Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

[AG] Vuurwerk en paarden: tips voor de jaarwisseling

 
Profiel   

*Bokt
Achtergrond




Het is weer eind december en dat betekent dat liefhebbers van vuurwerk alvast wat uitproberen. Op straat hoor je overdag al wat knallen en 's avonds kleurt de donkere hemel groen, rood of goud. Voor mensen is het prachtig om te zien, maar voor veel dieren levert het voornamelijk stress op. Voor veel dieren is vuurwerk als een heftige onweersbui. Paarden die niet bang zijn van onweer, zullen ook minder heftig reageren op vuurwerk. Maar paarden die onrustig worden van een onweersbui, zullen hoogstwaarschijnlijk ook heel onrustig worden van vuurwerk. Ieder paard uit dit op zijn eigen manier. En uiteraard zijn er verschillende dingen waar je als eigenaar of verzorger ook rekening mee kunt houden. Een buitenritje is in deze tijd in ieder geval niet aan te raden. Maar wat kun je nog meer doen om de jaarwisseling zo prettig mogelijk te maken?

Op stal
Zet je paard op stal. Daar heeft hij een stuk minder last van de knallen en de felle lichten van het vuurwerk. Met wat extra ruwvoer zoals kuil of hooi zou je paard rustig wat te doen moeten hebben. Eventueel kun je de lichten aan laten en de radio opzetten op een zender waar veel gepraat wordt. Voor sommige paarden werkt het horen van een stem geruststellend. Kijk je stal na op onveilige en uitstekende dingen waar je paard zich eventueel in paniek aan kan verwonden. Maak je stal zo veilig mogelijk. Staan er twee angstige paarden naast elkaar, dan kun je er beter voor kiezen om een rustig paard tussenin te zetten.

Heb je boxen met een luik naar buiten? Doe die voor de zekerheid dicht. Met name als de stal dichtbij een woonwijk is, kan het voorkomen dat er vuurwerk richting de stal gaat. Heb je goed contact met de omwonenden kun je hen ook vragen rekening te houden met de paarden en vragen het vuurwerk op gepaste afstand af te steken.

Veel paardeneigenaren blijven het moment van de jaarwisseling spannend vinden en besluiten om toch om middernacht op stal te zijn. Op deze manier kan je zelf de paarden geruststellen waar nodig en kun je goed in de gaten houden hoe ze op het vuurwerk reageren. Blijf ten alle tijden zelf rustig. Het paard voelt jouw onrust maar al te goed. Straal je rust en zelfvertrouwen uit, zul je dit ook op je paard overbrengen.

In de weide
Heb je geen stal of kan je paard niet op stal? Doe dan alles zoveel mogelijk zoals je het anders ook doet. Paarden voelen zich het meest op hun gemak bij hun vaste weidegenootjes. Geef ook de buitenpaarden extra ruwvoer, op verschillende plaatsen in de wei of paddock. Heb je een schuilstal, laat je paard dan zelf kiezen of hij daar graag in staat om middernacht, of liever buiten en leg ook hier op diverse plaatsen ruwvoer neer. Kijk ook je schuilstal en weiland na op vreemde voorwerpen waar je paard zich in paniek aan zou kunnen verwonden. En check meteen of je omheining goed in orde is. Zijn er geen planken los geraakt? Geleid je stroomdraad voldoende stroom?

Voor nerveuze paarden in de wei willen watjes in de oren, of een speciaal geluidwerend oornetje nog wel eens helpen. Dit dempt het geluid van vuurwerk aanzienlijk.

Je kan tijdens de jaarwisseling bij de weide gaan staan, maar het wordt afgeraden om in de wei zelf te staan. Een gevaar zit in een klein hoekje, maar met vuurwerk is de kans wel groter dat je paard schrikt en begint te rennen en je in blinde paniek omver loopt.

Tenslotte
Is je paard nu echt ontzettend angstig en ben je bang dat hij zichzelf verwondt? Dan kun je in het uiterste geval overleggen met je dierenarts om je paard te laten sederen. Ook bestaan er kalmerende pasta's die je zelf toe kunt dienen. Is dit niet mogelijk, kun je er voor kiezen om je paard tijdelijk ergens anders te stallen. Uiteraard op een rustige plek, waarvan je zeker weet dat er niet of nauwelijks vuurwerk in de buurt wordt afgestoken.

Komt dit artikel je bekend voor? Dat kan! Dit is een achtergrondartikel dat in 2016 is geschreven, maar elk jaar weer relevant wordt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-19 21:07 



 
Profiel   

Ik maak me er niet zo druk om.
Ze heeft het al die andere jaren ook overleefd

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-19 21:41 



 
Profiel   

Ik heb stallen. Maar zet die van mij toch niet op stal.

Dan worden ze gek. Ze willen zien wat er gebeurt. Zeker mijn merrie die breekt de boel af als ze niet naar buiten kan terwijl ze iets hoort.

Als de stallen open zijn staan ze rustig in de paddock te kijken.
Dus nee vind niet dat je perse je paard op stal moet zetten met alles potdicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-19 21:48 



 

Ik maak me ook geen zorgen. Vandaag nog lekker gereden. Het was meer van huh waar komt dat geluid weg dan ohh nee knal ik moet weg. Het boeide die van mij vrij weinig. Fietsers en een hek wat open gaat zijn boeiender.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-19 21:49 



 
Profiel   

Ik ga met Saul mee. Ik zou vooral niets anders doen en de paarden juist de gelegenheid geven om te kunnen zien. Misschien iets voor de luiken hangen zodat er niets in terecht komt. Maar ik denk ook dat de paarder juist zenuwachter worden wanneer je op eens snachts op stal bent en anders nooit. En ik zou niet wetern hoe je paniek kan voorkomen bij je paard met je stem

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-19 22:22 



 
Profiel   

Mijn paard reageert totaal niet op onweer
Vuurwerk daarintegen ontploft ze van, carbit overigens weer niet
Vandaag ook maar een dag eerder naar dr logeeradresje gebracht
Mn shet vind t ook spannend maar reageert minder heftig dan mn paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-19 22:24 



 
Profiel   

Saul schreef
Ik heb stallen. Maar zet die van mij toch niet op stal.

Dan worden ze gek. Ze willen zien wat er gebeurt. Zeker mijn merrie die breekt de boel af als ze niet naar buiten kan terwijl ze iets hoort.

Als de stallen open zijn staan ze rustig in de paddock te kijken.
Dus nee vind niet dat je perse je paard op stal moet zetten met alles potdicht.



Hier hetzelfde :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-19 22:42 



 
Profiel   

Ze voelen zich veilig bij elkaar op de plek waar ze altijd staan. Dus gewoon op de paddock met schuilstal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-19 23:32 



 
Profiel   

Qimm schreef
Saul schreef
Ik heb stallen. Maar zet die van mij toch niet op stal.

Dan worden ze gek. Ze willen zien wat er gebeurt. Zeker mijn merrie die breekt de boel af als ze niet naar buiten kan terwijl ze iets hoort.

Als de stallen open zijn staan ze rustig in de paddock te kijken.
Dus nee vind niet dat je perse je paard op stal moet zetten met alles potdicht.



Hier hetzelfde :j


Ik ook, mijne breekt de tent af in de stal.
In de paddock kan hij kijken en als er echt paniek is en zijn vriend kan hem niet gerust stellen, dan kan hij rennen.
Uiteraard ben ik in de paddock rond die tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-19 23:34 



 
Profiel   

Ik schrik vooral van het sederen moet ik zeggen, dat lijkt mij nogal achterhaalt... mijn paard staat overdag buiten en snachts op stal. Vandaag gaat ie wat eerder naar binnen, ligt er wat meer hooi (los en in slowfeedernet) en extra stro. Onze stalbaas is thuis om een rondje te lopen even voor 12 en even over 12, ik maak me geen directe zorgen (Maar altijd fijn ze 1 januari om 08:00 s'ochtends in goede gezondheid aan te treffen :)) )ook al staan de paarden dichtbij een woonwijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-19 09:18 



 
Profiel   

En doe vooral ook géén licht aan - niet in de paddock en niet op stal (tenzij de stal sowieso al geen raam of luik naar buiten heeft). Dan kan een paard nóg minder goed zien wat er buiten gebeurt, en dat wil-ie juist.
In het donker staan de paardenpupillen wijd open zodat-ie in het donker kan kijken. Staat een paard in het licht, dan ziet-ie alles in z'n paddock of in z'n stal, maar is alles buiten de lichtkring volledig zwart voor 'm. Daar wordt-ie niet blij van...

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-19 09:23 



 

Die van mij zijn gelukkig niet echt onder de indruk. Carbid en geknal de hele dag maakt ze niks uit, gisteren enkele vuurpijlen maar geen reactie. Als het om 12 uur losbarst zijn ze altijd wel wat zenuwachtig. Dus vannacht ben ik bij ze, lampen uit en luikjes open zodat ze naar buiten kunnen kijken en radio aan. Komt vast goed :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-19 09:28 



 
Profiel   

Saul schreef
Ik heb stallen. Maar zet die van mij toch niet op stal.

Dan worden ze gek. Ze willen zien wat er gebeurt. Zeker mijn merrie die breekt de boel af als ze niet naar buiten kan terwijl ze iets hoort.

Als de stallen open zijn staan ze rustig in de paddock te kijken.
Dus nee vind niet dat je perse je paard op stal moet zetten met alles potdicht.


Nee inderdaad. Bijzonder stuk..

Ik heb 4 paarden en allemaal vinden ze binnen veel enger dan buiten.

Ze gaan midden in de wei op hun gemak staan kijken van 00:00 tot 00:15 voor die tijd en na die tijd doen ze wat ze altijd doen. Beetje eten, beetje scharrelen, slapen/dutten.

En van 00:00 tot 00:15 sta ik gezellig bij ze in de wei. Dat mag van het artikel ook al niet :+ De enige die het spannend vindt komt lekker bij mij en zijn grote vriend staan. Zie niet wat daar slecht aan is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-19 09:29 



 
Profiel   

Op stal worden ze inderdaad zenuwachtiger omdat ze niks kunnen zien als het lawaai is.
Ik doe nooit andere dingen met oud en nieuw. Gewoon zoals elke dag
. Dat geeft het minste stress

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-19 09:33 



 
Profiel   

[ img ]

Met vanuit alle richtingen carbid geknal. Volgens mij zit het wel goed

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-19 10:42 



 
Profiel   

Ik denk ook dat als je ze buiten laat en er al een paar weken hier en daar wat vuurwerk te horen is ,het ook wel een soort van goed voor hun is en ze eraan wennen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-19 10:46 



 
Profiel   

Op momenten zoals dit ben ik heel blij dat ik in België woon. Hier is het om 00:00 een half uurtje geknal en dan is het weer gedaan.
Moet toegeven dat ik het dit jaar toch spannend vind ivm mijn veulen van 8 maand oud.
Maar ze blijven lekker op de weide staan met genoeg ruwvoer en plaats om te rennen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-19 10:58 



 
Profiel   

Luca03 schreef
Op momenten zoals dit ben ik heel blij dat ik in België woon. Hier is het om 00:00 een half uurtje geknal en dan is het weer gedaan.
Moet toegeven dat ik het dit jaar toch spannend vind ivm mijn veulen van 8 maand oud.
Maar ze blijven lekker op de weide staan met genoeg ruwvoer en plaats om te rennen.

Als het in NL ook zo was, was heel de discussie over een vuurwerkverbod niet aan de orde. De aso’s hebben het aan zichzelf te danken dat de meesten mensen er inmiddels echt klaar mee zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-19 11:48 



 
Profiel   

Wij hebben net onze 2 pony's naar hun logeerstal gebracht, een kilometer of wat verderop. Tot nu toe verdraaiden ze nog geen oor als er met carbid geknald werd, gewoon vuurwerk vonden ze wel heel eng.
We wonen hier net een paar weken en het carbid-knal-veldje(waar tot nu toe nog niet geknald is) staat letterlijk een meter of 10 van onze stallen af. We werden meteen gewaarschuwd dat het echt heel erg is en de vorige eigenaar zijn paarden altijd een nachtje weg deed, dus hebben wij dat ook maar gedaan. Bij de logeerstal zal ongetwijfeld ook geknald worden, maar niet letterlijk onder hun neus.
Volgend jaar zien we wel weer, dan kunnen we beter inschatten hoe het is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-19 12:32 



 
Profiel   

Hier krijgen ze al jaren een lichte sedering, wij hebben geen mogelijkheid ze elders te stallen, het vuurwerk knalt boven onze stal en mijn paard breekt de boel af. Ben altijd erg blij als het weer 1januari is wat een ellende dat vuurwerk...

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-19 12:42 



 
Profiel   

Bij ons weinig vuurwerk al jaren. Maar waar ik vroeger was wel.

Het beste voor mijn paard toen was de routine niet veranderen die dag en zorgen dat hij al veel beweging had gehad in de dagen ervoor. Hem in zijn vaste routine en groep laten gaan. Niet in eens je paard opsluiten wat hij nooit gewend was dan had je al stress.

Mocht je in een omgeving staan waar veel afgestoken wordt zou ik aantal weken voor zoeken naar plek waar ze rustiger staan en daar 1 maand zetten. Mits het paard al gewend was te reizen.

Ik heb een bange merrie nu maar in vaste groep is ze rustig. Zij moet vrijheid hebben want insluiten geeft haar juist veel extra stress. Ze wil kunnen zien en overzien. Dus juist niet in een gesloten ruimte staan.

Ken je paard. En als mens zorg dat je jou stress afvloeit voor je bij je paard komt. Want dat maakt ook dat ze voelen dat er iets raars is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-19 12:45 



 
Profiel   

Hier staan ze gewoon overdag in de wei en vannacht op stal. Overdag wordt er aan alle kanten met carbid geknald maar daar doen de paarden niks op uit. Misschien dat de doffe dreun niet als vervelend wordt ervaren?
's Nachts valt het meestal mee, we wonen vrij rustig. De dames gaan als altijd zo op stal met een flinke berg hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-19 15:57 



 
Profiel   

Met 3 paarden op stal waarvan 1 merrie vorig jaar letterlijk tegen de muur omhoog liep besloten het dit jaar iets anders aan te pakken
Alle 3 binnen, radio aan, licht aan, onbeperkt hooi, stal ingesmeerd met lavendel olie (werkte vorig jaar ook een beetje bij de merrie), laatste portie bietenpulp uurtje later en iets kalmerend in op natuurlijke basis om de scherpe randjes er af te halen zonder te verdoven. En geluidsdempende oornetjes met proppen.
Andere 2 krijgen dezelfde behandeling aangezien dit de eerste keer is sinds ik ze heb dat ze thuis staan. En 1 van de 2 is bij zijn vorige eigenaar genaaid geworden op 2 plaatsen wegens flippen en door de omheining te gaan, bij onweer,

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-19 16:10 



 
Profiel   

Wij hebben ze gewoon buiten in de groep gelaten en buiten dat je zag dat ze wel gespannen waren, was er niks aan de hand.

Van eerder wel veel ervaring met sommige hele bange paarden op stal, mijn tip om dan de hele schuur een halve emmer winterwortels te geven om 12 uur, dat maakt zo'n oorverdovend knaag geluid dat de bange paarden die op zo'n moment niks durfden te eten alleen hun knagende vriendjes konden horen! :D

De vergelijking van onweer en vuurwerk herken ik overigens helemaal niet, 2 paarden meegemaakt die compleet door het lint gingen en die gaven niks om onweer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-20 10:36 



 
Profiel   

Onweer is hier niet erg.
Carbid schieten doen alle buren en is niet erg.
Een enkele vuurpijl is reden tot even kijken, maar veel vuurwerk om 0.00 uur is hier volledige paniek.

Eerste keer toen we hier woonden hebben ze anderhalf uur in volle galop door de wei gerend. Ze waren zo moe dat ik echt bang was dat ze zouden vallen of blind door de omheining zouden gaan.
Sindsdien alleen met oud en nieuw in de heftigste uren opgesloten in de loopstal met licht en radio aan. Luiken ook dicht.

Dat werkt tegen de ergste stress.

Vorig jaar was er in de weken voor oud en nieuw echter vuurwerk in de wei gegooid. Mijn merrie heeft van de stress weken bijna niks gegeten tot het over was. Heel naar om te zien. Ze liet zich ook bijna niet meer benaderen.

Dit jaar gelukkig weer normale stresslevels bij haar en daardoor ook bij mij.

Van mij mag privé vuurwerk verboden worden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-20 11:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen