Klein wondertje verwacht in 2024 - Lusitano X Quarter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lyona

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Klein wondertje verwacht in 2024 - Lusitano X Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 12:06

Hoi allemaal! :wave:

Aangezien mijn merrie Triana de 200 dagen dracht mijlpaal heeft gehaald wordt het tijd voor een volgtopic voor haar! :D

Triana is mijn vierjarige Lusitano merrie, ik heb haar uit Spanje gekocht waar ze verwaarloosd is geweest. Ze stond in een grote kudde andere fokmerries, met veel te weinig (bijna geen) voedsel en geen schuilmogelijkheden.
Hierdoor is ze nog wat mager, maar al niks meer in vergelijking met toen ze 5 maanden geleden de laadklep af liep!

Triana is in Spanje gedekt door de Quarter hengst Smart Smoking Ranch.
De keuze voor de hengst was vrij simpel, hij stond op de stal en heeft bijna de hele kudde merries gedekt :=
Fokken op zijn Spaans :+

Van deze hengst heeft Triana dit jaar ook een veulen gehad, haar eerste.
Ze kwam met het veulen Estrella aan de voet bij mij aan, ondertussen is Estrella al weer 7 maanden oud en niet meer zo klein.
Persoonlijk vind ik Estrella erg goed gelukt, het beste van beide ouders met een bijzonder kleurtje en het karakter van Triana (en de mega grote oren <3 )

Klein overzicht:
-Triana
-Lusitano
-Valk en homozygoot voor zwart en homozygoot voor het ND1 gen
-165 cm hoog (ingeschat, niet echt gemeten)
-4 jaar oud, dit wordt haar 2de veulen

Dragend van Smart Smoking Ranch
Gedekt rond 20 april (ongeveer, exacte datum weet ik niet)
Dus uitgaand van 340 dagen dracht is de uitgerekende datum 25 maart 2024


Triana met Estrella bij mij in Frankrijk nog vlak na aankomst:

Afbeelding

Afbeelding


Ongeveer een maand geleden zijn we van Zuid-Frankrijk naar zuid-Zweden verhuisd, inclusief alle paarden.
Een behoorlijke reis waar de paarden door omstandigheden onderweg 6 dagen over deden.
Triana is de hele reis heel rustig gebleven, en heeft het zo super goed gedaan <3

Ook was ze heel snel gesetteld op de nieuwe plek, ondanks dat alles anders is voelt ze zich nu al helemaal thuis.
Ze is ook maar met spoed een wintervacht gaan maken :j

Wat recentere foto's van de dame:
Spoiler:
Op sommige foto's lijkt ze giga overbouwd, dit is niet zo, de grond is niet overal even vlak ;)



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



En dan de hengst, Smart Smoking Ranch. Hij is in Spanje succesvol in cutting en ander koeienwerk. Ik weet niet heel veel van hem verder.
Afbeelding

Afbeelding

Uit deze combi is Estrella gekomen, ze is eind maart dit jaar geboren.
Een geweldig leuk en lief paardje, en ook nog eens in de kleur valk roan.
Ze staat momenteel te koop ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De kleurkansen zijn leuk gevarieerd:

Afbeelding
Verder krijgt het veulen dus sowieso het nd1 gen mee van Triana, wat hopelijk een mooie aalstreep erbij geeft.


Volgen jullie mee? :D

_Mars

Berichten: 480
Geregistreerd: 17-12-16

Re: Klein wondertje verwacht in 2024 - Lusitano X Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 12:20

Super leuk! Ik volg!

Wel even een andere vraag. Hoe kan Triana homozygoot voor zwart zijn, maar dan Valk dragen?

Popstra
Berichten: 13758
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Klein wondertje verwacht in 2024 - Lusitano X Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 13:32

mag ik vragen waarom je een paard in deze staat dus zo schraal en verwaarloosd gelijk veulens laat dragen?

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Klein wondertje verwacht in 2024 - Lusitano X Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 13:39

Ik lees dat ze drachtig met veulen ad voet bij TS is gekomen, dus niet door TS laten dekken.

idylle
Berichten: 5798
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 13:42

Zoals ik het begrijp heeft ze haar drachtig gekocht en is het geen bewuste eigen keuze geweest.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Klein wondertje verwacht in 2024 - Lusitano X Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 13:50

Jemig wat zag dat beestje er uit zeg..wat verschrikkelijk mager. Gelukkig heeft ze het nu beter..dat wordt met wat TLC vast een prachtig dier.

Veulen mag er ook zijn, leuke kleur!

Quarter x Lusitano worden volges mij Azteca's genoemd. Zit er ook papier bij?

Popstra
Berichten: 13758
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 13:54

cissy schreef:
Ik lees dat ze drachtig met veulen ad voet bij TS is gekomen, dus niet door TS laten dekken.

Ah zo, nou blij voor dat dier dat het een goed huisje heeft gekregen dan

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 22:15

_Mars schreef:
Super leuk! Ik volg!

Wel even een andere vraag. Hoe kan Triana homozygoot voor zwart zijn, maar dan Valk dragen?


Een bruine of valk is ook een zwarte maar met agouti.

Leuke combinatie ts en al een leuke eerste nakomeling! Ik ben benieuwd.

Bootsiebob

Berichten: 5545
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Klein wondertje verwacht in 2024 - Lusitano X Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 11:46

Ze ziet er al een heel stuk beter uit zeg! Ik volg!

AnnoNiemand

Berichten: 892
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 12:03

Fijn dat het nu goed met ze gaat. Ik vraag me nog af of het veulen niet bruin roan is i.p.v. valk roan? Maar ik vind het een lastige.

Edit: ik zie nu je foto’s op marktplaats, inderdaad wel duidelijk een valk roan.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Klein wondertje verwacht in 2024 - Lusitano X Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 12:27

Wat een leuke merrie.
Ze is wel overbouwd dat zie je op foto die ook in uitgelicht staat. De grond is daar wel vlak.

Ze ziet er wel stukken beter uit. Ben benieuwd naar haar veulen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 12:28

Popstra schreef:
mag ik vragen waarom je een paard in deze staat dus zo schraal en verwaarloosd gelijk veulens laat dragen?
misschien de hele intro lezen ook?

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 12:35

Leuk, aan Azteca wordt dat dus. Wij hebben zelf een Azteca hier lopen ( vader is onze Lusitano hengst Ultramar en moeder de Quarter merrie Sheza Nuclear Rebel) en hij heeft nog 2 Azteca kinderen. Papier kan aangevraagd worden maar voor zover ik weet moet je dat in Mexico of Amerika doen. Bij die van ons zitten papieren.
Meestal worden het fijne werkpaarden maar ze hebben wel stuk voor stuk een pittig temperament en neigen qua karakter vaak wat meer richting de Lusitano en dat kan soms wel pittig zijn.
Over onze ruin zeggen we altijd dat hij de kop heeft van een Lusitano en het lijf van een Quarter ( maar dan wel ca. 165 cm groot is); dus super wendbaar, enorm veel kracht in zijn achterhand, veel cowsense maar het temperament van de Lusitano. Daarnaast is hij zeer sensibel ( komt van beide ouders) maar ook een heel vriendelijk paard.

Foto van een aantal jaar geleden
Afbeelding

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 15:23

Art_Ificious schreef:
Wat een leuke merrie.
Ze is wel overbouwd dat zie je op foto die ook in uitgelicht staat. De grond is daar wel vlak.

Ze ziet er wel stukken beter uit. Ben benieuwd naar haar veulen.

Wie zegt dat het weggetje daar niet recht op de foto staat terwijl het misschien schuin loopt?

Lyona

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 15:36

Wat leuk zo veel nieuwe volgers al!
Ik zal even op jullie allemaal reageren :)


_Mars schreef:
Super leuk! Ik volg!

Wel even een andere vraag. Hoe kan Triana homozygoot voor zwart zijn, maar dan Valk dragen?

Valk is de combinatie van het bruin-gen (agouti) het zwart-gen en het creme-gen. Valk is dus zwart basis.
Triana is homozygoot voor zwart, dus ze kan geen vos-basis veulens krijgen ;)


Popstra schreef:
mag ik vragen waarom je een paard in deze staat dus zo schraal en verwaarloosd gelijk veulens laat dragen?

Ik snap het ook niet waarom ze het in Spanje hebben gedaan. Ze zijn soms wat anders als het gaat over het omgaan met paarden. Ik snap sowieso niet hoe ze het zo ver hebben kunnen laten lopen met Triana.

Zoals in de OP te lezen is heb ik haar dus gekocht toen ze 4 maanden drachtig was al met Estrella aan de voet.
Niet mijn keuze geweest ;)


Elisa2 schreef:
Jemig wat zag dat beestje er uit zeg..wat verschrikkelijk mager. Gelukkig heeft ze het nu beter..dat wordt met wat TLC vast een prachtig dier.

Veulen mag er ook zijn, leuke kleur!

Quarter x Lusitano worden volges mij Azteca's genoemd. Zit er ook papier bij?

Klopt Quarter x PRE of Lusitano wordt Azteca genoemd.
Triana heeft geen papier, ze is geen ingeschreven Lusitano, afstamming is ook niet bekend. Vandaar dat haar nakomelingen ook nooit officieel Azteca's genoemd kunnen worden of papier kunnen krijgen.
Maakt haar niet minder leuk voor mij!


AnnoNiemand schreef:
Fijn dat het nu goed met ze gaat. Ik vraag me nog af of het veulen niet bruin roan is i.p.v. valk roan? Maar ik vind het een lastige.

Edit: ik zie nu je foto’s op marktplaats, inderdaad wel duidelijk een valk roan.

Klopt soms lijkt ze net bruin roan. Bij haar billen en haar neusje zie ik wel duidelijk valk kleur, op foto's soms moeilijker te zien. Ze is nu weer van kleur aan het veranderen, ze wordt nu weer meer valk van kleur. Kleine toverbal <3


Art_Ificious schreef:
Wat een leuke merrie.
Ze is wel overbouwd dat zie je op foto die ook in uitgelicht staat. De grond is daar wel vlak.

Ze ziet er wel stukken beter uit. Ben benieuwd naar haar veulen.

Ik snap wat je bedoelt, ze lijkt zeker overbouwd.
Echter is de foto niet helemaal recht genomen, de foto is onbewerkt. En ik had niet nagedacht over hoe ik Triana neerzette, de grond is daar ook niet helemaal vlak.
Misschien is ze ietsie overbouwd, ze is sinds ze bij mij is ook ineens weer flink gaan groeien, en groeit nog steeds.
Het ligt bij dit voorbeeld ook wel aan de ongelijke grond.

Texasstar
Berichten: 9
Geregistreerd: 04-03-20
Woonplaats: Frankrijk

Re: Klein wondertje verwacht in 2024 - Lusitano X Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 12:54

Wat een knappe merrie heb je en wat is ze al enorm opgeknapt sinds ze bij jullie is.
Ik ga je zeker volgen, ben benieuwd wat er voor een knap veulen van gaat komen weer.
Ik heb zelf een zwarte PRE merrie uit Spanje vandaan en wil haar tzt graag laten dekken door een Quarter of Paint dus vind dit extra interessant.

Lyona

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 19:16

Triana is vandaag 216 dagen drachtig!
Het vriest hier nu flink, voor Triana de eerste keer dat het zo koud is, maar ze doet het prima :D
Haar buikje groeit ook lekker.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Klein wondertje verwacht in 2024 - Lusitano X Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 20:40

Wat fijn dat Triana zo opgeknapt is.

Inderdaad je vraagt je af waarom.
Stonden se andere merries er ook zo bij?

Triana ik denk dat ze het ook niet gered had of het veulen in de buik niet.
Of was gestopt met melk geven.

Ook fijn nu met de kou dat ze wat aan is gekomen. Kost ook weer energie.

Lyona

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 11:36

Linnie050 schreef:
Wat fijn dat Triana zo opgeknapt is.

Inderdaad je vraagt je af waarom.
Stonden se andere merries er ook zo bij?

Triana ik denk dat ze het ook niet gered had of het veulen in de buik niet.
Of was gestopt met melk geven.

Ook fijn nu met de kou dat ze wat aan is gekomen. Kost ook weer energie.


Triana was de ergste uit de groep daar. Maar de rest zag er ook niet helemaal super uit.
Ook deed de vorige eigenaar niet aan ontwormen, dus Triana's veulentje van dit jaar Estrella had een zeer zware spoelworm besmetting :\
Is ze gelukkig goed van hersteld maar was ook even spannend.

De dierenarts vond haar ook gevaarlijk mager in het begin, en zei ook hetzelfde inderdaad. Triana is zelf ook nog in de groei.
We hebben haar toen ook laten scannen, en de ongeboren kleine was eigenlijk had het formaat van een 1 a 2 maanden jongere foetes.
Volgens de dierenarts kwam dat ook doordat Triana zelf te mager is, maar dit zou wel gewoon goed bij moeten trekken met goede voeding.

Ze heeft een best goede wintervacht nu, en in de nachten en als het slecht weer is staat ze met een deken op.

Ook ben ik begonnen met haar een beetje te trainen, we zijn nu af en toe een beetje aan het longeren. Dit heeft ze zo snel geleerd! Slimme meid <3

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Klein wondertje verwacht in 2024 - Lusitano X Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:07

Is Triana zelf ook goed ontwormd?

Vind haar nog erg mager, arm diertje. Gaat natuurlijk ook veel naar de dracht en het veulen. Vacht lijkt wel alweer beter te kleuren.

MallyBelly

Berichten: 3532
Geregistreerd: 23-12-08

Re: Klein wondertje verwacht in 2024 - Lusitano X Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:29

Misschien helpt het haar een dekentje om te doen? Dan hoeft ze minder energie te gebruiken om zich warm te houden.
Het is een hele knappe merrie <3 ben benieuwd wat ze er maakt :o

Lyona

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 12:55

Triana is vandaag 235 dagen drachtig!
De tijd vliegt

Ze begint nu ook echt wat meer drachtig te tonen, de buiksingels van haar deken heb ik al langer moeten zetten :)

Ik ben haar heel rustig aan zadelmak aan het maken. De eerste keer met singel is ze helemaal los gegaan, een rodeo paard is er niks bij zo maar zeggen }> :P
Ze is goed lenig...

Ik heb haar laten bokken (het was een redelijk veilige situatie) en na een minuutje stopte ze en was het ineens prima.
Ze had blijkbaar door dat een singel je niet aanvalt :)*

Hierna met een dekje geoefend, en nog een paar keer met singeltje om longeren. Nu is het ineens doodnormaal, ook een wat strakkere singel is geen blik meer waard.
Een paar dagen geleden heb ik voor het eerst een zadel op haar gelegd, mijn boomloze westernzadel van bijna 10 kg..
Ze stond heel rustig, alsof het niet eens bestond.
Ook is ze nu een bitje gewent.

Ik heb 2 dagen geleden voor het eerst even op haar gezeten. Ze keek niet eens. Wat een toppaard! <3
Ze heeft zo'n relaxed en koel karakter.

Buikje <3

Afbeelding

Afbeelding
En het onderaanzicht is ook wat boller geworden:

Afbeelding



Helaas heeft haar veulen Estrella vorige week een rare frats uitgehaald waardoor ze hele diepe wonden heeft onderaan haar koot. De iderenarts had zoiets nog nooit gezien, en ik heb ook geen idee hoe ze eraan gekomen kan zijn
Het zijn 3 diepe wonden, die met elkaar in verbinding staan als een soort tunnels door haar beentje heen :\
Haar been was ook dik.
Nu een berg medicatie en een fikse DA rekening verder.
Estrella moet een injectie peneseline in haar hals elke dag, een spuit metacam in haar mond en een antibiotica zalf in haar wonden...
Ze haat me nu :Y) :')

Afbeelding


Triana besloot mee te doen met de nieuwste mode, en trof ik vanochtend aan met een dik en warm achterbeen. Ik kijk het even aan, en dan maar weer de dierenarts laten komen :roll:
Leuk is anders...

Afbeelding

Mallybelly, Triana staat altijd onder een 200 gr dekentje, inderdaad zodat ze minder energie hoeft te verbuiken ;)
Elisa2, Ze is zeker goed ontwormt, recent nog zelfs. En ze heeft ook een kuur gehad voor maagzweren.
Ze krijgt nu bijna 4 kilo krachtvoer per dag in totaal, en onbeperkt hoge kwaliteit hooi.
Ze komt ook steeds een beetje meer aan :j
Het is wel lastig om tegenop te voeren, de ongeboren kleine vraagt veel van haar, en ze was zo mager in het begin, en heeft een zogend veulen aan de voet gehad.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Klein wondertje verwacht in 2024 - Lusitano X Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 12:08

hoe heb ik dit topic gemist! ik volg mee :D

klinkt als een heftige wond van Estrella, hoe gaat het daar nu mee? En is Triana haar been al dunner?

Dito56
Berichten: 53
Geregistreerd: 08-12-23

Re: Klein wondertje verwacht in 2024 - Lusitano X Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 14:45

Mooie paardjes.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Klein wondertje verwacht in 2024 - Lusitano X Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 13:58

Ah fijn! nou ze ziet er nu alweer een stuk beter uit. Ze komt natuurlijk ook met een enorme achterstand. Fijn dat ze zo braaf is!

Van Estrella klinkt haast als een draadwond, hopelijk herstelt dat weer goed en volledig.