Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 4 [ 100 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Plaats een nieuw onderwerp

[AG] De meest angstaanjagende hindernissen ter wereld

 
Profiel   

Ben niet erg bang aangelegd maar dit gaat me net iets te ver. 1 misstap.....
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-15 10:25 



 
Profiel   

Als je van paarden houdt, doe je ze dit niet aan. Dat laatste paard heeft groot gelijk. Wegwezen uit die wedstrijdring!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-15 10:49 



 
Profiel   

Sannnn schreef
Wel typisch bokt weer deze reactie's..... En sommige zijn erg kort door de bocht en zwart wit.

Idd paarden weten niet waar ze over heen moeten springen, maar het is aan de ruiter om het paard goed voor te bereiden voor zo'n wedstrijd en voor zo'n hindernis tijdens de wedstrijd. Het gaat grotendeels om de vertrouwensband tussen ruiter en paard. De hindernissen uit de eventing zijn van Badminton en Burghley, dat zijn de zwaarste wedstrijden ter wereld op 4* niveau. Daar kom je niet zo maar als huis tuin en keuken ruiter, daar kom je alleen als je verstand van zaken hebt en weet wat je doet. En ja, soms gaat het fout. Maar voor zover ik nu weet zijn de paarden die de afgelopen tijd overleden zijn in de eventing wereld paarden die niet op zo'n hindernis hun been braken maar die na de finish in elkaar gestort zijn. Verschrikkelijk..... Maar dat vind iedereen en overal is iedereen hard bezig om zulke dingen te voorkomen. Sommige dingen zijn alleen helaas niet te voorkomen. Net zoals iedereen bezig is om de eventing sport te verbeteren en minder gevaarlijk te maken, kijk maar naar de breekbomen, safety pin, het type hindernissen die veranderd zijn etc.
Top ruiters stoppen ook in dergelijke wedstrijden wanneer ze voelen dat hun paard niet meer fit genoeg is of wanneer hun paard niet wilt. Hoe kan je dan over naar een hindernis toe jagen of egoïsme spreken?
Het is zo makkelijk om vanaf je stoel maar te schreeuwen over zulke hindernissen terwijl je er eigenlijk geen verstand van hebt.
In de eventing wereld op lager niveau zie je meer gejaag dan dat je op hoger niveau ziet. Ik denk dat de meeste amateurs nog wel eens vergeten dat ze met levende wezens bezig zijn en die schoppen en slaan hun paarden over sprongen heen zonder dat ze dikwijls naar zich zelf kijken en na denken over wat ze aan het doen zijn.
Ik denk dat er meer happy athletes zijn onder de eventing paarden dan dat er zijn onder de dressuurpaarden.

Ik las ook dat paarden geen keuze hebben, paarden hebben wel degelijk een keuze. Enkel de paarden die zelf willen en een hart er voor hebben komen op dit niveau.
De juiste combinatie, mens en paard die hiervoor leven komen op dit top niveau.
Zelf rij ik ook eventing en ben ik afgelopen jaar in Badminton geweest waar ik een poos naar de Vicarage Vee heb staan kijken. Je ziet de rijkunst van de ruiters en de gretigheid van de paarden die daar simpel over heen springen.... Ik heb respect voor deze ruiters en paarden die over zo'n Vicarage Vee vol vertrouwen springen. Ik moet er zelf niet aan denken, maar de band tussen mens en dier op zulke hindernissen is zoo groot. Het paard doet het omdat hij in zijn ruiter vertrouwt en de ruiter durft het paard op zo'n hindernis af te sturen omdat die in zijn paard vertrouwt. Egoïsme, jagen, mishandeling, moordenaars? Nee... Ik vind dat geweldig mooie sport en vind het onrespectvol hoe er hier over gepraat word.
Het hoeft jouw ding niet te zijn, de eventing, je mag er je mening over hebben. Maar om dan zulke dingen maar te roepen terwijl je, gok ik, niet de weet hebt hoe het er in werkelijkheid aan toe gaat is niet helemaal fair.
Daarnaast is er een alternatief bij deze hindernis (Vicarage Vee, net zoals bij veel andere zware hindernissen) en werd die ook regelmatig genomen. Ruiters die de hindernis niet aan durfden om wat voor reden dan ook kozen voor de alternatieve weg.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar zijn die er niet overal?

In de rensport heb ik zelf geen ervaring, maar ik ga er van uit dat die sport net zo bezig is met de veiligheid en humaniteit voor de dieren als dat ze in de eventing wereld er mee bezig zijn.

Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten, heel goed verwoord :j :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-15 10:50 



 
Profiel   

Is er al iemand die kan vertellen hoe dat paard die dubbele heg van 5 kan springen? Aan de foto te zien gaat hij er middenin landen....

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-15 10:54 



 
Profiel   

Anne_GTI schreef
De wal uit de derby is niet zo moeilijk als het lijkt. Al deze hindernissen zijn alleen voor het hoogste niveau en daar werk je als combinatie naartoe. En geen enkel paard laat zich dwingen om deze hoge hindernissen te springen als hij dat niet wil.

(totaal off topic maar die laatste zin in je onderschrift _O- )
Nou...Ik denk toch dat je een knap paard moet hebben, dat zich makkelijk laat begeleiden en vertrouwt op de ruiter. En daarnaast ook nog eens dan een ruiter die dondersgoed weet wat ie doet en weet hoe hij zijn paard daar af moet sturen. Heb die Hickstead Derby een aantal keer bekeken. Sommige ruiters laten hun paard echt heel netjes en mooi van die wal af glijden, met zoveel controle dat ze daarna ook nog dat 'l*llige' sprongetje makkelijk kunnen nemen, maar zoals sommige paarden zich van die Bank afstorten...man, dan hou ik mijn hart vast hoor.
Maar net zoals met eventing en steeplechases, ik vind het aan de ene kant prachtig om naar te kijken. De dieren vinden het eindeloos en zoals ze over die hindernissen vliegen...zo mooi. Maar áls het dan misgaat dan vraag ik me toch altijd wel af of ik dat eigenlijk wel leuk hoor te vinden. Per slot van rekening is het wel het risico opzoeken. Er kan altijd wel wat misgaan in de sport en natuurlijk, een goed getrainde combinatie verlaagd dat risico dan wel weer, maar toch, het blijft een stuk heftiger dan 'een beetje door een ring huppelen'. Ben er nog niet over uit wat ik er nou precies van moet vinden. Al geldt dat eigenlijk voor alle paardensport. Het kan zo mooi zijn om naar te kijken, maar dan vraag ik me altijd wel af of de keerzijde ervan me dat wel waard is.

Wat betreft het artikel, wat ik dan jammer vind is dat alleen de ruiters bejubeld worden. Die zijn heldhaftig, moedig, adrenaline kickers, onverschrokken en dapper. Het woord paard komt in zowel de OP als het originele artikel maar één keer voor. Ik had het leuker gevonden als er ook bij gestaan had hoe dapper het paard moet zijn, hoeveel vertrouwen het moet hebben in de ruiter en/of hoe goed het getraind moet zijn om die obstakels te kunnen nemen. Dat je als ruiter bepaalde kwaliteiten moet hebben om dergelijke monsters te durven nemen, daar twijfel ik niet aan maar het is uiteindelijk wel het paard dat maakt dát ze die muur, wal of heg kunnen nemen.
Als ik het zo lees kan ik me zeker wel voorstellen dat mensen het gevoel krijgen dat het een stel rare idioten zijn die voor hun eigen plezier die paarden een wisse dood injagen.

O ja, of je dat zelf ook zou durven. Nou...als die Bank ook telt als je er 3 meter vanaf haalt dan kan ik zeggen dat ik dat gedaan heb. Weliswaar in het gezapige tempo dat past bij de leeftijd van mij en vzpaard, maar toch. Verder ben ik bang dat we zelfs die dressuurhekjes niet gaan halen. Mevrouw blieft geen rommel in haar bak en vindt zelfs mijn mikado bouwsels al gruwelijk overdreven. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-15 11:33 



 
Profiel   

Lusitano schreef
Ik vind eigenlijk alleen de laatste foto grappig.
Die andere hindernissen vind ik onverantwoordelijk en levensgevaarlijk.
Ik zou mijn paard (die zelfs niet over een balk heen kan springen overigens) daar niet op riskeren en snap niet goed dat andere mensen dat wel doen.


_/-\o_ Helemaal eens. Eerste gedachte die hier op komt is pure dierenmishandeling. En dat denk ik niet gauw.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-15 12:06 



 
Profiel   

[/quote]
Dat je als ruiter bepaalde kwaliteiten moet hebben om dergelijke monsters te durven nemen, daar twijfel ik niet aan maar het is uiteindelijk wel het paard dat maakt dát ze die muur, wal of heg kunnen nemen.[/quote]

Ik ben het absoluut eens dat het paard ook meer eer toe komt dan hier in dit stukje, maar deze zin heb je eigenlijk fout. Het is de combinatie tussen ruiter EN paard dat maakt dat ze over die hindernissen komen.
Het paard vertrouwd de ruiter, en de ruiter vertrouwd het paard. Zonder dat vertrouwen komen ze er niet. Een top paard met een onervaren ruiter springt echt niet over deze hindernissen, maar een top ruiter met een onervaren paard ook nog niet.
Anky pakt ook niet zomaar een paard mee naar de olympische spelen. Dan neemt ze ook een paard waar ze al jaren mee traint en waarvan ze weet dat hij het niveau aan kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-15 13:56 



 
Profiel   

haha, die laatste :) :)

Ik vind alle foto's uit een "klassiek" springparcours absoluut niet angstaanjagend, meestal ben je met je paard vanaf een lagere klasse begonnen en groei je samen met je paard met de hindernissen mee.

De SGW-foto's vind ik veel imposanter, maar dat is mijn tak van sport dan ook niet. Ik vind het wel knap!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-15 14:10 



 
Profiel   

Ik vind de veel te hoge hindernissen in een klassiek springtoernooi ook gevaarlijk. Waarom? Je loopt er bewust de benen van het paard mee stuk. Zulke landingen kunnen nooit goed zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-15 14:57 



 
Profiel   

Sannnn schreef
Wel typisch bokt weer deze reactie's..... En sommige zijn erg kort door de bocht en zwart wit.

Idd paarden weten niet waar ze over heen moeten springen, maar het is aan de ruiter om het paard goed voor te bereiden voor zo'n wedstrijd en voor zo'n hindernis tijdens de wedstrijd. Het gaat grotendeels om de vertrouwensband tussen ruiter en paard. De hindernissen uit de eventing zijn van Badminton en Burghley, dat zijn de zwaarste wedstrijden ter wereld op 4* niveau. Daar kom je niet zo maar als huis tuin en keuken ruiter, daar kom je alleen als je verstand van zaken hebt en weet wat je doet. En ja, soms gaat het fout. Maar voor zover ik nu weet zijn de paarden die de afgelopen tijd overleden zijn in de eventing wereld paarden die niet op zo'n hindernis hun been braken maar die na de finish in elkaar gestort zijn. Verschrikkelijk..... Maar dat vind iedereen en overal is iedereen hard bezig om zulke dingen te voorkomen. Sommige dingen zijn alleen helaas niet te voorkomen. Net zoals iedereen bezig is om de eventing sport te verbeteren en minder gevaarlijk te maken, kijk maar naar de breekbomen, safety pin, het type hindernissen die veranderd zijn etc.
Top ruiters stoppen ook in dergelijke wedstrijden wanneer ze voelen dat hun paard niet meer fit genoeg is of wanneer hun paard niet wilt. Hoe kan je dan over naar een hindernis toe jagen of egoïsme spreken?
Het is zo makkelijk om vanaf je stoel maar te schreeuwen over zulke hindernissen terwijl je er eigenlijk geen verstand van hebt.
In de eventing wereld op lager niveau zie je meer gejaag dan dat je op hoger niveau ziet. Ik denk dat de meeste amateurs nog wel eens vergeten dat ze met levende wezens bezig zijn en die schoppen en slaan hun paarden over sprongen heen zonder dat ze dikwijls naar zich zelf kijken en na denken over wat ze aan het doen zijn.
Ik denk dat er meer happy athletes zijn onder de eventing paarden dan dat er zijn onder de dressuurpaarden.

Ik las ook dat paarden geen keuze hebben, paarden hebben wel degelijk een keuze. Enkel de paarden die zelf willen en een hart er voor hebben komen op dit niveau.
De juiste combinatie, mens en paard die hiervoor leven komen op dit top niveau.
Zelf rij ik ook eventing en ben ik afgelopen jaar in Badminton geweest waar ik een poos naar de Vicarage Vee heb staan kijken. Je ziet de rijkunst van de ruiters en de gretigheid van de paarden die daar simpel over heen springen.... Ik heb respect voor deze ruiters en paarden die over zo'n Vicarage Vee vol vertrouwen springen. Ik moet er zelf niet aan denken, maar de band tussen mens en dier op zulke hindernissen is zoo groot. Het paard doet het omdat hij in zijn ruiter vertrouwt en de ruiter durft het paard op zo'n hindernis af te sturen omdat die in zijn paard vertrouwt. Egoïsme, jagen, mishandeling, moordenaars? Nee... Ik vind dat geweldig mooie sport en vind het onrespectvol hoe er hier over gepraat word.
Het hoeft jouw ding niet te zijn, de eventing, je mag er je mening over hebben. Maar om dan zulke dingen maar te roepen terwijl je, gok ik, niet de weet hebt hoe het er in werkelijkheid aan toe gaat is niet helemaal fair.
Daarnaast is er een alternatief bij deze hindernis (Vicarage Vee, net zoals bij veel andere zware hindernissen) en werd die ook regelmatig genomen. Ruiters die de hindernis niet aan durfden om wat voor reden dan ook kozen voor de alternatieve weg.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar zijn die er niet overal?

In de rensport heb ik zelf geen ervaring, maar ik ga er van uit dat die sport net zo bezig is met de veiligheid en humaniteit voor de dieren als dat ze in de eventing wereld er mee bezig zijn.


Ben ik het niet mee eens.
De vaste hindernissen heb ik gewoon een hekel aan. De paarden kunnen nog zo goed getraind zijn, maar een foutje zit in een klein hoekje... en dat foutje kan hier enorme gevolgen hebben. Anky maakt namelijk ook wel eens een foutje, maar daar krijgt ze alleen een slechtere score van.
Ik vind dat ze hier de paarden onnodig risico laten lopen. Die paarden willen er graag overheen en vinden het inderdaad hartstikke leuk, omdat het waarschijnlijk gewoon altijd goed is gegaan en ze geen benen of wat dan ook gebroken hebben. Totdat ze een keer hard vallen, kijken hoe leuk ze het dan nog vinden...

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-15 15:01 



 
Profiel   

Ik heb met vaste hindernissen geen probleem, maar waarom zou je een diepe greppel tussen 2 heggen of na een hindernis graven. Het doel is om kunnen van ruiter en paard op de proef te stellen en technisch zou de sprong precies hetzelfde zijn zonder greppel ertussen. Hiermee word het alleen een stuk gevaarlijker waneer het mis gaat, ik snap wel dat het om vertrouwen gaat maar waarom zoveel extra risico lopen terwijl het technisch niets toevoegt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-15 15:33 



 
Profiel   

Als ik de begin post lees, staat daar het volgende:

Alleen al de gedachte aan deze hindernissen bezorgt zelfs de meest onvervaarde ruiters vreselijke nachtmerries…maar hun paarden springen er gewoon over. We kijken even naar de meest angstaanjagende hindernissen ter wereld! Welke zou jij durven nemen?

En dus niet of dit verboden zou moeten worden of dat het wel of niet zielig is.
Daar kan misschien beter een ander topic over lopen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-15 17:18 



 
Profiel   

Die met die heggen zou ik nog wel doen, de rest doe ik mijn paard niet aan

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-15 17:23 



 
Profiel   

Het is mij ook een raadsel hoe paarden over die dubbele heg moeten springen!
http://www.cavallo2000.it/media/content ... th_800.jpg
Dit lijkt mij al enorm breed: http://www.hotelkristall.bz.it/images/s ... nen-02.jpg
http://www.meranomaia.it/it/popups/imag ... Type=N&L=2
http://www.meranomaia.it/it/popups/imag ... Type=N&L=2
http://www.meranomaia.it/it/popups/imag ... Type=N&L=2
Gekkenwerk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-15 19:29 



 
Profiel   

Ze springen half door de heggen ipv er helemaal overheen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-15 19:40 



 
Profiel   

Bij de Maryland Hunt Cup springen ze over timber, de hoogste hindernis is daar volgens mij 1,60 meter hoog. http://equiery.com/sporting/steeple/wp- ... -163-2.jpg

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-15 20:06 



 
Profiel   

Ik vraag me of hoe de paarden weten dat er na een hoge hindernis nog een greppel van een meter of drie komt?

Wellicht is dat al beantwoord hoor, maar ik had niet zo'n zin om de hele discussie "verantwoord/onverantwoord" te lezen... :) iemand die het antwoord weet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-15 20:11 



 
Profiel   

Wauw! ik ben niet zo heldhaftig om er overheen te durven :o
Maar zijn sommige hindernissen niet heel gevaarlijk? :?
Die laatste foto is wel erg leuk :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-15 20:30 



 
Profiel   

Als een paard teveel de heg door springt, dan wordt de weerstand toch echt zo groot dat het heel lelijk kan vallen. Je ziet heel vaak paarden die niet voldoende hoog over de heg springen een doodsmak maken. En hoe groter de snelheid waarmee het paard loopt, hoe groter de nadelige gevolgen als het mis gaat. En aangezien het een race is, gaat het bepaald niet langzaam! Daarbij komt nog dat hoe groter de snelheid, hoe vlakker de sprong meestal wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-15 21:25 



 
Profiel   

Daarbij moet wel gezegd worden dat er paarden zijn die een grote race in twee of drie verschillende jaren winnen en dat de paarden veelal een jaar of 11 zijn. Dus ze hebben dan al heel wat gevaarlijke situaties overleefd, aangezien paarden van een jaar of 11/12 ondertussen heel wat reusachtige hindernissen achter de rug hebben.

Dit is de winnaar van de Grand National van 2014:
http://www1.skysports.com/racing/form-p ... neau-de-re
Sinds die grote race is hij door blijven racen.

De Grand National gaat over 7,242 kilometer, waardoor vermoeidheid van de paarden het springen op een gegeven moment negatief begint te beïnvloeden. De paarden moeten totaal 30 hindernissen springen. Ga er maar aan staan!

De onofficiële hoogste sprong, al heel lang geleden en nooit meer verbroken:
http://www.ultimatehorsesite.com/info/w ... _jump.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-15 21:29 



 
Profiel   

ik had het risco niet genomen

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-15 13:05 



 
Profiel   

Leuk hoor, al die beeldspraak zoals "overheen slaan/jagen/jassen" en paarden die "geen keuze hebben". Fleurt je verhaaltje nog eens wat op. Maar we weten allemaal dat dit (zeker op deze foto's) niet het geval is. Je kunt slaan wat je wilt als die paarden er niet overheen hadden gewild hadden ze dat niet gedaan. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-15 22:51 



 
Profiel   

Allemaal erg heftig! Zo krijg je alleen maar meer weerstand tegen eventing

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-15 19:44 



 
Profiel   

CoentjeT schreef
Allemaal erg heftig! Zo krijg je alleen maar meer weerstand tegen eventing


Van de 10 zijn er 2 eventing hindernissen. .... -O- en dan ook nog op het allerhoogste niveau

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-15 22:59 



 
Profiel   

Idd een beetje jammer als je op deze basis een aversie tegen eventing krijgt.....
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-15 00:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 4 [ 100 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen