Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[AG] Stinna Tange Kaastrup: dressuur zonder benen

 
Profiel   

*bokt.nl


[ img ]
Foto: newforestdk

"Wanneer ik op een paard zit, ben ik net hetzelfde als alle anderen. Als ik op de grond of in mijn rolstoel zit, zijn er allerlei obstakels, en ik kan niet rennen of wandelen. Op een paard ben ik vrij."

De twintigjarige Deense para-amazone Stinna Tange Kaastrup heeft geen benen nodig om dressuur op hoog niveau te rijden. Ze werd geboren zonder benen, maar dat heeft haar niet tegengehouden om haar dromen waar te maken. Stinna rijdt zowel in de paracompetitie (grade 1B, proeven in stap en draf) als in de reguliere competitie. Ze rijdt op een boomloos zadel (maar ze is er niet aan vastgemaakt), zodat ze meer gevoel heeft, en gebruikt twee zwepen als hulpmiddel.

Het prille begin

Toen Stinna zeven was, nam een vriendinnetje haar mee naar de lokale ponyclub en Stinna was onmiddellijk verkocht. In het begin reed ze niet alleen, vertelt ze: 'Iemand hield het paard vast en er zat iemand achter mij. De mensen van de ruiterclub waren doodsbang dat ik zou vallen. Na een paar keer hield de ruiter me al niet meer vast en mijn moeder kon hen ervan overtuigen om me alleen te laten rijden. En dat deed ik!"

Toen ze tien jaar oud was, kreeg ze een verzorgpony, Pontus. Stinna beleefde mooie tijden met hem: ze gingen vaak rijden en namen zelfs kleine sprongetjes. Toen ze 12 was, begon Stinna les te volgen bij Kirsten Kejser. Ze kreeg meer en meer gevoel voor dressuur. Met Pontus nam ze deel aan een paar kleine wedstrijdjes. Stinna wilde verder, maar Pontus had zijn grens bereikt. Ze moest dus afscheid nemen van haar geliefde pony en ging op zoek naar een jonger en geschikter dier.

De bijzondere band met Labbenhus Snoevs

Haar keuze viel op de New Forest-pony Labbenhus Snoevs en het was liefde op het eerste gezicht. Snoevs en Stinna werden getraind door Lotte Straarup. De combinatie kwam al snel terecht in het Deense paradressuurteam en reisde de wereld af om deel te nemen aan wedstrijden.

In 2010 maakte Stinna, toen zestien jaar oud, haar internationale debuut, en in dat jaar nam ze al deel aan de Wereldruiterspelen in Kentucky. Daar kaapte ze met haar New Forest-pony Labbenhus Snoevs zowel een zilveren medaillie, individueel brons (grade 1B) als teambrons weg. Ze stal er de harten van zowel de jury als het publiek. Over Labbenhus Snoevs zei Stinna na de WEG in Kentucky:"Hij heeft een geweldige persoonlijkheid en is erg grappig. Hij is heel gericht op zijn mensen en je kan er niet aan twijfelen dat hij van je houdt. Hij heeft wel echt een willetje, maar het allerbelangrijkste is dat hij erg slim is."




Het sprookje bleef helaas niet duren. Op 31 oktober 2011, een maand nadat Stinna en Snoevs samen het EK reden en zich daarmee hadden gekwalificeerd voor de Olympische Spelen in Londen, sloeg het noodlot toe. Snoevs overleed aan de gevolgen van een bloedklonter in zijn darmen. Stinna verloor niet alleen haar beste vriend, maar ook haar professionele partner.

Even later kreeg Stinna Selento op stal, een prachtig paard dat op papier perfect was voor haar. Helaas bleef ze meer dan een jaar weg van internationale wedstrijden. Stinna werkte 15 maanden lang met Selento, maar de klik bleef uit. Selento bleek niet de geschikte mentaliteit te hebben voor de paradressuur en Stinna besloot om hem te laten gaan. En dat bleek de goede beslissing geweest te zijn.

Nieuwe topper: Steffi Graf

Stinna kreeg na een tijdje Steffi Graf onder het zadel, het paard van een familie die ook les volgde bij coach Straarup. Stinna en Steffi konden het meteen goed met elkaar vinden en Steffi blijkt het perfecte paradressuurpaard te zijn. Stinna zegt: "Steffi is een echte vriendin en het is een genot om met haar te rijden. Ze werkt erg goed mee en wil het graag goed doen voor mij. Het is makkelijk om haar iets aan te leren, ze snapt onmiddellijk wat ik bedoel." Stinna en Steffi Graf behaalden op het EK in Herning (2013) zowel individueel brons als teambrons.


Op de Wereldruiterspelen 2014 in Caen kwam Stinna aan de start met Steffi Graf. Ze werd er beschouwd als 'one to watch'. Zes wereldkampioenen, Europese kampioenen en paralympische medaillewinnaars kwamen er in de grade 1B tegen elkaar uit. Het Deense team behaalde een vijfde plaats, en Stinna behaalde individueel een zesde en zevende plaats.



Steffi Graf staat bij haar thuis gestald, samen met twee Shetlanders: Daylight en Delicious. Stinna heeft veel steun aan haar moeder, die haar dagelijks helpt met het opzadelen en andere praktische dingen. Ook de rest van de familie staat als een blok achter Stinna. De amazone wil in 2016 deelnemen aan de Olympische Spelen in Rio de Janeiro.

Stinna zegt over paardrijden: "Het is gebaseerd op wederzijds begrip en respect tussen paard en ruiter. Wat mijn paard voor mij doet, vind ik zo uniek en mooi. Het zou oneerlijk zijn als ik daar niet het grootste respect voor zou hebben. Het is een prachtig gevoel om een te zijn met je paard. Het kost tijd om een dergelijk partnerschap op te bouwen, en niet alles lukt. Maar als alles gaat zoals het moet...wat een gevoel is dat!"

Bronnen:
www.dressagedaily.com
www.ridehesten.com
www.fei.org
www.stinnatangekaastrup.dk
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-15 10:12 



 
Profiel   

Respect voor haar zeg, wat een doorzetter _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-15 10:13 



 
Profiel   

Wat ongelofelijk knap! Van haar, en van het paard. Twee toppers, zo knap _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-15 10:32 



 

Wauw, echt superknap!
Dat ze zo stil kan blijven zitten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-15 10:35 



 
Profiel   

_/-\o_ Hier wordt een mens toch écht blij van !
Bewijst nog maar eens dat er echt zoveel mogelijk is, zolang je er zelf maar in gelooft !

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-15 10:37 



 
Profiel   

Wauw, ongelofelijk! Onwijs knap!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-15 10:40 



 
Profiel   

jee...die rijdt beter zonder benen dan ik met....echt heel knap!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-15 10:42 



 
Profiel   

Wat onwijs knap dat ze zo kan zitten zonder benen en zonder vastgemaakt te zijn !

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-15 10:47 



 
Profiel   

:wow:

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-15 10:48 



 
Profiel   

Wat een doorzetter! Diep respect. Super knap dat ze zo kan blijven zitten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-15 10:50 



 
Profiel   

zo zo, dat doet ze toch maar ff. Knap hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-15 10:52 



 
Profiel   

Ze krijgt iig nooit het commentaar 'hakken meer naar beneden'. Nee flauw!

Ik vind het echt onwijs knap, zo kom ik niet eens rond mét benen. _O_

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-15 10:59 



 

Whow inderdaad knap zeg, als je zo kan blijven zitten. Vind het wel eng om naar te kijken, bang dat ze haar evenwicht zal verliezen, maar zal niet gebeuren denk ik. Wat een topper zeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-15 11:02 



 
Profiel   

Wauw, respect zeg _/-\o_
Ze rijd beter dan ik.

Ben ik nu overigens de enige die iedere keer bij het lezen van de naam van dr huidige paard de Duitse tennisster Steffi Graf voor zich zag?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-15 11:13 



 
Profiel   

Ze zit echt super stil en je ziet niet eens dat ze hulpen geeft! :oo

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-15 11:22 



 
Profiel   

Wauw, ongelooflijk. Wat een fantastisch evenwicht moet zij hebben!

Ik vind het heel "bizar" om te zien en dan écht op een heel positieve manier. Waar een wil is, is een weg. En dát laat ze hier oprecht zien.

Respect, heel veel respect. Ze rijd netter en beter dan vele ruiters met benen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-15 12:51 



 
Profiel   

Bijzonder zo'n combinatie. Benieuwd waar ze haar paard op selecteert om de juiste combinatie te vormen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-15 12:59 



 
Profiel   

Leuk achtergrond artikel weer! Ongelooflijk knap en bijzonder dat ze zich niet laat tegenhouden door haar beperkingen. En dat ze niet vastgemaakt aan het zadel zit. Een inspiratie :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-15 13:11 



 
Profiel   

Prachtig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-15 15:02 



 
Profiel   

fraai hoor en wat een vertrouwen in je paard heb je dan

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-15 15:34 



 
Profiel   

Wauw wat een ontzetend mooi verhaal, en wat een band moet je met je paard hebben dan! super leuk te lezen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-15 15:39 



 
Profiel   

Wow, kippenvel, wat knap! Mooi dat je zo'n band met en vertrouwen in je paard kunt hebben!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-15 15:50 



 
Profiel   

Wauw, veel bewondering hiervoor! :wow:

Dit is pas voorpagina nieuws.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-15 15:56 



 
Profiel   

maar hoe geeft ze de hulpen dan? op stem??

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-15 15:57 



 
Profiel   

Ik gok met de 2 zwepen :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-15 15:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen