Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 13 [ 306 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ezel of totilas? Gelders x pre

 
Profiel   

Stiekem is het altijd al een droom geweest; een veulentje fokken.
Telkens als ik op zoek was naar een paard dan zei ik tegen mijzelf, een merrie moet het worden. Mocht er uitval zijn ivm een blessure, dan is altijd een veulentje nog een optie. En telkens weer kwam ik met een ruin thuis. :')

Toen, ruim 4 jaar geleden zag ik op marktplaats een veulentje staan. De kleur sprak mij direct al aan, maarja wat moest ik met een veulen. Mijn partner vond het een schattig dier zo op de foto dus die zei, nou maak een afspraak, gaan we vanavond kijken.

Om het verhaal wat in te korten, is het intussen een mooie grote Spanjaard. Een ontzettende merrie-merrie, die eind komende maand uitgerekend is.

Daddy in spe is Alexandro p (rijmt ook nog), dus Gelders.

Ze is uitgerekend op 28 maart. Voor onszelf en wie weet krijgen we wel topic volgers, zal ik zo nu en dan wat updates geven over de vorderingen van de dracht.

Wij vinden het rete spannend zo’n eerste veulentje, nu maar duimen dat alles goed verloopt en er volgende maand een mooi gezond dier geboren mag worden.

Mamma in spe:
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Pappa:
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-23 14:18 



 
Profiel   

Uiteraard volg ik! Dit wordt sowieso geen ezel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-23 14:20 



 
Profiel   

Succes, mooie merrie! Ik volg ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-23 14:25 



 
Profiel   

Mooi zeg! Ik volg, ben heel benieuwd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-23 14:27 



 
Profiel   

Gaat wel een verdomd strakke ezel worden dan :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-23 14:58 



 
Profiel   

Ik volg ook! Gave merrie zeg

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-23 15:00 



 
Profiel   

Wat een schitterende merrie! Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-23 15:05 



 
Profiel   

Mooie merrie! Ik volg ook.

Ik herken de locatie op de tweede foto. Staan jullie daar in de buurt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-23 15:11 



 
Profiel   

Wauw wat een mooie merrie! <3 Ben direct verliefd, haha!
Ik volg mee, ben heel benieuwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-23 15:49 



 
Profiel   

Wat leuk! Zoveel reactie al in korte tijd! En ontzettend leuk te horen dat jullie haar net zo knap vinden als ik haar vind. <3

@rocamor, ze staan aan huis maar dat is inderdaad niet ver van deze rv. Als ik ga rijden ben ik altijd daar te vinden, dus als jij ook lid bent, best een kans dat we elkaar wel zijn tegen gekomen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-23 16:19 



 
Profiel   

Ha! Ik herkende de bak van de tweede foto ook ;) Ben geen lid maar mijn paard staat wel heel dichtbij. Wat een gave merrie en een super combinatie. Ben erg benieuwd naar het veulen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-23 16:23 



 
Profiel   

In Portugal ( Lusitano) en Spanje (PRE) wordt vaker gekruist met Gelders bloed. De cruzado's die hier uitkomen schijnen bijv. zeer geschikt te zijn voor de Doma Vaquera stijl/ het drijven van koeien. Geschikter dan volle PRE's / Lusitano's .
Dus er zal zeker geen ezel uitkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-23 16:25 



 
Profiel   

Wat een leuke combinatie!

Ik ben zelf enorm fan van iberische kruisingen (niet voor niets thuisgekomen met een lusi x arab) en heb hele mooie iberische kruisingen met warmbloeden gezien. Ik ben enorm benieuwd wat voor iets moois jouw dame er van gaat bakken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-23 16:41 



 
Profiel   

Prachtige merrie!!!

Waarom is er voor Alexandro gekozen??

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-23 22:22 



 
Profiel   

Een vriendin van me heeft 2 jaar geleden haar PRE merrie ook laten dekken door een gelderse hengst (Edmundo). Tof veulen is daar uit gekomen. Zeker geen ezeltje ;) .

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-23 22:36 



 
Profiel   

Wat een leuke combinatie en prachtige merrie zeg! Ik volg zeker mee om te kijken wat voor een knap "ezeltje" hier uit gaat komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-23 22:41 



 
Profiel   

Ohh absoluut geen ezel dit word een knap veulenkind

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-23 10:55 



 
Profiel   

Ook ik volg graag mee, mooie combinatie :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-23 10:58 



 
Profiel   

Wat leuk zoveel volgers! Ik zal vrijdag even een foto maken van dikkie dik, hoe ze er nu bij staat. Ze toonde echt al heel snel drachtig en qua gedrag was het ook eigenlijk vrijwel direct duidelijk dat de eerste hengstigheid en inseminatie pogingen, bingo was. Ze staat al even met zwangerschapsverlof dus het is wel toos spierloos, maar dat mag de pret niet drukken.

@flubberboot: ik heb best een tijdje zitten brainstormen over wat ik dan zou willen voor haar. Iets Spaans hoefde van mij niet perse. Ze heeft geen Carta en ik ben niet specifiek heel gecharmeerd van de pre bewegingen, uitzonderingen daargelaten.
Zo’n uitzondering zou bijvoorbeeld een poeta de Susaeta kunnen zijn maar dat was diepvries en vond ik voor een eerste dekking niet helemaal handig. Ik weet niet hoe groot ze de eieren maakt, hoe makkelijk is ze met insemineren. Hoe vruchtbaar is ze ivm het bestellen van de rietjes. Genoeg maars om te zeggen, nah beter even verder kijken.

Voorwaarde voor mij was om maat te behouden (de merrie is 163/164 cm), en lengte te krijgen. De merrie is echt een korte prop. Qua bewegingen wilde ik iets meer ruimte in het voorbeen, ze kan best leuk bewegen maar kan ook snel in de typmachine pre veranderen bij spanning. En die heeft ze snel.
Karakter moet natuurlijk goed zijn want ze is heel nuchter met nieuwe en spannende dingen, maar druk in haar hoofd als ze iets moet verwerken wanneer je wat aan haar vraagt ohz.
Daarnaast vond ik body ook fijn om ook te behouden. Ik hou van wat barokke beeld.

Met dit optel sommetje schoot in ene Gelders te binnen toen een vriendin en ik zaten te brainstormen. Edmundo heb ik ook nog op het oog gehad maar ik ging liever voor een hengst die zich al bewezen had qua nakomelingen.

Overigens had ik mexpression ook nog op het oog want die vond ik qua beweging veel fijner. Maar met de hengstenhouder even over en weer bericht te hebben, gaf die de doorslag dat Alexandro de betere keus was momenteel met het oog op mijn merrie en wensen. Hij was ook erg benieuwd wat deze combi ging opleveren.

Een heel verhaal dus met het tot stand komen van de keuze.

Er zullen ongetwijfeld nog heel veel andere hengsten best aan het plaatje hebben voldaan, maar de keuze moest toch relatief vlot gemaakt worden doordat ze met een blessure kwam te staan. Contact met de hengstenhouder was goed dus de knoop door gehakt. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-23 17:47 



 
Profiel   

Leuke combi! Ben benieuwd naar jullie veulen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-23 18:48 



 
Profiel   

Heb amper kennis ervan, maar lijkt me inderdaad dan een goede hengst keuze.
Ik ben echt zo benieuwd! :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-23 19:00 



 
Profiel   

Interessant om te lezen en fijn dat de hengstenhouder ook meedacht! Alexandro is dan inderdaad een goede keuze! Komt vast een prachtig veulentje uit!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-23 19:06 



 
Profiel   

Wat een mooie ouders! Ik volg

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-23 20:26 



 
Profiel   

Wat een knappe merrie heb je! Ik volg mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-23 20:32 



 
Profiel   

mellamoshan schreef
Voorwaarde voor mij was om maat te behouden (de merrie is 163/164 cm), en lengte te krijgen. De merrie is echt een korte prop. Qua bewegingen wilde ik iets meer ruimte in het voorbeen, ze kan best leuk bewegen maar kan ook snel in de typmachine pre veranderen bij spanning. En die heeft ze snel.
Karakter moet natuurlijk goed zijn want ze is heel nuchter met nieuwe en spannende dingen, maar druk in haar hoofd als ze iets moet verwerken wanneer je wat aan haar vraagt ohz.
Daarnaast vond ik body ook fijn om ook te behouden. Ik hou van wat barokke beeld.

Ik vind het een interessante combinatie, maar Alexandro geeft ze niet makkelijk! Maat geeft hij zeker, ondanks dat zijn index iets anders zegt. Ook geeft Alex niet zoveel lengte mee.

Maar ik ben zeer benieuwd!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-23 20:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 13 [ 306 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen