Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 4 [ 98 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Plaats een nieuw onderwerp

[AG]Mag ik met mijn paard op het fietspad?

 
Profiel   

Captain schreef
Sorry maar dat vind ik een beetje een domme zet van je. Was gewoon rechts gegaan en had die persoon er langs gelaten.


Had ik dan met een paard waarvan ik niet weet hoe hij reageert op auto's het maar gewoon moeten negeren en zien waar het schip strand? Nee dankje zeer beleefd. Doordat de auto nu (noodgedwongen) afremde kreeg het paard tijd om er naar te kijken, het geluid te registreren en te zien dat er niks aan de hand was. Ik tevreden, automobilist tevreden (want die heeft immers geen paard bovenop of in zijn auto gekregen)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-16 19:18 



 
Profiel   

janouk schreef
Fietsers en scooters zijn hier soms net ongeleide projectielen, die nog nooit van een verkeersregel gehoord hebben, en als ze er al van gehoord hebben, dan geldt die regel niet voor hen. O:)

In dit topic win je de ironie prijs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-16 19:31 



 
Profiel   

LuffB schreef
Captain schreef
Sorry maar dat vind ik een beetje een domme zet van je. Was gewoon rechts gegaan en had die persoon er langs gelaten.


Had ik dan met een paard waarvan ik niet weet hoe hij reageert op auto's het maar gewoon moeten negeren en zien waar het schip strand? Nee dankje zeer beleefd. Doordat de auto nu (noodgedwongen) afremde kreeg het paard tijd om er naar te kijken, het geluid te registreren en te zien dat er niks aan de hand was. Ik tevreden, automobilist tevreden (want die heeft immers geen paard bovenop of in zijn auto gekregen)


Was er een inhaal verbod op die weg?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-16 19:37 



 
Profiel   

Paarden op het fietspad zou wel de meest veilige weg zijn.
Zelf vind ik het wel storend als het fietspad vol ligt met paardemest, zodat je er slingerend door heen moet fietsen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-16 19:58 



 
Profiel   

Isapaardje schreef
Het mag niet, maar we doen het wel :)

Ik maak mij er wekelijks schuldig aan door met mijn shetlander en karretje over het fietspad richting bos te rijden. Ben dan nog aan het losstappen, ga met een snelheid van maar liefst 3 km/u en dat vind ik onverantwoord om daarmee over de naastgelegen eenbaansweg te rijden waar men minimaal 60 rijdt en waar het stikt van het vrachtverkeer richting het industriegebied.

Nou idd, ik men altijd op het fietspad hoor met m'n ukkie
heb weinig klachten en mensen lachen altijd vriendelijk (nou is het ook wel een hele schattige combinatie :Y) )
ga ik op de autoweg dan zijn 90% van de bestuurders geirriteerd en gebeuren er gevaarlijke situaties
Ik moet zo een 150 meter over de weg om bij het fietspad en het bos te komen maar op die 150 meter maak ik al genoeg ellende mee en loop ik vaak naast mn pony dan dat ik erachter zit door dat achterlijke volk wat met 80 vlak langs komt

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-16 20:21 



 
Profiel   

gohya schreef
LuffB schreef

Had ik dan met een paard waarvan ik niet weet hoe hij reageert op auto's het maar gewoon moeten negeren en zien waar het schip strand? Nee dankje zeer beleefd. Doordat de auto nu (noodgedwongen) afremde kreeg het paard tijd om er naar te kijken, het geluid te registreren en te zien dat er niks aan de hand was. Ik tevreden, automobilist tevreden (want die heeft immers geen paard bovenop of in zijn auto gekregen)


Was er een inhaal verbod op die weg?


Geen inhaal verbod en de automobilist mocht mij ook echt wel inhalen, alleen dan in een aangepast tempo. Als mensen geen common sense toepassen in het verkeer met paarden en hand signalen zoals afremmen negeren, dan "dwing" ik het op deze manier af.

Maar laten we het eens omdraaien. Stel ik rij op diezelfde weg met hetzelfde paard en dezelfde auto die mij met 80/ 90 km per uur wil inhalen. Het paard schrikt van de beweging die hij opeens achter zich waarneemt en springt van schrik naar voren/ opzij. Op dat moment is dir auto mij aan het passeren en raakt het paard dus de auto. Blikschade (op zijn minst) aan de auto, verwondingen bij zowel paard als ruiter. Wat zegt bokt (en de wet) dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-16 21:31 



 
Profiel   

LuffB schreef
gohya schreef


Was er een inhaal verbod op die weg?


Geen inhaal verbod en de automobilist mocht mij ook echt wel inhalen, alleen dan in een aangepast tempo. Als mensen geen common sense toepassen in het verkeer met paarden en hand signalen zoals afremmen negeren, dan "dwing" ik het op deze manier af.

Maar laten we het eens omdraaien. Stel ik rij op diezelfde weg met hetzelfde paard en dezelfde auto die mij met 80/ 90 km per uur wil inhalen. Het paard schrikt van de beweging die hij opeens achter zich waarneemt en springt van schrik naar voren/ opzij. Op dat moment is dir auto mij aan het passeren en raakt het paard dus de auto. Blikschade (op zijn minst) aan de auto, verwondingen bij zowel paard als ruiter. Wat zegt bokt (en de wet) dan?


Nou ik had hetzelfde gedaan als jou hoor.Veiligheid voor alles!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-16 21:41 



 

Ga eens heel hard galopperen over een 80 weg, moet je eens kijken hoe automobilisten dat vinden. Doodeng vinden ze dat, vooral met een kolos van een paard. Ze denken ook al snel dat je je paard dan niet meer onder controle hebt oid terwijl het toch heel normaal zou moeten zijn volgens de wet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-16 01:49 



 
Profiel   

LuffB schreef
Maar laten we het eens omdraaien. Stel ik rij op diezelfde weg met hetzelfde paard en dezelfde auto die mij met 80/ 90 km per uur wil inhalen. Het paard schrikt van de beweging die hij opeens achter zich waarneemt en springt van schrik naar voren/ opzij. Op dat moment is dir auto mij aan het passeren en raakt het paard dus de auto. Blikschade (op zijn minst) aan de auto, verwondingen bij zowel paard als ruiter. Wat zegt bokt (en de wet) dan?

Dat je door een niet verkeersmak paard een ernstig ongeluk hebt veroorzaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-16 02:06 



 
Profiel   

Ik rijd ook op het fietspad met mijn paard in plaats van op de 60 wegen aangezien daar vaak nog veel harder gereden wordt. Ik altijd veel rekening met de fietsers en voetgangers en houd rechts of ga de berm in.

Maar sommige mensen doen het gewoon om het zeuren en gek genoeg zie ik van een afstandje vaak al of zo'n persoon op me af komt. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-16 07:46 



 
Profiel   

Daarmee kan het gezeur over de wielrenners ook direct de wereld uit. Zij hebben recht op dat geclaimde fietspad. Wij niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-16 09:16 



 
Profiel   

Zij hebben overal recht op ;) zowel de fietspaden als de wandelpaden als de weg. Ze scheuren overal langs, zelf hiervoor langs de Rijn het voetpad verboden te fietsen, waar honden loslopen, kinderen spelen voor hun tuintjes fietsen ze in snel tempo overheen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-16 10:25 



 
Profiel   

Zijn de regels trouwens onlangs aangepast?
Ik heb 8 jaar geleden bij mijn ruiterbewijs geleerd dat paarden officieel juist NIET in de berm mogen, dus ik ben benieuwd of dit is aangepast of dat dit zo veel wordt gedaan dat de schrijver van het artikel even is vergeten dat het eigenlijk niet mag (en het dus eigenlijk dezelfde situatie is als de fietspad kwestie).

Ik men vooral in de winter ook op het fietspad, dan is mijn route 80% fietspad en 20% 60 km weg. In de drogere tijden kan ik uitwijken naar de dijk en het dorp, dan is hooguit een km van mijn route fietspad (om bij het dorp/dijk te komen) en de rest is 30-60 km wegen en de grasstrook onder aan de dijk. Op de 80 km weg ga ik ook echt niet rijden met mijn B ponytje en tweewieler, ben je veel te kwetsbaar en lever je alleen frustratie op. De fietspaden waar ik rij zijn 2richting en dus breed genoeg om voldoende ruimte te geven aan medegebruikers. Mest behoor je dan inderdaad wel op te ruimen vind ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-16 10:43 



 
Profiel   

Het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 zegt het volgende:
Artikel 8 RVV 1990
Lid 1 Ruiters gebruiken het ruiterpad
Lid 2 Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien een ruiterpad ontbreekt.

Ik heb het artikel geschreven en bij het schrijven de Wegenverkeerswet en de RVV gebruikt. Lijkt me dat dat de juiste regelgeving is :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-16 11:58 



 
Profiel   

Lijkt me ook. Waren ook wel meer dingen tijdens het ruiterbewijs waar ik vraagtekens bij zette. Bedankt voor de opheldering!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-16 12:08 



 
Profiel   

Graag gedaan! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-16 16:41 



 
Profiel   

tendance,het gezeur is voor mij zeker de wereld niet uit over wielrenners zolang mijn paard of ik uitgescholden of besmeurd wordt met hun gemikte geroggel!om over de snelheid maar niet te spreken evenals het vooral in een groep blijven rijden en weigeren achter elkaar te fietsen.

die lui denken werkelijk allemaal dat ze potentieel tour de france pipo's zijn.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-16 18:49 



 
Profiel   

Ik zei het meer gekscherend omdat wij vinden dat we recht hebben op een rustige weg, die verstoord wordt door die wielrenners, terwijl wij dus eigenlijk helemaal geen recht hebben op hetgeen wij recht op willen hebben. Het fietspad.

Overigens heb ik nog nooit last van wielrenners gehad (Drenthe).

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-16 07:29 



 
Profiel   

Ik hou altijd rekening met paarden hier in Blaricum! Bijna altijd wordt dit echt gewaardeerd, ik rij zelf een sportwagen en laat altijd netjes gas los en stop soms tot ze echt voorbij zijn gereden. Trek nooit hard op en hou echt rekening met ze. Alleen er is een persoon met paard waar nog geen glimlach vanaf kan en met met een arrogante blik aan kijkt.. Rijdt zelf op een slungelige wat lijkt draver oid en irriteer me er dood aan dat ze zelf niet het fatsoen heeft om een knikje glimlach oid te geven. Volgende keer rij ik niet de berm in of wacht ik maar niet voor haar. Want uitwijken doet ze zelf ook niet.

Maar ik vind ruiters die poep laten liggen en/of later niet terug gaan om het op te ruimen net zo vervelend...

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-16 09:01 



 
Profiel   

Dat is dan ook weer zo jammer, als mensen dan niet eens een knikje geven of zo. Is toch hartstikke fijn als je ziet dat iemand echt moeite voor je doet? Heb het weleens gehad met een grote vrachtwagen met kettingen en alles. Veel lawaai en gerinkel. Paardlief was evengoed niet onder de indruk maar de chauffeur ging zo langzaam rijden dat die kettingen niet meer rinkelden en hield er ook rekening mee dat zijn wagen geen psst lawaai maakte. Of paard er nou wel of niet moeite mee heeft, iemand die vriendelijk doet krijgt van mij vriendelijk terug. Dus terwijl paard zich aan een graspol vergreep heb ik netjes gezwaaid en vriendelijk gelachen. Fijn, mensen die mee willen denken.

Maar andersom ook. Als je als ruiter op het fietspad rond hobbelt en je doet een beetje extra moeite om het de fietsers naar de zin te maken dan wordt dat ook altijd wel gewaardeerd. Als je dan eens per ongeluk je paard wat ongelukkig hebt geparkeerd omdat je een drol aan het wegmoffelen bent vinden ze dat ook niet erg.
Ik ben daar mee begonnen omdat ik op een nogal opvallend paardje reed en ik de eigenaar niet wilde opzadelen met negatieve berichten. Maar als je dan ziet hoe leuk mensen reageren als je zelf een beetje vriendelijk en meedenkend bent wordt het een gewoonte omdat het gewoon gezellig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-16 09:49 



 
Profiel   

Kuggur schreef
LuffB schreef
Maar laten we het eens omdraaien. Stel ik rij op diezelfde weg met hetzelfde paard en dezelfde auto die mij met 80/ 90 km per uur wil inhalen. Het paard schrikt van de beweging die hij opeens achter zich waarneemt en springt van schrik naar voren/ opzij. Op dat moment is dir auto mij aan het passeren en raakt het paard dus de auto. Blikschade (op zijn minst) aan de auto, verwondingen bij zowel paard als ruiter. Wat zegt bokt (en de wet) dan?

Dat je door een niet verkeersmak paard een ernstig ongeluk hebt veroorzaakt.


ik? of die automobilist wegens wangedrag? Het blijft altijd discutabel. En hoe moet ik dat paard anders ooit verkeersmak krijgen? En wanneer is een paard 100% verkeersmak? Kan altijd iets zijn waar het van schrikt en een hard rijdende automobilist kan daar niet op anticiperen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-16 20:55 



 
Profiel   

De KNHS en ANWB hebben nu een enquete lopen over de veiligheid op de openbare weg: https://www.knhs.nl/nieuws/2016/knhs-en ... ceren-enquĂȘte-over-verkeersveiligheid/

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-16 22:10 



 
Profiel   

Ingevuld! Dankjewel Amanda
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-16 14:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 4 [ 98 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen