Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 9 [ 224 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Reiner op komst

 
Profiel   

Fijn te horen superpony. Ben ik helemaal mee eens.
Blij dat je veulen goed gelukt. Daar doen we het voor.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 15:29 



 
Profiel   

Bloedlijnen waar open ruiters goed mee rijden, dat zegt niks. Dikwijls spelen er andere belangen waardoor ze voor deze of gene bloedlijn kiezen, en het is niet omdat zij er goed mee rijden dat Jan Modaal dat ook kan, integendeel. Ik heb ook een Rooster gehad, en die was niet te showen. Met een open ruiter ging het nog wel, met hangen en wurgen, maar met mij totaal niet. Heb ze dan ook verkocht, daar ga ik ook niet zelf mee fokken.
Zelf ben ik behoorlijk fan van Magnum Chic Dream. Die geeft dikwijls echt leuke en talentvolle paarden die zich goed laten rijden. Maar het is wel een "gewone" vos, natuurlijk, niks flashy of zo.
En meest belangrijk, begin bij een goede merrie, die zich braaf laat rijden en goed te showen is, ook door mindere goden, daar geraak je al heel ver mee. Zelf fok ik liever met een merrie die zich braaf laat showen, maar dan misschien maar een 70 doet, ipv een heethoofd die met een open ruiter een 74 kan doen, maar die een nonpro niet rond kan krijgen.
Een goede reiner fokken is verdomde moeilijk, dat kan ik wel zeggen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 16:13 



 
Profiel   

Precies dat Sevke!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 20:50 



 
Profiel   

Oh magnum chic dream maar das een us hengst? Dus diepvries ook? Dan pas ik al.

Ok dus jullie conclusie met roosters valt niet te fokken dan _/-\o_ Oeie ook geen reclame voor die hengst eigenlijk en zijn nakomelingen, ;) best scherpe uitspraken voor mensen die in die wereld zitten en zelf dekhengsten hebben. Wel ik hou het alleszins in mijn achterhoofd maar voor nu moet het er dan maar uitvallen.
Anderzijds wel raar dat jullie spreken over roosters in algemeen terwijl ervoor werd gezegd door iemand dat hengsten maar 20 procent inbreng zouden hebben. Ik volg niet meer. :P

Ik fok ook geen showpaard das niet voor mij weggelegd. En als onbekende particulier krijg je dat toch nooit verkocht aan de prijs dat ze eigenlijk waard zijn.
Das ne wereld waar iedereen koopt van bekenden en zelfs eentje met de beste papieren en supertalent krijg je niet verkocht als onbekende dus waarom zou ik daar mijn geld dan insteken of die weg op willen gaan met fokken, dat laat ik wel aan de pro's over.
Dus begrijp niet zo goed welke weg jullie nu op willen gaan eigenlijk. Ik heb dan het respect de showpaarden aan professionals over te laten om te fokken en ik wil gewoon een gezelschapsquarter fokken voor mezelf en das precies niet ok. Allee zo komt het nu wel over misschien is het niet zo bedoeld.
Ok als het tegenvalt dan moet die wel verkocht worden maar ook daar is toch niks mis mee. Ik mag er trouwens maar 4 meer houden dus keuzes moet ik dan maken.

En dan mag je nog zo een lief zacht werkwillig paard hebben als die een steenharde rug heeft dan is het ook al einde verhaal voor mij. Ik zoek dus eigenlijk een spelt in een hooiberg vandaar dat ik me nooit geen meer koop die vallen altijd nog meer tegen dan mijn eigen veulens _O-
Van men vier paarden die hier op de hof staan zijn er drie zelfgefokt en eentje die binnenkort 8 jaar wordt :)) ik wil vooral fun met mijn paarden en fokken is gewoon ook spannend en leuk en stress en zorgen maar kom dat zijn paarden in het algemeen.

Kwam deze week iemand tegen die zijn veulen had met haar hoofd in de voeruitsparing vastgezeten. Je ziet dat vaak in die grote stallen die opening boven de voerbak. Daar zat die in vast met gans haar hoofd. Toen ze dachten nu is ze dood hebben ze haar er toch nog uitgewrongen met mankracht en wonder boven wonder leefde ze nog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 21:59 



 
Profiel   

Even voor de duidelijkheid, jij hebt het zelf over reiners/hengsten uit de showscene waar mee je wil fokken. Dus niet zo gek men denkt je een ,reiner, wil fokken om mee te gaan showen toch!

En ik heb geen dekhengst. Wel een directe Wimpie uit een directe rooster en neen, geen gemakkelijke en zeker geen paard voor iedereen. Zijn (volle) zusters idemdito. En dan heb ik nog 2 directe Wimpies uit andere moeders geshowd en dat zijn wel van die wereld paarden waar iedereen mee weg kan. Dus ik roep niet zo maar wat.


Whiskey&Diamonds. Heb ik ook staan...

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 23:15 



 
Profiel   

Popstra schreef
Even voor de duidelijkheid, jij hebt het zelf over reiners/hengsten uit de showscene waar mee je wil fokken. Dus niet zo gek men denkt je een ,reiner, wil fokken om mee te gaan showen toch!

En ik heb geen dekhengst. Wel een directe Wimpie uit een directe rooster en neen, geen gemakkelijke en zeker geen paard voor iedereen. Zijn (volle) zusters idemdito. Dus ik roep niet zo maar wat.
Idem over de

Whiskey&Diamonds. Heb ik ook staan...



Dus is niet zo bedoeld dan ok begrijp ik. ;)
Nou ik fok gewoon met een hengst die ik leuk vind hoor en leuk kleur ook, ik ken geen dekhengsten die geen sportpaarden zijn. En al de rest is ook zo leek op gebied van verzenden afname enz.pfff daarvoor alleen al laat ik ze staan. Ik heb zo ooit eens een dek willen kopen van iemand met geen sport Quarter ja was een probleem om naar dekstation met hem te rijden dus ik moest maar naar daar met mijn merrie alleen veel gedoe voor mij en evenveel als andere hengsten dus ik kies dan wel de makkelijke weg ja :o Fokken moet ook leuk blijven en ik heb ze altijd al in 1 keer drachtig gekregen zelfs eens eentje waar ze al jaren mee aan het proberen waren. Tis gewoon de juiste omstandigheden en de juiste keuzes maken en goeie dierenarts misschien hahaha die had direct gezien dat die merrie wat verzakt was dus dichtgeniet en hup direct drachtig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 23:48 



 
Profiel   

sevke schreef
Bloedlijnen waar open ruiters goed mee rijden, dat zegt niks. Dikwijls spelen er andere belangen waardoor ze voor deze of gene bloedlijn kiezen, en het is niet omdat zij er goed mee rijden dat Jan Modaal dat ook kan, integendeel. Ik heb ook een Rooster gehad, en die was niet te showen. Met een open ruiter ging het nog wel, met hangen en wurgen, maar met mij totaal niet. Heb ze dan ook verkocht, daar ga ik ook niet zelf mee fokken.
Zelf ben ik behoorlijk fan van Magnum Chic Dream. Die geeft dikwijls echt leuke en talentvolle paarden die zich goed laten rijden. Maar het is wel een "gewone" vos, natuurlijk, niks flashy of zo.
En meest belangrijk, begin bij een goede merrie, die zich braaf laat rijden en goed te showen is, ook door mindere goden, daar geraak je al heel ver mee. Zelf fok ik liever met een merrie die zich braaf laat showen, maar dan misschien maar een 70 doet, ipv een heethoofd die met een open ruiter een 74 kan doen, maar die een nonpro niet rond kan krijgen.
Een goede reiner fokken is verdomde moeilijk, dat kan ik wel zeggen...


Maar laten we even eerlijk zijn. Hoeveel mensen kunnen een 70 uit een paard halen? En ligt het dan altijd aan het paard dat het niet lukt?

Ook als je niet per se voor de sport fokt, worden paarden vaak benoemd met de bekende namen op het papier. Niemand die dan direct vraagt hoe ver het op papier staat, in welke combinatie etc.

En dan moet je de trainingsmethodes en het management er ook bij pakken. Er zijn paarden die zgn moeilijk zijn, maar de manier van trainen ze gewoon echt niet past. Paarden die tot het uiterste gepusht zijn, juist omdat naam X op papier staat.
Pak je zo op en neem je tijd blijken ze soms helemaal niet zo naar en slecht te zijn.

En andersom; trainers en fanatieke ruiters rijden er van alles uit en de recreant die krijgt het niet voor elkaar.

Bij de echt bekende namen mis je vaak de veelzijdigheid die de gemiddelde ruiter wel zoekt. Men wil ook een beetje knuffelen en keutelen op stal, een buitenritje maken of een keer een trail erbij pakken. Vaak is dat niet zo een probleem bij een goede basis, maar er wordt niet naar gekeken als men puur naar prestaties kijkt.

En zelf vind ik fijne en comfortabele gangen belangrijk bijv. Dat zie ik ook niet bij alle top paarden terug.

En wat ik eerder schreef. Er is niet gezegd dat paard X ergens zomaar op stal die af en toe rondhobbelt niet 20x meer talent bezit dan de paarden die het mogen laten zien. Je moet het ook maar willen. Maar imo zou het soms wel goed zijn als er ook wat meer iets onbekende namen opduiken. ( ook qua ruiters/trainers )

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-22 02:22 



 
Profiel   

Ik heb niks tegen roosters, er zijn er ongetwijfeld hele leuke bij, mijn merrie was trouwens ook bloedmooi en super lief in de omgang, maar met een paard wat zich niet braaf laat showen fok ik niet. Ik heb ook zelf nog met Ricochet gefokt, was een leuk en braaf veulen, maar jammer genoeg op jonge leeftijd ingeslapen.
En ik brand je niet af, maar ik geef mijn mening gewoon, dat mag toch? Het is simpel: staar je niet blind op wat de grote namen doen, en laat je niet gek maken 'aan de toog' ;)
Jouw titel zegt : "reiner op komst", dus ik ga ervan uit dat je een showpaard wil fokken en geen recreatiepaard. Zeker omdat je dan zegt : ik droom van Hollywoodstinseltown of Whiskey N Diamonds, dat zijn toch echte reininghengsten die je niet kiest om een wandelpaard te kweken.
Trouwens: Magnum Chic Dream is inderdaad diepvries, maar wel in Europa verkrijgbaar. Bij Frozen Partners bv. Heeft ook weer een Magnum nakomeling gewonnen nu, in de USA Futurity.
Maar goed, als ik voor een goed recreatiepaard zou gaan in de fok, dan zou ik geen grote naam in de reiningscene kiezen, maar dan eerder een brave, correcte hengst, eventueel met een leuk kleurtje, en n/n op zoveel mogelijk panels. Recreanten zijn, in mijn ervaring, veel zeikeriger over die paneltesten dan reiners als ze iets willen kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-22 12:47 



 
Profiel   

_/-\o_ sevke

Heb je wel helemaal gelijk in recreanten zijn vaak erger in die paneltesten enz anderzijds merk ik ook dat zij ook wel ' bekende' namen willen in hun paarden ook al is het maar om wekelijks een lesje te nemen. Zie naar die witkoppen iedereen moest er een hebben of ze nu wilden showen of niet.
Al lijkt die trend af te nemen nu niet?

Velen willen wel reining rijden maar hebben niet de ambitie om op show te gaan. Ik moet wel zeggen knap van jullie want ik zou niet weten waar ik de tijd moet halen noch het talent :=
Ja eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik nu niet zo een goeie ruiter ben integenstelling als ik jullie zie rijden sevke en popstra. Geef toe het ziet er allemaal makkelijker uit dan het werkelijk is :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-22 13:13 



 
Profiel   

Interresant wat ik lees, ik heb altijd gedacht dat roosters heel braaf waren.
Wat zijn dan volgens jullie ervaring wel makkelijk lijnen in de showpen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-22 14:06 



 
Profiel   

sevke schreef
Ik heb niks tegen roosters, er zijn er ongetwijfeld hele leuke bij, mijn merrie was trouwens ook bloedmooi en super lief in de omgang, maar met een paard wat zich niet braaf laat showen fok ik niet. Ik heb ook zelf nog met Ricochet gefokt, was een leuk en braaf veulen, maar jammer genoeg op jonge leeftijd ingeslapen.
En ik brand je niet af, maar ik geef mijn mening gewoon, dat mag toch? Het is simpel: staar je niet blind op wat de grote namen doen, en laat je niet gek maken 'aan de toog' ;)
Jouw titel zegt : "reiner op komst", dus ik ga ervan uit dat je een showpaard wil fokken en geen recreatiepaard. Zeker omdat je dan zegt : ik droom van Hollywoodstinseltown of Whiskey N Diamonds, dat zijn toch echte reininghengsten die je niet kiest om een wandelpaard te kweken.
Trouwens: Magnum Chic Dream is inderdaad diepvries, maar wel in Europa verkrijgbaar. Bij Frozen Partners bv. Heeft ook weer een Magnum nakomeling gewonnen nu, in de USA Futurity.
Maar goed, als ik voor een goed recreatiepaard zou gaan in de fok, dan zou ik geen grote naam in de reiningscene kiezen, maar dan eerder een brave, correcte hengst, eventueel met een leuk kleurtje, en n/n op zoveel mogelijk panels. Recreanten zijn, in mijn ervaring, veel zeikeriger over die paneltesten dan reiners als ze iets willen kopen.


Maar het probleem is dat een paard dat bijv jou niet past, iemand anders heel goed kan passen. En persoonlijk vind ik dat bepaalde bloedlijnen nogal makkelijk een slechte naam krijgen in de wandelgangen en men niet kijkt naar hoe en waarom.
Wie heeft zulke paarden getraind en hoe? Hoe werden ze gehouden? Met welke bloedlijnen was er gemixt?

Als een paard super braaf is en alleen door het bos hobbelt is het misschien ook lastiger te showen, maar weet je dat niet als je dat niet doet. Dan kan het voor de eigenaar toch een reden zijn om er wel mee te fokken.

Of het wel of niet voor de sport is zou in eerste instantie niet uit mogen maken. Paarden moeten gezond zijn, braaf en goed bewegen.
Heel veel paarden voor de sport gefokt, bereiken nooit wat men hoopte. En vaker door de mens, dan door het paard.
Al die paarden moeten ook terechtkomen.

En het is lang niet gezegd dat als je met een niet bewezen merrie en een "simpele" hengst fokt daar geen perfect paard uit kan krijgen.
Mijn veulen bijv toont wel talent op een aantal vlakken, maar dat zal niemand ooit zien. En natuurlijk zie ik ook zijn fouten als ik kritisch ben, maar die zie ik ook bij sportpaarden die wel 70+ scoren.

En helemaal als ik naar de grotere fokkers kijk met meerdere merries, zie ik ook vaak dingen die me enorm tegenstaan. Dan is de merrie echt alleen een leuk papier, maar niet 100% correct. En toch komen er soms leuke nakomelingen uit dan.
Dan is mijn merrie een stuk correcter, maar niet voor iedereen geschikt. Dan moet men niet de merrie afkraken, maar ook eens beter leren omgaan met paarden en beter paarden begrijpen. Als het niet om snel snel en geld zou gaan, is daar meer tijd voor.

Mijn ruin moest het ooit doen, want papa.......En toen hij grenzen had, was het een rotpaard. Broer deed het even wel, maar is al jaren dood.
Onder een groene ruiter deed mijn ruin het ook uiteindelijk wel.

Als je een goed paard wil fokken, gaat het om het totaal pakket en de rest is puur mazzel. Beide ouders moeten correct zijn, opgroei mogelijkheden optimaal, training, voeding etc.
En dan de juiste trainer vinden die begrijpt dat je je aanpast aan het paard en niet een standaard training afwerkt op elk paard.

Als een trainer tegen mij zegt; ow, daar begin ik al niet aan of dat zijn zus en zo paarden, zet ik daar geen paard. Laat maar zien wat je wel kan, dan praten we verder.

Maar ook qua recreatie fok kom je vaak op bekende hengsten uit. Zoveel recreatie hengsten zijn er niet of je gaat toch snel naar minpunten. En juist omdat er ontzettend veel op naam wordt gefokt, moet je ook naar je merrie kijken en is de keus vaak niet onbeperkt.

Ik wilde bijv geen diepvries, dus dat beperkte de keus ook al behoorlijk. Karakter en gezond stonden bij ons wel op 1. Niet echt een budget bedacht, dus onbeperkt rondgekeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-22 15:23 



 
Profiel   

Fotsy schreef
_/-\o_ sevke

Heb je wel helemaal gelijk in recreanten zijn vaak erger in die paneltesten enz anderzijds merk ik ook dat zij ook wel ' bekende' namen willen in hun paarden ook al is het maar om wekelijks een lesje te nemen. Zie naar die witkoppen iedereen moest er een hebben of ze nu wilden showen of niet.
Al lijkt die trend af te nemen nu niet?

Velen willen wel reining rijden maar hebben niet de ambitie om op show te gaan. Ik moet wel zeggen knap van jullie want ik zou niet weten waar ik de tijd moet halen noch het talent :=
Ja eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik nu niet zo een goeie ruiter ben integenstelling als ik jullie zie rijden sevke en popstra. Geef toe het ziet er allemaal makkelijker uit dan het werkelijk is :j


goh, die bekende namen, dat is relatief. Als er ergens een groot-of overgrootouder is met een bekende naam, is het voor de meeste recreanten wel OK. Ze beseffen niet het verschil tussen een nakomeling van Wimpys Smoking Gun of The Cowboy Gun, om maar een vb te noemen. Het zijn beide ergens nakomelingen van Gunner, dus ze denken: 'ik heb een Gunner gekocht'. Voor alle duidelijkheid, ik ben van geen van beide fan, maar ik vind er toch nog best een verschil bestaan tussen beide hengsten. Van de eerste kom je nog heel af en toe ene tegen op show, van de andere totaal niet :o
Het is trouwens nogal onnozel om een rechtstreekse Wimpy of Magnum te kopen om wat mee te tsjolen. Smijt dan je geld in het water, dan zie je het nog drijven!
Hetzelfde met de wittekoppenhype. Dat is inderdaad aan het afzwakken, en dat is ook normaal: er zijn ondertussen al zoveel k*tbokken gefokt met een witte kop, die nog geen deuk in een pakje boter kunnen lopen, dat de mensen de link 'witte kop=gunner=goed paard' niet meer leggen.
Ik houd er persoonlijk absoluut niet van, het brengt een hoop problemen mee, maar ik zou een goed paard nu ook niet laten staan omdàt hij een witte kop heeft. Maar als ik kan kiezen, dan liever niet. Ik heb mijn rechtstreekse Gunner merrie daarom ook verkocht. Altijd dat gedoe met die kap in de zomer, zonnecrème, dan ontstaken haar ogen, pfff...

Hobbyhorse schreef
Interresant wat ik lees, ik heb altijd gedacht dat roosters heel braaf waren.
Wat zijn dan volgens jullie ervaring wel makkelijk lijnen in de showpen?


Moeilijk te zeggen, want het is de combinatie merrie-hengst die belangrijk is, waar het aandeel van de merrie het meeste doorweegt.
Namen die ik nogal eens zie terugkomen bij leuke nonpro paarden zijn: CJ Whiz, Iceman, Shiners Voodoo Dr, Colonels Shining Gun en vooral Magnum Chic Dream als absolute uitschieter. Wimpy heeft er ook enkele hele leuke gegeven. Wij hebben een rechtstreekse Wimpy gehad en die was echt megabraaf, en ik ken er nog wel enkele.
Smart Spook en Inferno 66 geven ook echt leuke nakomelingen, dikwijls veel talent, maar meestal vooral te showen door open ruiters.

Maar er zijn nog veel meer factoren die spelen: wat heeft de merrie gedaan in de sport, hoe is het paard gestart, op welke leeftijd en door wie, wie heeft het getraind, hoeveel is het geshowd, enzovoort, enzovoort...

@superpony: voor mij persoonlijk is er een heel groot verschil in het willen fokken van een showpaard, dat je dan ook verwacht (of beter hoopt :D ) terug te zien in de showpen, dan het willen fokken van een braaf en correct recreatiepaard. De meeste showgefokte paarden zijn hoog in het bloed staand en echt niet altijd geschikt voor een rondje boshobbelen of een lesje met de gemiddelde amateur.
Daar ga ik echt kijken naar bloedlijnen, en PE of LT earnings. Dat daar links of rechts bij de voorouders een mankementje zit, maakt mij niet uit.Hetzelfde met die paneltesten. Ik ga niet flippen als ik een showpaard wil kopen omdat hij GBED of HERDA of IMM draagt. I don't care. Het overgrote deel van die producerende hengsten komt ook niet door een keuring, geloof mij vrij :P
Bij een recreatiepaard ligt dat anders. Daar ga ik kijken naar conformatie en karakter. Rijdbaarheid. Soepelheid van de gangen. Correctheid en vooral zoveel mogelijk n/n in de paneltests. Persoonlijk vind ik dat twee totaal verschillende zaken: of je wil een goed en braaf recreatiepaard fokken, waar de gemiddelde ruiter mee kan rijden en een lokaal showtje wil meepakken, of je wilt een goed sportpaard fokken, dat meekomt op internationaal niveau. En beide zijn even moeilijk, geloof mij!
En een huis-tuin-keukenquarter die toch op hoog niveau kan lopen, die is even makkelijk te vinden als een witte raaf.
Vele mensen dénken dat hun paard even goed zou zijn als bv een What A Wave of CJ Whiz moést hij getraind geweest zijn, maar ik vind dan dikke onzin, sorry.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-22 15:37 



 
Profiel   

Ja daar zeg je het goed idd een witte raaf

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-22 15:49 



 
Profiel   

Hobbyhorse schreef
Interresant wat ik lees, ik heb altijd gedacht dat roosters heel braaf waren.
Wat zijn dan volgens jullie ervaring wel makkelijk lijnen in de showpen?


Vind ik ook wel interessant maar ook daar gaat iedereen iets anders zeggen. Wie geeft er namelijk graag toe dat zijn paard eigenlijk niet goed is. En dan nog tegen die tijd hebben ze volgens mij al een ander paard. Ik zie dat hier in de buurt ook genoeg. Als je eens paar maanden niet gaat rijden, dan staat er geenenkel paard meer van vroeger. Alles is al ingeruild voor anders en beters. Speciale wereld en pas op die moeten er ook zijn, zeker en vast.

Ik hou wel graag van een stabiele vaste groep dus nieuw paard das altijd lastig, veulens worden wel getolereerd.

Op zich zeer interessante discussie zo horen en zien we ook eens de beide kanten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-22 15:54 



 
Profiel   

Er zijn zat nakomelingen van hengst/moeder onder verschillende trainers die laten zien heet te zijn...vlug...moeilijker.
Als je maar lang genoeg mee loopt en goed kijkt gaat het je vanzelf wel opvallen.
En waarom een trainer met jaren aan ervaring niet serieus nemen als deze zegt liever niet aan een bepaalde lijn te beginnen!?
Hij/zij zegt dat niet voor niks.
Al ken ik er geen die dat perse doen.
Ken ze wel die absoluut niet of wel met bepaalde hengsten willen fokken en hun voorkeur hebben. Je kan daar enkel maar van leren, die schat aan jarenlange kennis en ervaring.

Ik zelf werk graag met Wimpies. Ben daar succesvol mee geweest als NP ruiter maar ook met Topsail Whiz die altijd heel werkwillig zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-22 16:03 



 
Profiel   

Popstra schreef
Er zijn zat nakomelingen van hengst/moeder onder verschillende trainers die laten zien heet te zijn...vlug...moeilijker.
Als je maar lang genoeg mee loopt en goed kijkt gaat het je vanzelf wel opvallen.
En waarom een trainer met jaren aan ervaring niet serieus nemen als deze zegt liever niet aan een bepaalde lijn te beginnen!?
Hij/zij zegt dat niet voor niks.
Al ken ik er geen die dat perse doen.
Ken ze wel die absoluut niet of wel met bepaalde hengsten willen fokken en hun voorkeur hebben. Je kan daar enkel maar van leren, die schat aan jarenlange kennis en ervaring.

Ik zelf werk graag met Wimpies. Ben daar succesvol mee geweest als NP ruiter maar ook met Topsail Whiz die altijd heel werkwillig zijn.


Ben ik het 200% mee eens. Als onze trainer een bepaalde hengst afraadt, zal ik er ook niet voor kiezen. Die mensen zijn er hun hele leven mee bezig, kijken, informeren zich, vragen rond en rijden massas paarden. Ik zou wel een ezel zijn als ik dergelijke raad in de wind zou slaan. En trainers die omdat het een bepaalde bloedlijn is een paard weigeren, heb ik nog niet meegemaakt.


@Fotsy: Ook dat constant van paard veranderen is niet aan mij besteed. Ik heb graag dat mijn paarden lang meegaan. Shaggy rijd ik bv al meer dan 6 jaar, en hij was al 7 toen ik hem kocht. Mike hebben we ook gekocht om te houden, en hopelijk gaat hij ook lang mee. Paintje hebben we ook al 7 jaar.
Ik weet waar je het over hebt, en ik vrees dat de meeste van die mensen beinvloed zijn door handige verkopers/trainers die graag het geld hun kant zien uitrollen. 'Deze zal het niet worden, maar ik heb toevàllig een hele leuke staan waar je beter zou mee zijn' :D :D
Het is niet omdat je een ander, duurder, paard gekocht hebt, dat je ineens beter gaat beginnen rijden. De meeste daar zouden beter 10000€ uitgeven aan een paard en 40000 aan lessen, dan 49000 aan een paard en 1000 aan lessen. Ze zouden er verder mee geraken. Maar dat is mijn mening dan weer :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-22 16:38 



 
Profiel   

Oh was het zo duidelijk sevke over welke plaats ik het had. Oeps :')

Nou ja ik ben blij dat jij daar niet aan meedoet. Want ik heb men ogen al opengetrokken en dat creeërde voor mij een beeld van de showwereld welke ik niet wil noch voor mezelf noch voor men paarden. Maar misschien gaat het er niet overal zo aan toe dan.

En ik kan ook wel volgen moesten trainers paarden weigeren om een of andere reden. Ik denk als je werk genoeg hebt dat je kieskeuriger kan en mag zijn das met eender welk werk als zelfstandige. Doen wij ook, als je veel werk hebt dan laat je het mindere leukere werk vallen En moeten mensen maar ergens anders prijs vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-22 22:17 



 
Profiel   

Ok dierenarts is hier deze avond geweest en ze zijn allemaal ontwormd en ingeënt. Zo daar zijn we ook weer vanaf en allemaal om te braver.

Chica wordt echt dik zei hij _/-\o_ ze kan het niet meer wegsteken.

Heb precies ook daarnet op de camera gezien dat haar buik nogal tekeerging, al bleef ze er zelf wel heel kalm bij dus misschien mijn verbeelding dat kan ook :')

[ img ]

Niet letten op de datum van de cam, hij loopt achter 8)7

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-22 23:21 



 
Profiel   

@Sevke, deels zijn we het eens, deels banketstaaf we langs elkaar en deels zijn we het niet eens.

Wat jij noemt zijn inderdaad die bekende namen, maar het ligt er altijd aan waarmee ze gekruist zijn. De ene combi is de andere niet.

Al die paarden moeten toch ergens terecht komen, ook als ze dan tegenvallen en dat zijn er toch altijd genoeg. Je weet zelf dat niet elk paard het gaat doen of elke eigenaar die weg gaat bewandelen.

Omdat mensen veel geld investeren wordt er gekeken naar de namen die presteren. Paarden die niet presteren worden niet bekeken, dus daar weet men helemaal niet van wat ze kunnen. Het is voor veel mensen niet interessant.
En een ander deel mensen wil jaren zelf aanklooien en die halen het er nooit uit.

Dat een paard goed scoort is niet altijd het beste bewegen of het fijnste karakter, maar wel het karakter dat goed mee te werken is en zich tot uiterste laat rijden of pushen. Heel veel paarden hebben gewoon een grens waar dat moeilijker wordt. Het is niet zo dat ze het niet kunnen, maar het wordt lastiger het eruit te halen.

Ik weet zelf wel trainers die tegen klanten hebben gezegd dat ze een paard met X op papier niet in hun stal wilde of niet wilden trainen. Of zodra ze dan wel trainen van alles afkraken totdat klant overweegt het paard te verkopen of nog liever bijna inruilt voor een paard dat toevallig ( duurder ) te koop staat.

Ik zeg ook niet dat mijn veulen bijv een 74 paard zou worden, maar ik weet wel bijna zeker, gekeken naar het karakter, dat bepaalde trainers die altijd in de top staan, het er zeker niet uit gaan krijgen.
Maar als ik er een 70+ uit zou halen is dat misschien wel een grotere prestatie.

Heel veel sportpaarden kunnen gewoon prima mee het bos in. Wij hebben nu een paar keer een paard gehad die dat niet gewend was, maar door mee te gaan naar clinics en shows genoeg gewend was en rustig een rondje rondhobbelt. En anders wennen ze er wel aan. Dat is dan weer het verschil; wij zijn ervaren bosruiters en komen daar goed weg met de meeste paarden.

Ik zou ook niet weten waarom iemand niet met een bekende hengst mag fokken. Je wil gewoon een hengst die bij je merrie past en je aanstaat. Zoveel keus is er niet om een leuke recreatie quarter te fokken anders. Daar zijn er maar enkele van die dan ook bij je merrie moeten passen en naar je wensen en eisen zijn.
Veel hebben promotie om de kleur en dan haak ik al gelijk af.

Niet alle afwijkingen zijn even erg. Maar het zegt me meer over de sport en de mensen in de sport dat ze over erfelijke afwijkingen heenstappen, dan over de recreatie ruiter die dat niet doet.
Ik vind het niet bepaald iets om trots op te zijn dat mensen alleen kijken wat het paard op show doet omdat ze toch jong eruit komen doorgaans en er zelfs ongetest mee te fokken. Zeker ook omdat veel paarden alsnog in de recreatie terecht komen.
Daar wil men inderdaad gezonde paarden die lang mee gaan.

En misschien vinden sommige mensen het stoer om een paard van een halve ton als wegwerpartikel te houden, maar ook in de sport zijn er mensen die graag zelf willen rijden, langer mee willen doen, evt een gezonde nakomeling van hun paard willen etc.
Of naast de sport wat willen rondhobbelen.

Of paarden door een keuring komen hangt natuurlijk van heel veel af en niet alles is even ernstig. Maar soms wel op de lange duur en daar kijken wij meer naar.
Maar ook de goedkope bospaarden moeten gezond en correct zijn. En uiteindelijk zal het die beesten worst wezen wat ze waard zijn. Ze hebben allemaal gevoel, willen eten, goede verzorging etc etc.

Als ik nu kijk naar wat ik voor het veulen kan krijgen, maar ook voor de merrie denk ik ook; goh staat wel wat in de tuin, zuinig op zijn. Maar het zijn maar getallen en wat voor de een veel is, is voor de ander niks.
Voor mij is het veel meer waard hoe mensen met hun dieren omgaan en ergens komen. Ik heb niet zoveel respect voor een aantal ruiters en trainers die presteren. Maar wel soms voor mensen die meedoen en het goed doen.

En als we eerlijk zijn, worden sommigen aanbeden en op handen en voeten gedragen. Maar heeeeeeeeel veel mensen die een fijne trainer zoeken, kunnen die niet vinden omdat ze teveel oliebol zien dat ze niet aanstaat. Dat houdt veel mensen tegen. Of ze trainen minder of veranderen hun wensen of stoppen soms zelfs weer helemaal met de western.
Dan roepen mensen dat het zo groeit en dat is ook zo, zeker als je kijkt naar hoeveel starts de DRHA heeft, maar er is nog steeds een grote groep die geen aansluiting kan vinden.
En het zijn niet allemaal arme sloebers met goedkope of slechte paarden of mensen die niet willen investeren, maar wel mensen die paarden kennis hebben en op dingen afknappen. Maar mensen zeggen niet alles hardop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 02:28 



 
Profiel   

Niet ieder mens is hetzelfde en koopt een paard met hetzelfde doel.
Als je een bepaald niveau in de sport mee draait moet je daar een geschikt paard voor hebben. Is het dat niet dan ga je op zoek naar een voor jou beter paard. Daar is niks mis mee.
Het is pas mis als men het voor hun doel ongeschikte paard dingen laat doen die het niet aan kan!
En DAT gebeurt helaas nog te veel

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 10:37 



 
Profiel   

Helemaal mee eens. Maar dat komt ook vaak omdat een paard een bepaalde naam op het papier heeft staan en dan MOET het paard het maar kunnen.

En heb ook meegemaakt van dichtbij dat mensen met wat meer geld interessant zijn voor de trainer en die het uiterste uit paarden wil trekken, omdat het zijn eten op tafel brengt.

Daarom zeg ik ook; een paard moet je passen. Misschien vinden veel mensen een Pietje lastig, maar zijn er mensen die dat karakter geweldig vinden. Dan is het doel niet 74 rijden en geen geld ermee verdienen, maar wel met je paard op pad, leren, ontwikkelen en kijken wat dat brengt. En soms vind ik dat nog meer prestatie dan het riedeltje afwerken en enkel scoren.

Er zijn trainers die nooit in de top meedraaien, maar wel heel fijn werken met paarden. Die moet je ook hebben.

En persoonlijk vind ik het niet zo spannend om elke keer naar dezelfde top te kijken en dezelfde paarden en namen tegen te komen. Of niet spannend..........ik vind het jammer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 17:56 



 
Profiel   

Idd ik ben het met jullie allemaal eens en dan soms ook niet.
Het is toch echt de combinatie die zal uitmaken of deze matcht of niet. Sorry maar ik ken een rechtstreekse topsail wiz merrie amai zo zot als een achterdeur. Eerste 15 min kon die zelfs niet eens normaal in de piste instappen, heb daar vaak les meegehad, was een paard van een vriend, ze is ondertussen ook al dood, 6 jaar helaas. Ok super scores op het bord maar nee daar pas ik voor, das echt niks voor mij.
En die trainer daar zei tegen mij dat ik moest wegblijven van wimpy's. Hahaha dus naar wie moet ik nu luisteren.
Vandaar de keuze Sharp Dressed shiner, idd andere lijnen al vond mijn trainer dat wel nog een goeie keuze maar ook dit valt af te wachten wat het wordt.

En zoals superpony en popstra zegt wat je als persoon zoekt in een paard of nodig hebt voor bepaalde doeleinden is ook heel verschillend.
En weet je ook dat kan zo tegenvallen. Ik heb eens een superjac nou twee gehad, zeer brave paarden hoor en fijn te rijden maar die lagen zo slecht in de groep. Niet normaal een dominante feeks was er niks tegen. Ik moest die gewoon apart zetten zo erg, de stukken huid en haar vlogen letterlijk de lucht in. Die frustraties wil ik ook niet op mijn hof. Ze staan hier wel echt aan de achterdeur, ik denk vier meter ofzo dus rust is leuk. _/-\o_

En Ik denk dat die twee werelden toch veel te ver van elkaar liggen.
Maar wil niet zeggen omdat ik geen shows rij, ik geen reiner ruiter mag zijn of Reining paard mag hebben. Ik zie men dollars toch liever lopen in het groene gras dan wegdrijven in een beek. :')

Een recreatieve ruiter is ook op zoek naar een maatje, een paard voor het leven, eentje waar hij kan mee groeien en sterke band mee opbouwen en uiteraard liefst zo gezond mogelijk want das veel te pijnlijk als er iets scheelt, ook in de portemonnee. :=
In de show wereld dat ik ken(van de stal waar ik ga rijden) zie ik dat ze steeds op zoek zijn naar een machine met meeste pk's of beste koppeling en ok daar gaat veel veel geld naar osteos tandartsen koelsystemen, ik heb in men leven nog nooit zoveel spuiten zien passeren. Maar ja een geolied en goed onderhouden machine draait het beste. Een die per Total zijn dan staat de volgende al klaar. Dus uiteraard maakt het dan niet uit of ze wel panel negatief zijn of niet.
Ik denk dat tot zolang er zo een groot verschil heerst tussen die twee werelden, dat je ze niet snel dichter bij elkaar zal krijgen.
De mensen die daar namelijk niet aan meewerken krijgen toch vaak tegenwind, merk ik.

En zoals superpony zegt ook van de trainers want die weten waar de klok slaat. Je ziet dat ook al genoeg aan het feit of de assistent of de trainer het paard rijdt. Ik zou eerder denken dat assistenten dienen om meters te maken en trainers de finishing touch maar dat is het niet helaas. Terwijl 700-1000 euro toch gelijk zou moeten zijn en niet afhankelijk van wie die komt of voor welk paard dit is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 14:37 



 
Profiel   

Maar hè ik sta zeker en vast open voor suggesties hoor van hengsten welke jullie denken die wel bij een rooster zouden passen. Ik hoor zeer graag jullie ervaringen en meningen.
Nu diepvries daar doe ik niet aan mee. Dus helaas magnum chic dream gaat em niet worden.

Trouwens Welke hengst is de vader van jou veulen superpony?

Sevke had de jouwe niet bruin geweest, ik had hem zeker genomen voor deze merrie ook omdat die niet alleen super braaf is maar ook mooie maat heeft en goed stevig gebouwd is. Ik weet met kleur kan je niet fokken maar als je vaker kijkt dan rijdt met je paarden, wil het oog ook wat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 14:54 



 
Profiel   

hahaha, mijn jonge hengst is ook bruin _O- _O- Die wordt m ook niet :')
Nochtans mooie bloedlijn en poepchique paard :o

[ img ]
Shiners Voodoo Dr X Footworks Finest *D

Maar is ook niet 5-panel N/N (gbed drager), dus voor recreatiepaarden te fokken niet interessant, de amateurs flippen daarop, ook al kan het geen kwaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 17:46 



 
Profiel   

Trouwens: nog even over assistenten die je paard rijden, ik begrijp dat wel. Als jouw paard niet level4 waardig is (of welk level jouw trainer ook heeft), dan is het ook niet nodig dat ze die zelf rijden. Dat leidt toch tot niks, en de paarden worden misschien gepusht om dingen te doen die ze niet aankunnen. Dan vind ik het best OK als een assistent ze rijdt.
Jonge paarden worden ook meestal gestart door assistenten en ook dat is normaal: je kunt je niet permitteren als open ruiter om je nek te breken met zo'n jonge.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 17:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 9 [ 224 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen