Verrassing, wat gaat het worden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bo_San

Berichten: 2722
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Didam

Verrassing, wat gaat het worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-22 08:22

Of eigenlijk een dubbele verrassing....
Ik wou een van mijn merries dekken met een hengst van Marjolein van den Bosch, maar kreeg haar maar niet dragend.
Marjolein kwam de merrie zelf insemineren met vers sperma, om te zien of dit beter zou pakken.
Ze zag echter Now I'm Here E&S in de wei lopen, een zelf gefokte 4 jarige palomino merrie van Mc Jonnas uit een BrainpowerxConcorde merrie.

Zeg nu zelf, is het geen plaatje <3

Hier met mamma als veulen

Afbeelding

En inmiddels wat groter (hier nog geen drie, moet binnenkort nieuwe foto's maken)

Afbeelding

Alle merries waren mooi hengstig en lieten dat ook duidelijk zien in de wei.
Kreeg ik later een berichtje, dat ze haar prachtige hengst Gribaldi Junior wel een hele gave combi vond voor onze palomino merrie.
Heb er even over moeten nadenken, want de merrie was nog nooit opgevoeld, gescand, niets en ook niet in de planning om te dekken, maar stond eigenlijk een beetje op de nominatie om verkocht te worden.

Ok we doen het. s'avonds is Marjolein speciaal gekomen, voor het eerst is ze in de opvoelbox gegaan (nog wel los en met brokjes, maar met rust was het eigenlijk in een paar tellen gedaan.) Ze was geïnsemineerd.
Voor de zekerheid na twee dagen nog een keer gedaan, omdat ze goed hengstig bleef tonen.

Na 16/17 dagen gescand (omdat ze nooit eerder was gescand, voor de zekerheid wat eerder ivm kans op tweeling dracht).

Drachtig *\o/* haha wie had dat gedacht.
We moeten nog een zekerheidsscan doen, maar ze toont echt niet meer hengstig (en dat doet ze echt heel overdreven), dus op naar de verrassing van volgend jaar.

Wat gaat er uit deze prachtige combi komen...

Gribaldi Junior:

Afbeelding

Afbeelding

Omdat ik vermoed dat Gribaldi Juior homozygoot zwart is (kijkend naar ouders en zijn nakomelingen), wordt dit het lijstje met verwachte kleuren:

Afbeelding


Afbeelding

HBArrow
Berichten: 37
Geregistreerd: 18-08-22

Re: Verrassing, wat gaat het worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:03

Prachtige combi zeg! <3
Ik volg graag mee!

Neon

Berichten: 4934
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Verrassing, wat gaat het worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:24

Zozo dat is een gaaf dier <3 ik ben benieuwd

Lyona

Berichten: 2013
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Verrassing, wat gaat het worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:43

Oh wat een mooie aansprekende merrie! Ik volg ook!

RoWi

Berichten: 6886
Geregistreerd: 27-12-05
Woonplaats: NB

Re: Verrassing, wat gaat het worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:00

Wat een gave combi, ik volg!

Bo_San

Berichten: 2722
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Didam

Re: Verrassing, wat gaat het worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-22 14:17

Thanx allemaal, ik ga binnenkort weer foto's van haar maken (maar je ziet nog geen buikje hoor ;) )

Dees90

Berichten: 589
Geregistreerd: 28-10-11

Re: Verrassing, wat gaat het worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 15:15

Hele mooie combi, ik ben benieuwd!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15926
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Verrassing, wat gaat het worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 18:58

Leuk, niet mijn keuze maar altijd benieuwd naar wat er uit komt. Maarre…Purioso was een vos dus de moeder van Gribaldi Junior heeft 100% zeker de vosfactor. Gribaldi zelf gaf ook vossen. Ik zet mijn laatste tientje er niet op dat Gribaldi Junior homozygoot zwart is. Het is wel zo getest natuurlijk.

