Stal Muronia gaat voor generatie 5 in 2025

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Stal Muronia gaat voor generatie 5 in 2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-24 00:07

Als alles mag gaan lukken, dan mag mijn jonge Groninger merrie Elonia volgend jaar het leven geven aan de vijfde generatie van mijn foklijn. Ik vind het heel bijzonder om zo eigenlijk mijn hele leven met mijn merrielijn te mogen opbouwen en steeds een stapje verder te kunnen zetten.

In chronologische volgorde hebben we nu de volgende generaties. Op Fonia na zijn ze allemaal nog in mijn bezit:
Fonia (Wolfgang x Spartaan) 1987-2019
Wainonia (Oliver x Wolfgang) 2003
Veronia (Macho Polo x Oliver) 2015
Elonia (Eckstein's Eminenz x Macho Polo) 2021


Even voorstellen, dit is de jongedame waar het over gaat. Elonia is mijn driejarige Groninger schimmelmerrie. Ze was zilveren bokt-merrieveulen in 2021. Elonia meet 1.70 en zal naar verwachting nog iets groeien. Ze heeft een zeer goed karakter, beweegt krachtig en heeft een goede ruglijn. Verbeterpuntjes zijn een iets verticalere halslijn en een wat edeler hoofd.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Eigenlijk was het de bedoeling om in april te beginnen, maar Elonia stond zo goed hengstig dat ik toch maar even heb laten scannen en dat zag er allemaal zo gunstig uit dat ze vandaag meteen kon worden geïnsemineerd! Dat heb ik net gedaan, dus als het meteen is gelukt dan hebben we volgend jaar rond 20 februari al een veulentje.

Aangezien Elonia een maiden merrie is (ze heeft nog niet eerder een veulen gehad), is het toch even afwachten hoe snel ze pakt, dus we wachten het rustig af en als het niet meteen is, dan hebben we nog mooi de tijd. Voor nu is het dinsdag checken of het ei is gesprongen en dan wachten tot de drachtscan.

De aanstaande papa is de duitse SW hengst Major (Mylord x Valentin). Een 4-jarige zwarte hengst met een super karakter, stokmaat 1.65. Op de keuring werd hij geroemd om zijn goede basisgangen, uitmuntende stap en taktmatigheid.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben super benieuwd wat deze twee voor moois gaan maken <3 . Het veulen zal als Groninger Paard (av) worden ingeschreven aangezien het Schweres Warmblutpferd Sachsen-Thüringen als aanverwant stamboek is geaccepteerd.

Toushie

Berichten: 7271
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: In my dreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 00:25

Knappe hengst , ben benieuwd wat er uit deze combi gaat komen straks.

Mooi vroeg beginnen ,je weet nooit maar zul je zien dat ze in 1 keer pakt :D

Word het veulen sowieso voor de verkoop of ben je van plan een merrie misschien aan te houden ?

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Stal Muronia gaat voor generatie 5 in 2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-24 00:38

Toushi haha ik ben er ook een beetje bang voor dat het wel eens raak zou kunnen zijn maar dat zou natuurlijk geen ramp zijn. Tijd genoeg om naar leuke stoere veulen-dekentjes te zoeken als dat zo is <3 . In principe zou een merrieveulen uit deze combinatie om aan te houden zijn. Een hengstje zou verkocht worden.

idylle
Berichten: 5798
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Stal Muronia gaat voor generatie 5 in 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 00:54

Wat een gave hengst! Daar moet haast wel iets prachtigs uit die combi komen!

M_arjolein

Berichten: 1432
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Re: Stal Muronia gaat voor generatie 5 in 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 07:29

Wat leuk ik volg ook! Ik wilde ook pas in april insemineren met mijn eigen merrie maar zit nu ook te twijfelen om toch bij de volgende cyclus die volgende week is te beginnen haha

Mirjam79

Berichten: 1714
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Re: Stal Muronia gaat voor generatie 5 in 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 11:40

Wat een mooie combinatie! Ik volg mee

karijn

Berichten: 5408
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Stal Muronia gaat voor generatie 5 in 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 12:55

Fingers crossed…

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Stal Muronia gaat voor generatie 5 in 2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-24 21:31

Bedankt allemaal! Leuk dat er al volgers zijn, dat worden straks 11 lange maanden!

Marjolein het begint te kriebelen he? Helemaal als ze het zelf zo mooi aanbieden.

Morgenochtend gaan we scannen op eisprong. Ik ben benieuwd. Vandaag was ze nog flink hengstig.

AnnoNiemand

Berichten: 894
Geregistreerd: 16-05-18

Re: Stal Muronia gaat voor generatie 5 in 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 22:01

Ik volg ook. :)

jeetje77

Berichten: 3459
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Stal Muronia gaat voor generatie 5 in 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 22:25

Ik volg ook weer.

SjonnieZ

Berichten: 2328
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Stal Muronia gaat voor generatie 5 in 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 22:27

Hier ook weer eentje die volgt

Lizeeetjr

Berichten: 8
Geregistreerd: 19-03-18

Re: Stal Muronia gaat voor generatie 5 in 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 22:31

Ik volg ook!! Ben benieuwd.

mala26

Berichten: 5003
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Stal Muronia gaat voor generatie 5 in 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 22:35

Ik volg ook. Super leuk om nu met haar der dracht mee te volgen nadat ik der moeder heb gevolgd toen die drachtig was van haar.

Furst
Berichten: 606
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Stal Muronia gaat voor generatie 5 in 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 22:51

Wauw! Wat een prachtige hengst! En een mooie merrie. Benieuwd wat er daar straks uit de oven gaat komen :D

nardxash

Berichten: 4005
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Re: Stal Muronia gaat voor generatie 5 in 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 23:21

Wat een mooie hengst zeg!
Ik volg ook mee

nps
Berichten: 1984
Geregistreerd: 12-09-11

Re: Stal Muronia gaat voor generatie 5 in 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 09:47

Mooie combi, ben benieuwd wat dat gaat worden! Domme vraag misschien, maar is die duitse hengst dan een groninger? Fokken ze in Duitsland ook Groningers?

manja39
Berichten: 160
Geregistreerd: 16-09-13

Re: Stal Muronia gaat voor generatie 5 in 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 09:55

Ik volg mee, leuk! Prachtige merrie is het. Wel een heel vroeg veulen als het pakt.

Ellen_ov

Berichten: 1317
Geregistreerd: 12-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 10:05

Zo zeg, die word knapper en knapper. Prachtige hengst er ook bij. Ik ben benieuwd.

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Stal Muronia gaat voor generatie 5 in 2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 10:37

Wat leuk, welkom allemaal :)

NPS het is een typefokkerij en er zijn een aantal stamboeken die qua type veel overeenkomsten hebben waaronder de Alt Oldenburger en de Schweres Warmblut. Deze worden als aanverwant gezien. Hier kun je zien hoe de lijnen wat zijn opgebouwd: https://www.hetgroningerpaard.nl/hengstenlijnen/ . Het inkruisen van die aanverwante lijnen is goed voor bloedspreiding in een klein stamboek.

Elonia is een flink ei aan het uitbroeden. Ze is net gescand en hij zit er nog. Inmiddels is het follikel 6 cm en al wat vervormd (het follikel gaat van rond naar afgeplat /vervormd voordat het ei springt), maar nog niet weg dus ik waag het er niet op en insemineer vanavond nog een keer. Dat wordt vanmiddag nog een ritje sperma halen dus.

ConnemaraP
Berichten: 124
Geregistreerd: 31-08-19

Re: Stal Muronia gaat voor generatie 5 in 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 10:50

ik volg als stille meelezer, ik vind dat je prachtige paarden hebt en ben ook weer heel benieuwd wat hier uit komt.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 10:51

Ik volg ook. Persoonlijk vind ik de hengst niet helemaal passen. Vooral zijn bovenlijn vind ik niet helemaal aansluiten. Je schrijft wel wat ze op de keuring van hem vonden en de verbeterpunten van Elonia, maar hoe zie jij deze hengst Elonia verbeteren?

(vind het moeilijk om mijn gedachtegang op te schrijven, dus hopelijk begrijp je wat ik bedoel)

Jolien87

Berichten: 17427
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 10:53

Wat leuk! Gefeliciteerd met de dracht.
Daar moet wel een knap veulen uit komen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 11:01

sanne1992 schreef:
Ik volg ook. Persoonlijk vind ik de hengst niet helemaal passen. Vooral zijn bovenlijn vind ik niet helemaal aansluiten. Je schrijft wel wat ze op de keuring van hem vonden en de verbeterpunten van Elonia, maar hoe zie jij deze hengst Elonia verbeteren?

(vind het moeilijk om mijn gedachtegang op te schrijven, dus hopelijk begrijp je wat ik bedoel)

Ik volg wel wat je zegt, de hengst is wel wat verticaler, maar ook erg kort in de hals en zijn halsvorm vind ik ook niet helemaal passen. Hij heeft wel een, vind ik, heel mooi hoofd.

Aan de andere kant is de keuze ook niet enorm, dus zal je ergens concessies moeten doen, denk ik.

Ik ben benieuwd wat Elonia ervan gaat maken +:)+.

Lyona

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Stal Muronia gaat voor generatie 5 in 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 12:58

Ik volg ook weer mee natuurlijk!

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 14:01

Ik wil wel even uitleggen hoor :D . Allereerst hebben we echt een klein stamboek, dus niet vergelijkbaar met de keuze zoals bij het kwpn bijvoorbeeld, maar natuurlijk probeer je de beste keuze voor je merrie te maken en ik denk dat ik dit heb gedaan nu.

Op de hengstenkeuring was een groepje driejarigen waarvan 4 voorlopig aangewezen. De hengst die me daarvan het meeste aansprak was Eloons halfbroer, dus daar kunnen we heel kort over zijn. Daarnaast 1 die voor mij geen fijn karakter liet zien, 1 die ik iets te weinig souplesse vond hebben en 1 die mogelijk interessant kan zijn, maar daar wil ik graag eerst nakomelingen van zien, dus mogelijk voor volgend jaar. Blijven de oudere hengsten over. 1 is halfbroer van Elonia's moeder, dus die valt af. 1 is qua type en beweging geen verbetering voor mijn merries. 1 zou het qua beweging winnen van Major maar ik heb wat twijfels over het karakter en op de één of andere manier heb ik het gevoel niet met die hengst. Heb hem al vaker overwogen en toch uiteindelijk steeds een andere keuze gemaakt, dus dat gaat hem om onbekende reden voor mij gewoon niet worden. Dan blijven de aanverwante hengsten (die op de keuring waren) over. Van de ene verwachten we nu binnen een paar weken een veulen en ik denk dat die goed matcht bij moeder Veronia maar ik vind hem te massaal voor Elonia.

Blijft Major over. Een hengst die denk ik op al mijn punten passend zou zijn. Hoe het combineert is afwachten en het is sowieso afwachten wat Elonia vererft maar ik denk dat dit een hele veilige keuze is voor een eerste veulen om een goed gebouwd, correct bewegend paard te fokken met behoud van goed karakter.

Ik heb ook overwogen om met een SW hengst uit Duitsland te gaan fokken en die gedachte neem ik absoluut mee voor de toekomst, maar ik durfde het nu nog niet aan. Je zit met toch wel een extra kostenpost met de verzending en ik heb nog geen idee hoe makkelijk Elonia drachtig wordt. Ik heb wel een paar hele interessante hengsten op dat lijstje klaarstaan. Ook hoop ik dit jaar een kijkje te gaan nemen bij het Landesgestüt Moritzburg om daar zelf hengsten te kunnen bekijken. In september hebben ze daar het 100-jarige bestaan van de Hengstparaden en dat lijkt me super interessant.