Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 98 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[AG]Mag ik met mijn paard op het fietspad?

 
Profiel   

belle_boef schreef
Citaat
.- Het overige verkeer mag niet worden gehinderd bij het gebruik maken van de berm of de rijbaan.


Maar als ruiter hinder je al vrijwel direct het verkeer op een drukke weg dus is het fietspad toch de meeste geschikte en veilig alternatief :)* :o?

Als jullie die hopen paardenmest opruimen misschien wel ja.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-16 18:17 



 
Profiel   

Duke schreef
Gezond verstand en veiligheid staat boven de verkeersregels, volgens mij staat dat zelfs ook in de wet, hetzij in andere bewoording. Iedereen, inclusief de handhavers, zullen het ermee eens zijn dat je beter op het fietspad kan rijden dan op de 80-kilometer weg.



precies..iets soortgelijks heb ik ooit eens op de scooter gehad. Daarmee moet je tenslotte sinds een x aantal jaren ook op de rijbaan binnen de bebouwde kom ipv het fietspad. Echter wordt er van je verwacht dat je dan met 25 tot 30 km per uur je tussen de automobilisten begeeft die ruim 50 aantikken.
Naar mijn mening veel te gevaarlijk om daar tussen te gaan rijden met een slakkengangetje, dus ik reed gewoon 50. Werd ik staande gehouden door de politie, want ik mocht maar 25 volgens die agent (volgens mij is het 30 maar alla). Dus ik ook netjes uitgelegd waarom ik weigerde 25 km per uur te rijden; heb dat 1 keer gedaan en werd aan alle kanten opgeduwd, afgesneden en zelfs door eentje in de berm gedrukt. Tja sorry maar mijn veiligheid is belangrijker dan een verkeersregel waar duidelijk niet goed is over nagedacht.
Agent gaf me nog gelijk ook en liet me weer verder rijden zonder enige sanctie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-16 18:27 



 
Profiel   

Artikel 5 kan je je niet op beroepen. De wet zegt dat je een bestuurder bent.
En nee er staat nergens een regel in de wet die zegt dat veiligheid boven de wet staat. Ik denk dat je artikel 5 (vroeger 25) bedoeld. "Het is verboden zich dusdanig op de weg te gedragen dat het gevaarlijk is of zou kunnen zijn". En er kan een hoop aan die regel gehangen worden, maar niet dat jij je daarop kan beroepen. Dan is het eerder dat de rest van de bestuurders op die regel bekeurd worden.

De weg wordt overigens in de wet beschreven als alles incl de bermen. Anders heb je het over de rijbaan.

En als laatste de politie kan gedogen dat je als ruiter op het fietspad of voetpad rijdt, maar het is volgens de wet verboden. En ze kunnen je er als ze vervelend willen ook echt op bekeuren. Als ruiter hoor je uiterst rechts op de rijbaan.
Of ik het eens ben met zon gevaarlijke regel is een ander verhaal, maar zo staat het wel in de wet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-16 18:40 



 
Profiel   

Hier ga ik ook gewoon 700 meter over het fietspad. Ga echt niet over een 80km weg draven. Er is geen mogelijkheid tot uitwijken want er staan vangrails. Je wordt van je sokken gereden. Dus rijden we over het fietspad. Niemand heeft er echt last van. Beter een boete van een 100tje dan dood.

Overigens rijden we hier ook in de berm van een vrijliggend fietspad. Mag ook niet. Maar er blijft zo weinig over als je nergens meer mag komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-16 18:45 



 
Profiel   

Het ligt er ook maar net aan waar je woont/rijdt en hoe de verkeerssituatie daar is. Hier heb je brede 'dreven' waar hard gereden wordt, gewone straten in de woonwijken en heel veel aparte fietspaden (en op een enkele plek een fietspad wat ook een weg is en voetpaden die ook fietspaden zijn - waarom makkelijk doen als het moeilijk kan :') ). Tijdens mijn ruiterbewijslesjes werd al verteld dat de politie het hier niet alleen gedoogd maar zelfs aanraadt om de fietspaden te gebruiken en het schijnt (heb het hier op Bokt weleens gelezen van een dorpsgenootje) dat ze je zelfs rustig van de dreef halen als je daar met paardlief hobbelt. Van alle agenten (het is hier net Wild West, en dan rij je ook nog met een western paard _O- ) die ik op het fietspad ben tegengekomen was het meest heftige commentaar "Joh...dat zie je ook niet elke dag!". Boetes of vermaningen heb ik nooit gehad, hooguit een lamme arm van het zwaaien.

Zelf gebruikte ik dus ook regelmatig het fietspad, maar dan wel die, die breed genoeg zijn zodat fietsers er met gemak met een grote boog omheen kunnen en bij de kleine wegen ging ik rustig op de weg ipv het aparte fietspad. Paard kan trouwens prima langs de drukke dreef, auto's en vrachtwagens zijn niet zo heel boeiend, maar voor het veiligheidsgevoel is het hier in ieder geval prettiger om soms uit te wijken naar de fietspaden. O ja, en dan had je ook nog zo'n leuk stukje ruiterpad waar je via het fietspad moest om verder te kunnen. Tja, dan houdt het echt op met braaf zijn.
Neemt niet weg dat je als ruiter juist op een fietspad je ernstig dient te gedragen en moet blijven onthouden dat fietsers ook geen flauw idee hebben hoe paarden werken.

Heb het ook weleens mijn broertje gevraagd. Hij was destijds fervent fietser en automobilist. Wat ie prettiger vond en wat hem veiliger leek, paard op het fietspad of op de dreef, en dan niet zo'n brave dooie als vzpaard maar een écht paard met potentieel stuitergedrag. Broerlief was van mening dat hij die dan liever op het fietspad tegenkwam dan als ie in de auto over de dreef sjeesde. Met een fiets kon je vaak nog wel een beetje uitwijken, als je in de auto netjes 50/60/70 of 80 rijdt en zo'n beest verandert voor je neus ineens in een springbok dan had je toch heel veel meer kans op ongelukken, was zijn mening.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-16 19:07 



 
Profiel   

Anyway, wat ook vooral belangrijk is: mest aan de kant schoppen. Dat is ergenis nr 1 van de andere weggebruikers. Als we dat allemaal wat meer zouden doen, voorkom je een hoop ergenis en onbegrip. Ik stap altijd af en schuif het aan de kant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-16 19:07 



 
Profiel   

Hier op de weg rijden is al vaak genoeg een zelfmoord poging en ik woon nog in de polder.
Mijn paard is nu ziek, geen idee hoelang dat gaat duren maar denk er ernstig over na of ik hem nog wel wil inspannen straks. Misschien maar de boel verkopen en een sulky voor in de bak en een zadeltje voor de dagen dat ik staat ben om er op te zitten.

Voor mij is de fun er wel af eigenlijk.

Ik rijd buiten de polderwegen altijd op het fietspad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-16 19:26 



 
Profiel   

En als je wandelt met een pony, wat dan? Dan loop ik altijd op het fietspad. Niet in de berm, verschillende gekken gooien daar ik weet niet hoeveel (Glazen!) flessen, blikjes ect in. Laat ik mijn pony echt niet door lopen. Een fietser kan heus inhalen dan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-16 20:32 



 
Profiel   

Met de menwagen ben ik natuurlijk best breed op het fietspad, maar heb nog nooit mopperende fietsers gehad. Kennelijk begrijpen die wel waarom ik daar rijd.
Dit in tegenstelling tot automobilisten, als ik wel op de rijbaan ga rijden. Toeteren, rakelings voorbij komen, afsnijden, alles om maar hun ergernis te laten blijken.

Maar meeste problemen heb ik als ik door de woonwijk wil rijden en waar fietsstroken langs de kant liggen.
Automobilisten verwachten dat je uiterst rechts rijdt, wat ik dan niet doe omdat ik toch niet op het fietspad wil gaan rijden, maar fietsers weten ook niet hoe ze je moeten inhalen en gaan er meestal alsnog links omheen. En trouwens rechts inhalen wil de pony ook nog wel eens schrikken, want die vind dat nog eng, en zeker als er tegelijk links nog een auto voorbij komt.
Dan is het gewoon goed opletten en zelf alert zijn.

Ik rij trouwens altijd met redelijk opvallende kleding, liefst nog met reflectie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-16 20:59 



 
Profiel   

KittyDylan schreef
En als je wandelt met een pony, wat dan? Dan loop ik altijd op het fietspad. Niet in de berm, verschillende gekken gooien daar ik weet niet hoeveel (Glazen!) flessen, blikjes ect in. Laat ik mijn pony echt niet door lopen. Een fietser kan heus inhalen dan.


geleider van rij-trekdieren of vee = bestuurder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-16 21:10 



 
Profiel   

Trouwens, waar maken wij ons druk om? Is er iemand hier, of ken je iemand (uit eerste hand verhaal) die ooit een boete en/of berisping heeft gekregen voor het rijden op het fietspad?

Zolang jij je als ruiter netjes gedraagt in het verkeer, het veilig houdt etc. En ook de mest aan de kant schopt, is er geen haan die er naar kraait.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-16 21:24 



 
Profiel   

Hmm hier heb je een dorp (komen de meeste bokkers niet vaak dus is opzich ook niet echt een probleem) waar je toch best een berisping kan verwachten... :(:)
Tenzij je inwoner van het dorp bent, dan kan je met de burgemeester gaan praten (die dan eerst even polst of je een stemmer bent of niet) en die doet dan wel wat aan de boete. :x :x

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-16 21:27 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Hmm hier heb je een dorp (komen de meeste bokkers niet vaak dus is opzich ook niet echt een probleem) waar je toch best een berisping kan verwachten... :(:)
Tenzij je inwoner van het dorp bent, dan kan je met de burgemeester gaan praten (die dan eerst even polst of je een stemmer bent of niet) en die doet dan wel wat aan de boete. :x :x

Voor rijden op het fietspad ipv de naastgelegen 80-km-weg?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-16 21:28 



 
Profiel   

In belgië is dat 70 maar die 10km minder voel je niet als er wat gebeurt vermoed ik. :)
Maar ja. Het dorp in kwestie is niet zo paardminnend. :) En ben je geen stemmer, dan ben je de zak. Ik heb problemen gehad (waarbij ze niet eens de wet aan hun kant hadden want toen ik hogerop ging zeiden ze daar dat ik in mijn recht was en hebben zij het verder geregeld) maar ik wilde dus eerst met de burgemeester gaan praten daar om te weten wat het probleem nu eigenlijk was + de bewijzen laten zien dat ik wel degelijk in mijn recht was en de beste man vroeg eerst even of ik in het dorp in kwestie woonde en of ik al mocht stemmen. :x
Toen had ik al zo'n ide welke kant het op ging gaan. :')
Maar ja, daar kan je dus een boete verwachten als je een beetje pech hebt. En als je dan inwoner bent willen ze met groeten van de burgervader nog wel eens een oogje dichtknijpen maar ben je dat niet ben je deraan voor de moeite.

Om maar weer te geven dat, als je de "verkeerde" treft je wel eens pech kan hebben. Of die kans op weegt tegen de kans van een aanrijding is dan weer een heel andere vraag.

(en nee, ik wist ook niet dat dergelijke dingen uberhaupt nog bestonden tot ik hier kwam wonen :') )

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-16 21:31 



 
Profiel   

Nou... dat is wel een apart verhaal zeg... tjonge... ben je lekker mee, met zo'n dorp.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-16 21:40 



 
Profiel   

Dan ben ik toch wel weer blij dat ik in een stad woon :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-16 21:42 



 
Profiel   

Hier in Loosdrecht mag je grotendeels op of naast de fietspaden. Is jaren geleden bepaald om zo 'veilig' door het dorp richting de hei of het bos te mogen/kunnen. Dus leuk, die regels, maar al zou het hier niet mogen, veiligheid gaat voor en daar zou ik persoonlijk zelf ook voor kiezen. Gelukkig mag het hier wel, dus berispingen/boetes zijn niet aan de orde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-16 21:51 



 
Profiel   

In bepaalde situaties zal ik er uit veiligheidsoverwegingen ook wel eens voor kiezen om met mijn paard over het fietspad te gaan. In het algemeen probeer ik echter zoveel mogelijk de verkeersregels te volgen. Ik heb gelukkig een redelijk bomproof pony (indien niet, zou ik waarschijnlijk ook niet buiten rijden. ;) )

Het probleem is dat mederuiters zo vaak andere ruiters van de wandel- en fietspaden zien gebruik maken, dat ze helemaal niet meer weten dat dat niet mag. Waardoor steeds meer ruiters op de fietspaden gaan rijden, waardoor weer minder ruiters weten dat dit niet wenselijk is. Enzovoort. Ook in imo ongevaarlijke situaties, bijvoorbeeld rustige zone 30kmh woonwijken, gaan deze ruiters dan de fiets- en voetpaden gebruiken (en laten er de uitwerpselen van hun dieren achter).

Dus volgens mij zijn er meerdere partijen die geinformeerd moeten worden: onze medeweggebruikers, maar ook wij ruiters zelf. Vandaar ook dit artikel, neem ik aan.

Feit is, dat het verkeer in de laatste 20 jaar erg veranderd is en je je kan afvragen of ruiters daar nog in thuis horen. Een aanpassing van de verouderde wetgeving zou inderdaad wel wenselijk zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-16 22:12 



 
Profiel   

Ik rijd dan in Duitsland en hier is paard = auto, dus in principe ook op de weg. Alleen mag je hier buiten de bebouwde kom 100km/h. Daar waag ik mij dus ook niet aan. Ik neem wel af en toe een rustige, overzichtelijke weg waar ze 70km/h mogen, maar verder rijd ik altijd op het fietspad of zelfs op de stoep.
Wat ik vooral merk is dat als je vriendelijk doet en uitwijkt de andere mensen je echt geen probleem vinden, zij snappen ook wel dat de weg geen optie is. Ik heb het geluk dat mijn paarden niet mesten op de straat, dus daar heb ik dan geen problemen mee. Maar als je klachten hoort, is dat omdat er mest op het fietspad/stoep ligt. En nee, dat kan ook gewoon niet, zeker als je er vanuit gaat dat je daar in principe niets te zoeken hebt. Als wat meer ruiters even zouden afstappen en het aan de kant zouden schuiven, zouden de ergernissen onder de andere gebruikers al een stuk minder zijn.
Ik 'ken' inmiddels ook wel een groot aantal van de mensen die dezelfde paden als ik gebruiken, maar deze zijn altijd vriendelijk en willen vaak ook nog een praatje maken. Laatst had ik een oudere man op de fiets die ik voorbij wilde laten, maar op gedempte toon riep dat hij er graag achter wilde blijven als mijn paard er geen problemen mee had. Hij wilde graag naar het paard kijken en de geur opsnuiven :') .
Ik ben overigens ook al regelmatig politie tegengekomen, maar nooit staande gehouden. Vaak zwaaien ze ook nog vriendelijk :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-16 22:24 



 
Profiel   

Ja we komen net terug uit Duitsland, en inderdaad daar mag je 100 km/u buiten de bebouwde kom en op één van zulke wegen kwamen we dit tegen :)

http://myalbum.com/photo/VnkJjfYwcJDG/1k0.jpg

Wel netjes met vlaggetje, maar volgens mij net zo gevaarlijk als daar met paard en wagen gaan rijden hahahaha

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-16 22:51 



 
Profiel   

Pff hoevaak ik wel niet met me hart bonzend in me keel over een 60km weg reed (waar ze vaak harder reden) al instappend op buitenrit (met de menwagen) en ze vol in de remmen gingen vlak achter mij... op hun hoofd tikten, toeterde, gas gingen geven achter je nou noem het maar op... hoe veilig is het? NOT
Leuk die regels maar ik lap ze liever aan me laars dan soms en ga dan via het fietspad :list: ik weet heel goed dat het niet mag maar zolang er nog genoeg bestuurders zijn die geen rekening met ons houden kies ik voor mijn eigen veiligheid en dat van mijn paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-16 22:59 



 
Profiel   

Twiggy2008 schreef
Hier in Loosdrecht mag je grotendeels op of naast de fietspaden. Is jaren geleden bepaald om zo 'veilig' door het dorp richting de hei of het bos te mogen/kunnen. Dus leuk, die regels, maar al zou het hier niet mogen, veiligheid gaat voor en daar zou ik persoonlijk zelf ook voor kiezen. Gelukkig mag het hier wel, dus berispingen/boetes zijn niet aan de orde.


Het kan ook officieel geregeld worden. Wegbeheerders kunnen namelijk met borden beslissen om een situatie te veranderen of veiliger te maken.

Dan krijg je bv dit soort constructies (belgie):
[ img ]

of (nederland)
http://www.geleraaf.nl/klaagmuur/imageKIE.JPG

[ img ]

In dit geval volg je dus het verzoek van de wegbeheerder op. Prima en iedereen weet waar hij of zij aan toe is.
(Ik heb onlangs bij een vergadering van de provincie gevraagd om zulke borden voor een moeilijke kruising in de buurt. Bottelnek tussen 2 natuurgebieden, over een tijdje hoor ik of het gelukt is. Maar ik heb goede hoop, er werd niet heel slecht op gereageerd)


Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 20-06-16 23:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-16 23:00 



 
Profiel   

Hier in de buurt is enkele jaren geleden een menner aangereden op de 80km weg.
Ik ga echt mooi over het fietspad. Ik vind het onverantwoord om over een 80 of 60 weg te rijden ook al ben je nog zo opvallend. Het wil namelijk niet altijd zeggen dat de ander ook goed uit zijn ogen kijkt. En wat dat betreft ben je een stuk langzamer en kwetsbaarder dan de rest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-16 23:06 



 
Profiel   

Je zou verongelukken als je op een 80 km weg met je paard gaat rijden, vaak rijden ze daar ook nog harder.
Als je zelf 80 rijdt in de auto wordt je al vaak zat ingehaald.

De rijbanen zijn niet zo breed dat als er beide weghelften auto's rijden, de auto's jou te paard kunnen inhalen.
Die blijven er achter, dus je hebt een hele file achter je aan, of ze gaan je van de weg drukken of toeteren.

Zo zie ik het voor me, levensgevaarlijk in ieder geval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-16 23:12 



 

Gewoon over het fietspad en deze meenemen

[ img ]

Ik ga echt niet op een 80 weg rijden met een paard. Ik heb geen zelfmoordplannen.
Laten ze die achterhaalde wet maar eens aanpassen. Je mag tegenwoordig ook niet meer met je kind langs de spoorlijn wandelen wat in principe nog minder gevaarlijk is dan met een paard over een 80 weg maar wat vroeger ook heel normaal was.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-16 23:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 98 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen