Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-24 13:54

Uitzonderingen zullen er zeker zijn ja! Dat hebben we dit jaar ook weer gezien met het veulen van Cheytjuh (306 dagen als ik het goed heb onthouden).

Ik denk dat het grote verschil tussen mensen en dieren (ook paarden) erin zit dat bij mensenbaby's couveuse-zorg mogelijk is en organen die nog niet voldoende ontwikkeld zijn kunstmatig ondersteund kunnen worden. Dieren kunnen wel geholpen worden met infusen, maar de organen (en dan ook met name de longen) zullen het werk wel zelf moeten kunnen doen.

Interessant is het zeker.

herr_balou
Berichten: 1454
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 21:14

Avalanche schreef:
Ik weet het niet, ik dacht 12 weken, maar 24 kan ook.

Maar in tegenstelling tot een paard heb je dan idd nog een heel stuk te gaan. Ik vind dat echt bizar, dat je 320 dagen moet halen om veilig te zijn.

Bij mensen is het niet velig met 12 weken. Tenminste niet om geboren te worden. Wat men zegt bij zwangerschap is wachten tot 12 weken om het aan familie, vrienden en kennissen te vertellen omdat de kans op problemen het grootst is in die eerste 12 weken. Wat niet betekent dat er niet als nog iets mis kan gaan met de zwangerschap maar de kans is kleiner.

Wat het aantal weken is om echt veilig geboren te worden weet ik niet. Met 24 weken levensvatbaar wordt er gezegd maar dat geldt volgens mij alleen voor mensen die toegang hebben tot de allerbeste zorg en de kans op een geheel zorgeloos leven is klein.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 21:36

herr_balou schreef:
Avalanche schreef:
Ik weet het niet, ik dacht 12 weken, maar 24 kan ook.

Maar in tegenstelling tot een paard heb je dan idd nog een heel stuk te gaan. Ik vind dat echt bizar, dat je 320 dagen moet halen om veilig te zijn.

Bij mensen is het niet velig met 12 weken. Tenminste niet om geboren te worden. Wat men zegt bij zwangerschap is wachten tot 12 weken om het aan familie, vrienden en kennissen te vertellen omdat de kans op problemen het grootst is in die eerste 12 weken. Wat niet betekent dat er niet als nog iets mis kan gaan met de zwangerschap maar de kans is kleiner.

Wat het aantal weken is om echt veilig geboren te worden weet ik niet. Met 24 weken levensvatbaar wordt er gezegd maar dat geldt volgens mij alleen voor mensen die toegang hebben tot de allerbeste zorg en de kans op een geheel zorgeloos leven is klein.


Klopt, toenmalige werkgever zijn zoontje is met 24 weken geboren.
Dat was echt alle hens aan dek! En hij heeft het gehaald.
Was echt kantje boord.

Hij kreeg middelen alvorens hij werd geboren om zijn longen sneller te laten rijpen. En tijdens couveuse werd dit aangehouden.
Het was echt een slangen kindje en niet omdat hij zo flexibel was. Alles werd gemonitord.

Avalanche

Berichten: 15989
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 21:46

herr_balou schreef:
Avalanche schreef:
Ik weet het niet, ik dacht 12 weken, maar 24 kan ook.

Maar in tegenstelling tot een paard heb je dan idd nog een heel stuk te gaan. Ik vind dat echt bizar, dat je 320 dagen moet halen om veilig te zijn.

Bij mensen is het niet velig met 12 weken. Tenminste niet om geboren te worden. Wat men zegt bij zwangerschap is wachten tot 12 weken om het aan familie, vrienden en kennissen te vertellen omdat de kans op problemen het grootst is in die eerste 12 weken. Wat niet betekent dat er niet als nog iets mis kan gaan met de zwangerschap maar de kans is kleiner.

Wat het aantal weken is om echt veilig geboren te worden weet ik niet. Met 24 weken levensvatbaar wordt er gezegd maar dat geldt volgens mij alleen voor mensen die toegang hebben tot de allerbeste zorg en de kans op een geheel zorgeloos leven is klein.

Ah, ok, dank voor de uitleg :)

Ik heb er echt totaal geen verstand van :')

manja39
Berichten: 160
Geregistreerd: 16-09-13

Re: Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 22:31

Vanaf 24 weken gaan ze proberen om kindje te redden ,daarvoor is dat niet het geval. Maar veel kindjes redden het uiteindelijk niet of houden er echt schade aan over.

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 10:47

302 dagen, nog maar 18 tot veilig. Wat klinkt dat al dichtbij! Veroontje zit echt weer in haar laatste zware weken. Dan zondert ze zich wat af van de andere paarden, rust ze veel en is ze er best wel klaar mee.

Plat slapen doet ze zoals altijd nog graag
Afbeelding

Zo langzamerhand zou ze wel wat aan haar uier mogen beginnen. Maar dat doet ze nog niet :+
Afbeelding

Mirjam79

Berichten: 1714
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 12:43

Lekker languit slapen is dan heerlijk kan ik mij iets bij voorstellen. Mooi om te zien dat haar gedrag dan toch echt wat anders wordt. Ze heeft nog wel een paar kleine theezakjes :-)

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-24 20:14

Dag 308 vandaag. Geen grote veranderingen. Uier doet nog steeds niks. Nog 12 dagen tot veilig *\o/* .

Ik was gisteren even op het dekstation om sperma te halen en ik moest Leffe natuurlijk ook even begroeten. Wat een machtig groot paard is dat toch. Ik had hem een tijdje niet gezien maar hij heeft echt iets speciaals <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 08:37

Nou dat is niet lekker. Wil je even kijken op de camera hoe het met Veroontje gaat, heb je 2 dikke vieze spinnen in beeld ieuw. En op het beeld bewegen ze ook nog _O-
Afbeelding

Rocamor

Berichten: 10877
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 08:43

Herkenbaar. Ik kijk ook te vaak tegen een spinnenbuik aan. Bij mij gaat ie dan helemaal tegen de lens zitten.

En ze staan op wacht, want als ik de 1 weghaal, zit binnen kortste tijd de volgende alweer in beeld.

karijn

Berichten: 5408
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 09:09

Spinnen zijn nooit alleen…

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-24 19:44

Ik heb ze weggejaagd hoor }> , op gevaar voor eigen leven brrr.

310 dagen drachtig vandaag :) . Nog maar 10 tot veilig en 30 tot de uitgerekende datum. Nu worden het echt de laatste loodjes. Veroontje is echt rond (en vies)
Afbeelding
Afbeelding

karijn

Berichten: 5408
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 10:04

Heb je wat te poetsen…

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-24 10:41

Dat gaat me op dit moment niet zo goed af. Ik zit sinds half januari met flinke been/rugklachten thuis. Ik krijg nu een verwijzing naar de neurochirurg (lange wachttijden bij neurologie) en moet waarschijnlijk geopereerd worden. In 2017 heb ik een hernia-operatie gehad en op die plek is nu artrose ontstaan. Er is iets vergroeid dat mijn beenzenuw bekneld.

Ik zie ook wel een beetje op tegen de bevalling want ik weet dat ik moet assisteren bij Veronia, de schouders van het veulen krijgt ze er alleen niet door. Hoe ik dat ga doen weet ik niet, maar het moet gebeuren dus we zien daarna wel hoe het dan met mij gaat.

Rocamor

Berichten: 10877
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 10:44

Dat klinkt niet fijn Muronia. Ook het lange wachten niet...

Kan / wil je dochter niet helpen? Die is toch ook wel in een leeftijd dat ze evt zou kunnen helpen, mits ze zelf wil en durft.

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-24 08:05

Ik heb wel hulp van iemand bij de bevalling. Een meisje die hier eerder paarden heeft verzorgd en vlakbij woont. We doen het eigenlijk altijd samen. Mijn dochter helpt wel mee bij het insemineren en andere handelingen maar een bevalling vindt ze toch wel spannend.

SaraMika

Berichten: 33
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: Roermond

Re: Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 11:58

Wouw. Ik heb net 15 paginas gelezen over het verloop en alle fotos bewonderd. De laatste loodjes zijn aangebroken. Wat een bijzondere tocht! Ik volg het laatste stukje mee

AnsoDM

Berichten: 228
Geregistreerd: 05-11-20
Woonplaats: Wevelgem

Re: Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 17:04

Wel fijn dat je iemand hebt die kan helpen. Laatste loodjes. *\o/* echt heel benieuwd naar wat ze deze keer aan het bakken is.

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-24 17:55

Ze heeft er nog wel even zin in met haar dikke buik <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Fnanne

Berichten: 14269
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Iesselmuud'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 18:36

Wat is het toch een mooie dame <3
Ze ziet er prachtig uit :j

Zoolgangster

Berichten: 9600
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 23:16

Rocamor schreef:
Herkenbaar. Ik kijk ook te vaak tegen een spinnenbuik aan. Bij mij gaat ie dan helemaal tegen de lens zitten.

En ze staan op wacht, want als ik de 1 weghaal, zit binnen kortste tijd de volgende alweer in beeld.


Denk je dat je een veulen met 8 beentjes hebt, is het een spin. :')

kiko

Berichten: 750
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Bennekom

Re: Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 07:54

Ze heeft echt een dikke buik. Nog even geduld en dan is ze veilig en hopelijk laat ze je niet al te lang wachten! Ik hoop dat je niet al teveel hoeft te doen en anders dat de klachten meevallen. Sterkte met de laatste loodjes!

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-24 08:39

Als een veulen op een spin lijkt, dan stop ik per direct met fokken :oo

Dank je Fnanne <3

Als ik het zo in kan schatten dan denk ik dat ze de 340 dagen weer over gaat. Ze loopt redelijk gelijk met vorig jaar volgens mij. Maar dat kan natuurlijk nog veranderen.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 13:17

Ach wat is ze mooi! :oo

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-24 15:20

Haar uier wordt langzaam wakker *\o/*

Links 300 dagen en rechts 316 (vandaag).
Afbeelding