Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 5 [ 120 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Two buns in the oven

 
Profiel   

Vandaar! Interessant zeg. Hier bij de Dexter koeien (gelukkig) nog nooit een keizersnede hoeven laten doen. Was ook niet mogelijk geweest ivm ze niet echt tam zijn.
We hebben op vorig jaar na ook nooit hoeven helpen. Mijn pony staat particulier die voor de hobby kleinschalig koeien en wat Shetlanders houd.
Vorig jaar was een koe die voor het eerst moest kalveren van achteren verlamd geraakt doordat het kalf best groot was. De fokker van mijn pony heeft alleen het laatste stukje moeten helpen. Helemaal goed gekomen. Kalf van vorig jaar april is januari dit jaar pas afgespeend.
Dezelfde koe is dit jaar half maart succesvol zonder hulp bevallen van een stier kalfje (we waren er bij). Toen ik ontdekte dat ze was begonnen was de blaas er al. Fokker van mijn pony er gelijk bij gehaald en met een half uur was het kalfje al geboren.
Helaas is zij heel plotseling overleden toen het kalfje echt precies een maand oud was en kalfje word nu bij een kennis met de fles groot gebracht.
Hebben alleen haar dochter van vorig jaar nog en de stier (stier gaat dit jaar weg en dan komt er een nieuwe). Lopen 24/7 buiten.
Een drachtige koe hebben we hoogdrachtig wel altijd apart staan zodat ze in alle rust kan bevallen en we haar goed in de gaten kunnen houden. Gaat dan met kalf terug bij de anderen in wanneer kalf oud genoeg is en stevig op de benen staat. Toen de koe overleed stond ze echt net een paar weken weer bij de kudde.
De stier is echt flink van slag geweest door haar overlijden ook. Toen ze uit de wei was gehaald bleef hij geregeld naar de plek gaan waar ze lag of bleef continue vooraan bij het hek staan waar zij onder zeil lag voor de Rendac. Was echt heel sneu en verdrietig te zien hoe die aan het rouwen was. Haar dochter had er sneller vrede mee.

Wat onwijs lief het beeld <3 . En zo fijn dat kalfje dan zo te zien ook bij de mama blijft! Een trotse moeder zo vanaf de foto <3 .
Hopen maar dat de merries straks ook een gezond veulentje er naast hebben staan!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-23 10:32 



 
Profiel   

Ik kom mee volgen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-23 22:23 



 
Profiel   

Vandaag is Femme jarig en alweer 11 geworden, maar helaas nog steeds geen veranderingen dus we moeten nog even geduld hebben.
Femme zit inmiddels op de 316 dagen en Misha op de 280, de dames vandaag:
[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-23 20:47 



 
Profiel   

Gefeliciteerd met Femme <3 Wat een heerlijke ronde buikjes bij allebei :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-23 22:39 



 
Profiel   

Dankje, ze waren lekker verwend met fluitekruid, kleefkruit en wat haagbeuk.
Ja nog even en ze rollen weg :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 06:19 



 
Profiel   

Femme zit vandaag op de 318 dagen en haar uier begint eindelijk iets te groeien, dus ook gelijk maar het eerste ph testje gedaan voor de vergelijking voor als ze bijna zover is.

[ img ]

[ img ]

Ze staat momenteel weer op stal ivm al die regen, ik hoop dat het snel droog word en ze lekker buiten kan bevallen als het zover is....
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 23:15 



 
Profiel   

Vandaag weinig veranderd met gisteren, wel wat meer zucht voor haar uier. We houden haar ik de gaten, maar zonder verandering zal het nog even duren.

Ik ben 2 weken geleden trouwens naar de hengstenshow van Kramp geweest en de volgende date voor Femme staat alweer vast :+
Hochtiedswalds Ludwig:


Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 21:52 



 
Profiel   

Helaas nog weinig vorderingen hier en het uier is weer weggetrokken.
Aankomende week zou wel een hele mooie week zijn kwa weer om te bevallen :+

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-23 21:43 



 
Profiel   

Inmiddels op dag 326 en nog geen veranderingen helaas, dus we moeten nog even geduld hebben.

[ img ]


Ik kan trouwens wel alvast veulen knuffelen hier aangezien de 1e date van mijn hengstje is gearriveerd vandaag inclusief een veulen van 7 dagen aan de voet <3

[ img ]


Ook heb ik mijn handen vol hier aan een nestje van 5 kittens van ongeveer 4 weken oud die tussen het hooi vandaan kwamen waarvan de moeder is overleden.
Ze zijn erg mager en moeten nog geflest worden ondanks dat ze ook zelf een beetje beginnen te eten.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-23 20:24 



 
Profiel   

Jeetje, wat zijn die herders toch gemeen <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-23 21:28 



 
Profiel   

Ja niet normaal hè :') al zal ik je niet adviseren hier uit te stappen als er niemand bij is :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 06:17 



 
Profiel   

Puur uit nieuwsgierigheid. Waarom hebben ze er nu al voor gekozen het veulen van 7 dagen oud met moeder te verplaatsen? Naar de nieuwe hengst? Nu weet ik dat jij hier natuurlijk weinig aan kan doen. Niet jouw merrie en veulen, maar ben gewoon nieuwsgierig waarom iemand dat al zo snel zou willen.
Wij wachten juist extra tot Gimli 5 weken oud is voor we Thorin (de hengst) bij de kudde in doen. Dan staat die stevig op zijn benen. Voor Eowyn ook fijner. Die heeft zo even rustig de tijd om bij te komen en te wennen aan het moederschap. Mijn ruin is dan zo gewend aan de kleine dat die extra beschermend zal zijn wanneer Thorin er bij komt.
Vanaf dan staat Thorin 24/7 in de kudde en mogen ze het volgend jaar zelf uitmaken hoe of wat paar weken na de bevalling, maar zo snel verplaatsen zou mijn voorkeur niet zijn. Toegegeven. Een jong veulen op de trailer vind ik sowieso al spannend.

Veulen is wel heel erg schattig <3 .

Hopelijk inspireert het jouw dames om aanstalten tot bevallen te maken nu er een kleine in de wei loopt!
Oh zo lief die foto hoe je Herder zich om de kittens bekommert. Sneu zeg dat de moeder is overleden, maar de kittens zijn in goede handen. Nog kunnen ontdekken waar ze aan is overleden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 06:26 



 
Profiel   

Veel fokkers laten hun merrie met de veulenhengstigheid (begint tussen de 7 en 15 dagen na het veulenen) al dekken, daarnaast dekt Lucky uit de hand en niet in de kudde wat voor zowel merrie, veulen en hengst veiliger is dan in de kudde.

Op de trailer begin ik hier zelf ook al vrij vroeg mee en heb hierdoor altijd hele makkelijke paarden met trailerladen (uiteraard niet gelijk 3 uur de trailer op ofzo)

Ja hè, ik heb al geprofiteerd van het veulenknuffelen <3

Haha ja Misha is sowieso altijd gelijk helemaal verliefd als ze veulens ziet.
Femme vind het ook interessant, maar is minder geobsedeerd dan Misha is.

Nog steeds geen verandering in het uier van Femme, maar..... er is wel een hele kleine daling in de PH :D dit zegt nog weinig natuurlijk, maar er zit iig iets beweging in

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 11:32 



 
Profiel   

Wij proberen juist altijd de eerste veulen hengstigheid over te slaan wanneer de mogelijkheid daarvoor is zoals nu, maar dat zal per fokker inderdaad verschillen. Volgend jaar word de merrie wel mee gepakt met de eerste veulen hengstigheid ivm de hengst er dan al gewoon in staat.
De hengst bij mijn kudde dekt gewoon natuurlijk in de kudde, maar dat is de kudde ook gewend hier en de reden inmiddels (voor mij) ook dat mijn ruin er bij loopt. Mijn ruin is zo stabiel in karakter dat die er altijd voor zorgt dat alles soepeltjes verloopt tussen hengst en merrie. Dat doet mijn ruin nu ook. Wanneer Thorin (die nog voor 1.5 week apart staat) zich te druk maakt bij de poort omdat een van de merries bij hem staat om te snuffelen via de poort loopt mijn ruin er op zijn dooie gemak heen en komt tussen beide om de boel weer tot bedaren te brengen. Ideaal. Plus wij hebben ook de mogelijkheid een stabiele kudde te vormen die een aantal jaar samen blijft. Dan kan je natuurlijk dekken in de kudde zelf. Anders gaat het inderdaad niet.

Maar snap in jullie geval uiteraard dat je voor aan de hand dekken kiest. Dan heb je niet de kans om een stabiele kudde te creeëren zoals wij dat wel hebben en dan ben je ook extra voorzichtig met de merries van anderen.
Wel fijn trouwens dat jullie natuurlijk dekken aan de hand met de hengst! Is het huidige veulen dat er bij loopt ook een nakomeling van jullie hengst?

En groot gelijk heb je! Zou er ook van profiteren haha. Ik pas sinds vandaag t/m zondag op puppies van 5 weken oud. Ook al van geprofiteerd met knuffelen <3 . Het is gewoon te schattig.
De wei uitmesten hier is al een uitdaging geworden. Gimli (veulen) stalkt mij overal :') .

Yeah! Femme heeft eindelijk verandering! Kom op Femme! We willen je veulen zien! Beide dames stellen je geduld wel op de proef. Zul je zien. Gooit Femme straks ineens zonder dat je het verwacht het veulen eruit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 14:33 



 
Profiel   

Hier heb ik ook een stabiele kudde waar alles bij elkaar loopt en Lucky ook tussen liep toen de merries drachtig waren zodat hij opgevoed kon worden (daarvoor stond hij met mijn andere hengstje)
Lucky is pas 3 en dit jaar goedgekeurd voor de dekdienst, hij heeft een rustig en stabiel karakter. Dit is zijn 1e date en heeft net voor het eerst (gepland) gedekt. Hij is erg respectvol naar de merries toe, toen ik hem gister avond liet ruiken en de merrie hem afwees draaide hij gelijk van haar af en gunde haar de ruimte.
Ook toen de merrie gister aankwam draafde hij eventjes om de weide heen, maar was binnen 2 minuten weer rustig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 16:06 



 
Profiel   

Dat is echt heel netjes gedrag van Lucky inderdaad! Op naar mooie nakomelingen van Lucky volgend jaar <3 . Heel benieuwd al!

De dames hebben nog geen zin om vorderingen te maken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 10:30 



 
Profiel   

Nee nog steeds niks, Femme zit nu op de 328 dagen, dus ze gaat langer dragen dan dat ze hier gedragen heeft (zal wel een hengstje worden :+ )

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 13:29 



 
Profiel   

Ik volg ook nog even mee last minute! Leuke merries ts!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-23 10:52 



 
Profiel   

Leuk, gezellig dat je mee komt volgen.

Hier zit Femme inmiddels op 331 dagen, maar nog steeds geen veranderingen in de uier of de ph. We wachten nog rustig af en ik ben erg benieuwd wat ze er van aan het bakken is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-23 12:13 



 
Profiel   

Femme begint eindelijk iets verandering te krijgen in haar uier *\o/* ze zit inmiddels op de 232 dagen.
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Enkel haar ph wilt nog niet veel zakken, dus ze staat nog niet onder de camera.
[ img ]

Misha haar uier is ook weer iets gegroeid, maar ze zit pas op de 296 dagen, dus nog 24 dagen tot ze veilig is.
[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-23 21:36 



 
Profiel   

Kijk! Dat begint er op te lijken! Go Femme Go *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 11:19 



 
Profiel   

Femme heeft plots haast met haar uier :D

[ img ]

[ img ]

[ img ]

De ph zit nog wel pas op de 7, dus verwacht aankomende nacht nog geen veulen

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 18:07 



 
Profiel   

Nog 6 dagen haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 18:18 



 
Profiel   

Ondanks de keizersnee bij die koe was het zo te zien nog best een zware bevalling.
Nu is het wachten op de veulentjes. Spannend .

En dan die lieve kittens met die grote herder erbij. Ook superschattig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 18:23 



 
Profiel   

It's a girl!!!

[ img ]

Met 335 dagen bevallen en de bevalling natuurlijk net gemist....
Een mooi vos merrietje, ze staat al, nageboorte is eraf, is momenteel het uier aan het zoeken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-23 03:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 5 [ 120 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen