Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 7 [ 169 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Appaloosa in de maak, stippen of toch niet?

 
Profiel   

hey hoi :wave:

Het leek mij leuk om toch last minute nog een topic te openen voor mijn buitengewoon fijne appaloosa merrie.

Over de moeder:
Shetan's Zubaidah (shoeby) is een ervaren 17 jarige fokmerrie.
Zij is momenteel drachtig van haar 12e veulen en lijkt hier totaal geen moeite mee te hebben.
We waren niet van plan haar nog te dekken na haar veulen van 2021 maar in 2022 liet ze merken dat ze toch echt het gelukkigste is met een veulentje (ze begon spontaan melk te geven toen mijn jaarling terug kwam uit de opfok en mijn andere merrie een veulen kreeg, shoeby was helemaal verliefd op het veulen en mijn jaarling) dus besloten haar toch weer te laten dekken.

Onze keuze is gevallen op Next level maar helaas na 3 pogingen besloten om over te stappen naar een andere hengst.
De hengst waar ze na next level mee gedekt is, was in 1 keer raak en wij verwachten voor eind mei/begin juni een veulentje van de enorm knappe Oquido de peru.

Shoeby is een dochter van de grand prix hengst Peru's Sceb Toa.
Zij is moeder van 2 goedgekeurde dekhengsten en grootmoeder van meerdere goedgekeurde kleinzonen (peru's armani, yismerai, argument, sarowski, dumouling, two tone etc etc etc)
Shoeby is zelf 4 keer kampioen grote maat appaloosa geworden en heeft haar ster, preferent en model predicaat mogen ontvangen, tevens hebben nagenoeg al haar nakomelingen 1e premies ontvangen op de keuringen en kan ik dus best trots vertellen dat ik best een goeie merrie heb staan.
Shoeby staat NAS en NRPS ingeschreven en het veulen gaat dus een NRPS register A papier krijgen.
Qua kleur is shoeby bruin roan shabrakbont, ze is niet kleur getest, maar ze draagt in ieder geval 1 LP en 1 PATN1 gen omdat zij uit egale vaderdieren zowel volledig gestipte als minder gestipte veulens gegeven heeft, helaas ook 2 x uit een appaloosa hengst 2 egale veulens gegeven hahaha, ze is dus heterozygoot voor LP en PATN1


De vader is Oquido de Peru.
Oquido is een zoon van Daily Diamond uit een Vivaldi moeder.
Hij is in 2022 met goeie cijfers en mooi commentaar goedgekeurd bij het NAS.
Oquido draagt 1 LP gen en geen PATN1.
Oquido is vos roan van kleur.
Ook Oquido is heterozygoot voor LP.

(LP gen staat voor appaloosa kenmerken, dit kan van heel minimaal tot helemaal maximaal zijn...PATN1 gen staat voor patroon (het stippenpatroon)

Het veulen maakt dus 50% kans op LP en 50% kans op PATN1.
Het veulen krijgt een verwachte stokmaat van +-168/170 en voor de liefhebber, mag deze ook vertrekken naar een 5 sterren plekje met 5 sterren personeel :D

wie durft er een gokje te wagen naar kleur, geslacht en geboortedatum?

Shoeby is op 29 mei precies 11 maand drachtig maar gemiddeld draagt ze 1 a 2 weken langer.
Shoeby heeft voor zo ver ik weet, ietsje meer hengstveulens gehad dan merrieveulens (volgens mij 6 om 5)

Wie gaat een gok wagen?


[ img ]
Mama Shoeby


[ img ]
Papa Oquido
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-23 09:57 



 
Profiel   

Ik volg mee hoor

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-23 10:25 



 
Profiel   

Ik gok op een merrie veulen op 1 juni... dan is mn dochtertje ook jarig, dus een mooie dag

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-23 10:40 



 
Profiel   

Mooie combinatie! Ik gok 14 juni een hengstje

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-23 11:17 



 
Profiel   

Ik volg mee :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-23 11:29 



 
Profiel   

Leuk dat jullie volgen :D

Goklijstje:
Muga - 1-6 - merrie
Kim-1990 - 7-6 - hengst
RCDICBS - 14-6 - hengst


Ik durf me zelf niet aan een kleurtje te wagen :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-23 11:50 



 
Profiel   

Leuk, ik heb een zwak voor stippels. Heb je foto's van haar vorige nakomelingen? Ik ben heel nieuwsgierig :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-23 11:54 



 
Profiel   

[ img ]
Haar laatste hengstveulentje van 2021

[ img ]
Haar goedgekeurde zoon Peru's Armani

[ img ]
Voormalig goedgekeurde zoon Peru's Yismerai (uiteindelijk geruind en verkocht)

[ img ]
Kleinzoon Peru's Sarowski (v. yismerai)

[ img ]
Kleinzoon Peru's Dumouling (v. yismerai)

[ img ]
Kleinzoon Peru's Argument (v. Armani)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-23 16:05 



 
Profiel   

Stuk voor stuk allemaal prachtdieren. Begrijpelijk dat je haar nog eens dekt. Heb je ook nog merrie veulens van haar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-23 16:31 



 
Profiel   

Oeh prachtige merrie met prachtige afstammelingen! Begrijpelijk dat je haar nog eens dekt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-23 16:54 



 
Profiel   

Ik heb zo 1 2 3 geen foto's van haar merrieveulens...tenminste, ik heb ze wel maar weet niet of ik die mag plaatsen van de eigenaren...dus die kan ik helaas niet laten zien :o

Ik ben ook nog opzoek naar een nieuwe potentiele date voor Shoeby...
Dus mochten er wat kenners nog suggesties hebben, hoor ik het graag.
Punten van de hengst:
165/170cm hoeft niet persee maat en/of formaat door te geven, dit geeft de merrie meer dan genoeg van zichzelf.
Goede sterke achterhand, bergop gebouwd en bewegend.
Rechte benen en voeten (dus geen maaierd in gangen).
Een hengst met een iets langere nek.
Beetje veer in bewegingen.
1 met een nuchter, meewerkend karakter
Graag een hengst die vers beschikbaar is (voorkeur voor onverdunt, dus graag 1 die binnen 1,5/2 uur rijden vanaf friesland beschikbaar is)
Warmbloed gefokt, kleur maakt niet uit, want een goed en gezond paard is natuurlijk belangrijker dan de kleur.

Kom maar door met eventuele suggesties :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-23 17:02 



 
Profiel   

Oh heb je zelf geen merrie aangehouden voor de fok?

Wil je perse een stippelhengst of hoeft dat niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-23 17:18 



 
Profiel   

Ik volg ook mee, ik verwacht een dezer dagen een veulen van jouw merrie's kleinzoon Peru's Sarowski. En heb hier ook nog een kleinzoon van haar staan (van Peru's Armani).

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-23 17:40 



 
Profiel   

Gaaf! Ik volg :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-23 17:48 



 
Profiel   

Earth schreef
Oh heb je zelf geen merrie aangehouden voor de fok?

Wil je perse een stippelhengst of hoeft dat niet?


Ik heb zelf nog geen merrie uit haar gefokt :')
Haar 2021 zoon was mijn eerste nakomeling uit haar...en toen zeiden we dat als ze nu een merrie geeft met kleur en/of few spot, dan mag het blijven...maar inmiddels heb ik een rete gaaf merrieveulen van mijn sandreo merrie gekregen uit shoeby haar kleinzoon Sarowski...en die wil ik ook heel graag aanhouden...3 jaar terug begon ik met 2 paardjes aan huis...en inmiddels staan er 9 en moet ik helaas keuzes maken waar ik soms wat verdrietig van kan worden... :')
Dus vandaar dat wij gezegt hebben dat dit veulen in principe opzoek mag naar een 5 sterren huis en personeel...
Maar mocht er per toeval een few spot LP uit komen wordt de keuze wel verdomd moeilijk... :+

De hengst hoeft niet persee stippen te hebben...
Zoals ik zei, vind ik een goed gebouwd en gezond paard belangrijker dan kleur...
Shoeby heeft maar weinig keuze aan appaloosa hengsten aangezien ze allemaal zoon of kleinzoon zijn of halfbroers...
Ik wil dan een hengst zonder scen toa bloed hebben en daar zijn er in de grote maten momenteel 2 van...dat is meander vd heimeriete (waar haar 2021 veulen van was) en oquido waar ze nu drachtig van is...

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-23 18:03 



 
Profiel   

Oh je hebt haar nog niet zo lang, dan snap ik het haha :P

Je kunt even een apart topic aanmaken, er zitten best veel mensen hier die wat verstand hebben van fokken. Dat moet je dan even doen in het andere subtopic.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-23 18:43 



 

Oeww deze ga ik zeker volgen <3
Ben heel benieuwd, prachtige kinders en kleine kinderen heeft ze ook :)
Ook zeker niet de onbekende onder de appies :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-23 18:51 



 
Profiel   

Romy1234 schreef
Oeww deze ga ik zeker volgen <3
Ben heel benieuwd, prachtige kinders en kleine kinderen heeft ze ook :)
Ook zeker niet de onbekende onder de appies :o


Nee, ik had al begrepen dat ze een vrij bekende appaloosa is inderdaad hahaha

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-23 19:22 



 

Haha ja en dan heb ik er niet eens veel verstand van, 2,5 jaar geleden is mijn eigen appie helaas overleden maar appaloosas blijven mij fascineren <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-23 08:12 



 
Profiel   

Wat een mooie merrie en wat een prachtige nakomelingen heeft ze voortgebracht.,
Ik volg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-23 08:45 



 
Profiel   

Mooie merrie! Wat vind je van Spotilas Boesgaard (v. Totilas)? Die is denk ik geen familie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-23 08:50 



 
Profiel   

Eef_Bam schreef
Mooie merrie! Wat vind je van Spotilas Boesgaard (v. Totilas)? Die is denk ik geen familie?


Klopt, maar die staat niet dichtbij genoeg voor onverdunt sperma helaas...
Als ik me niet vergis, staat hij in denemarken en dat vind ik wat te ver weg worden om even met merrie naar toe te rijden...
Ik denk, omdat Shoeby wat ouder wordt en natuurlijk al behoorlijk wat nakomelingen heeft gehad, dat ze niet zo goed meer over de verdunning kan...ik heb nu 2 keer op rij haar niet drachtig gekregen van verdunt sperma en daarna onverdunt geprobeerd en direct drachtig...dus mijn voorkeur gaat uit naar een hengst die op maximaal 2 uur rijden staat zodat er onverdunt sperma in kan.

Ik ga toch even een topic aanmaken voor hengstenkeuze denk ik haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-23 10:27 



 
Profiel   

Total Misterious Spotlight-B?

Staat redelijk onderaan de pagina
https://hs-meijer.app/1971758

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-23 12:03 



 
Profiel   

Prachtige merrie, ben benieuwd wat voor veulen ze 'nt maken is! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-23 08:18 



 
Profiel   

Wauw, prachtige merrie! Ik volg graag mee. Ben erg benieuwd!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-23 08:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 7 [ 169 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen