Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

[AG]Vergiftiging door bomen: het ontstaan en voorkomen ervan

 
Profiel   

Bokt.nl / TheHorse.com / Bokt Wiki
Door: Jans


Atypische myopathie is één van de spierziekten bij paarden die veroorzaakt worden door het eten van gevallen bladeren. De ziekte kent nagenoeg altijd een dodelijke afloop. Om atypische myopathie te voorkomen, is het goed om te weten hoe deze ziekte veroorzaakt wordt: de ziekte wordt veroorzaakt door bladeren van een aantal soorten bomen.

Om te kunnen voorkomen dat jouw paard deze bladeren binnenkrijgt en daardoor ziek wordt, is het goed om de bomen die de ziekte veroorzaken, te kunnen herkennen. Een veelgebruikte manier om een boom te kunnen herkennen is het gebruik van boeken. Een snellere manier is het gebruik van een bomengids op internet. Atypische myopathie wordt veroorzaakt door esdoornblad en de bladeren van bomen uit het geslacht Prunus. Op het moment dat de bladeren verkleuren en vallen, in de herfst, worden deze giftig voor paarden.

De Acer Rubrum, de rode esdoorn, is voor een paard al giftig wanneer er kleine hoeveelheden gevallen blad gegeten worden. Anderhalf tot drie gram per kilo lichaamsgewicht kan er voor zorgen dat de rode bloedcellen van het paard vernietigd worden. Dit komt door het galluszuur wat er in de vallende bladeren vrij komt. Andere gevaarlijke esdoornsoorten zijn de gewone esdoorn (Acer Pseudoplatanus), de vederesdoor (Acer Negundo), de Japanse esdoorn (Acer Palmatum) en de witte esdoorn (Acer Saccharinum). Ook het eten van de gevallen bladeren van deze type esdoorns leidt tot de spierziekte. Bij deze soorten is er wel meer inname nodig dan van de rode esdoorn.

De verkleurende herfstbladeren zijn giftig, maar esdoornvergiftiging kan het gehele jaar door voorkomen. Ook de bladeren die al enkele weken op de grond liggen zijn giftig. De eerste herfstbladeren die vallen, vanaf half september, zijn bewezen het gevaarlijkste: deze bevatten het meeste gif (galluszuur).

Paarden die van voornoemde esdoornsoorten eten, worden langzaam zwakker door een verminderde hoeveelheid zuurstof in het bloed. De hartslag en ademhaling van het paard gaan omhoog om ervoor te zorgen dat er genoeg zuurstof rondgepompt wordt. Ook is er vaak sprake van rode of donkere urine én de slijmvliezen kleuren geel. Uiteindelijk zal het paard sterven door een gebrek aan zuurstoftoevoer naar de organen.

De prognose voor paarden die ziek worden door het eten van esdoornbladeren, is niet goed. Uit een Amerikaanse studie onder 32 paarden die allen de ziekte onder de leden hadden, bleek dat er 19 gestorven zijn. Waargenomen zichtbare symptomen in het onderzoek zijn onder andere koliek, koorts en hoefbevangenheid. Er is nog geen geneesmiddel beschikbaar voor esdoornvergiftiging. Symptomatische behandeling, dat wil zeggen het doelgericht behandelen van bepaalde symptomen, kan het zieke paard wel ondersteunen.

Ook het geslacht Prunus, welke meer dan 200 soorten bomen bevat, is een veroorzaker van vergiftiging bij paarden. In het geval van de Prunus wordt er ook gesproken van cyanidevergiftiging. Tot de Prunus behoren diverse fruitbomen welke steenfruit bevatten. Pruimen, abrikozen, perziken en kersen zijn voorbeelden van giftige Prunussen. De pitten zijn altijd giftig: deze bevatten cyanide. De bladeren zijn ook hier alleen giftig wanneer deze verkleuren en vallen. De Virginische vogelkers (Prunus Virginiana) en de Amerikaanse vogelkers (Prunus Serotina) zijn het meest giftig.

Waarneembare symptomen van cyanidevergiftiging bij een paard zijn, net als bij de Esdoornvariant, een verhoogde hartslag en ademhaling door een gebrek aan zuurstof in het bloed. Het vergiftigde paard gaat zwaar ademen en spert de neusvleugels wijd open om voldoende zuurstof binnen te krijgen. De slijmvliezen kleuren rood, de pupillen van het paard worden groot en het paard kan in shock raken.Voor cyanidevergiftiging zijn er, in tegenstelling tot atypische myopathie veroorzaakt door esdoornbladeren, wel medicijnen beschikbaar. Wanneer de symptomen tijdig herkend worden, is er medicatie die de cyanide kan binden, waardoor de zuurstoftoevoer naar de cellen weer hersteld kan worden.

Om de ziekte te voorkomen is het goed om, met name in het najaar en het voorjaar, het weiland in de gaten te houden voor bladeren van deze bomen. Zeker wanneer het gras minder voedingswaarde krijgt hebben paarden de neiging om op zoek te gaan naar andere voedingsmiddelen. Ook afgebroken takken waar nog bladeren aan zitten, zijn gevaarlijk.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-16 10:33 



 
Profiel   

nuttige tips!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-16 13:24 



 
Profiel   

Zodra ik dit weer lees, allemaal flashbacks. Mijn ruin is in 2013 gestorven hieraan op 4,5 jarige leeftijd. Wel fijn dat er preventief gewaarschuwd word.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-16 14:40 



 
Profiel   

Kanttekening is dus wel dat niet elke esdoorn giftig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-16 14:42 



 
Profiel   

Hoe weet je met welke esdoorn je te maken hebt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-16 16:36 



 
Profiel   

En eikenbomen valt dat hier ook onder.
Ze zeggen tegen mij at de groene eikels ook schade aan kunnen brengen aan de nieren en lever van het paard.
Maar ben zeer benieuwd

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-16 18:24 



 
Profiel   

Als je het over Atypische Myopathie hebt is dit een beter artikel naar mijn idee ( met recentere informatie): [VN] Niet iedere esdoornsoort giftig voor paarden .

In het artikel dat nu geplaatst is, wordt alleen gepraat over bladeren van Esdoorns, terwijl dat allang achterhaald is. Langzaam zwakker lijkt me ook niet als ze binnen 24 uur overlijden...
De informatie die jullie hebben lijkt voornamelijk uit Amerika te komen en daar is een broertje van AM "gevonden", daar zijn ook andere vormen van Esdoorns bij betrokken.

Verder: als je het hebt over vergiftiging door bomen vind ik persoonlijk dat de Taxus zeker niet mag ontbreken.

De titel doet vermoeden dat het een artikel is over allerlei soorten vergiftiging en allerlei soorten bomen, misschien handiger om de titel al te beperken tot bijvoorbeeld Esdoorn en Prunus. Of anders iets van Deel 1 en dan de volgende keer weer twee soorten behandelen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-16 21:10 



 
Profiel   

Taxus is idd. ook zeer giftig,maar ook de Robinia [valse Acacia].Maar er zijn veel meer bomen die giftig zijn.Dit gaat meer over bomen die vaak rondom weilanden staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-16 07:25 



 
Profiel   

Nou, ik zou niet weten wie hier in de buurt prunussen rond zijn weiland heeft staan, esdoorns dan waarschijnlijk weer wel, maar die info is dus te weinig in het hoofdartikel. Eiken zullen ook vaak bij paardenweiden kunnen staan en zo zullen er nog wel meer soorten zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-16 20:01 



 
Profiel   

Jet schreef
Nou, ik zou niet weten wie hier in de buurt prunussen rond zijn weiland heeft staan, esdoorns dan waarschijnlijk weer wel, maar die info is dus te weinig in het hoofdartikel. Eiken zullen ook vaak bij paardenweiden kunnen staan en zo zullen er nog wel meer soorten zijn.


Ik dus. Massa prunssen ook nog. Maar ik zorg ervoor dat ze in het voor en najaar niet op stukken komen waar die staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-16 20:11 



 
Profiel   

Ok, voor mij is dat bijzonder hoor Rina, hier in de buurt zijn Prunussen meer solitaire bomen die ergens in een tuin staan, maar niet om een weiland heen. Gelukkig wist jij er dus al van en heb jij je maatregelen genomen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-16 20:46 



 
Profiel   

Hier staan grote eiken,een supergrote Rode Beuk en de Robinia om het weiland heen,ze zijn v.d. gemeente.En elk najaar blazen ze de eiken bladeren het weiland in. Wat ik niet leuk vind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-16 21:07 



 
Profiel   

Jet schreef
Ok, voor mij is dat bijzonder hoor Rina, hier in de buurt zijn Prunussen meer solitaire bomen die ergens in een tuin staan, maar niet om een weiland heen. Gelukkig wist jij er dus al van en heb jij je maatregelen genomen!


Hier staan ze in de windsingel direct aan de zijkant en achterkant van mijn wei/hooiland. De vogels vinden ze geweldig, lekkere bessen :D Maar ja, ik wist dus idd al dat die niet echt goed zijn voor paarden. Ik snoei ze ook behoorlijk terug als we de windsingel bijwerken. Helemaal weghalen gaat niet, daarvoor zijn het er teveel. Maar eerlijk ik heb ze er ook nog nooit van zien eten. Goed ze staan ook niet graag aan die kant, in de zomer is dat een verschrikkelijk dazenpunt. In de winter hebben ze de volle 3 Ha, maar dan nog zie je ze niet veel aan die kant. Staat ook nooit echt veel te vreten daar. De windsingel belet ook het gras een enigzins.

Maar tis wel een punt dat mensen goed kijken wat ze rond hun weides hebben staan. Er is meer wat nou niet echt goed is voor een paard om te vreten.

Gohya terug blazen die handel :+ Geintje. maar eikeblad is idd best vervelend. Ik heb er een stuk of 5 langs de bak staan, en het blad blaas ik ook elk jaar zoveel mogelijk weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-16 23:41 



 

Ik wil iedereen bedanken voor de aanvullende informatie! Ik zal zeker bezig gaan met een tweede artikel om het compleet te maken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-16 20:31 



 
Profiel   

Goed zeg, Jans! Het blijft een heel belangrijk iets en er zijn nog best aardig wat mensen die dit soort dingen helemaal niet weten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-16 20:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen