3 Arabische veulentjes verwacht 2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Al_Zawraa

Berichten: 2352
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

3 Arabische veulentjes verwacht 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 23:52

Dit jaar verwachten we voor het eerst 3 veulentjes, meestal was het plan om er 2 te hebben, wat er dan ook regelmatig 1 werd.
Ook dit jaar liep niet alles vlekkeloos, maar toch volgens plan 3 drachtig, alleen 1 hengst geswitcht. Zoals bij de meeste misschien wel bekend, fokken wij met zuiver Egyptische Arabieren.


De eerste combinatie is mijn eigen gefokte AZ Aleeyah x Mansour KS.
Mansour is geen bekende hengst, maar past qua bloedlijnen en qua plus en minpunten super bij Aleeyah. In 2021 hebben we ook een prachtig hengstje uit deze combi gehad, welke helaas na een routine operatie in 2022 overleden is aan de complicaties. We hopen deze keer op een net zo'n gaaf veulen, maar dan het liefst in de merrie uitvoering.
Aleeyah heb ik zelf gefokt uit de Al Lahab zoon GR Lahab en mijn toenmalige merrie GR Bint Shadwan (van Classic Shadwan).
Afbeelding


De tweede combinatie is ESA Mishrikah x Naseem Al Rashediah.
Naseem behoeft bij de meeste Arabieren mensen waarschijnlijk geen introductie, maar hij is de Straight Egyptian wereldkampioen en vader van vele kampioenen. Zijn dekgeld is werkelijk onbetaalbaar, maar ik had het geluk voor een 'redelijke' prijs aan een dekking te kunnen komen.
Mishrikah heb ik in 2022 geïmporteerd vanuit USA, zij is een dochter van Mishaal HP uit Imperial Baarikah van reserve Wereldkampioen Imperial Baarez. Afgelopen jaar heeft ze ons een heel mooi merrieveulen gegeven, die zeker hier blijft.
Afbeelding

En de derde combinatie is LF Bint Rakizah x Taim Al Kharafi. Dit had eigenlijk de eerste moeten zijn, maar helaas ging het drachtig worden niet zo makkelijk. Uiteindelijk hebben we zelfs van hengst geswitcht. Gelukkig was ze daarna wel snel drachtig.
Taim Al Kharafi is een jonge hengst, waarvan zijn eerste nakomelingen dit jaar geboren zullen worden. Als jaarling heb ik hem in Italië gezien en was ik al zeer van hem gecharmeerd, en hij is alleen maar beter geworden. Ook zijn ouders heb ik daar kunnen bekijken.
Ik denk dat hij qua bloedlijnen zeer goed aansluit bij Rakizah, maar met een eerste jaargang is het uiteraard altijd een beetje afwachten.
Rakizah heb ik in 2021 geïmporteerd vanuit USA, zij is daar toen nog gedekt en heeft in 2022 een knap hengstje gegeven, die nog steeds in mijn bezit is. Rakizah is een dochter van Baha AA, en uit LF Rakizah, een dochter van Al Adeed Al Shaqab.
Afbeelding


En wat foto's van afgelopen zaterdag.
Afbeelding

Afbeelding

Qua kleuren, de laatste 2 merries en hengsten zijn heterozygoot schimmel, dus daar zou ook een gekleurd veulen uit kunnen komen. Van de eerste combinatie is de hengst ook heterozygoot schimmel, van de merrie is het onbekend, dus daarvan weet ik het niet.
De grootste kans is uiteraard 3 schimmels, maar stiekem lijkt het me erg leuk als er toch eens een kleurtje tussen zou zitten.

Michelle_S

Berichten: 2723
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Zuidveld (Drenthe)

Re: 3 Arabische veulentjes verwacht 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 11:00

Prachtige combinaties Roma! Ben erg benieuwd naar de veulentjes <3

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: 3 Arabische veulentjes verwacht 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 11:23

Zag ik op uitgelicht opeens drie bekende dikkerds staan! :))
Super leuk en spannend, mooie babies in aantocht! :):)

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 12:59

Ohh hier wordt deze Arabieren liefhebber weer blij van <3 Wat spannend en leuk vooruitzicht, dat alles goed mag gaan. Prachtig stel heb je daar!

Ik zit zelf niet meer zo in de afstammingen enzo, maar ik zag dat Ansata Sinan de voorvader is van
Fahad Al Rayyan en ons Arabje heeft die ook als opa (moeders kant). Volgens mij is Malik ook familie, of niet MirandaMalik :D

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 13:26

Hey hoe is het? :wave:

Ja Malik is acht jaar geleden door Roma gefokt! :D
Hij is van Chantal's Aziza X GR Lahab, Aziza's vader is Sinan. :j

Al_Zawraa

Berichten: 2352
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-24 23:39

Leuk dat jullie volgen!
Goed dat je het zegt Miranda, ik had ze nog niet gezien in uitgelicht :D

Coentjuh schreef:
Ohh hier wordt deze Arabieren liefhebber weer blij van <3 Wat spannend en leuk vooruitzicht, dat alles goed mag gaan. Prachtig stel heb je daar!

Ik zit zelf niet meer zo in de afstammingen enzo, maar ik zag dat Ansata Sinan de voorvader is van
Fahad Al Rayyan en ons Arabje heeft die ook als opa (moeders kant). Volgens mij is Malik ook familie, of niet MirandaMalik :D


Ik heb even in je profiel gespiekt, ik zie dat je een nakomeling hebt van VD Ethni <3 Ik heb haar nooit in het echt gezien, maar ben altijd fan van haar en haar nakomelingen geweest. Mijn Aziza (van Ansata Sinan) en Ethni waren tegelijk drachtig van Shahim Al Nakeeb, helaas is volgens mij het hengstje van Ethni als veulen overleden (als ik het me goed herinner) en mijn merrietje toen ze bijna 2 jaar was..
Wat is jouw Mehdi een prachtig paard! <3
Zoals Miranda al zegt, Malik komt dus inderdaad uit een halfzus van de moeder van jouw Mehdi.

Wat betreft Ansata Sinan, hij is één van mijn favoriete hengsten, veel van mijn paarden voeren zijn bloed. Mishaal HP, de vader van Mishrikah, is één van de bekendste Ansata Sinan zonen. Het was ook echt een droom van mij om een dochter van hem te kunnen kopen.
Fahad Al Rayyan is inderdaad een Sinan Al Rayyan zoon, Sinan Al Rayyan is van Ansata Sinan.
Mansour KS is een zoon van Al Saeedi, zoon van Kyro KA, die weer een zoon is van de volle broer van Sinan, Ansata Iemhotep.
Aleeyah heeft de connectie met Ansata Iemhotep dan weer via moeders kant.

Goed dat is een stukje over de lijnen naar Sinan, er is uiteraard nog veel meer te vertellen over de afstammingen, maar dan wordt het wel een heel lang verhaal :+ Mocht je het leuk vinden kan het altijd via PB.

_Christine

Berichten: 6363
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: USA (NC)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 02:33

Knappe dieren zeg! Kan me voorstellen dat je heel benieuwd bent naar de veulentjes die eruit gaan komen <3

Puur uit interesse, wat doe je met de arabieren? Is het hobby, werk, fokkerij, verkoop, sport?

Ik woon in de USA en één van mijn lesklanten fokt en rijdt dressuur met arabieren, ik ben ze zo gaan waarderen! Wat een wilskracht zit erin, keihard werken!

Linkje naar mijn klant haar stal:
https://rosegoldequestrian.com/stallions
Mocht je het interessant vinden :j

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 13:37

@ TS; Wat interessant om te horen allemaal, dus veel Ansata Sinan in jullie lijnen. Maar ook verdrietig van het veel te vroege verlies van jouw gefokte Shahim Al Nakeeb merrietje ;(

Hihi dankjewel voor het compliment, het is een heerlijk diertje <3

@ Miranda; Ah zo, wat leuk zeg! Hier alles prima, bij jullie ook op het (nieuwe) stekkie met jullie mooie beestenboel?!

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: 3 Arabische veulentjes verwacht 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 14:18

Leuk, ik volg weer mee

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: 3 Arabische veulentjes verwacht 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 15:19

Ik volg ook mee, prachtige merries TS!

Kabayo

Berichten: 13986
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: 3 Arabische veulentjes verwacht 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 15:19

Ook ik volg mee :D

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 20:19

Coentjuh schreef:
@ Miranda; Ah zo, wat leuk zeg! Hier alles prima, bij jullie ook op het (nieuwe) stekkie met jullie mooie beestenboel?!

We wonen hier inmiddels al weer twee jaar, super fijne plek. :))
Ben Malik nu wel aan het preppen om er echt een keer een rijpaard van te maken! :')
Doe jij ook iets met Mehdi?

Oh Roma ik zit wel je topic te vervuilen. :+

Al_Zawraa

Berichten: 2352
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-24 11:14

Leuk dat jullie allemaal mee volgen :)

Miranda, dat mag hoor. Malik is sowieso ook een fokproduct van mij, dus jullie horen er gewoon een beetje bij :D

_Christine schreef:
Knappe dieren zeg! Kan me voorstellen dat je heel benieuwd bent naar de veulentjes die eruit gaan komen <3

Puur uit interesse, wat doe je met de arabieren? Is het hobby, werk, fokkerij, verkoop, sport?

Ik woon in de USA en één van mijn lesklanten fokt en rijdt dressuur met arabieren, ik ben ze zo gaan waarderen! Wat een wilskracht zit erin, keihard werken!

Linkje naar mijn klant haar stal:
https://rosegoldequestrian.com/stallions
Mocht je het interessant vinden :j


Als ik eens meer tijd heb ga ik de site eens even bekijken. Heb op het moment ook nog 2 paarden van een vriendin voor nood op stal, en 9 paarden is best druk in je eentje :=

Maar als je het ras eenmaal leert kennen, ben je of verliefd, of je vind het niks.
Het is voor mij een (uit de hand gelopen :+ ) hobby. Ik fok vooral met ze, mijn passie ligt bij de zuiver Egyptische lijnen. De hengstjes zijn meestal voor de verkoop, omdat ik graag de merries aan wil houden om verder mee te fokken. Maar ik heb 9 jaar lang alleen maar hengstjes gehad, dus dat was best lastig :+ Gelukkig afgelopen jaar voor het eerst weer 2 merrietjes. *\o/*

Ik had één ruin waarmee ik recreatief reed, maar die heb ik recent verkocht, omdat ik daar echt geen tijd meer voor had. Eén van mijn merries die afgelopen jaar een veulen gehad heeft, maar nu leeg is, wil ik evt wel weer op gaan pakken, als ik ooit weer eens tijd heb en ze nog niet verkocht is. Maar meer dan af en toe recreatief rondhobbelen doe ik qua rijden niet.

Daarnaast wil ik er in de toekomst ook graag af en toe één gaan showen, dat is er de afgelopen jaren door allerlei zaken niet van gekomen.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 14:13

Ik zal Miranda wel effe pb'en om topic vervuiling te voorkomen :D

@ TS dat is best pittig zoveel paarden. Snap dat je dan niet aan rijden/showen toekomt. En ja je hebt gelijk, of je vindt een Arabier geweldig of juist totaal niet. Ik sta altijd te genieten als die kleine van ons heerlijk aan het showen is met zijn koppie in de lucht en staart hoog. Terwijl ik om me heen reacties krijg van 'het lijkt wel een zeepaardje dat hoofdje met knikje' of dat 'Arabische overdreven snuif gedoe' :+

Voor mij bestaat er geen mooier paardenras <3
Laatst bijgewerkt door Coentjuh op 19-02-24 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 14:30

Leuk weer. Ik probeer het te volgen.

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 22:53

Ik volg ook weer ( stilletjes) mee :j

Al_Zawraa

Berichten: 2352
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 00:23

Weinig te melden, maar de dames groeien lekker door.
Mishrikah heeft weer hetzelfde als vorig jaar, een wat wisselend uier, soms iets voller, dan weer leger. Waarschijnlijk hoort dit dus echt bij haar en was de medicatie vorig jaar misschien wel overbodig, maar goed, liever safe than sorry.

Heb het zo druk dat de dagen echt voorbij vliegen, dus ineens duurt het nog maar een goede maand voordat de eerste komt. Daar kreeg ik even stiekem wel de stress van, vooral nu alles wéér onder water staat |o Maar goed, vooral zodra de paarden van mijn vriendin straks weg zijn, kan ik naar de veulens toe gaan leven *D

Aleeyah

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mishrikah

Afbeelding

Afbeelding

Rakizah

Afbeelding

Afbeelding

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: 3 Arabische veulentjes verwacht 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 11:21

Ze zien er mooi drachtig uit! <3
Ze hebben een mooi leven bij jou Roma!

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 11:39

owwww een Mansour Baby *\o/*
Ben zo benieuwd ernaar, vooral omdat hij als veulie bij ons stond en ik zijn moeder heb gereden....
Worden allemaal weer plaatjes denk ik !!!
En Naseem Al Rashediah is uiteraard prachtig!!!

Al_Zawraa

Berichten: 2352
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 22:13

MirandaMalik schreef:
Ze zien er mooi drachtig uit! <3
Ze hebben een mooi leven bij jou Roma!


Ah thanks Miranda, lief dat je dat zegt :o


ElCamino schreef:
owwww een Mansour Baby *\o/*
Ben zo benieuwd ernaar, vooral omdat hij als veulie bij ons stond en ik zijn moeder heb gereden....
Worden allemaal weer plaatjes denk ik !!!
En Naseem Al Rashediah is uiteraard prachtig!!!


Ja, volgens mij Mansour zijn enige veulen dit jaar en de laatste in Europa. Wel leuk dat Aleeyah dan zijn eerste en laatste veulen (in Europa) krijgt.
Je hebt weleens foto's van haar eerste veulen van Mansour gezien toch? Ik hoop op een kopietje, maar dan van het andere geslacht :D

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: 3 Arabische veulentjes verwacht 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 08:50

Ik kom uiteraard ook meevolgen :D

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: 3 Arabische veulentjes verwacht 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 14:11

Dames zien er mooi drachtig uit.
Nou wat je zegt, beter te voorzichtig ermee hoor. Wat vond ik dat een stress periode met 2x placentitis

Al_Zawraa

Berichten: 2352
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-24 20:30

kiki1976 schreef:
Dames zien er mooi drachtig uit.
Nou wat je zegt, beter te voorzichtig ermee hoor. Wat vond ik dat een stress periode met 2x placentitis


Nou echt he? Zelfs bij Mishrikah, waar ze het nooit echt hebben kunnen vaststellen vond ik het zenuwslopend. Ben blij dat ik nu niet zo loop te stressen als haar uier wat wisselt.

Aleeyah zat gister op 300 dagen en begint ook alweer aan haar uier. Dus nog even een foto update van gister.

Aleeyah
Afbeelding

Afbeelding

Dit vind ze er zelf van :=
Afbeelding

Afbeelding

Mishrikah
Afbeelding

Afbeelding

Rakizah
Afbeelding

Orange

Berichten: 1404
Geregistreerd: 02-10-04
Woonplaats: Texel

Re: 3 Arabische veulentjes verwacht 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 20:55

Ook ik kom weer volgen en meekijken wat je knappe dames ervan bakken.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: 3 Arabische veulentjes verwacht 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 23:22

@AZ ja vorig jaar was wat dat betreft echt zenuwslopend. Al hebben we beide geluk gehad dat het verder allemaal goed was verlopen.

Ze is lekker rond, heerlijke foto's weer