Een Gelders veulen voor 2024!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Een Gelders veulen voor 2024!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 16:10

Hoi :D

Ruim een jaar geleden werd onze merrie opgenomen bij de Geldersen. Zij is tuigpaard gefokt (Indiana x Atleet) maar bij die fokrichting komt zij niet tot haar recht. O-Jidee aka Dee is qua type en karakter duidelijk meer Gelders.

Vorig jaar april hebben we een IBOP gereden. Helaas was de stap echt onvoldoende, maar ze scoorde sky high op haar galop, houding en instelling *D daarmee werd ze ster verklaard en toen besloten wij om weer terug te gaan naar mijn roots: de Gelderse fokkerij!

Ik wilde graag een hengst gebruiken die zelf erg goed stapt en die ook bewezen heeft om goede paarden te geven. Bovendien moest hij beslist bij de Geldersen gekeurd zijn. Zo kwamen we op niemand minder dan Henkie uit. Henkie is van veulen af aan al 'bekend' en komt uit een dijk van een merrielijn. Zijn vader, de bewezen Alexandro P, behoeft geen verdere uitleg. Bovendien presteert Henkie met Adelinde goed in de sport. Hij fokt nog wel eens wat beknopt, maar Dee heeft zoveel lengte in met name haar front dat we het in ieder geval een kans willen geven.

Op 28 april liep ze de IBOP, op 4 mei is ze ad hoc gescand en bleek ze meteen goed hengstig te zijn. Op 5 mei is ze geinsemineerd en 18 dagen later drachtig verklaard! Zo soepel heb ik het nog niet mee gemaakt :D
Inmiddels zitten we op 8 maanden dracht en komt het moment supreme steeds dichter bij :):)

Tijd voor foto's van de aanstaande ouders:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding ze is nogal aan de maat :')

En Henkie:

Afbeelding

Afbeelding


Volgen jullie mee?

Rocamor

Berichten: 10873
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Een Gelders veulen voor 2024!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:34

Uiteraard volg ik mee <3

lideli

Berichten: 2440
Geregistreerd: 21-03-10

Re: Een Gelders veulen voor 2024!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 10:29

Wat een gave merrie! Heel benieuwd naar jullie veulentje :j

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 12:00

Leuk dat jullie volgen :D

Lideli: gaaf is ze he? We zijn ook zo onwijs blij met haar. Ze is op het moment extra knuffelig en ze eist gewoon kriebels op :')

Ik kijk ook wel enorm uit naar het moment dat ze weer mee op wedstrijd kan, maar zoals het nu staat wordt ze aankomend voorjaar opnieuw gedekt. We weten nog niet door wie, maar we overwegen een springer te gebruiken.

Als iemand nog een tip heeft voor een goede springer dan hoor ik dat graag :D De Gelderse hengsten zijn mij allemaal bekend en daar zit wat springen betreft niet bij wat wij zoeken.

Marrit89

Berichten: 506
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: *****

Re: Een Gelders veulen voor 2024!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 12:22

Leuk, ik volg ook Sophie. Ben heel benieuwd naar de uitkomst.
Wat betreft een springer heb ik al eens gekeken naar van Gogh. Met name omdat hij qua bouw goed in elkaar zit waardoor hij goede bewegers geeft en een goed karakter vererft.

mala26

Berichten: 5003
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Een Gelders veulen voor 2024!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 13:26

Wat een gave merrie! Leuke combi ben erg benieuwd wat ze voor je bakt. Ik volg mee.

grace1989
Berichten: 818
Geregistreerd: 10-01-10

Re: Een Gelders veulen voor 2024!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 15:15

Mooie combi. Ik volg. Veel succes!

AnnoNiemand

Berichten: 892
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 17:28

Mooie combinatie!

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Een Gelders veulen voor 2024!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:13

Wat leuk!! Ik ben benieuwd :D

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Een Gelders veulen voor 2024!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 01:43

Ik volg je al heel lang met Jody, dus ben ik erg benieuwd naar haar veulen!

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-24 10:14

Dankjewel allemaal :D

Ik ben ook razend benieuwd! Zeker ook naar de kleur. Henkie geeft vossen en hij geeft ook wel eens heel veel wit. Durven jullie een gok te doen wat betreft geslacht en kleur?

De mogelijkheden zijn in principe vos, bruin of zwart.

Edit: we zitten vandaag al op 249 dagen dus het is al minder dan 100 dagen tot de uitgerekende datum van 8 april *D

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Een Gelders veulen voor 2024!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 12:37

Mmm, 12 April, hengst, vos met veel wit (mijn favoriete kleur)

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Een Gelders veulen voor 2024!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 13:08

Een springer? Dat is een interessante keuze. Zou je je hersenspinsels daarover willen delen? :)

Zeer benieuwd naar dit veulen, ben wel Henkie fan.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-24 14:55

Iris82 schreef:
Een springer? Dat is een interessante keuze. Zou je je hersenspinsels daarover willen delen? :)

Zeer benieuwd naar dit veulen, ben wel Henkie fan.


Zeker!

Het idee is op de eerste bezichtiging van de Geldersen ontstaan. Dat was laatst in Ermelo en ik zat op de tribune. Tijdens de eerste bezichtiging moeten alle Geldersen springen over een relatief simpel lijntje. Ik zat meermaals met mijn handen voor mn ogen, bang dat ze hun nek zouden breken. En toen dacht ik: dit moet anders! En ik ga daar aan bij dragen. Dus: Dee onder een springer. Hatseflats.

Ik hoop dan een paard te fokken wat echt allround is. Enige moeilijke is dat je vermogen om te springen er razendsnel uit fokt en ik weet niet zo goed hoe Dee springt. Ze heeft wel een hele goede galop dus op zich denk ik wel dat het goed zit.

Om het zo compleet mogelijk te maken wil ik het liefst een hengst gebruiken die in beweging ook kwaliteit laat zien. Die zijn er, maar ik moet even zoeken.


MoniqueT schreef:
Mmm, 12 April, hengst, vos met veel wit (mijn favoriete kleur)


Dat hoop ik :D

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Een Gelders veulen voor 2024!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 15:17

Leuk leuk! Ik zou willen dat ik wat meer in de hengsten zat, want ik vind die puzzeltjes wel heel leuk! :D

Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Re: Een Gelders veulen voor 2024!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 14:25

Volg! Qua springer/allrounder moest ik ook gelijk aan Van Gogh denken.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Een Gelders veulen voor 2024!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-24 23:02

Ik ga Van Gogh eens bekijken :)

Kleine update: vandaag heb ik Dee eens lekker gepoetst. Ze komt al super door haar wintervacht heen. Andere jaren stond ze in een kapschuur en toen duurde het beduidend langer. Ze ontwikkelt ook al uier en haar buik groeit gestaag. We zagen de kleine Henkie bewegen en we zijn druk bezig met het bedenken van de namen :D

Het weer laat echt te wensen over.. wat een gesodemieter met steeds al die vorst, sneeuw, storm en regen..

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 11:16

Vandaag zitten we op 285 dagen! :D Wat gaat het snel nu, nog 35 dagen tot 320 dagen en dan is het veilig om geboren te worden.

Ik zal binnenkort een foto maken van Dee zonder deken, haar buik groeit namelijk ook gestaag!

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Een Gelders veulen voor 2024!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 08:02

Goedemorgen!

Dee is echt ontzettend knuffelig, zou het iets zeggen over het geslacht van haar veulentje?

Ik heb mijn keuze voor dit seizoen bijna gemaakt.. we denken aan Sambucci de Muze.

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb hem twee jaar geleden al op de show bij VDL gezien en toen viel mij zijn atletisch vermogen al op. Nu is hij KWPN gekeurd en heeft hij in Den Bosch een hele goede prestatie laten zien tijdens de hengstencompetitie springen. We gaan hem dit jaar weer live bekijken want dat vind ik wel echt belangrijk. Een hengst moet je eerst in het echt gezien hebben alvorens je hem gebruikt. Tenminste, daar streef ik naar.

Hopelijk kan Dee vandaag even lekker zonder deken naar buiten :D

Rocamor

Berichten: 10873
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Een Gelders veulen voor 2024!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 09:43

Dat wordt dan de date voor Dee en niet voor Jody?

Hengst heeft zat uitstraling

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-24 17:35

Rocamor schreef:
Dat wordt dan de date voor Dee en niet voor Jody?

Hengst heeft zat uitstraling


Ja klopt! Dee is onze Gelderse dus daar wil ik graag Gelderse (=allround) paarden mee fokken :D

We zitten echt aan het einde van de dracht. Ze is dromerig, rollen is moeilijker geworden en het uier krijgt steeds meer vorm. Vanaf 18 maart is het veulentje veilig :)

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Een Gelders veulen voor 2024!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 20:28

Oooh knappe Dee die kan zo geweldig lopen <3 Ik volg mee

Oza04
Berichten: 74
Geregistreerd: 16-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 23:55

SophievdV schreef:
Dankjewel allemaal :D

Ik ben ook razend benieuwd! Zeker ook naar de kleur. Henkie geeft vossen en hij geeft ook wel eens heel veel wit. Durven jullie een gok te doen wat betreft geslacht en kleur?

De mogelijkheden zijn in principe vos, bruin of zwart.

Edit: we zitten vandaag al op 249 dagen dus het is al minder dan 100 dagen tot de uitgerekende datum van 8 april *D


Op onze pensionstal hebben we van Henkie 2 merries! Leuke dieren, wel met praatjes, eentje bruin en ander bruin/zwart (hangt er een beetje tussen) zijn wel klein gebleven, beide rond de 156/160. Zijn 5 en 6 jaar.

Heel benieuwd wat eruit gaat komen!!

Ik doe een gokje op een bruine merrie!

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Een Gelders veulen voor 2024!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-24 09:26

Ja ik hoor wel vaak mensen die vertellen dat de Henkies bijdehante types zijn haha! We kunnen wat hebben, Dee heeft een heel bijzondere stalgenoot en daar kan ik mee lezen en schrijven. Ze heeft zelf trouwens ook wel veel karakter, maar is intens lief. We noemen haar ook wel Golden Retriever XXL :') Alleen als je haar boos maakt, dan is ze echt boos en als ze boos is dan praat ze ook. Dan maakt ze dus geluid.. heel bijzonder.

Wij denken dat het een hengst je wordt..

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-24 10:53

Goedemorgen :D

Nog een dikke week tot Dee veilig is! Het gaat best snel nu vind ik, qua tijd dan. Vanmorgen zag haar uier er zo uit:

Afbeelding

Ben zo benieuwd wanneer dit kind ter wereld gaat komen *D