Bo_San

Berichten: 2722
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Didam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-22 06:59

@janderegelaar, ik weet niet of gribaldi junior is getest. Ik gokte op basis van de ouders en alle nakomelingen van hem die ik heb gevonden. Die zijn allen zwart. En anders ook niet erg, alleen meer mogelijkheden qua kleur :D

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15926
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 10:49

Bo_San schreef:
@janderegelaar, ik weet niet of gribaldi junior is getest. Ik gokte op basis van de ouders en alle nakomelingen van hem die ik heb gevonden. Die zijn allen zwart. En anders ook niet erg, alleen meer mogelijkheden qua kleur :D

Maar als je even verder kijkt dan zie je dat zijn moeder ook vos nakomelingen gegeven heeft en dat kan alleen als ze zelf vosfactor draagt.

Ibbel

Berichten: 49200
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 10:54

Statistisch gezien is de kans 2x zo groot dat Jr heterozygoot is. Zijn vader en moeder dragen allebei vos, er was dus 25% kans op vos. Van de 75% 'rest' is 25% homozygoot zwart en 50% heterozygoot zwart. Oftewel, omdat Jr zwart is, is de kans 33,3% dat-ie homozygoot is :D

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15926
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 11:01

Ibbel schreef:
Statistisch gezien is de kans 2x zo groot dat Jr heterozygoot is. Zijn vader en moeder dragen allebei vos, er was dus 25% kans op vos. Van de 75% 'rest' is 25% homozygoot zwart en 50% heterozygoot zwart. Oftewel, omdat Jr zwart is, is de kans 33,3% dat-ie homozygoot is :D

Ik denk het niet Ibbel maar misschien heb ik het mis. Want…moeder is bruin (agouti) en draagt vosfactor. Maar als zij agouti doorgegeven zou hebben dan was Gribaldi Jr. bruin geweest. Want agouti is dominant over zwart. Het lijkt mij dat ze vos doorgegeven heeft. Gribaldi het zwarte en daarom is Gribaldi Jr. zwart.

Maar nogmaals, ben er misschien al te lang uit met die kleurengenen :D

Fokker321
Berichten: 502
Geregistreerd: 16-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 11:45

janderegelaa schreef:
Ibbel schreef:
Statistisch gezien is de kans 2x zo groot dat Jr heterozygoot is. Zijn vader en moeder dragen allebei vos, er was dus 25% kans op vos. Van de 75% 'rest' is 25% homozygoot zwart en 50% heterozygoot zwart. Oftewel, omdat Jr zwart is, is de kans 33,3% dat-ie homozygoot is :D

Ik denk het niet Ibbel maar misschien heb ik het mis. Want…moeder is bruin (agouti) en draagt vosfactor. Maar als zij agouti doorgegeven zou hebben dan was Gribaldi Jr. bruin geweest. Want agouti is dominant over zwart. Het lijkt mij dat ze vos doorgegeven heeft. Gribaldi het zwarte en daarom is Gribaldi Jr. zwart.

Maar nogmaals, ben er misschien al te lang uit met die kleurengenen :D


Interessant!

Bentuh

Berichten: 3436
Geregistreerd: 27-09-03
Woonplaats: HILLEGOM

Re: Verrassing, wat gaat het worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 11:57

Wauw helemaal in love met je merrie! heel erg benieuw wat er uit gaat komen.
wat zijn nu de plannen verder met haar, nu ze voorlopig niet verkocht gaat worden?

Bo_San

Berichten: 2722
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Didam

Re: Verrassing, wat gaat het worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-22 12:06

Ze wordt nu verder zadelmak gemaakt (heel rustig) en dan volgend jaar krijgt ze haar veulen. Daarna gaan we verder kijken wat we gaan doen.

Petunia27

Berichten: 207
Geregistreerd: 29-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 12:10

janderegelaa schreef:
Ibbel schreef:
Statistisch gezien is de kans 2x zo groot dat Jr heterozygoot is. Zijn vader en moeder dragen allebei vos, er was dus 25% kans op vos. Van de 75% 'rest' is 25% homozygoot zwart en 50% heterozygoot zwart. Oftewel, omdat Jr zwart is, is de kans 33,3% dat-ie homozygoot is :D

Ik denk het niet Ibbel maar misschien heb ik het mis. Want…moeder is bruin (agouti) en draagt vosfactor. Maar als zij agouti doorgegeven zou hebben dan was Gribaldi Jr. bruin geweest. Want agouti is dominant over zwart. Het lijkt mij dat ze vos doorgegeven heeft. Gribaldi het zwarte en daarom is Gribaldi Jr. zwart.

Maar nogmaals, ben er misschien al te lang uit met die kleurengenen :D


Omdat de Jr zelf zwart is weet je dat moeder dus EeAa is, dus er is bij haar nakomelingen 50% kans op E (zwart) ( waarvan dan 25% bruin (A) en 25% zwart (a) eigenlijk) en daarnaast nog eens 50% kans op e (vos). Gribaldi Jr kan dus Eeaa zijn of EEaa. Afhankelijk van zijn nakomelingen (alleen zwarte of bruine) kun je concluderen dat hij homozygoot zwart is. Maar zelfs dan weet je het nog niet 100 procent, tenzij je het laat testen.
Oh ja en Gribaldi zelf gaf ook vos, dus hij was sowieso Ee. Dus je kan niet weten of Jr. dan het zwarte van zijn moeder of vader geërfd heeft

TS, leuke combinatie. Ben heel benieuwd, ik volg

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15926
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Verrassing, wat gaat het worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 12:15

Dat is zo maar van de 6 nakomelingen die geregistreerd staan is maar 1 moeder vos.

Petunia27

Berichten: 207
Geregistreerd: 29-06-17

Re: Verrassing, wat gaat het worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 12:19

Ja, daarom kan je er eigenlijk nog niks over zeggen :+

Bo_San

Berichten: 2722
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Didam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 09:41

Lang geleden alweer, inmiddels is ze 315 dagen, heeft al behoorlijk zucht op de uier, is dik en sloom (weer helpt natuurlijk nu ook niet).
Het begint spannend te worden.
Ik ben er wel achter dat de vader zeker niet homozygoot voor zwart is en dat Nowie zelf Aa of aa is (ik hoop aa, de vader is dat ook).
Mijn stiekem hoop is op een palomino merrie veulen met weer 4 witte benen.
Maar eigenlijk vooral dat het veulen gezond is en de merrie ook :).

Binnenkort dik trom foto's :D

amco
Berichten: 45
Geregistreerd: 02-06-20
Woonplaats: Belgie

Re: Verrassing, wat gaat het worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 10:32

Hele leuke combinatie! Ik volg ook mee

Bo_San

Berichten: 2722
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Didam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 10:34

Van de week ff snel gemaakt, zo zie je nauwelijks haar buik en ze is echt behoorlijk dik :+
Afbeelding

De kleurmogelijkheden:

Afbeelding

Afbeelding

Bo_San

Berichten: 2722
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Didam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 21:16

Deze uitkomst hoorde er ook nog bij
Afbeelding

316 dagen zit ze nu.

Net even snel een foto op de wei gemaakt. Uier is groter dan het lijkt, maar is lastig bij komen in je eentje.
Ze is echt dikkie dik en heeft het maar zwaar met deze warmte.
Zit wel echt zucht op haar uier (al een tijdje, wordt wel echt wat meer) en inmiddels zijn haar ronde billen niet meer zo rond en zie je een “dakje” komen.

Wie durft een gok te wagen op kleur, geslacht en datum?

Ik hoop/ denk zelf een palomino merrie met 4 hoge witte benen, geboren op 18 juni, dat is de verjaardag van Nowie zelf (dat zou wel echt mega toevallig zijn en ook wel een beetje te vroeg, maar dan is ze wel over de 320 dagen :D)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

perdjes

Berichten: 948
Geregistreerd: 29-10-04
Woonplaats: Venray

Re: Verrassing, wat gaat het worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 00:32

Wat spannend!
Ben heel erg benieuwd.

beenjesshar

Berichten: 1220
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: uitgeest

Re: Verrassing, wat gaat het worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 00:56

Spannend!!

Bo_San

Berichten: 2722
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Didam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-23 09:21

Uier loopt iets verder op, maar ik vermoed nog steeds meer zucht dan melk.
Ze is er zelf wel echt klaar mee :+
319 dagen nu, dus bijna 'veilig' :D

Afbeelding
Afbeelding