Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[AG] De tragedie van Humorist

 
Profiel   

* http://www.bokt.nl
[ img ]
Humorist in 1921. Foto: Wikipedia


Achter de winst in de Derby van 1921 schuilt het tragische verhaal van Humorist, het renpaard dat nog geen drie weken na zijn overwinning stierf. Humorist werd geboren in 1918 als nakomeling van de hengst Polymelus en was het eerste veulen van de merrie Jest. Hij was een mooie vos met een brede bles en had een heel ander temperament dan zijn, onberekenbare, moeder. Hij werd gekenmerkt door zijn vriendelijke karakter en iedereen die met hem omging hield van hem.

Humorist werd getraind door Charles Morton in Berkshire en al gauw bleek dat hij zeer getalenteerd was. Zijn eerste race zouden de Woodcote Stakes op de renbaan in Epsom worden, maar kort voor de race bleek Humorist lusteloos en kon hij nauwelijks op zijn benen blijven staan. Er was geen duidelijk aanwijsbare reden voor deze problemen en hij herstelde vlot. Er werd dus toch besloten om hem van start te laten gaan. Hij leek zijn eerste race gemakkelijk te gaan winnen, tot hij plotseling enorm vertraagde en uiteindelijk nog maar net won. Humorist bleef gezondheidsproblemen houden en zijn deelname aan Royal Ascot werd afgezegd omdat hij begon te hoesten, terwijl geen enkel ander paard op stal ziek leek. Zijn trainer Morton vertelde: "Ik wist dat hij beter moest zijn dan de andere tweejarigen, maar al die tijd had ik het vermoeden dat er iets met hem aan de hand was. Ik vroeg me constant af waarom hij zich de ene dag heel goed voelde, terwijl hij de volgende dag lusteloos kon zijn." Pas na Humorist's dood zou blijken waarom hij zo wisselvallig presteerde.

Het volgende doel waren de Champagne Stakes. Humorist leek geen last meer te hebben van het hoesten, maar toch werd hij verslagen door Lemonora. Vervolgens won hij wel de Buckenham Stakes en de Clearwell stakes, waar hij een kleine demonstratie van zijn uitzonderlijke vorm gaf. Hierna werd hij tijdens een belangrijke race, de Middle Park Plate, met een halslengte verslagen door Monarch. Door zijn resultaten in de laatste races ging Humorist als favoriet voor de klassiekers van het nieuwe seizoen de winter in. Hij kwam de winter goed door en in zijn eerste race van het seizoen leek hij comfortabel te gaan winnen. Echter, in de laatste rechte lijn voor de finish wankelde Humorist en werd hij gepasseerd door twee andere paarden. Humorist bereikte uitgeput de finishlijn als derde. De kritieken rondom Humorist zwollen aan: het paard zou geen lef hebben. Zijn jockey, Steve Donoghue, nam het voor de hengst op en zei dat er een fysieke reden moest zijn. Het trainingsregime van het paard werd gewijzigd, in de aanloop naar de Derby werd hij enkel licht getraind.

Tijdens de Derby, waar hij wederom gereden werd door Steve Donoghue, leverde Humorist een heldhaftige prestatie. Donoghue positioneerde het paard net achter de leiders van de race en behield die positie, zodat Humorist weinig van zijn krachten hoefde te verspillen. Toen Donoghue Humorist vroeg te versnellen, reageerde hij direct en kreeg hij concurrentie van Craig-an-Eran, die hem eerder dat jaar nog versloeg. De paarden liepen zij aan zij en Humorist moest vechten voor de overwinning. Met succes, hij versloeg Craig-an-Eran met een halslengte. Na de race was Humorist er slecht aan toe. Hij was zo moe en verzwakt dat hij struikelde in de winnaarsring. Morton besloot hem te laten overnachten in een stal bij de renbaan zodat hij kon herstellen. Een dag later nam hij hem mee naar huis. Niemand wist toen dat dit de laatste keer was dat ze Humorist op de renbaan hadden gezien.

Een kleine drie weken later overleed Humorist. Tijdens een training voor Royal Ascot had de hengst een bloedneus en werd besloten hem een periode rust te gunnen. Op een zondagavond, kort nadat het paard in ogenschijnlijk blakende gezondheid had geposeerd voor schilder Alfred Munnings, werd Humorist dood in een plas bloed in zijn stal gevonden. De wanden van de stal waren besmeurd met bloed, de laatste tekenen van hoe het paard, snakkend naar adem, moet hebben rondgelopen in zijn stal voor hij stierf. Uit de autopsie bleek dat de jonge hengst geboren was met slechts één functionerende long, waardoor hij ernstige tuberculose kreeg en uiteindelijk stierf aan een longbloeding.

Steve Donoghue zei het volgende over het paard, dat volgens de critici niet moedig genoeg zou zijn: "Hij gaf alles voor me, terwijl hij enorm moet hebben geleden. Geen enkel ander paard heeft zoveel moed getoond als hij."

Humorist werd begraven bij het stallencomplex van zijn fokker, Childwickbury Stud. Zijn graf, voorzien van een grafsteen, wordt nog altijd gedecoreerd met verse geraniums.

Bronnen:
http://www.tbheritage.com
en.wikipedia.org
101 Interesting Facts on the History of Horse Racing, Tony Byles (2014)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-15 05:45 



 
Profiel   

Wat een treurig verhaal over een bijzonder dapper paard, moet je eens voorstellen wat een fantastische prestaties hij had kunnen hebben met 2 gezonde longen! Ik wist alleen niet dat een paard ook TBC kan/kon oplopen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-15 06:07 



 
Profiel   

Wat een indrukwekkend verhaal! Sneu om te lezen hoe hij heeft geleden, maar hij heeft dusdanige indrukken achter gelaten dat we nu bijna een eeuw later nog over hem schrijven. Goed om te zien dat hij op deze manier herinnerd wordt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-15 06:47 



 
Profiel   

TBC is een bacterie die zelden bij paarden voorkomt. Dan moet-ie dus dubbel pech hebben gehad.

Kreeg het dier geen COPD als gevolg van het hebben van één long? Oftewel dampig dus, geknapte longblaasjes, als gevolg van teveel druk op die ene long? En dan uiteindelijk dus een longbloeding als de boel echt kapot gaat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-15 07:09 



 
Profiel   

Ibbel dat zou denk ik goed kunnen, maar misschien kende ze dat ziektebeeld toen nog niet?

Ik vind dit soort artikelen enorm gaaf om te lezen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-15 07:27 



 
Profiel   

Wat een karakter paard om toch nog zo te presteren, en wat een nare dood.
Medische wetenschap toen was nog niet zover dat tbc toen wel de enige verklaring leek.


Laatst bijgewerkt door kally op 16-05-15 07:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-15 07:35 



 
Profiel   

wat een sneu verhaal
Enorm dapper paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-15 07:44 



 
Profiel   

Wat een verhaal... Heel veel respect voor dat paard! Jammer dat hij zo vroeg moest gaan en dat ze niet hebben kunnen ontdekken wat er aan de hand was. Echt, wat een verhaal... Dapper beestje en goede jockey!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-15 08:07 



 
Profiel   

*snif* alle respect voor zo'n karakterpaard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-15 08:12 



 
Profiel   

Het verhaal van Humorist heeft ook ooit in de Ponyclub gestaan, uiteraard prachtig getekend door Lena Furberg. Toen al maakte het indruk op mij - en nu weer :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-15 08:36 



 
Profiel   

Wat een treurig verhaal!!

Idd... wat zou hij wel niet gepresteerd hebben als hij 2 longen had! :oo

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-15 08:38 



 
Profiel   

Jemig....wat ontzettend, ontzettend sneu voor dit dappere dier....geen wonder dat hij af en toe bijna om viel omdat hij geen lucht kreeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-15 08:40 



 
Profiel   

No_worries schreef
Het verhaal van Humorist heeft ook ooit in de Ponyclub gestaan, uiteraard prachtig getekend door Lena Furberg. Toen al maakte het indruk op mij - en nu weer :(:)


Hier dito (en grinnik we worden oud No Worries :') )

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-15 08:43 



 
Profiel   

Ik ken dit verhaal,ook uit de Ponyclub.
Dat moet een fantastisch paard geweest zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-15 10:12 



 
Profiel   

Triest dat hij moest blijven presteren, terwijl duidelijk was dat er iets niet niet klopte aan zijn gezondheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-15 10:48 



 
Profiel   

Als ze hier ooit een film over maken ga ik zeker drie boxen tissues leegmaken. Wat een verhaal, en wat een karakter had dat paard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-15 10:54 



 
Profiel   

rina schreef
No_worries schreef
Het verhaal van Humorist heeft ook ooit in de Ponyclub gestaan, uiteraard prachtig getekend door Lena Furberg. Toen al maakte het indruk op mij - en nu weer :(:)


Hier dito (en grinnik we worden oud No Worries :') )
Haha ja het pleit niet voor onze jeugdigheid :') Maar de beleving pakken ze ons mooi nóóit meer af :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-15 12:54 



 
Profiel   

Wat een superpaard!!! Ongelooflijke prestaties heeft hij neergelegd met slechts 1 functionerende long.

Een mooi maar toch een triest verhaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-15 12:55 



 

jeutje dan heeft hij echt uitzonderlijk gepresteerd met maar 1 long. ongelofelijk, wat een verhaal :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-15 16:05 



 
Profiel   

wat een verdrietig verhaal zeg, maar wat een karakterpaard. Dat hij nog zulke prestaties kon leveren op een long.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-15 19:56 



 
Profiel   

Het toonbeeld van de moed en kracht van een Engels Volbloed. Hoe treurig ook, en hoe erg ik nu weer met tissues zit te wrijven, hoe waanzinnig ik dit soort artikelen vind. Een volbloed is niet zomaar een paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-15 19:59 



 
Profiel   

Deze geschiedenis siert wel het paard, niet de mens... :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-15 20:05 



 
Profiel   

Ibbel schreef
TBC is een bacterie die zelden bij paarden voorkomt. Dan moet-ie dus dubbel pech hebben gehad.

Kreeg het dier geen COPD als gevolg van het hebben van één long? Oftewel dampig dus, geknapte longblaasjes, als gevolg van teveel druk op die ene long? En dan uiteindelijk dus een longbloeding als de boel echt kapot gaat?


Ik denk ook eerder ook dat hij zijn ene long ernstig overbelast heeft.

Waarschijnlijk is zelfs zijn hart ernstig overbelast geweest door het vrijwel constante zuurstof tekort. (Zuurstof te kort--> hart gaat sneller kloppen om toch voldoende zuurstof voor de hersenen te krijgen --> constant extra hard kloppen zorgt uiteindelijk voor een sporthart.)
En door de constante hoge druk die het hart geleverd heeft kunnen de aderen in de longen zijn gesprongen.
In rust zullen er vrijwel geen problemen te vinden zijn. Ik snap best dat zijn verzorgers voor een raadsel stonden.


Ik ken het verhaal ook uit de ponyclub. Destijds ook met dikke tranen gelezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-15 07:25 



 
Profiel   

Wát een paard moet dat geweest zijn :'(

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-15 12:33 



 
Profiel   

Jeetje wat een verhaal..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-15 14:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen