Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 45 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

[AG] Mijnpony's: werken als een paard in de kolenmijnen

 
Profiel   

Suzanne F. schreef
dejoni schreef
Heel interessant stukje!
Kan iemand mij vertellen waarom er geen merries gebruikt werden in de mijnen? :)


Ik denk dat je dan een keuze moet maken want merries en hengsten samen in de mijn gaat niet. Dus dan zou je of alles moeten castreren of je kiest voor alleen hengsten en ruinen. Merries staan daarnaast ook bekend om hun wispelturigheid, ook ivm hengstigheid. Zijn net vrouwen he? :')
Daarbij zijn over het algemeen genomen de mannelijke dieren sterker dan de vrouwelijke.


Ik dacht al dat het zo zou zijn, maar ik denk ik vraag het toch maar even :)
Bedankt voor je reactie!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-15 09:22 



 
Profiel   

Onwijs interessant om te lezen! En ook alle aanvullende reacties.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-15 09:30 



 
Profiel   

mij valt vooral op dat deze paarden en pony's er verschrikkelijk goed uit zien, mooie volle dieren

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-15 13:24 



 
Profiel   

Interessant om te lezen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-15 15:21 



 
Profiel   

Boeiend zeg. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-15 18:58 



 
Profiel   

Wat mooi om dit te lezen zeg!!! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-15 21:14 



 
Profiel   

Heel interessant om te lezen! De foto's op facebook zijn ook fantastisch om te zien. Ik had de reeks nog niet voorbij zien komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-15 10:23 



 
Profiel   

Ik had de hele reeks al wet eerder gezien, echt hele mooie foto's en heel interessant om erover te lezen.
Ondanks de omstandigheden zien alle pony's er inderdaad goed verzorgd uit en zie je zelfs van de mijnwerkers genegenheid naar de pony's toe :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-15 11:10 



 
Profiel   

Interessant om te lezen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-15 20:23 



 
Profiel   

Interessant, overigens had ook Wales veel mijnen en het laatste paard dat onder de grond heeft gewerkt was ene "Robbie", die in 1999 met pensioen ging uit een mijn in Wales. Tony is later gestorven dan Robbie, maar is eerder uit de dienst gehaald.

De kolenvelden in het Verenigd Koninkrijk staan ook in dit artikel: http://en.wikipedia.org/wiki/Coal_minin ... ed_Kingdom

Bij Welsh pony's wordt er vaak gezegd dat die dienst deden in de mijnen in Wales, zie ook dit Encyclopedie artikel: http://www.britannica.com/EBchecked/top ... Welsh-pony. De wiki en dit artikel zeggen hier weinig over.

Als ik deze video zie: https://www.youtube.com/watch?v=undcMKLT3fE, dan hebben die weinig met Welsh pony's te maken (platenbont is niet toegestaan bij de Welsh). Maar goed, ze zullen inderdaad niet de duurste pony's hebben ingesteld. Maar het is goed voor te stellen dat een mijnpony in Wales al gauw een Welsh pony genoemd werd/wordt, om het simpele feit dat het dier in Wales is.

Overigens is het zeker NIET zo dat het ras gefokt werd voor de mijnen, hoewel sommigen dat denken. Toen het stamboek opgericht werd in 1901, was er een veel interessantere markt voor kleine koetspony's, voor bijvoorbeeld een dokter, notaris of een advocaat. Die markt stortte in het begin van de jaren 20 in vanwege de opkomst van de auto. Het ras stond toen op de rand van uitsterven tot aan het begin van de jaren 50, toen er vraag kwam naar een kinderrijpony.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-15 09:28 



 
Profiel   

Interessant :j
Hier in Limburg werden vooral belgische trekpaarden gebruikt in de mijnen. Geen idee waarom eigenlijk. Kleine pony's lijkt me toch veel handiger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-15 09:34 



 
Profiel   

Ik ben woensdag nog in een mijn geweest in sauerland.

Mooi stukje

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-15 14:07 



 
Profiel   

mooi stuk, heel interessant! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-15 14:08 



 
Profiel   

Voor wie het leuk vindt, ook ik heb een stukje mijnverleden van de Shetlandpony's uitgeplozen (ter ondersteuning van onze website ), onderstaand het stuk met betrekking tot de mijnpony's, de tekst ervoor en erna is niet relevant dus heb ik hier weggelaten

Zoals met vele ontwikkelingen in de beschaving, kregen ook andere mensen in de gaten dat deze goedkope en sterke arbeidskrachten zeer bruikbaar waren. En zo kwam er helaas het moment dat de eerste pony's met de stoomboot "Earl of Zetland" naar het vaste land verscheept werden om te werk gesteld te worden in de mijnbouw.

Gelukkig zagen de mijnwerkers hierbij wel in dat hun "buddy" heel belangrijk was, ze moesten tenslotte samen als team de kost verdienen. Ook ontdekte de mijnwerkers al gauw dat ze geen betere beschermengel hadden kunnen treffen: wanneer de Shetland Pony eens alle medewerking weigerde bleken zij vaak later hun begeleiders instinctief voor een, vaak dodelijk, ongeluk te hebben behoed wanneer er weer eens een gedeelte van een mijn instortte.

Daarnaast beseften de mijnwerkers dat de inzet van de Shetland Pony's nog een waardevolle keerzijde had. Door hun komst werd het mogelijk dat hun vrouwen en kinderen vanaf dat moment ontslagen werden van het veel te zware mijnwerk.

Dit alles beseffend bracht het de mijnwerkers gelukkig op het idee dat zij heel goed voor hun "buddy" moesten zorgen. De Shetlanders kregen een op maat gemaakt tuig dat het hoofd en de ogen goed moesten beschermen tegen stof en vallend gesteente. Ook kwam er in 1908 een werkschema, de zogenaamde "Eight-Hour Bill" waarbij werd bepaald dat de pony's niet langer dan acht uur achtereen mochten werken. Tevens werd er voor minimaal drie keer per jaar een inspectieronde in het leven geroepen, hierbij werden de pony's gecontroleerd op voeding en gezondheid,met name op longziektes, en de verblijven werden gecontroleerd op hygiëne.

Voor zover wij weten worden de pony's inmiddels gelukkig nergens meer ter wereld ingezet in de mijnbouw.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-15 14:17 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Interessant :j
Hier in Limburg werden vooral belgische trekpaarden gebruikt in de mijnen. Geen idee waarom eigenlijk. Kleine pony's lijkt me toch veel handiger.

Het formaat van de paarden hangt gewoonlijk samen met de geologie van de mijn, en de mogelijkheid om 'hoge' gangen aan te leggen. In de Nederlands Limburgse mijnen (en een paar Belgisch Limburgse) konden brede lagen steenkool worden gedolven, relatief hoge gangen worden aangelegd, en konden de mijnwerkers over het algemeen staand of knielend werken. In een aantal Waalse mijnen was dat bijvoorbeeld anders. Daar zaten de steenkoollagen tussen lagen met ander gesteente, en werd door de mijnwerkers vanuit nauwe gangen soms liggend tussen de lagen gewerkt. Dat zijn ook de mijnen waar in het begin veel kinderarbeid heeft plaats gevonden.. die konden makkelijker werken in de nauwe galerijen.
In dat type mijn had je ofwel kleine paardjes, ofwel geen paarden, en werd vanaf het begin met lieren gewerkt.

Dat de mijnpaarden er wel mooi uitzagen viel ook al een bezoeker in 1836 op (in Luik):

« Ce qu’il y a de particulier, c’est que non-seulement ils ne souffrent point dans ce séjour ténébreux, mais encore la température chaude et constamment égale dans laquelle ils vivent, leur a donné un poil qui ressemble à la fourrure veloutée de la taupe, et qui surpasse en éclat, en douceur, en beauté, celui des chevaux de course les mieux entretenus. »

— Hermann Ludwig Heinrich Pückler-Muskau, Chroniques, lettres et journal de voyage, extraits des papiers d’un défunt : Première partie; Europe, Paris, 1836

Voor de niet-Frans-lezers. Hij beschrijft dat door de hoge en constante temperatuur, en het verblijf in het donker, de vacht van de paarden in een opvallend dun glanzend zomervachtje veranderde. Zo zacht als de vacht van een mol, en zo mooi als die van de best verzorgde racepaarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-15 14:34 



 
Profiel   

Heel boeiend, een mooi beeldende foto's! Een zwaar leven onder de grond, maar paarden passen zich aan: Ik zie keurig verzorgde paarden, glimmende vachten en rustige hardwerkende en loyale dieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-15 15:17 



 
Profiel   

Ik ga dit topic toch even omhoog schoppen, want ik ben op zoek naar iemand die onder begeleiding een artikel over mijnpony's wil schrijven voor de Bokt Wiki. Diegene kan mij gewoon een pb sturen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-15 19:53 



 
Profiel   

Er was ook ooit een film over een mijnpony. Geloof dat het 'flash' heette, waargebeurd dacht ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-15 20:20 



 
Profiel   

Hello, I would like to thank you for sharing this interesting information. The material provided here will be useful for my film analysis writing service. Thanks a lot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-20 15:53 



 
Profiel   

Wat een interessant stuk!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-20 12:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 45 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen