[AG] Paardgerelateerde spreekwoorden: Waar komen ze vandaan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

[AG] Paardgerelateerde spreekwoorden: Waar komen ze vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 08:29

* http://www.bokt.nl / http://www.onzetaal.nl


Afbeelding

Er bestaan heel veel spreekwoorden waarbij het woord paard wordt gebruikt, sommige hiervan zijn heel bekend terwijl anderen zo goed als niet meer gebruikt worden tegenwoordig. Enkele voorbeelden zijn:
- Een gegeven paard mag men niet in de bek kijken
- Over het paard getild zijn
- De prins op het witte paard

Andere, minder bekende, spreekwoorden zijn:
- Jong te paard, oud te voet
- Een schurftig paard vreest de roskam
- De kribbe loopt naar het paard

Maar wat betekenen deze spreekwoorden nou eigenlijk en waar komen ze vandaan? Om hier antwoord op te geven moeten we ver terug in de tijd. 'Een gegeven paard mag men niet in de bek kijken' werd al gebruikt door Hiëronymus van Stridon. Hiëronymus is een van de vier grote kerkvaders van het westen en leefde van 347 – 420. In die jaren kwam het spreekwoord voor in het Latijn “Noli equi dentes inspicere donati”, pas later werd dit vertaald naar andere talen. Niet alleen Nederland, maar ook vele andere Europese landen hebben het spreekwoord overgenomen. De betekenis is terug te voeren naar de tijden van vroeger toen paarden in de bek werden gekeken om de leeftijd te bepalen. Wanneer een paard cadeau wordt gegeven is het niet sympathiek tegenover de gever om het dier in de bek te kijken. Globaal wordt er dus mee bedoeld dat men niet te kritisch moet zijn over cadeaus die men krijgt. Het krijgen van een cadeau is belangrijker dan de waarde of kwaliteit van het geschenk.

Een ander bekend spreekwoord is “over het paard getild zijn”, het vindt zijn oorsprong ook een flinke tijd terug. In de 17e eeuw wordt het in verschillende teksten aangetroffen, zo schrijft Carolus Tuinman het in zijn boek ‘De oorsprong en uitlegging van dagelijks gebruikte Nederduitsche spreekwoorden’ in 1726. In die tijd werd er nog gesproken over ‘Ymand over ’t paard heen zetten’ en kon volgens Tuinman vrij letterlijk genomen worden. Mensen van adel kregen hulp bij het bestijgen van een paard, dit werd vaak gedaan door een knecht. Als de knecht te enthousiast was met het helpen van zijn meester kon het gebeuren dat deze er aan de andere kant van het paard weer afviel. Iemand werd dus letterlijk over het paard heen gezet. In de achttiende eeuw veranderde de betekenis van het spreekwoord, dit beschrijft F.A. Stoett in het boek ‘Nederlandsche spreekwoorden, spreekwijzen, uitdrukkingen en gezegden’ in 1923. Het verandert van een vrij letterlijke betekenis naar de huidige betekenis waarmee bedoeld wordt dat iemand ‘vol van zichzelf is’ en dit komt doordat hij of zij de hemel in is geprezen of te veel verwend is. Het is niet duidelijk waarom deze verandering is ontstaan.

‘De prins op het witte paard’ is een spreekwoord waarvan de herkomst niet duidelijk is, er gaan verschillende verhalen rond over mogelijke herkomst maar duidelijkheid is er niet. Één van de mogelijkheden is de Disney-tekenfilm ‘Snow White and the Seven Dwarfs’ die in 1937 gemaakt werd. Hierin wordt de prins verliefd op sneeuwwitje en rijdt op een wit paard. Anderen denken dat het spreekwoord zijn herkomst vindt in het verleden toen vrouwen droomden van knappe mannen die in hun leven zouden verschijnen. Omdat je van mooi alleen niet kan eten moest de knappe jongen het liefste ook rijk zijn. Hiermee werden de mannen van adel bedoeld en met name de prinsen. Dit waren de hoogste in rang die nog vrij waren, koningen en keizers waren al getrouwd en kwamen dus niet in aanmerking. Omdat mensen van adel vroeger reden op paarden zou dit de combinatie kunnen zijn voor het spreekwoord. In de bijbel wordt er ook verwezen naar een ruiter met een wit paard (Openbaring 6:2) en Johannes heeft de Apocalyps geschreven ten tijde van de Christenvervolgingen. De ruiter op het witte paard zou de Romeinse keizer voor moeten stellen. Johannes schrijft dat na de ruiter op het witte paard het vale paard met de Dood volgt. Een opvallend feit is dat de keizer in die tijd de eretitel Princeps (eerste) droeg. De werkelijke herkomst is niet duidelijk en het blijft gissen welke versie de waarschijnlijkste is.

Benieuwd geworden naar de andere spreekwoorden waarbij paarden worden gebruikt? Kijk dan eens hier op de Boktwiki waar alle paardgerelateerde spreekwoorden worden genoemd met betekenis.

Annoya

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-02-15

Re: [AG] Paardgerelateerde spreekwoorden: Waar komen ze vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 09:16

leuk te weten. maar wat is de betekenis van die 3 minder bekende spreekwoorden?

Anoniem

Re: [AG] Paardgerelateerde spreekwoorden: Waar komen ze vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 09:29

Zo vind ik deze zo mooi en waar;

Mensen met paarden, hebben hemel op aarde, maar als ze komen te sterven, valt er niets meer te erven.
_/-\o_

Animal

Berichten: 8446
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 09:33

Annoya schreef:
leuk te weten. maar wat is de betekenis van die 3 minder bekende spreekwoorden?


Die kun je vinden in de BoktWiki, in het artikel staat een linkje naar de Wikipagina met zeer veel paardgerelateerde spreekwoorden en hun betekenissen. Best grappig om eens naar te kijken! Het zijn er meer dan ik gedacht had!

Nyma

Berichten: 69
Geregistreerd: 31-12-14

Re: [AG] Paardgerelateerde spreekwoorden: Waar komen ze vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:45

Wist ik allemaal al 8-) ps. Die met de kribbe staat er geloof ik niet bij in de wiki.

Supervixen

Berichten: 12827
Geregistreerd: 28-04-11

Re: [AG] Paardgerelateerde spreekwoorden: Waar komen ze vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:22

Men kan een paard wel naar het water brengen, maar je kunt hem niet dwingen om te drinken.

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Re: [AG] Paardgerelateerde spreekwoorden: Waar komen ze vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:42

Een vrouwenhand en paarden tand staan nooit stil.

listiglistje

Berichten: 14402
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:47


listiglistje

Berichten: 14402
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:54

ohjajoh6 schreef:
Zo vind ik deze zo mooi en waar;

Mensen met paarden, hebben hemel op aarde, maar als ze komen te sterven, valt er niets meer te erven.
_/-\o_

dit is toch geen spreekwoord, maar een gezegde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 20:11

listiglistje schreef:
ohjajoh6 schreef:
Zo vind ik deze zo mooi en waar;

Mensen met paarden, hebben hemel op aarde, maar als ze komen te sterven, valt er niets meer te erven.
_/-\o_

dit is toch geen spreekwoord, maar een gezegde?


Kan je nagaan, ik zie daar eigenlijk nooit echt veel verschil in als ik heel eerlijk ben... :D

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: [AG] Paardgerelateerde spreekwoorden: Waar komen ze vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:21

Een witte merrie kost veel stro

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: [AG] Paardgerelateerde spreekwoorden: Waar komen ze vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:46

Citaat:
Jong te paard, oud te voet


Ik ken wel 'vertrouwen komt te voet en gaat te paard.' Maar dat is wel weer net iets anders denk ik. (Ik zie dat 'ie wel op de wiki staat.)

Deze zie ik trouwens nog niet: "langzaam aan, dan breekt het lijntje niet." Maar ik weet niet of het alleen om het woord 'paard' in het spreekwoord gaat?
Je ziet het er niet aan af, maar dat heeft te maken met de trekschuit. ( http://www.debinnenvaart.nl/binnenvaart ... orden.html - maar ik weet niet of dat voldoende bron is.)

Wyb_ster

Berichten: 784
Geregistreerd: 22-10-14

Re: [AG] Paardgerelateerde spreekwoorden: Waar komen ze vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:26

Ik houd het nog altijd bij: Het komt te voet en gaat te paard ;)

_KiMbErLeY_

Berichten: 7555
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:42

Dit is geen VN waardig! :')

Hint 1 april grap??

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 00:00

_KiMbErLeY_ schreef:
Dit is geen VN waardig! :')

Hint 1 april grap??

Toch wel eigenlijk. Ik weet niet of je de laatste tijd door hebt gehad dat de NR soms AG artikelen plaatst. Dit zijn artikelen die de verdieping in gaan, zoals je dat ook wel eens in de krant ziet. Ik weet dat mijn NR collega's hier veel werk in steken en echt hun best doen op dit soort artikelen en ze veel werk kosten, dus stoort mij een beetje dat je zegt dat het niet VN waardig is. Dat is iets wat ik meer heb gehoord, maar het het idee dat het vooral is omdat mensen het principe van zo'n artikel niet kennen.

En nee, het is geen 1 april grap.

_KiMbErLeY_

Berichten: 7555
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 00:06

Ik zie gewoon beren op de weg :')

En nee dat wist ik niet dat ze dat tegenwoordig doen! ;) chapeau natuutlijk voor al t werk!!

Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 08:42

_KiMbErLeY_ schreef:
Ik zie gewoon beren op de weg :')

En nee dat wist ik niet dat ze dat tegenwoordig doen! ;) chapeau natuutlijk voor al t werk!!

Bij het subforum nieuws staat niet alleen voorpagina nieuws en overig nieuws, tegenwoordig staat er ook achtergrond artikelen. Daarom gebruiken we ook de tag [AG]. Je vind er leuke verdiepende onderwerpen :j

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Re: [AG] Paardgerelateerde spreekwoorden: Waar komen ze vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 22:54

En dan zijn er ook nog massa`s spreekwoorden en gezegdes die paardgerelateerd zijn,maar waar het woord paard niet in voor komt....zo als o.m. in het gareel lopen....ridder te voet zijn... goed beslagen ten ijs komen...er in gestrekte draf vandoor gaan..etc.etc

listiglistje

Berichten: 14402
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 23:01

papagroom schreef:
En dan zijn er ook nog massa`s spreekwoorden en gezegdes die paardgerelateerd zijn,maar waar het woord paard niet in voor komt....zo als o.m. in het gareel lopen....ridder te voet zijn... goed beslagen ten ijs komen...er in gestrekte draf vandoor gaan..etc.etc

:j

diemth
Berichten: 45
Geregistreerd: 03-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 23:32

'Een wit voetje halen' is ook paardgerelateerd. In de middeleeuwen was het namelijk zo dat je in steden geen tol hoefde te betalen als je paard (vier) witte voeten had.

Als dat nog steeds zo was, had ik goed gezeten met mijn vos met vier witte voeten en mijn schimmel :o

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: [AG] Paardgerelateerde spreekwoorden: Waar komen ze vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:41

Ik denk dat die er allemaal wel bij thuis horen! Leuke spreekwoorden. Bij het 'een wit voetje halen' heb ik nooit stilgestaan.

Moonlightje

Berichten: 7073
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: Oude-Tonge

Re: [AG] Paardgerelateerde spreekwoorden: Waar komen ze vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 22:28

Leuk al die verschillende spreuken enzo, geweldig dat t op 1 pagina bij elkaar staat!