unforgettable change - Chanorka x Negro

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kimwilliam

Berichten: 1167
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

unforgettable change - Chanorka x Negro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 13:47

hi leuk dat je in het topic kijk en volg ons gerust als je het leuk vindt!


Een onvergetelijke kans en verandering deed zich begin dit jaar voor........

al een langere tijd zit ik te denken wat wordt de opvolger van mijn huidige paard William, koop ik een veulen of straks een 3 jarige of 5 jarige? Een veulen fokken gaat niet wan tik heb alleen een ruin.
Zelf denk ik ook altijd, het komt vanzelf op je pad zulke dingen en liet het een tijd weer rusten.

Tijdens mijn les ergens begin dit jaar zegt de instructeur die ik goed ken: "weet jij een plekje voor een merrie? ze heeft hoog in de sport gelopen en was klaar voor de Grand Prix, helaas heeft ze een blessure opgelopen en hierdoor nu al een tijdje uit de sport, heeft eerder een veulen gehad en zijn nu opzoek naar een huisje voor haar. Zitten leuke lijnen achter en de merrie ken ik goed in het werk''. Op dat moment zei ik nog: ''nee niet echt, zal is rond vragen en kijken wie weet ken ik iemand''.

Later op de bank in de avond en het nog te bespreken met mijn vriend viel het kwartje: Dit kan wel is de kans voor een mooie opvolger zijn voor William.
De volgende dag mijn instructeur gebeld en gevraagd of hij denkt dat dit een mooie oplossing is en of de merrie ook bij ons zou passen zover hij haar kent. Hier stemde hij mee in en zei dat het een super mooie kans was en hij er ook niet zo over na had gedacht.
Hij had de naam van de eigenaresse gezegd en zou later die dag mijn gegevens aan haar doorgeven. Terwijl ik op mijn werk zat, luisterde ik in mijn hoofd het telefoongesprek nog is na want die naam was apart en die had ik vaker gehoord.
Na wat zoeken kwam ik bij de eigenaresse en wat denk je ....... Ja hoor haar ken ik! als kleine meid wel is bij hun geweest en haar vriend is een oude collega van mijn vader.
Na wat app contact en in de avond een belletje was het besproken we gingen bij haar kijken een aantal dagen later.

de dag van het bekijken was ik heel de dag al gespannen, wan tik heb niet met veel merries een klik en hoopte met haar wel.
Toen we richting haar stal liepen zag ik eerst een andere bruine staan en daar merkte ik gelijk dat ik niks mee had, tot we stopte en ze zei: dit is dr. ik kijk naar links en zie een leuke, eigenwijze en ook vriendelijke maar pittige tante mijn kant op kijken. Mijn gevoel was gelijk: Ja maar haar vind ik wel leuk! Na met haar gelopen te hebben en haar bekeken te hebben hadden we het gesprek over haar en hoe verder.
Hier is uitgekomen dat wij er een veulen mee fokken en dat ze daarna weer terug gaat naar de eigenaresse. Ze wilt heel graag nog actief met haar zijn maar die pees heeft veel langer nodig. in rust heeft ze er geen last van en ook gewoon in haar leven niet maar zodra ze gereden wordt en weer begint met de iets zwaardere trainingen dan speelt de pees weer lichtjes op voor nu.

Na een aantal weken wachten liet ze nog geen hengstigheid zien, en heb ik de dierenarts laten komen om te kijken hoe ver ze in haar cyclus zat...... uitkomst: 2 x een ei van in de 5 ...... moest vandaag nog insemineren als ik dat wilde. Gelukkig had ik mijn keuze gemaakt en belde ik de hengstenhouder op: Nee sorry de site is niet bijgewerkt en de nakomelingen en de hengst presteert slecht. Wil je nog een andere hengst gebruiken of niet dan ga ik weer verder...........
oke... laat maar ....

Ik had 2 hengsten als back up staan en na nog wat bekijken en nazoeken was de keuze gemaakt: Negro. Hij was immers de vader van alle hengsten die ik mooi vond en verbeterd mijn merrie ook goed op de punten die ik wil.

Natuurlijk was het al lang 10.00 uur geweest ( het was al tegen 12 uur ), en heb ik Van Olst gebeld. Super vriendelijk hielpen ze mij en kon ik het zelf ophalen bij hun. dus opnieuw afspraak gemaakt met de dierenarts voor in de middag en toen als een gek naar Van Olst gereden.
Alles stond al klaar en na mijn gegevens te hebben achtergelaten mocht ik gelijk weer door.
zelf wilde ik heel even wat eten want had heel de dag nog niks op. sta ik bij de pomp wil ik een hap nemen.... dierenarts belt...... ik kan er 13.30 zijn red je dat? ..... ik kijk op mijn navigatie ... aankomsttijd 13.28...... tuurlijk lukt dat! broodje weer weg gelegd en weer in de auto gestapt..... maar we waren op tijd!

toen begon de ellende ......

scannen of eitje weg was..... heel veel vocht in de baarmoeder..... spuitjes gekregen die ik moest geven aan dr in dr hals en dan was het goed, eitje was weg dat wel.

scannen voor een vruchtje ...... leeg, maar wel weer een ei van 4,8 dus naar Van Olst op en neer weer en insemineren.
scannen voor een vruchtje ..... leeg, en vocht in de baarmoeder......... ei was in ontwikkeling dus moest ze naar de kliniek voor spoelen etc.... ook hebben we een SWAB genomen.

Op de kliniek is ze gespoeld en na een aantal dagen geïnsemineerd, dag erna weer vol met vocht en weer spoelen.... kliniek wist niet waar het aan lag want de Swab was goed.

Na meerdere overleggen met de kliniek kwam ik met het idee of ze niet reageert op de verdunning? .... O ja zou natuurlijk ook kunnen was de reactie van de kliniek.....
Na de gesprekken ben ik in overleg gegaan met Van Olst. Hun adviseerde ( net als mijn gevoel ) een andere dierenarts. Hun adviseerde hun dierenarts bij hun in de buurt. Hierdoor kon onverdund ook goed ivm dat het dichtbij was van de hengst.
Makkelijk.. keuze gemaakt en na de laatste scan bij de andere kliniek naar hun dierenarts gereden met de merrie.

Bij die kliniek heb ik haar 1,5 week gehad maar er was een andere aanpak. ze was hengstig maar zagen al waarom er zoveel vocht was na insemineren waarschijnlijk. haar spier ontspant niet voldoende waardoor het vuil niet weg kan.
Na het insemineren had ze wel weer wat vocht en dit hebben ze met spoelen weg gehaald en hebben ze op kweek gezet. hier kwam uit dat er een hele hele kleine ontsteking in de baarmoeder zat waardoor er zoveel vocht aanmaak als reactie was.
Ze is in de kliniek behandeld ervoor en toen het vocht aanmaakte stopte kreeg ik haar mee met een poeder deze moest ze 2 weken krijgen.

Eindelijk weer scannen en dit keer bij de nieuwe kliniek..... zelf ging ik er niet meer vanuit en zou het wel weer het verhaal worden .... oh de baarmoeder is wel mooi schoon maar geen veulen maar dat was niet het geval! Er zat een vruchtje! Van blijdschap en ongeloof liet ik gewoon het touw vallen en keek mijn vriend aan. met grote ogen heb ik staan kijken naar de scan en de zwarte knikker..... het was toch gelukt! en dat net voor de vakantie want we gingen de dag erna voor 2 weken weg.

Half op een roze wolk heb ik de vakantie meegemaakt en mochten we na de vakantie de scan voor een hartslagje doen, toch erg bang maar ook wel nog hopende dat het misschien nu wel mee zat.
Maar er was een hartje! alles zag er goed uit en volgens hun konden we gaan genieten!

Later kreeg ik een briefje mee met alle data.....

ze is uitgerekend op 15 Juni 2024 ( de verjaardag van mijn oude overleden pony )
en ze is veilig op de verjaardag van mijn huidige paard.


met vol enthousiasme en ook nog ongeloof laat ik jullie de combi en laatste scan zien.
Afbeelding


en de kleurkansen zijn niet echt speciaal :+
Afbeelding





doe gerust een gokje! en namen beginnend met een U zijn welkom!

BarbaravdW

Berichten: 961
Geregistreerd: 31-07-11

Re: unforgettable change - Chanorka x Negro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 14:48

Wat een gave merrie! Verder weinig zinnigs te melden, weet niks van fokken :)
Ik heb ooit op stal gestaan met een paard dat Ukandit heette (U kan dit), bijnaam Ukkie (kasteel van 180 ofzo haha). Ik vond dat toen een heel bemoedigende naam :)

kimwilliam

Berichten: 1167
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-23 09:56

BarbaravdW schreef:
Wat een gave merrie! Verder weinig zinnigs te melden, weet niks van fokken :)
Ik heb ooit op stal gestaan met een paard dat Ukandit heette (U kan dit), bijnaam Ukkie (kasteel van 180 ofzo haha). Ik vond dat toen een heel bemoedigende naam :)



Hij is wel origineel die naam! Ik ze hem erbij op het lijstje :D.

Namen;
Uno
U-special
unbelievable
Unforgettable Change
Uknowit
Ukandit
Upperclass
Ukkie
Unaniem



gokjes:

15 Juni - hengst - donkere vos / bruin ( zelf hoop ik op veel wit, maar zal denk niet ) - Kimwilliam

kimwilliam

Berichten: 1167
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-23 11:31

minder dan een week en dan is het weer scannen en kunnen we hopelijk de kleine voor de 3de keer zien!

Mocht alles op de scan er goed uitzien dan gaat ze gelijk naar haar nieuwe stal bij ons op stal, hopelijk heeft dit geen invloed op het veulen want ik lees nu zoveel over het verwerpen ervan dat ik toch wel de kriebels krijg.

kimwilliam

Berichten: 1167
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: unforgettable change - Chanorka x Negro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 11:52

gisteren is de eigenaresse bij dr nieuwe stal wezen kijken en gezien welke box ze krijgt. Ze vertelde me dat ze al lekker chagrijnig was en alle ruinen die binnen 5 meter kwamen wilde ze al koud maken.. }:) rebel for life....

ze heeft wel wat last van krampjes en ik vermoed dat het het draaien van het veulen is. de ontlasting is goed en ze eet ook goed. het lijken op een soort van lichte koliek krampjes maar deze trekken ook weer weg. ze heeft het nu een aantal dagen. ze zit nu op 75 dagen.

kimwilliam

Berichten: 1167
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 08:11

gisteren laatste scan gehad en alles was goed, de kleine lag alleen lekker diep verstopt en wilde zich niet laten zien.
Ook hebben we haar verhuisd en vanaf de eerste seconden voelde ze zich al thuis in dr nieuwe box.

Afbeelding

kimwilliam

Berichten: 1167
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: unforgettable change - Chanorka x Negro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-23 16:33

ondertussen heeft ze ook kennisgemaakt met onze tuiger en die viel erg in de smaak bij mevrouw. wel hebben we haar eerst in de kleine paddock gezet en de tuiger in de grote zodat als er wat was hij weg kan lopen ( wat hij ook altijd doet ). Meneer gaf een showtje en daarna hebben ze in totaal zeker 12 keer met de neuzen tegel elkaar gestaan en geen piepje of been wat voorbij kwam. Ze heeft ook haast naar de box gaan want dan kan ze nog net optijd bij dr luik zijn om hem nog even gedag te zeggen :roll:

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: unforgettable change - Chanorka x Negro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 16:48

Slimmerik hoor.
Fijn dat ze het naar haar zin heeft op haar nieuwe stek.

kimwilliam

Berichten: 1167
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: unforgettable change - Chanorka x Negro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 12:44

vandaag staat ze er weer een week. ze heeft het erg naar haar zin en loopt er al of ze er al jaren staat. ook de stal eigenaar is blij met haar. ze begroet hem iedere ochtend met een hinnekje. ook de voeranalyse is voor haar binnen zodat ik zeker weet dat ze niks te kort komt straks.

Zijn er al mensen die een gokje willen wagen eventueel ? ( ik weet het dat het nog vroeg is ).
Ook zal ik proberen om een stand foto van haar te maken zodat we iedere keer het bij kunnen houden of er al verschil in komt.

kimwilliam

Berichten: 1167
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: unforgettable change - Chanorka x Negro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-23 09:22

langzaam kruipen we naar de 100 dagen..... toch wel weer een mijlpaal.
vandaag is ze 96 dagen.
voor mijn gevoel is dit best snel gegaan en zitten we bijna al weer op 1/3 van de dracht.
Vorige week is de smid geweest en die heeft toch het gevoel dat er een zwarte uit ga komen, dit kan ook wel als ze enkel agouti gen heeft. ik heb haar niet laten testen maar ging ervanuit met haar stam dat ze dubbel draagt.

mochten er mensen volgen hoor ik jullie graag, anders hou ik het bij voor mijn eigen.

kimwilliam

Berichten: 1167
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: unforgettable change - Chanorka x Negro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-23 09:29

van het weekend was ze 100 dagen drachtig! Gaat toch ook wel weer snel voor mijn gevoel
Afbeelding

kimwilliam

Berichten: 1167
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-23 11:10

langzaam aan gaan we richting de 120 dagen ( vrijdag ).
Ze doet het super en heb ook het idee dat haar pees hier geen hinder meer is en ze goed aansterkt.
we wisselen steeds de trainingen af en oom met steeds meer longeren houdt haar been het goed.
Van de week liet ze me wel hard schrikken en was ik duidelijk de overbezorgde moeder >;) ik dacht te zien dat haar spenen iets voller waren dan normaal en gelijk sloeg de paniek toe bij mij. na een nacht bijna niet te hebben geslapen de dierenarts gebeld en alles doorgegeven ( normale temperatuur, normaal gedrag, geen uitvloeiing ). dierenarts gaf aan 3x daags temperatuur meten en wanneer boven 38.3 komt gelijk bellen net als de uier toe nam. bij een schommelende temperatuur moest ik ook bellen.
gelukkig was het meer zorgen van mij dan nodig want ze was gewoon netjes stabiel in temperatuur en uier bleek gewoon normaal te zijn :+ iets met licht , deken en een andere hoek foto maken |o

verder gelukkig alles rustig nu en kunnen we weer over tot normale gang van zaken :D

kimwilliam

Berichten: 1167
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 15:03

momenteel al weer op 133 dagen maar heb een overzichtje gemaakt van de laatste foto's van haar.

Afbeelding

kimwilliam

Berichten: 1167
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: unforgettable change - Chanorka x Negro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 15:58

haar buik begint nu ook echt ronder te worden en zichtbaar te groeien van opzij. ben benieuwd hoe rond ze gaat worden. we zitten nu op 139 dagen.
ik zal binnenkort weer een foto van haar maken.

kimwilliam

Berichten: 1167
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-23 17:14

Voor iedereen, fijne feestdagen en een gelukkig en gezond 2024!

Afbeelding

kimwilliam

Berichten: 1167
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-24 12:34

vandaag is ze 180 dagen! hopelijk zien we snel met poetsen wat bewegingen :D

ik zal binnenkort weer een buiken overzicht plaatsen, ze is nu opeens echt stuk ronder geworden en de buik is echt meer gaan hangen ipv bij net onder het bekken rond zijn.

kimwilliam

Berichten: 1167
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-24 10:56

En de tijd tikt aardig door!

Gisteren was ze 230 dagen drachtig, ook hebben we alvast een camera opgehangen om te testen hoe deze werkt.


Afgelopen nacht lag ze lekker te slapen:

Afbeelding

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: unforgettable change - Chanorka x Negro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 11:12

Ik heb je topic gemist maar wat een unieke kans heb je gekregen om een opvolger te fokken. Geweldig dat dat kan. En ook voor de eigenaar een goed idee, zo krijgt de merrie de vereiste rust en staat ze toch niet werkloos. Super dat een sportmerrie zo wordt ingezet voor de toekomst. Ik volg mee !

Anomien

Berichten: 7388
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 11:16

kimwilliam schreef:
En de tijd tikt aardig door!

Gisteren was ze 230 dagen drachtig, ook hebben we alvast een camera opgehangen om te testen hoe deze werkt.


Afgelopen nacht lag ze lekker te slapen:

[ [url=m/Bv2nXY.jpg]Afbeelding[/url] ]


Och wat ligt ze lekker opgekruld.

Is dit ook de stal waarin ze moet veulenen? Persoonlijk zou ik haar meer ruimte willen geven.

Fijn dat ze het goed doet! Ik volg.

kimwilliam

Berichten: 1167
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-24 11:53

Anomien schreef:
kimwilliam schreef:
En de tijd tikt aardig door!

Gisteren was ze 230 dagen drachtig, ook hebben we alvast een camera opgehangen om te testen hoe deze werkt.


Afgelopen nacht lag ze lekker te slapen:

[ [url=m/Bv2nXY.jpg]Afbeelding[/url] ]


Och wat ligt ze lekker opgekruld.

Is dit ook de stal waarin ze moet veulenen? Persoonlijk zou ik haar meer ruimte willen geven.

Fijn dat ze het goed doet! Ik volg.

leuk dat je volgt!
de box vertekend heel erg op camera want haar stal zelf is 4 x 9 meter, de camera kan ik ook nog opzij draaien daar heeft ze ook een heel stuk nog

dit is wel de stal waar ze haar veulen gaat krijgen
Laatst bijgewerkt door kimwilliam op 29-02-24 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

kimwilliam

Berichten: 1167
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-24 11:53

LaDonna75 schreef:
Ik heb je topic gemist maar wat een unieke kans heb je gekregen om een opvolger te fokken. Geweldig dat dat kan. En ook voor de eigenaar een goed idee, zo krijgt de merrie de vereiste rust en staat ze toch niet werkloos. Super dat een sportmerrie zo wordt ingezet voor de toekomst. Ik volg mee !

leuk dat je volgt!
wij zijn er ook erg blij, en ze heeft het geweldig naar dr zin bij ons.

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 13:25

Wat leuk dat je op deze manier een opvolger kan fokken. Fijn dat de merrie zich vanaf dag 1 op haar plaats voelt bij jullie. Nu nog ongeveer 100 dagen . Voor je het weet is het zover en dan loopt er een veulen bij. Spannend.

kimwilliam

Berichten: 1167
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-24 13:29

Misty12 schreef:
Wat leuk dat je op deze manier een opvolger kan fokken. Fijn dat de merrie zich vanaf dag 1 op haar plaats voelt bij jullie. Nu nog ongeveer 100 dagen . Voor je het weet is het zover en dan loopt er een veulen bij. Spannend.


ja soms vliegen de dagen voorbij en de andere weken lijkt het weer nog heel lang te duren.
Kan niet wachten en kijk erg uit naar de tijd die komen gaat.

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: unforgettable change - Chanorka x Negro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 19:18

Kom zomaar dit topic tegen, wat gaaf dat je met zo'n top sport merrie een veulentje kunt gaan fokken! Mooie combi ik ben erg benieuwd. Waar hoop je op? Hengst?

kimwilliam

Berichten: 1167
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 09:44

Mer1980 schreef:
Kom zomaar dit topic tegen, wat gaaf dat je met zo'n top sport merrie een veulentje kunt gaan fokken! Mooie combi ik ben erg benieuwd. Waar hoop je op? Hengst?


maak niet heel veel uit, het blijft in ieder geval.
wel merk ik dat ik steeds hem zeg, dus mijn voorgevoel gaat naar hengst maar een merrie zou ook super zijn om mijn eigen lijn door te zetten en er ooit ook weer een veulen mee te fokken.