Stal Muronia gaat voor generatie 5 in 2025

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 14:32

Ben een beetje bekend met het stamboek. (sta op een stal waar ook Groningers gefokt worden en stap zelf denk ik in de toekomst ook over naar de Groningers).

Maximus zal denk ik de half broer van Elonia's moeder zijn? Vraag mij wel af welke andere hengsten je bedoelt?

Fokken is natuurlijk altijd gokken. Begrijp je afweging wel wat beter het is inderdaad geen grote poel. Het is mooi dat de mogelijkheid van aanverwante hengsten er is in het stamboek. Al is het alleen voor bloedspreiding. Blijf er wel bij dat ik zijn bovenlijn niet fijn vind waar ik Elonia wel heel fijn vind. Hoop dat ze dat dan meegeeft.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Stal Muronia gaat voor generatie 5 in 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 15:09

Het is ook niet even makkelijk. Inteelt wil je ook niet en je gevoel moet ook kloppen :j.

karijn

Berichten: 5408
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Stal Muronia gaat voor generatie 5 in 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 15:27

Ik ben helemaal niet thuis in het groninger stamboek en bloedlijnen. Dus misschien zeg ik nu iets wat niet kan.

Ik vind de groningers prachtige paarden. Ik houd wel van dat stevige en koele. Je hebt al een hele knapperd gefokt met Löwenkonig. Was hij geen optie?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 15:28

karijn schreef:
Ik ben helemaal niet thuis in het groninger stamboek en bloedlijnen. Dus misschien zeg ik nu iets wat niet kan.

Ik vind de groningers prachtige paarden. Ik houd wel van dat stevige en koele. Je hebt al een hele knapperd gefokt met Löwenkonig. Was hij geen optie?

Hij is ruin, dus dat gaat niet meer.

karijn

Berichten: 5408
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 15:29

Oja. Even vergeten. Nee, wordt ‘m niet dan… wel jammer.

Ik ben wel benieuwd wat er straks onder die grijze winterjas vandaan komt aan paard.

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Stal Muronia gaat voor generatie 5 in 2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 22:17

Dat gaat inderdaad niet meer lukken. Maar.. bij mijn keuze voor Löwenkönig kreeg ik destijds ook best wat kritische reacties he? Ik sta helemaal achter mijn keuze voor Major nu, ik denk dat ze een mooi kind gaan maken <3

Enneh.. met een beetje geluk is dat kind nu onderweg. Ik heb Elonia vanavond nogmaals geïnsemineerd dus nu kunnen we echt gaan wachten tot 4 of 5 april om te kijken of het is gelukt!
Afbeelding

JoellaLoves

Berichten: 698
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Lisse

Re: Stal Muronia gaat voor generatie 5 in 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 23:35

Spannend!

beenjesshar

Berichten: 1217
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: uitgeest

Re: Stal Muronia gaat voor generatie 5 in 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 23:52

Spannend!!

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Stal Muronia gaat voor generatie 5 in 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 07:15

Je zegt in de OP dat ze naar alle verwachting nog wat gaat groeien, dus ze is zelf nog volop in lichamelijke ontwikkeling. Waarom heb je niet nog een jaar gewacht?

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Stal Muronia gaat voor generatie 5 in 2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-24 07:40

Waarom zou ik daarom een jaar moeten wachten? Die lichamelijke ontwikkeling gaat er wel om door hoor. En die is met een jaartje ook nog niet klaar (en met 2 jaar ook nog niet). Sterker nog, een dracht helpt mooi mee in het uitzwaren is mijn ervaring.

AnnoNiemand

Berichten: 894
Geregistreerd: 16-05-18

Re: Stal Muronia gaat voor generatie 5 in 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 08:19

Ik vind haar ook nog erg veulenachtig maar ben zelf absoluut geen fokker (geen merriemens :D ) en vertrouw hierin absoluut op de ervaring van TS.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10426
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Stal Muronia gaat voor generatie 5 in 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 08:29

Ik denk dat je haar juist de tijd geeft door volgend jaar een veulen te krijgen. Zo heeft ze de tijd om mooi door te ontwikkelen zonder dat er in het werk veel van haar gevraagd wordt.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 09:19

ynskek schreef:
Ik denk dat je haar juist de tijd geeft door volgend jaar een veulen te krijgen. Zo heeft ze de tijd om mooi door te ontwikkelen zonder dat er in het werk veel van haar gevraagd wordt.


Precies!

Voordat het veulen echt wat van de merrie gaat vragen, is de dracht al erg ver heen.
De merrie wordt dan ook vier.

Nu weet ik, dat muronia haar merrie met 3 niet hard aan het werk gaat zetten.
Ze kijkt echt naar haar paarden en naar wat ze op dat moment behoefte aan hebben.
Zowel onder het zadel/wagen, als huisvesting, als voer.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10426
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Stal Muronia gaat voor generatie 5 in 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 09:55

Je ziet het inderdaad ook wel vaker dat ze merries t jaar dat ze 3 worden/ zijn zadelmak maken... dekken en dan wegzetten tot het veulen er is en oud genoeg is dat de merrie er weer (tijdelijk) bij weg kan voor ze weer opgepakt worden.

Jolien87

Berichten: 17427
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 10:44

Jolien87 schreef:
Wat leuk! Gefeliciteerd met de dracht.
Daar moet wel een knap veulen uit komen.


Ooh ik zie nu dat ik veel te voorbarig ben geweest met mijn vorige bericht. :=
Maar hopelijk is de felicitatie uiteindelijk toch nog op zijn plaats.

Weet je, je kunt het uiteindelijk nooit voor iedereen goed doen en kritiek zal je altijd krijgen.
Gelukkig doe je het in eerste instantie voor jezelf en weet jij als beste wat goed is voor jouw paarden.
Iedere fokker pakt het weer anders aan en voor zover ik weet is het in jouw geval nog altijd goed gegaan.
Het siert je dat je, je keuzes zo uitgebreid uitlegt maar uiteindelijk ben je anderen geen enkele verantwoording verschuldigd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 10:55

Muronia schreef:
Dat gaat inderdaad niet meer lukken. Maar.. bij mijn keuze voor Löwenkönig kreeg ik destijds ook best wat kritische reacties he? Ik sta helemaal achter mijn keuze voor Major nu, ik denk dat ze een mooi kind gaan maken <3

Enneh.. met een beetje geluk is dat kind nu onderweg. Ik heb Elonia vanavond nogmaals geïnsemineerd dus nu kunnen we echt gaan wachten tot 4 of 5 april om te kijken of het is gelukt!
[ [url=m/6jp9nM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Duimen maar +:)+!

Wel heel chill dat je dit allemaal gewoon zelf kunt doen. Voor Elonia ook fijn.

M_arjolein

Berichten: 1432
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Re: Stal Muronia gaat voor generatie 5 in 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 11:14

Nu duimen dat het blijft zitten. Wel fijn dat je de inseminatie zelf kan doen!

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Stal Muronia gaat voor generatie 5 in 2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-24 13:58

Ik ben heel enthousiast over het fokken en ik vind het erg leuk om mensen die het interessant vinden daarin mee te nemen, dingen uit te leggen :) . Het is niet zo dat ik het iedereen naar de zin wil maken, het zijn mijn paarden en mijn keuzes uiteindelijk.

Elonia gaat dit voorjaar / deze zomer het begin leren en hopelijk haar eerste meters maken voor de wagen. Daarna krijgt ze rust tot na het veulen en pas dan wil ik haar wat meer oppakken. Ze komt dit jaar ook nog niet onder het zadel omdat ze nog jeugdig is.

Elonia doet het scannen en insemineren ontzettend braaf. Ik heb nog geen opvoelbox en normaal doen we het dan met de staldeur er tussen maar bij haar is dat helemaal niet nodig. Ik denk ook dat het scheelt dat het allemaal in haar vertrouwde omgeving gebeurt. Ik vind het echt mooi dat ik zo dicht in het proces mag staan ook.

Vandaag zie ik haar nog wel wat hengstig tegenover de ruin maar ik merk dat het minder is dan gisteren dus ik ga ervan uit dat de eisprong nu is geweest.

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Stal Muronia gaat voor generatie 5 in 2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-24 07:21

Gisteren toonde ze niet meer hengstig, dus we mogen nu wachten tot 7 april, dan kunnen we gaan kijken of het meteen de eerste ronde is gelukt. Ik ben ontzettend benieuwd!

Saintelette

Berichten: 3180
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Re: Stal Muronia gaat voor generatie 5 in 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 15:33

Spannend! En leuk om weer een generatie erbij te fokken!
De dracht heeft bij haar moeder ook geholpen met het uitzwaren, ben benieuwd of het hetzelfde effect heeft op Elonia (als in positief, ik ben slecht in het verwoorden :Y) ).

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-24 12:54

Nog 12 dagen wachten tot de scan. Ze kijkt best wel drachtig, vinden jullie ook niet? :+
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 11:06

Nog maar 2 dagen te gaan tot de scan. Ik begin nieuwsgierig te worden. Tot nu toe nog geen hengstigheid gezien, dus hopelijk blijft dat zo :)

Gisteren vierde ze haar derde verjaardag <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

kiko

Berichten: 750
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Bennekom

Re: Stal Muronia gaat voor generatie 5 in 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 11:50

Spannend.. hopelijk is het gelukt! Fingers crossed.

Lalladidoo
Berichten: 80
Geregistreerd: 06-03-24

Re: Stal Muronia gaat voor generatie 5 in 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 14:49

Het zou heel fijn zijn als het lukt. En echt ongelooflijk gaaf dat je gewoon al een vijfde generatie onderweg hebt van je eigen merrielijn. Dat moet toch heel veel voldoening geven

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 15:00

Ze heeft vooral een lief en zacht hoofd. <3 Spannend hoor. Nog twee dagen geduld.