[AG] Past mijn singel wel? Over te korte singels en het gevolg daarvan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Belker

Berichten: 15307
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 09:45

Daphara schreef:
Belker schreef:
Interessant artikel. Bedankt ervoor.
Hoe kijk jij aan tegen de WoW H- singels?


Ik ken ze niet, maar als ik de plaatjes zo bekijk, vraag ik me af of je geen piekdruk krijgt op het borstbeen.
Dr. Russell McGuire heeft in eerder onderzoek al aangetoond dat de band van een borsttuig (als dat om de singel heen gaat) een piekdruk op het borstbeen kan geven.

Ik zou de H-singel (zo van een plaatje gezien) alleen gebruiken bij een paard met een rechte buiklijn of athletico buiklijn (zie afbeelding van Mattes), en niet voor een rond geribt paard of een paard met wat overgewicht en dan goed voelen of je niet extra druk onder het borststuk hebt. Misschien denk ik er anders over als ik de singel eens in het echt zie.

Ik zie trouwens dat ze er ook zijn met een veel breder borststuk, dat zou in ieder geval mijn voorkeur
hebben!

Ik heb hem met breder borststuk. Ik ben er nog niet wat ik er van vind. Rondgeribt paard met veel buik.
Hier zie je hem het duidelijkst. Ik heb voor en achter bewust ongelijk omdat de druk anders extreem op achter komt.
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 09:53

Wat een fijn artikel! Ik was met deze materie wel bekend, dankzij mijn ontzettend fijne Duitse instructrice. Maar echt top om het uitgeschreven en met duidelijke voorbeelden te zien +:)+.

PeraManga
Berichten: 74
Geregistreerd: 27-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 09:55

Dais_ schreef:
Wat een mooi artikel!

In mijn zoektocht naar een passend zadel heb ik diverse zadelmakers ook gevraagd naar advies over de singel, maar niemand kon me daarover echt inhoudelijk adviseren. Dat is commercieel natuurlijk ook vreemd, wat het is echt een buitenkans voor bijverkoop zou ik denken :') Maargoed, nope geen advies in gekregen.

Mijn merrie is vervolgens in november 2022 begonnon met bokken onder het zadel, maar ook aan de longe. Het zadel is diverse keren aangepast, maar het maakt geen verschil. Ze doet het ook met alle 3 de zadels die ik heb. De gemeenschappelijke deler is de singel.

Nu kijk ik terug naar de foto's en denk ik.. ja natuurlijk, toch die singel!


[ [url=m/rEi9GF.jpg]Afbeelding[/url] ]



Eigenlijk heel slecht dat geen 1 zadelmaker dat gezien heeft.
Natuurlijk verkoop je dan niks maar je doet het werk toch ook om mensen te helpen zou je denken.

furyke

Berichten: 3549
Geregistreerd: 28-03-07
Woonplaats: elsloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 13:15

super fijn artikel!
Ik ga straks meteen eens mijn singel inspecteren.

Wat ik mij wel afvraag, hoe bepaal je waar de singel groeve is?
en dus welke vorm singel nodig is?

Ik heb een tinker, en dat vind ik dus enorm lastig om te bepalen.
Afbeelding

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [AG] Past mijn singel wel? Over te korte singels en het gevolg daarvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 13:53

Kijk naar dat plaatje van mattes op de 1e bladzijde, die is echt heel duidelijk :)

AnnoNiemand

Berichten: 892
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 19:39

Heel interessant, alleen… ik bedrijf de mensport. :+ En ik heb zomaar het idee dat alle singelgespen in de mensport dan te laag zitten i.v.m. de rest van het harnachement.

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: [AG] Past mijn singel wel? Over te korte singels en het gevolg daarvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 21:40

Dit is weer een perfect voorbeeld van "hoe meer je leert hoe ingewikkelder het wordt" Gewoon een singel van 90cm? Neenee, nu gaan we echt op alles letten :p

Bedankt voor dit hele duidelijke stuk <3

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Re: [AG] Past mijn singel wel? Over te korte singels en het gevolg daarvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 15:54

Goed en duidelijk artikel, ik loop er alleen altijd tegenaan dat ik nooit de maat van mijn merrie kan vinden :( Ze heeft nu een rechte singel met eenzijdige elastiek. Want tweezijdig kon ik niet vinden in maatje 150cm in neopreen. Ze heeft volgens mij eigenlijk Crescent nodig. Morgen word der zadel gecontroleerd, dan ook direct maar vragen naar advies. Want in mijn optiek ligt die rechte net niet helemaal tof.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 16:33

Montgri schreef:
Goed en duidelijk artikel, ik loop er alleen altijd tegenaan dat ik nooit de maat van mijn merrie kan vinden :( Ze heeft nu een rechte singel met eenzijdige elastiek. Want tweezijdig kon ik niet vinden in maatje 150cm in neopreen. Ze heeft volgens mij eigenlijk Crescent nodig. Morgen word der zadel gecontroleerd, dan ook direct maar vragen naar advies. Want in mijn optiek ligt die rechte net niet helemaal tof.

Die met eenzijdig elastiek zou ik zo snel het kan wegdoen :). Dat zorgt voor ongelijke drukverdeling en mogelijk te strak aansingelen.

Retlaw

Berichten: 3640
Geregistreerd: 17-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 22:02

AnnoNiemand schreef:
Heel interessant, alleen… ik bedrijf de mensport. :+ En ik heb zomaar het idee dat alle singelgespen in de mensport dan te laag zitten i.v.m. de rest van het harnachement.


Hier ben ik ook benieuwd naar!