaak ook als een allel van KIT beschouwd wordt. Dit betekent dat als jouw merrie zowel tobiano als W20 draagt zij altijd één van beide door zal geven. In combinatie met een homozygoot W20 hengst zal het veulen dan of homozygoot W20 zijn of tobiano + W20 :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-22 17:42 



 
Profiel   

Bedankt Picopico voor de uitleg. Ben echt zo benieuwd naar haar veulen :):)

Vandaag liep Yula voor mij en zowaar zag ik een piepklein buikje opzij steken *D stelt nog niks voor hoor :') Maar langzaam aan zie ik haar buikje een heeeellll klein beetje groeien. Kwa gedrag is ze echt super relaxed voor haar doen <3

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-22 19:36 



 
Profiel   

Nog weinig spannends te melden. Je begint nu toch echt wel een mini buikje te zien <3. Ze is lekker knuffelig ook. En hongerig :+ Ze eet echt al voor 2 soms heb ik het idee haha, iets met gezonde eetlust :')

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 09:17 



 
Profiel   

Vandaag weer een mijlpaal. Niet kwa dagen maar ik heb het veulen voor het eerst gevoeld vandaag <3 <3
Een foto van de knappe dame vandaag met haar mooie deken. Voor het eerst een deken op maar ze gaf er niks om zoals verwacht.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-22 18:15 



 
Profiel   

nieky1993 schreef
Vandaag weer een mijlpaal. Niet kwa dagen maar ik heb het veulen voor het eerst gevoeld vandaag <3 <3
Een foto van de knappe dame vandaag met haar mooie deken. Voor het eerst een deken op maar ze gaf er niks om zoals verwacht.

[ [url=m/fzuX4y.jpg]Afbeelding[/url] ]




die kleur staat haar goed 8-)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-22 19:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 7 [ 169 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen