Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

[AG] Lange oren en een groot hart: eventingmuildier Kit

 
Profiel   

*bokt.nl / www.chronofhorse.com
[ img ]
Kit en Cathy Wieschhoff op de cover van USCTA Magazine (augustus 1983)
Bron: Eventing Nation



Muildier Kit was in de jaren ’80 een echte eventingster. Kit werd door Cathy Wieschhoff uitgebracht tot op preliminary level. Kit werd bewonderd door eventinglegendes als Neil Ayer, Paul Wimert en generaal Jack Burton. Zelfs Olympisch gouden medaillewinnaar Tad Coffin reed een rondje op haar. Ze stond op de cover van de Wall Street Journal en was overal in de Verenigde Staten bekend voor haar dapperheid in de cross-country. Maar wie was deze eventingster?

Opschudding in de jacht
Kit werd in de late jaren ’70 geboren in de bergen van Kentucky, uit een volbloedmerrie. Ze werd gekocht door Edith Conyers, voormalig toernooidirectrice van het Rolex CCI Kentucky. Conyers was een bekend fokker van jachtpaarden en grapte dat ze in de traditionele jachtwereld wat opschudding wilde veroorzaken in haar club, de Iroquois Hunt. Ze ging Kit uittesten. De merrie was toen vier jaar oud en beleerd onder het zadel en voor de kar. Aangezien er op de boerderij waar Kit stond geen hindernissen waren, sprong ze met haar een loskade op en af. Conyers besliste toen dat Kit goed bij haar zou passen.

Na wat basis jachttraining nam Conyers Kit mee voor een jacht met haar club, zonder te vertellen dat ze een muildier zou meebrengen. “Ik deed het stiekem, ik vroeg het niet. Ik nam haar op een dag gewoon mee en toen de groep vertrok, haalde ik het muildier uit de trailer en reed achter hen aan. Niemand had tijd om haar goed te bekijken. Ik kwam van achteren aangereden en voegde me bij de groep. Een uur later draaide de veldmeester zich om en zei: ‘Oh Edith, dat paard heeft hele grote oren.’ Ik denk niet dat ze zag dat ze te groot waren, dus ik zei: ‘Wel, dan kan ze de honden beter horen.’”

Een muildier in de eventing: kon dat wel?
Na een aantal succesvolle jachtseizoenen, kwam Cathy Wieschhoff, die voor Conyers werkte, met het idee om Kit uit te brengen in de eventing. Conyers was daar voor te vinden en de merrie maakte in 1983 haar debuut op de Mumford Farms Horse Trials in Indiana. “Op dat moment was Neil Ayer technisch afgevaardigde, kolonel Wimert was lid van de jury en Nigel Casserly was de omroeper,” herinnert Wieschhoff zich. “Ik haalde Kit uit de trailer en begon op te warmen terwijl zij de regels bekeken om te checken of ik wel mee kon doen met een muildier.” Verschillende ruiters protesteerden, maar er waren geen regels over deelname met een muildier, dus Wieschhoff kon verder rijden.

Haar voornaamste doel was om Kit in de dressuurring te houden, maar daarna gingen de springonderdelen vlot. Wieschhoff zegt: “Mensen riepen dingen als ‘Hou dat ding bij me weg’, of ‘Cathy, alleen jij zou zoiets doen!’. Kolonel Wimert was onmiddellijk verliefd op haar en Neil Ayer vond haar geweldig. Ik begon haar wat meer uit te brengen op wedstrijd en ze nodigden me uit naar Ledyard Mass.”

Daar werd Kit tweede in een beginnersklasse. Wieschhoff bracht haar daarna twee jaar uit op dat niveau. Ze reden één wedstrijd op preliminary level. “Het was een erg bijzondere periode en Kit zorgde voor heel wat opschudding,” zegt Wieschhoff. “Ik vond het vooral grappig. Mensen vonden het niet leuk om door een muildier geklopt te worden.”

Kit was 1.63m groot en had volgens Wieschhof een geweldige sprong. Ze bewoog goed en voelde in galop. net als een paard. “Ze hield niet van lateraal werk. Het wijken voor de kuit was toen net geïntroduceerd in de proeven op preliminary level, dus ze bewoog een beetje zijwaarts. Je kon wel zien wanneer ze naar je luisterde, aan haar grote oren. Niet te missen!”

Een gevarieerd leven
In haar hoogdagen kwam Kit op de cover van de Wall Street Journal, er werd over haar geschreven in het magazine Smithsonian en ze kwam regelmatig in het nieuws. De dochters van Conyers namen naderhand de teugels over. Ze brachten haar uit op spring- en eventingwedstrijden en namen deel aan verschillende nationale wedstrijden van de Pony Club. Toen de meisjes te groot voor haar werden, werd Kit verkocht aan een man in Missouri. Hij bracht haar uit in een aantal wedstrijden voor muildieren. Daarna werd ze verkocht aan de rangers in Cave Creek (Arizona), waar ze werd ingezet om bevoorrading de bergen in te brengen en de paden te inspecteren. Wieschhoff en Conyers bleven op de hoogte van waar Kit was. Volgens Conyers ging Kit met welverdiend pensioen op een boerderij in Cave Creek.

Wieschhoff zou onmiddellijk opnieuw aan eventingwedstrijden deelnemen met een muildier. “Ik werd tweede op de Atlanta Cup CCI3* in 1995, een jaar voor de Olympische Spelen. Op de persconferentie vroeg een journalist of ik vroeger niet met een muildier reed. Ik heb een paar keer gereden in Burghley en Badminton, maar hij vroeg naar het muildier. Dat was erg leuk.” Conyers rijdt nog steeds jachten met een ander muildier, maar ze heeft nog steeds erg goede herinneringen aan Kit. “Ze had een heel gevarieerd leven. Mijn kinderen en ik hebben erg van haar genoten!”

Muildieren in actie
Op dit moment mogen muildieren niet deelnemen aan wedstrijden die erkend worden door de Eventing Association in de Verenigde Staten. In 2004 kwam er echter een nieuwe regel, waardoor ze wel mogen deelnemen aan dressuurwedstrijden van de Amerikaanse paardensportfederatie. Wil je meer muildieren in actie zien? Kijk dan even hier.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-16 12:45 



 
Profiel   

Wat een leuk artikel, jammer dat muildieren tegenwoordig niet meer mee mogen doen, dit had ik wel eens willen zien!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-16 13:08 



 
Profiel   

geweldig, het is jammer dat ze zo moeilijk te vinden zijn, anders had ik allang een muildier gehad!

Ik zou ze wel eens willen zien kijken hier in Nederland als je met een muildier aan de meet verschijnt in de jacht :') _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-16 13:13 



 
Profiel   

LiesbethDW schreef
Muildier Kit was in de jaren ’80 een echte eventingster.

Bokt wordt een oude dame, ze begint naar het verleden te kijken _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-16 13:43 



 
Profiel   

Best een rare regel inderdaad dat muildieren niet mogen meedoen. Na het zien van diverse filmpjes zie ik werkelijk niet in waarom paarden en muildieren niet samen in dezelfde wedstrijden zouden mogen lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-16 14:14 



 
Profiel   

Leuk!
Zijn er mensen op bokt die een muildier hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-16 14:28 



 
Profiel   

Liss, die zijn er!
Bijvoorbeeld: [ITP] Tika, een tita (muildier) toverbal !

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-16 14:30 



 
Profiel   

Ik voel n nieuwe film idee aankomen

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-16 15:58 



 
Profiel   

Leuk verhaal! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-16 16:00 



 
Profiel   

Wat leuk !

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-16 16:47 



 
Profiel   

*\o/*

Ik hoop met Tika ook aan wedstrijden te kunnen meedoen, in ieder geval aan de hand en als ze groot genoeg wordt, ook onder het zadel.
Ik hoop vooral dat ze op western wedstrijden wordt toegelaten waar veel aan de hand onderdelen zijn.

Mooi artikel waar maar weer laat zien dat er meer paardachtige zijn die kunnen presteren.

Muildieren worden veel ouder als paarden dus je hebt er veel langer plezier van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-16 17:54 



 
Profiel   

Wat een leuk stukje!

Ik heb weleens tijdens een kletspraatje met wat paardendames over welk ras je nog eens wilde hebben laten vallen dat ik nog wel een muildier wilde...Echt, die stilte en die koppies. _O-
Waren toen nog geen veegtelefoons dus ik kon niet laten zien wat die beessies allemaal konden, jammer. Had ze met liefde dit stukje laten zien en de link met die filmpjes. En zelfs al zouden ze nergens goed in zijn, ik vind ze gewoon té briljant. Ezels ook trouwens.

Die grote muildieren, kruisingen met Amerikaanse Belgen, die vind ik ook zo gaaf om te zien. Wat een machtige beesten! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-16 19:41 



 

Bij the Mill Ranch rijden ook een aantal muildieren mee met de ritten. Vooral de witte daar is echt een grappig beest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-16 22:39 



 
Profiel   

Dolce (van the mill ranch) ontzettend leuk dier!!
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-16 23:48 



 
Profiel   

Echt leuk :) dr staat ook nog in de link een muildier die op ongeveer Z2 niveau dressuur loopt. Oké, de wissels zijn bagger maar verder doet ie t best leuk.
Weet alleen niet of dat in Nl zou mogen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-16 11:54 



 
Profiel   

Wat een leuk artikel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-16 15:04 



 
Profiel   

liss schreef
Leuk!
Zijn er mensen op bokt die een muildier hebben?


Hier nog eentje!

En twee muilezeltjes ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-16 17:41 



 
Profiel   

Hier in Marokko honderde muildieren te vinden, ze zetten ze voor de kar en rijden er locals of toeristen mee rond ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-16 20:52 



 
Profiel   

Lijkt mij leuk om tussen al die grote warmbloed paarden een muildier te zien! Jammer dat het tegenwoordig niet meer mag met springen en cross. Hoe zit het in Nederland? Mogen muildieren hier aan wedstrijden meedoen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-16 21:40 



 
Profiel   

Nee knhs staat het niet toe !!! Ik vind het belachelijk het zijn toch "paardachtige" dieren .... Je mag alleen demonstraties rijden ...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-16 15:38 



 
Profiel   

Morrie schreef
geweldig, het is jammer dat ze zo moeilijk te vinden zijn, anders had ik allang een muildier gehad!

Ik zou ze wel eens willen zien kijken hier in Nederland als je met een muildier aan de meet verschijnt in de jacht :') _O-


Ik wil ook een muildier

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-16 20:17 



 
Profiel   

Geweldig ...
Nou heeft mijn paard al erg grote oren en wordt ze gekscherend een ezel genoemd ...
Ik vindt de muildieren geweldig leuk ..
Ben verliefd op de Tika hierboven

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-16 20:48 



 
Profiel   

Leuk!! Jammer dat men het daarna direct verboden heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-16 11:42 



 
Profiel   

Leuk al die filmpjes, leuk artikel. Jammer dat ze niet meer mee mogen doen!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-16 00:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen