Gelderse keuze goed of niet? Een mini Odin geeft vast geen verdriet.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
newt

Berichten: 2050
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Gelderse keuze goed of niet? Een mini Odin geeft vast geen verdriet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-24 20:04

In 2021 heb ik met Manou, mijn EPTM ster, Do-C merrie een eerste veulentje gefokt waarbij de keus was gevallen op de Gelderse hengst Henkie. Deze keuze kwam niet zomaar. Met de moeder van Manou, Dayaan, heb ik samen met mijn schoonvader een veulentje gefokt. Dayaan had al meerdere goede nakomelingen waaronder een 2e en 3e bezichtigingshengst. We zijn naar de hengstenshow in Den Bosch geweest om te kijken naar de nieuwe jaargang en de competitie hengsten. Mijn schoonvader was he-le-maal weg van Henkie, tja wie niet :Y) . Maar gezien de bouw en afstamming van Dayaan leek mij dit niet een goede match en hebben we voor For Ferrero gekozen. Het jaar erop kwam een prachtig vos hengstveulen maar door heel wat pech moesten we twee weken later afscheid nemen van Dayaan en is het veulen opgevoed door een pleegmerrie. Na al die pech en tomeloze inzet van mijn schoonvader als vorm van bedankje Manou aangepaard met Henkie waar natuurlijk een ontzettend leuk veulen is uit gekomen.

Afbeelding

Afbeelding

Deze nu 3 jarige wordt inmiddels getraind aan de longe en heeft een zeer aansprekend meewerkend karakter met uiteraard weer verbeterpunten voor het mogelijk voorzetten van de lijn, langer termijn denken ;).

Afbeelding

Afbeelding


Vorig jaar na wikken en wegen de keus gemaakt om Manou te laten aanparen met Odin en mijn gaande weg meer te verdiepen de Gelderse tak van het KWPN. Ik heb jaren dressuur paarden gefokt en altijd met het beoogde doel toe te werken naar een verbetering ten opzichte van de moederlijn en fokken gebruiks paarden met een vriendelijk karakter waar ik zelf als niet fanatieke ruiter gelukkig van zou worden.
Fokken is gokken, toch hoop ik een iets langer gelijnde nafok te krijgen.

Met het compenseren van een schrikkeldag zou Manou 31 mei uitgerekend moeten zijn *\o/* . Uiteraard is het ook wel een beetje spannend welke kleur er uit komt :D. Maar de jarenlange ervaring leert dat gezondheid voor zowel merrie als veulen boven alles staat.

De knappe Odin


Afbeelding

Afbeelding

En uiteraard mijn toppertje Manou <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Gelderse fok (aanparings) adviezen, mogelijk voor volgend jaar zijn altijd welkom :)

lovefi

Berichten: 1200
Geregistreerd: 07-01-09
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Gelderse keuze goed of niet? Een mini Odin geeft vast geen verdriet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 09:31

Wat een mooie merrie, ook het eerdere veulen vind ik goed gelukt. Hopelijk komt er weer zo'n knappe uit!

newt

Berichten: 2050
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-24 06:28

Nou wat leuk ook nog op 'uitgelicht' Bedankt!

Vanmorgen vroeg de paarden naar buiten gedaan. Haar uier begint al wat op te komen. Zo jammer dat ik hier gister of eergisteren geen foto van had gemaakt want er zit in die twee dagen al een mooi verschil.
Ik heb zelf al tijden het gevoel dat het veulen in de laatste week van mei komt. Maar misschien is dat ook wel een wens omdat ik die week meer vrij ben :Y)


Afbeelding

Samen ontbijten met haar dochter v Henkie. Manou is inmiddels 1.73 Rising Dawn zit op 1.61.


Afbeelding

Jammer dat je de dikkere buik niet kan zien. Ik vind niet dat ze overdreven zwaar is. Met Dawn leek ze zwaarder. Maar ze is inmiddels ook uitgegroeid en wat langer in het lichaam, dat zal vast meespelen. Zal vanmiddag eens een foto zoeken van toen.

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41785
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Gelderse keuze goed of niet? Een mini Odin geeft vast geen verdriet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 08:00

Wat een aansprekende merrie, ik ben benieuwd naar het veulen. Hopelijk gaat het allemaal goed.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Gelderse keuze goed of niet? Een mini Odin geeft vast geen verdriet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 08:57

Leuke merrie, wat is de volledige afstamming?

Wat ik tot nog toe heb gezien van Edmundo bloed is allemaal wel langgelijnd, de TP genen zijn vaak duidelijk te zien. Ben benieuwd naar de nafok van Odin.

newt

Berichten: 2050
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-24 19:03

Dankjullie.

Haar volledige afstamming is als volgt. Deze is niet volledig up to date zo te zien, Dayaan is ook preferent.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 79/manou-v


Ik kreeg op een fokkerijdag gelders paard ook het advies het veulen als GP in te schrijven omdat Odin vanuit Edmundo het gelderse goed doorgeeft. De Henkie staat als DP welke ik als 3 jarige om wil zetten naar GP

anoukie88

Berichten: 689
Geregistreerd: 22-10-08
Woonplaats: Halle

Re: Gelderse keuze goed of niet? Een mini Odin geeft vast geen verdriet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 19:34

Tweede foto aan de lange lijnen is Edmundo en niet Odin.

emily68

Berichten: 352
Geregistreerd: 13-04-13

Re: Gelderse keuze goed of niet? Een mini Odin geeft vast geen verdriet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 20:03

Ik had graag een veulentje van Odin bij mijn Groninger merrie gehad, maar ik vind het ontzettend jammer dat hij WFFS drager is. Ik weet wel dat er niks aan de hand is als je merrie WFFS vrij is, maar ik wil eigenlijk geen drager veulen fokken.

newt

Berichten: 2050
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-24 20:33

anoukie88 schreef:
Tweede foto aan de lange lijnen is Edmundo en niet Odin.


Is dat zeker, oeps, dan bedankt :o had nog zo naar de witte sokjes gekeken. Desalniettemin een heel knap vaderdier.

@Emily, Ja dat begrijp ik. Voor mij was dit niet een belemmering gezien WFFS vrije merrielijn. Ik laat het veulen er wel op testen.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 22:40

newt schreef:
Dankjullie.

Haar volledige afstamming is als volgt. Deze is niet volledig up to date zo te zien, Dayaan is ook preferent.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 79/manou-v


Ik kreeg op een fokkerijdag gelders paard ook het advies het veulen als GP in te schrijven omdat Odin vanuit Edmundo het gelderse goed doorgeeft. De Henkie staat als DP welke ik als 3 jarige om wil zetten naar GP


Bedankt, ik dacht dat zij de Henkie was. Maar het is dus Gunner x Johnson.

Spaansepony
Berichten: 996
Geregistreerd: 03-05-17

Re: Gelderse keuze goed of niet? Een mini Odin geeft vast geen verdriet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 00:58

Leuk, wij hebben van de week een veulen van edmundo gekregen. Kennis heeft een veulen van Odin.
Beide grote veulens. Die van haar neigt veel naar tuigpaard en die van ons is nog te jong om dat nu al te beslissen is net 3 dagen oud.
Afbeelding

Cheytjuh

Berichten: 4034
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: Gelderse keuze goed of niet? Een mini Odin geeft vast geen verdriet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 01:00

Leuke combinatie, denk zelf dat Odin een mooie verbetering is op zijn vader en die komt natuurlijk uit een onwijs goede merrie ook. Ben benieuwd wat ze ervan aan het bakken is :j

Denk dat ze beide meer richting het tuigtype zullen doorgeven, hier zijn de Edmundo’s dat allen wel.

newt

Berichten: 2050
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-24 07:48

Ze begint weer een beetje meer te veranderen. Ze kan morgens en avonds het tempo niet meer bij benen naar de wei toe dus ze heeft de terugweg vrijstelling van aan het touw lopen. Ook laten de banden iets meer los.


Afbeelding

Afbeelding

simpie94

Berichten: 838
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 21:44

Mooie combinatie! Succes met de laatste loodjes.

Ik vind Atze altijd wel een fijne hengst. Dat hij zelf grand prix loopt zegt natuurlijk ook heel veel.

bloemm

Berichten: 231
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 22:08

<3 Mooie merrie en dat samen met Odin, ik volg graag