I.p.v. een twenter kochten we een ongeboren veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

I.p.v. een twenter kochten we een ongeboren veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-23 15:43

Wel inclusief verpakking...

Mijn vriend roept al sinds hij ment, ik wil een vierspan pony's voor de wagen. We zijn zelf begonnen met 2 pony's, dus we waren al halverwege.

In het voorjaar een leuke jaarling erbij gevonden, kan hij mooi opgroeien en over 2 jaar beleren, eerst enkel en dubbelspan en zien we wel weer verder...

Helaas kan m'n vriend rekenen, dus die bedacht, ja dan wil ik ook graag een 2 jarige, zodat we daar volgend jaar mee kunnen starten, anders duurt het nog minimaal 5 á 6 jaar. Dus rustig mp in de gaten houden of er wat langs zou komen wat zou passen...

En toen zag ik een advertentie van een 6 jarige merrie, ontzettend mooi koppie erop, al beleerd voor de wagen, maar stond bij iemand die enkel fokt en niet ment.

Afbeelding

Groot nadeel, ze was dus al drachtig... na goed overleg toch maar gaan kijken en na nog even goed nadenken besloten we gaan ervoor.

Sunny Girl van stal Mamijo, roepnaam Muys, drachtig van mr. Bubbles.

Afbeelding

Als het goed is komt de kleine half april, 18 mei gedekt en sinds dien niet meer hengstig geweest. Ze is niet gescant, ga even met onze eigen dierenarts overleggen of dat nog nodig is om te doen.

Haar 2 eerdere veulens waren beide Silver Dapple, dus ik vrees nu voor een voskleurig hengstveulen.

Kleurkansen van de kleine:

Afbeelding

Voor nu gaan we rustig weer een beetje aan de slag met haar met het voorwerk voor het inspannen en wellicht rustig een paar ritjes voor de wagen (afhankelijk van hoe ze het oppakt en hoe de dracht verloopt), na haar bevallingsverlof gaan we haar dan echt oppakken en lekker met haar aan het werk.

We hebben wel ervaring met lammetjes, van een makkelijk ras, een veulen wordt een nieuwe ervaring, maar gaat hopelijk ook goedkomen.

welmoedz

Berichten: 1569
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 16:04

Aah dat is helemaal geen verkeerde aankoop, mooie grijze muis <3 hoe groot is bubbels?

Ik gok op een palomino merrie als veulen :D

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Re: I.p.v. een twenter kochten we een ongeboren veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-23 18:41

De merrie is 1.05 m en hengst 90 cm, gedekt op 18 mei.

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: I.p.v. een twenter kochten we een ongeboren veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 18:45

De verpakking is anders niet verkeerd zo te zien! Ik ga volgen want ik ben benieuwd naar de inhoud ervan. <3

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-23 11:56

De verpakking begint al aardig te wennen hier.

Afbeelding

Afbeelding

Ze staat lekker met de rest op de wei en begint het regime hier al te snappen... ze kan heel hard naar d'r voerbak vliegen.

Even met een tuig geoefend, is helemaal prima :9. Komende dagen lekker verder oefenen en dan binnenkort maar eens inspannen.

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: I.p.v. een twenter kochten we een ongeboren veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 07:43

Wat is ze leuk <3

AnnoNiemand

Berichten: 892
Geregistreerd: 16-05-18

Re: I.p.v. een twenter kochten we een ongeboren veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 07:50

Leuk, ik volg! Ben je niet bag dat het veulen te klein gaat blijven voor je span, met zo'n klene hengst?

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 22:18

En was is er precies mis met voshengsten? >;)

Zo te zien hebben jullie een kleurrijk groepje ponies, een vos zou er zeker niet in misstaan. Ik blijf volgen om te zien wat voor moois er uit de verpakking komt O:)

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-23 23:54

Alles heeft als basiskleur zwart O:) , zo kleurrijk is het niet...

@koper niks mis met een vos hengst hoor, belangrijkste is een gezonde mini april volgend jaar.

Veulen is in principe voor de verkoop, 4 pony's is zat. Stel veulen blijft (en een van de anderen gaat) als ie maar richting de meter gaat dan is t prima. Muys is met d'r 1.05m de grootste van de pony's, de rest zit tussen de 1.00 en 1.035m.

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Re: I.p.v. een twenter kochten we een ongeboren veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 09:18

Vandaag is ze gescant en ze is drachtig! Het aftellen kan beginnen :)

Inmiddels heeft ze ook al 2x voor de wagen gelopen, lekker in 2 span, gaat echt super goed, fijn voor haar dat ze kan leunen op een vriendinnetje.

sas66
Berichten: 632
Geregistreerd: 18-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 10:37

Wat een leuke aanwinst! Met verpakking.... :) Ik vind die verpakking met haar appeltjes erg mooi hoor.

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-23 20:43

Wij zijn ontzettend blij met de verpakking! Wat een leuke pony, ze pakt het mennen super makkelijk weer op. Vandaag enkelspan, 1e stukje zoekend en daarna topbraaf.

Afbeelding

Ook in de kudde begint ze echt d'r plekje te vinden :D...

Nu rustig wat km maken tot d'r bevallingsverlof...

welmoedz

Berichten: 1569
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 20:54

Ik vind verpakking erg oneerbiedig klinken. :')

Fijn dat Muis t zo goed doet <3

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 21:02

Muysje pakt t werk lekker op en begint al iets een buikje te krijgen...
Afbeelding

Duurt nog best lang tot april

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 10:21

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ongeveer halverwege... buikje groeit, ze loopt lekker voor de wagen en is fit, fris en vol looplust.

Siers83

Berichten: 7350
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: I.p.v. een twenter kochten we een ongeboren veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 10:28

Ik ga jullie volgen, wat een leukerd is Muis!

RSDICBS

Berichten: 1005
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 10:36

Wat leuk! Mooie maat zo voor de wagen. Ben benieuwd naar haar veulentje van Bubbles.

Beide leuke kleurtjes en met een beetje mazzel een silverdapple overo. Bubbles komt uit een overo vader en heeft zelf ook een blauw oog dus je kleur kansen zijn nog iets uitgebreider <3

( https://www.fotografieleontienruissen.n ... ousel-4211) (foto van Bubbles zijn vader in linkje naar de website van de fotograaf.)

gerlindie

Berichten: 4642
Geregistreerd: 10-08-10

Re: I.p.v. een twenter kochten we een ongeboren veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 11:20

Heel leuk topic om te volgen dit <3

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 11:32

RSDICBS schreef:
Wat leuk! Mooie maat zo voor de wagen. Ben benieuwd naar haar veulentje van Bubbles.

Beide leuke kleurtjes en met een beetje mazzel een silverdapple overo. Bubbles komt uit een overo vader en heeft zelf ook een blauw oog dus je kleur kansen zijn nog iets uitgebreider <3

( https://www.fotografieleontienruissen.n ... ousel-4211) (foto van Bubbles zijn vader in linkje naar de website van de fotograaf.)


Voor mij als leek op het gebied van kleur(fokkerij), overo is een gen wat veel wit geeft? Bij bubbels zie je niet het vele wit wat zijn vader wel heeft, hoe zit dat dan met vererven? Wel onwijs stoere pony is dat ook! Kleinkind mag best een beetje op opa gaan lijken.

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-23 20:21

Vandaag 200 dagen drachtig... nog maar ongeveer 140 te gaan.

Inmiddels beide eerdere veulens 'gevonden', als de volgende daarop lijkt klaag ik niet (al wordt verkoop dan wel een uitdaging)

Inmiddels is ze al een paar keer mee naar de menclub geweest, mee naar het bos en klavertje 3 gelopen <3


Afbeelding

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: I.p.v. een twenter kochten we een ongeboren veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 20:57

Ach, als verkopen niet lukt kun je mooi een vierspan vormen. :+

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-23 22:02

Celebi schreef:
Ach, als verkopen niet lukt kun je mooi een vierspan vormen. :+


Nr. 4 voor t vierspan is in principe onze naarling Roemer... najah reserve pony is altijd handig toch :Y) O:)


Afbeelding
Met dit weer is het echt niet leuk meer, maar ondanks de blub (ze staat d'r alleen even d'r hapje te knabbelen, als iedereen het op heeft kan ze ook weer op de verharding/ in de stal) groeit ze lekker door...

Ze begint lekker uit de dijen, maar is nog fit, loopt nog voor de wagen en begint zowaar een iets aanhankelijker te worden.

Hopelijk een knappe mini in 2024

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-24 00:20

Doordat we door het slechte weer te weinig gereden hebben besloten haar met verlof te sturen. Na de bevalling spannen we haar wel weer in.

Ondertussen bezig met een facelift van de schuilstal zodat die straks te splitsen is. Dan krijgt muys 6x 2.5 binnen en 2x7 buiten als uitloop (en gewoon de wei op met fatsoenlijk weer) en de rest de andere helft vd stal en de paddock.

Qua splitsen, zou dat gewoon met stroomdraad kunnen of is een hekwerk een veiligere optie? Ze komt sowieso Onder de camera en als het goed is krijgt ze ook een birth alarm omgeknoopt.

Nog eventjes geduld en hopelijk straks een knappe lieve mini erbij <3

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 00:42

Als ik het zo zie is dit dezelfde bubbles als waar wij 2 veulens van hebben. Uit de bruin panterbont appaloosa een vos hengst en uit de amber champagne pintaloosa een bruin bonte hengst (met blauwe ogen). Hij heeft zijn crème genen dus bewaard :D

Ik volg mee, leuk. Wat me alleen een beetje stoort is dat je zo een knappe pony enkel een verpakking noemt. Daar is ze toch veel te leuk voor?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-24 11:05

Wat een ontzettend leuke veulens heb jij ook!

En ja , Muys is echt een leuke pony! Echt zin om straks ook met haar lekker aan het werk te gaan. Maar eerst voor haar aan het werk...

Heel benieuwd naar wat er straks uit komt. Nog ruim een maand te gaan tot veilig. Gaat nu wel snel.