Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 68 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[AG]Beroemde paarden: Kos met de Snor

 
Profiel   

*Bokt.nl / Wikipedia
Geschreven door Amanda


Wie droomde er als kind niet van ridders, kastelen en jonkvrouwen? De tijd waarin dappere ridders met hun prachtige paarden over de velden galoppeerden op weg naar een veldslag. Het uitzicht vanaf de kantelen van het kasteel wanneer de ridders terug kwamen met de overwinning. Het geluid van paardenhoeven wanneer de stoet over de houten ophaalbrug kletterde. Het weerzien tussen de ridders en hun geliefde jonkvrouwen. Een tijd, lang geleden... Waar auto's, smartphones en internet nog niet bestonden.... Een droom die in een klein stukje Brabant even werkelijkheid kon worden.

Het Land van Ooit
Van 1989 tot 2007 konden kinderen hun ridderhart ophalen in een graafschap binnen Nederland waar kinderen de baas waren: Het Land van Ooit. Het Land van Ooit was een kinderthemapark in Drunen dat in het teken stond van ridders, jonkvrouwen en kastelen. Er werden echte riddertoernooien georganiseerd en door het hele park kwam je ridders met hun paarden tegen. Het Land van Ooit was een 'echt' land met inwoners die Ooiters genoemd werden. Bezoekers waren anderlanders en het Land had een echte landsgrens. In het Land van Ooit werd ook een vreemde valuta gehanteerd, namelijk de OoitSent. De 'Gouverneur' was de bestuurder, Graaf Wildebras van Ooit en Gravin Rondalia van Ooit waren de 'staatshoofden'.

Kos met de Snor
Naast Graaf Wildebras en Gravin Rondalia, was ook ridder Graniet-Sterker-Dan-Ik-Kan-Niet een vaste inwoner van het Land van Ooit. Ridder Graniet dankte zijn naam aan het feit dat hij als jongen met een groot zwaard in zijn handen stond en zei hij dat niemand sterker was dan hij. Enkele hofdames hoorden dit en al snel werd hij Ridder Graniet Sterker–Dan–Ik–Kan–Niet genoemd. Ridder Graniet werd vaak vergezeld door Kos met de Snor, zijn ridderpaard. Het paard, een grote Shire, dankte zijn naam aan de grote snor op zijn bovenlip. Het paard speelde een prominente rol in de propaganda voor het attractiepark. Volgens de Ooiters kon Kos zelfs ook praten, maar geen kind heeft dat ooit kunnen bewijzen. Volgens de Ooiters was het paard namelijk te verlegen om hardop te praten in het bijzijn van kinderen.

In de eerste jaren dat het Land van Ooit draaide, zond het park wekelijks een aflevering van Kos Radio uit op Omroep Brabant. Kos met de Snor presenteerde het programma.

Kos met de Snor overleed op 22 januari 1996 in de kliniek van de universiteit in Utrecht na een koliekoperatie. Bij een eerdere operatie was 75 kilogram zand uit zijn darmen verwijderd, maar de klachten bleven. De eerste operatie slaagde, maar Kos overleefde de narcose van de laatste ingreep niet. Kos werd 14 jaar oud.

Ter nagedachtenis aan het paard, kreeg het attractiepark na het overlijden van het dier een polyester standbeeld, dat ongeveer 3.5 meter hoog en vier meter lang was. Het paard woog 510 kilogram. Eind 2005 haalde het beeld de krant. Oudejaarsvereniging "De Oliebol" uit het Drentse Vledder had het beeld enkele dagen uit het park ontvreemd, en daarbij een briefje achtergelaten met de tekst: "Dit paard had het koud. Hij is op 1 januari weer terug." De directie van Het Land van Ooit was echter niet zo van de grap gecharmeerd.


Op 21 november 2007 werd Het Land van Ooit failliet verklaard. Op 3 maart 2008 is het standbeeld van Kos met de Snor geveild. Het is niet bekend waar het beeld nu staat.

Aflevering 1 van Kos Radio


Gerelateerde artikelen:
[AG] [AG] Beroemde paarden: Stroller, Olympische wonderpony
[AG] [AG] Beroemde paarden: Topspringpaard Milton
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-16 13:25 



 
Profiel   

Blijft eeuwig zonde dat er niks meer met t park gedaan word, en dat t nu weg staat te rotten..

Kos was mijn favoriet uit t land van ooit, en wat heb ik vroeger een hoop kloontje gekeken _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-16 13:43 



 

Kos met de snor... <3
Jeugd herinneringen.

Vreemd dat er bijna geen beeldmateriaal van hem meer te vinden is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-16 13:44 



 
Profiel   

Kos <3

Hoezo geen beeldmateriaal? Hij zat toch ook regelmatig in de serie van Kloontje? Dat zal vast nog wel op youtube te vinden zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-16 13:50 



 
Profiel   

Bij deze
https://youtu.be/2kK4o6x_5pQ

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-16 13:56 



 
Profiel   

Nouja, vreemd, dat was voor 1996, bijna al het beeldmateriaal is analoog.. :+
Leuk stukje! Amable heeft daar ook nog gewerkt vroegâh, heeft zij niet toevallig een foto van Kos?? :D
En dit artikeltje is ook wel komisch, dat is twee dorpen verderop van hier :') http://www.deoliebol.nl/index.php/stunts/38-2006-kos-met-de-snor-uit-het-land-van-ooit


Laatst bijgewerkt door _l_amanda_l_ op 10-09-16 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-16 13:56 



 
Profiel   

In dat filmpje staat 1997 en hij is in 1996 overleden. Ook op Google afbeeldingen vind je amper iets. Vreemd inderdaad!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-16 14:00 



 
Profiel   

Ik liep met het schrijven tegen hetzelfde probleem aan. Daarom heb ik contact opgenomen met John Rabou, illustrator van het Land van Ooit destijds, om een aantal van zijn illustraties te mogen gebruiken (en dat mocht).
Maar echt fotomateriaal was niet te vinden helaas -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-16 14:03 



 
Profiel   

Jammer, ik herinner me Kos nog! heb hem ooit geaait als kind zijnde...imposant paard was het met inderdaad ook een imposante snor. Jammer dat het park falliet is ja..ik vond het geweldig daar als kind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-16 14:42 



 
Profiel   

NathalietjeB schreef
Blijft eeuwig zonde dat er niks meer met t park gedaan word, en dat t nu weg staat te rotten..

Kos was mijn favoriet uit t land van ooit, en wat heb ik vroeger een hoop kloontje gekeken _O-

Het is nu een wandelpark

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-16 14:45 



 
Profiel   

Skessa_ schreef
In dat filmpje staat 1997 en hij is in 1996 overleden. Ook op Google afbeeldingen vind je amper iets. Vreemd inderdaad!


In 1997 drukje men foto's nog gewoon per rolletje van 24 af :D
Tegenwoordig maken we van alles foto's maar dat is nog niet zo lang hoor.

75 kilo zand %)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-16 14:52 



 
Profiel   

Ik moet ergens nog 2 VHS banden hebben met het verhaal van het Land van Ooit incl Kos....

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-16 14:53 



 
Profiel   

Veel mensen scannen hun oude foto's ook in hoor ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-16 14:58 



 
Profiel   

Skessa_ schreef
Veel mensen scannen hun oude foto's ook in hoor ;)


Dat betekend niet dat ze automatisch ook op internet landen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-16 15:03 



 
Profiel   

LadyMadonna schreef
NathalietjeB schreef
Blijft eeuwig zonde dat er niks meer met t park gedaan word, en dat t nu weg staat te rotten..

Kos was mijn favoriet uit t land van ooit, en wat heb ik vroeger een hoop kloontje gekeken _O-

Het is nu een wandelpark

het is zonde, dat het nu een heel ander iets geworden is.


-O- -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-16 15:40 



 
Profiel   

OO dit mis is dus al jaren, zou een moord doen voor de baan van Kloontje <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-16 15:41 



 
Profiel   

Wat grappig om dit nu te lezen! Wij hebben een tijdje één van de paarden van het Land van Ooit op stal gehad.. Ik heb zulke mooie herinneringen aan dat park!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-16 16:04 



 
Profiel   

Zo zonde dat dat park failliet is gegaan! Ik vond het als kind ook geweldig, vooral de riddertoernooien.

Kos ken ik natuurlijk niet, ik ben in 1997 geboren. Maar dat grote beeld ken ik wel, ik denk dat we zelfs ergens nog foto's hebben dat mijn zus en ik erop zitten :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-16 16:12 



 
Profiel   

Oh kos en het land van ooit wat een geweldig park was dat. Zeker 10x geweest vroeger met m'n ouders en/of de ponyclub.
Ik heb zelfs ooit op Kos mogen zitten, de foto moet nog ergens in een album zitten. De meeste trotse 4 jarige ooit denk ik omdat ik erop mocht. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-16 16:50 



 
Profiel   

Vind het ook erg jammer dat het niet meer bestaat, ben alleen met mijn oudste zoon geweest net voordat het failliet ging... Vond het erg netjes en gezellig en het personeel deed ook leuk. Denk dat mijn kinderen het nu ook nog geweldig hadden gevonden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-16 20:58 



 
Profiel   

Ben er vroeger ook weleens geweest! En pas weer, toen was er lente fair op het park. Wel triest om te zien dat het zo verwaarloosd is....

Kos in het echt kan ik me niet herinneren want ik kom uit 1995. Maar de naam en de filmpjes van Kloontje wel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-16 22:08 



 
Profiel   

Geweldig ..... Heb t er nog wel eens over met m'n dochtertje.
Ik denk dat ze het geweldig zou vinden als het nog zou bestaan.
Ben blij dat ik dat heb mee mogen maken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-16 07:37 



 

De ooit groet <3 enkele andere van deze paarden staan toch bij een bedrijf waar je ritten kunt maken met Shires toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-16 08:01 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Skessa_ schreef
In dat filmpje staat 1997 en hij is in 1996 overleden. Ook op Google afbeeldingen vind je amper iets. Vreemd inderdaad!


In 1997 drukje men foto's nog gewoon per rolletje van 24 af :D
Tegenwoordig maken we van alles foto's maar dat is nog niet zo lang hoor.

75 kilo zand %)



Ik meen mij nog te herinneren...{correct me if i am wrong} dat daar commetaar op was toendertijd omdat Kos gehouden werd in een soort grote tent met als bodem zand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-16 08:58 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Sizzle schreef

In 1997 drukje men foto's nog gewoon per rolletje van 24 af :D
Tegenwoordig maken we van alles foto's maar dat is nog niet zo lang hoor.

75 kilo zand %)



Ik meen mij nog te herinneren...{correct me if i am wrong} dat daar commetaar op was toendertijd omdat Kos gehouden werd in een soort grote tent met als bodem zand.



Ja, in zijn (ruime) stal lag zand en hij had wel een hooinet, maar nadat hij dit leeg had ging hij zich vervelen en het zand opeten... :(
ontzettend sneu dat dit het einde van dat leuke paard heeft moeten betekenen.
Voor ons gezin was dit dé trekpleister van het land van ooit.
Ik weet nog dat we weer een keer gingen en ik rende vrolijk naar zijn stal.. hingen er allemaal tekeningen op en Kos was nergens te bekennen..
Hij was er niet meer..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-16 10:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 68 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen