Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Mini-veulens 2023, worden het champagne knallers op Laureas Stables?

 
Profiel   

Het is niet echt mijn gewoonte om nog volgtopic 's aan te maken, het gaat soms ook wel eens verkeerd en dan is het moeilijk om ook dat nieuws te melden maar laten we er gewoon vanuit gaan dat 2023 een prachtig positief knaljaar wordt voor onze minipaardenstal.

Dus hier zijn we dan, mijn naam is Vanessa en ik fok echt al jàààren met dit ongelofelijk leuke minipaardenras, Amerikaanse minipaarden. Al mijn dieren zijn ook effectief in Amerika ingeschreven bij het AMHA maar ze krijgen ook hun paspoortje bij het stamboek van NMPRS. Dat is natuurlijk het Nederlandse minipaarden stamboek en daar zijn ook al mijn fokdieren goedgekeurd voor de fokkerij.

Sinds een paar jaar ben ik me gaan toeleggen op de speciale kleur champagne bij deze Amerikaanse minipaarden. Er was al langer veel zin in een echte uitdaging en aangezien deze kleur nog wat werk nodig had qua elegantie, bouw en beweging leek het me een goede keuze. Laureas Stables heeft nu zelf 2 goedgekeurde minimaat champagne hengsten en zij zijn dan ook de toekomstige vaders voor de 2023 veulens. :D

De combinaties voor 2023 zitten erg dicht op elkaar en worden verwacht begin april tot begin mei, alle merries zijn dus nu al ruim over de 100 dagen dracht.

Laat me even de combinaties voorstellen, op de foto's staan de stamboeknamen, ik ga gewoon steeds hun roepnamen gebruiken. :)

[ img ]

Bubbles is het eerste AMHA nmprs minimaat champagne hengstje ooit goedgekeurd bij een stamboek. Hij is slechts 77cm op de schoft, dus echt een ienemini minipaard. Pokertje, de merrie is 81cm en dus niet zoveel groter als hem. Zij is een dochter van een wereldkampioen Indian Peaks Bucks Beethoven en ik hoop hierbij op een veulen met iets meer beenlengte als de vader en een iets minder recht hoofd bij de moeder en met goede beweging. Ook hoop ik dat Pokertje nog iets meer die verfijnde benen van haar zal gaan doorgeven.




[ img ]

Volgende combinatie is terug onze Bubbles maar dan met Joëlle, deze merrie is één van de weinige mini champagnes die niet afstamt van Ridgehaven Cocoa, de meeste bekende stamvader van champagnes in Europa. Joëlle heeft ongelofelijke soepelheid in haar lichaam, ze beweegt echt met veel prachtige zweefmomenten en veel ruimte in haar draf. Zij zou ook meer beenlengte moeten toevoegen aan het veulen en Bubbles zou dan ook meer zijn prachtige hoofd en hals moeten doorgeven. Met veel, ongelofelijk veel geluk zouden ze ook beide hun champagne gen mogen doorgeven, zodat er een homozygoot champagne veulen geboren mag worden.




[ img ]

Deze combinatie ligt me het nauwste aan mijn hart, zowel moeder als vader zijn bij me thuis geboren en dus Laureas veulens. King is 80cm en nog een erg jong hengstje van net 3 jaar. Hij was het eerste champagne veulen dat hier geboren werd en was bij geboorte ontzettend klein en fijn. Het was een wens om hem als goedgekeurde dekhengst in te zetten bij mijn stalletje en volgend jaar is het dan zover, zijn eerste eigen veulens zullen gaan geboren worden. De merrie Baybe is dan weer één van mijn allereerste veulens van mijn stal, geboren in 2010. Zij heeft eerst een show carrière van 4 jaar gehad voor ze werd ingezet als fokmerrie, ze bracht van elke show en keuring bekers en linten mee en was heel succesvol. Ze heeft daarbij ook nog eens een prachtige kleur namelijk wildkleur bruin, of bay dun. Hier hoop ik vooral op nog betere kwaliteit van beide paardjes in het veulen.




[ img ]

En King mocht ook mijn eigenste Lilly dekkken, een smokey black splash tovero. Lilly is een prachtige merrie met haar blauwe kijkers en zij is de alfa van mijn merriekudde. Lilly heeft veel showgehalte en kan dan ook met haar staart hoog de lucht in een mooi drafje laten zien. Met wat geluk haal ik hier een mooi showveulentje uit met ook die mooie attitude als de moeder.



Er worden dus 4 AMHA/nmprs minimaat veulens verwacht en laat ons hopen dat ze gezond en wel ter wereld komen. Je kan al mijn paardjes bekijken op mijn website https://www.stallaureas.com want ik heb er wel nog een paar hoor. :o

Dit is een advertentie die ik heb laten maken van King, hij staat namelijk ook ter dekking voor gastmerries in 2023.



Tellen jullie mee af met mij naar deze prachtig leuke en spannende combinaties, ik moet jullie er niet bij vertellen dat er ongelofelijk veel kleurenmogelijkheden zijn. De kleurkansen staan dan ook telkens bij op de foto's wat er zoal allemaal kan uitrollen. :D

En ik zou zeggen, Let's POP some CHAMPAGNE in 2023 !!! :):)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-22 13:49 



 
Profiel   

Hi! Als champagne minipaarden eigenaar en liefhebber volg ik hier natuurlijk ook mee <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-22 14:02 



 
Profiel   

Ik ben gek op minipaardjes en zou graag ooit in verre toekomst eentje willen in champagne kleurtje. Geweldig. Vind het vooral fijn te lezen hoe goed je nadenkt over de combinaties en er echt een doel mee bent, verbeteren etc. Ik ben erg benieuwd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-22 15:30 



 
Profiel   

wat leuk Vanessa, een topic voor je knappe champies <3 ik ga je zeker volgen hoor . ik ben vooral weer heel benieuwd naar het veulen van Lilly, vind dat zo'n leuke merrie

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 06:36 



 
Profiel   

Ik volg ook mee! Prachtige combi's, ik ben heel benieuwd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 08:41 



 
Profiel   

Bedankt om te volgen, ik zal regelmatig foto's maken van de merrietjes tijdens hun dracht. Vooral bij Pokertje is al een zichtbaar buikje, zij is nu bijna 150 dagen in haar dracht en normaal de eerste die op de planning staat om te bevallen. Zij bevalt meestal rond de 330 dagen, en heeft het ook al eens zover gebracht dat ze bevallen is op de dag van een hengstenkeuring, gelukkig heeft ze wel gewacht tot ik thuis was. :D

Wat ook sowieso kan gebeuren is dat ik niet onmiddellijk zal weten welke juiste kleur de veulens hebben, dat komt omdat er zoveel kleurgenen meespelen, namelijk champagne, créme en dan ook nog eens het zilverappelgen. Dus kleurtesten staan hier redelijk snel op de planning na een geboorte. Ook bij het dun gen kan er verwarring ontstaan omdat mijn dekhengsten nd1 dragen

Jolliej, ik doe mijn best om de puntjes te zien die bij de ouderdieren verbetering kunnen gebruiken.

Leuk weetje, al mijn champagne veulens hebben tot dusver namen van champagne merken gekregen. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 09:04 



 
Profiel   

Oeh, leuk om te volgen, dat kunnen alleen maar mooie veulens worden!
Ik ben ook helemaal gek met m'n mini en vind ze helemaal geweldig! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 09:30 



 
Profiel   

mooie combi´s

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-22 08:35 



 
Profiel   

Leuk ik volg mee, knappe combinaties

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-22 09:05 



 
Profiel   

Leuk!!! Gek op minipaardjes <3 ik volg

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-22 20:47 



 
Profiel   

Vandaag onverwachts een dagje verlof en het was een stralende dag, dus ik heb foto's gemaakt van de drachtige merrietjes.


Als eerste is het dus Pokertje, 154 dagen dragend. Zij is mijn kleinste merrietje van 81cm, ze is bruinbont en ondanks haar kleine gestalte zit ze in proportie heel goed in elkaar met lange elegante benen. Dankzij het berenvachtje dat ze ondertussen krijgen is dat wel al veel moeilijker te zien. :D

[ img ]

Tweede merrie is een kleurenwonder, ze is namelijk champagne, creme en zilverappel in elkaar.. alleen uit zich dat op de merrie zelf uit als volledig wit, dit is Joëlle. Omdat ze champagne is, gedekt door een champagne is hier 75% kans op een .. raad eens, champagne inderdaad! :+ Ze is 137 dagen ver in haar dracht.

[ img ]

En dan mijn twee goede vriendinnen, Baybe, de bay dun is hier geboren in 2010 en haar zwartbonte vriendin Lilly had ik in hetzelfde jaar gekocht om samen op te groeien. Ze zijn dus nog steeds bij elkaar en ondertussen staan beide dames aan de top van de rangorde, met Lilly als alfa van mijn merrie kudde. Ook zij tonen al een mooi buikje. :P Baybe is 134 dagen ver en Lilly als laatste 118 dagen.

[ img ]

En nog een zicht op de kudde, er mist er nog ééntje, een tweejarig champagne merrietje, Yala. Zij stond aan de andere kant van de weide te grazen en kon dus niet direct mee op het plaatje. :D

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-22 18:07 



 
Profiel   

mooie kudde vanessa, ze beginnen echt al buikjes te krijgen <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-22 19:38 



 
Profiel   

ik zie je topic nu pas vanessa! ik ga ook volgen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-22 18:51 



 
Profiel   

Dank je wel om te volgen allemaal.

Voorlopig nog niet veel te melden. Wel al dikke buiken rond en nog steeds veel gras in de weides, dus de dames genieten volop. Pokertje is reeds 180 dagen in haar dracht, het gaat eigenlijk wel snel. Zij had dit jaar geen veulentje omdat ik regelmatig rustjaren inlas maar ik ben toch weer reuzebenieuwd naar haar veulen volgend jaar, ze fokt erg fijn en klein en is een halfzusje van mijn eigen dekhengstje King, ze hebben dezelfde mama. <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-22 09:30 



 
Profiel   

Pokerface, mijn bruinbonte merrie is bijna 190 dagen in haar dracht, de mijlpaal van 200 dagen komt al in het vizier. Stiekem hoop ik heel erg op een amber champagne veulen hieruit, mag ook bont zijn. :o Er kan ook een valkbontje uitkomen, aangezien vader ook créme draagt. En ook dat vind ik een prachtige kleur.

En omdat we nu toch spreken van valkbont! :D Vorige maand was mijn verjaardag en ziehier mijn 'cadeautje.' <3

[ img ]

Haar naam is FL Creek SH Blue Khaleesi en ze is de dochter van de mooiste hengst die ik ooit zelf gezien heb, en dus echt een 'dream come true' voor me. Beide zijn buttermilk buckskin bonte minipaardjes.

Dit is de papa, EBF John's Supreme Heritage,

[ img ]

Zij zal volgend voorjaar gecombineerd worden met mijn eigengefokt champagne hengstje King om nog meer verfijning in de veulens te geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-22 11:42 



 
Profiel   

wat een prachtige merrie is het, en die hengst is ook geweldig knap, ik heb altijd gedacht dat hij palominobont met sooty was? is hij getest op kleur ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-22 17:19 



 
Profiel   

Of de hengst getest is op kleur, weet ik niet. Maar een palomino zal geen zwarte staart of zwarte knieën hebben. Hij is gewoon heel licht valk van kleur. Dat zijn manen wit zijn van kleur komt door zijn bonte vlekken die daar zijn, hij heeft wel een zwarte voorpluk. :)

Hoe gaat het met jouw drachtige dames Jolandje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-22 08:45 



 
Profiel   

met de drachtige dames gaat het heel goed, beginnen toch ook al wat buikig te worden nu. Eowyn zit op 130 dagen en Camille op 78 dagen , ik zal ook eens een topic gaan maken binnenkort :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-22 08:54 



 
Profiel   

Goed idee, leuk om elkaar zo wat kunnen op te volgen.

Ik vind het ook heel interessant zo'n topics om later nog eens te herlezen zodat ik goed kan herinneren hoe de drachten en bevallingen toen waren. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-22 09:14 



 
Profiel   

ja inderdaad, ik doe dat ook, alleen zijn wel vaak de foto's verdwenen

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-22 00:55 



 
Profiel   

Wat een leuke combinaties!
Ben vooral erg benieuwd naar de veulens van Bubble x Pokertje en King x Lilly.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-22 13:15 



 
Profiel   

ik ben altijd weer benieuwd wat lily ervan maakt , zij geeft zulke mooie veulens

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-22 20:53 



 
Profiel   

En vandaag is Pokertje 200 dagen in haar dracht, wat kan dat snel gaan. Joëlle en Baybe beide rond de 180 dagen en Lilly zit achterop maar toch ook al 164 dagen ver. Alles gaat trouwens heel goed met de dames.

Aangezien Lilly homozygoot is voor bont en zwart, kan er geen vos basis gekleurd veulen geboren worden, maar zal het wel altijd bont zijn. Ook Pokertje en Baybe zijn homozygoot zwart en ik ben zo ontzettend benieuwd naar de veulens die King me zal geven, mijn eerste eigen gefokt dekhengstje. <3

Ondertussen ben ik al aan het denken over de 2023 combinaties die ik wil maken maar eerst maar eens zien dat de 2023 veulens gezond en wel ter wereld komen. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-22 09:34 



 
Profiel   

Oh wat een knappies heb jij zeg! <3 En wat een kleurkansen, je bent wel heel goed in gokken als je ze alle 4 goed raad. :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-22 11:15 



 
Profiel   

In mijn privé-leven is er een ontzettende harde realiteit bewaarheid geworden, mijn liefste mama is overleden. |( Niet nodig te zeggen, maar dit is een enorme harde klap voor mij om te verwerken, wij waren erg close en zij keek ook altijd erg uit naar de veulentjes elk jaar opnieuw, ze volgde elke bevalling via de camera.

Het wordt nu aftellen zonder haar, die gedachten alleen al maakt het me moeilijk. Ik hoop dat de veulens één per één gezond en wel geboren mogen worden en dat ter ere van haar. Hopelijk kan ze, waar ze ook is, ook in 2023 nog meekijken. Y;(
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-22 18:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen