Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

[AG] Slipjacht

 
Profiel   

*Bokt Wiki / jachtverenigingsoestdijk.nl / triplebhunt.com
[ img ]
Foto: Sjonny Gerritsen



Ruiters, paarden en honden verzamelen zich op het plein. Iedereen is gespannen voor wat er staat te gebeuren. Hoorngeschal klinkt: de slipjacht is begonnen.

Maar wat is nu eigenlijk een slipjacht? De oorsprong van de slipjacht ligt in Frankrijk, maar de slipjachten zoals ze in Nederland worden beoefend lijken het meest op de Engelse Fox hunt, de vossenjacht. De vossenjacht wordt al vanaf de 16e eeuw in Engeland georganiseerd en vanaf de 17e eeuw worden honden gefokt en getraind voor de jacht op de rode vos. In eerste instantie werd op de vos gejaagd, omdat die als drager van de pest werd gezien, later om vee en wild te beschermen. De slipjacht is ontstaan doordat in steeds meer landen het jagen met een meute honden op levend wild werd verboden. Tijdens een slipjacht volgen de honden een vooraf uitgezet geurspoor, ze jagen dus eigenlijk nergens op. Het geurspoor wordt uitgezet met een slip: een aantal lappen, waar de vossengeur op zit. Tijdens het uitzetten van het spoor wordt het natuurlijk gedrag van de vos zoveel mogelijk nagebootst: er worden geen rechte lijnen "getrokken", maar lijnen met lussen en haken, zodat de honden moeten nadenken.

Een slipjacht is opgebouwd uit een aantal onderdelen. Als eerste is er de meet: de meute wordt voorgesteld aan de ruiters die meerijden in de jacht en aan het publiek, door middel van een speech door de Fieldmaster. Na de meet krijgen de ruiters een welkomstdrankje, dat ze te paard moeten drinken, dit wordt de "stirrup cup" genoemd. Na het drankje begint de jacht.

Een slipjacht bestaat meestal uit 3 runs en tussen elke run is er een rustpauze, voor de honden, paarden en ruiters. De rustpauzes worden sherrystops genoemd. De jacht eindigt met de "kill". Omdat de honden eigenlijk nergens op jagen, krijgen ze aan het eind van de jacht hun prooi: een koeienpens.

Slipjachten worden, net als dressuur- en springwedstrijden, in verschillende klassen ingedeeld:

  • Categorie L - alle hindernissen en sloten zijn omrijdbaar.
  • Categorie M - de meeste hindernissen en sloten zijn omrijdbaar.
  • Categorie Z - de meeste hindernissen en sloten zijn niet omrijdbaar.
  • Categorie ZZ - met hindernissen en sloten van de zwaarste categorie.

De "leiding" van de jacht is opgebouwd uit een aantal personen:

  • De Master: hij is verantwoordelijk dat de meute gedisciplineerd is en goed jaagt.
  • De Huntsman: hij is verantwoordelijk voor de verzorging en training van de honden.
  • De Whippers-in: assistenten van de Huntsman bij de training en tijdens de slipjacht.
  • De Fieldmaster: hij is de gastheer namens de jachtvereniging en is tijdens de slipjacht verantwoordelijk voor wat er in het veld gebeurt.

    Master, Huntsman en Whippers-in vormen gezamenlijk de equipage.

Kan ieder paard aan een slipjacht meedoen? Ja, dat kan, maar niet ieder paard is er geschikt voor. Een geschikt paard moet aan een aantal eigenschappen bezitten:

  • Bouw: een geschikt jachtpaard moet correct gebouwd zijn. Ook moet het paard sterk genoeg zijn om de ruiter door allerlei soorten terrein te dragen. Voor de stokmaat zijn geen standaarden: sommige jachtpaarden zijn 1,80 meter, maar er rijden ook wel ponys mee.
  • Conditie: voor een slipjacht moet een paard in goede conditie zijn, want een slipjacht duurt enkele uren en gaat door verschillende soorten terrein. Ook is het absoluut noodzakelijk dat het paard correct bekapt en/of beslagen is.
  • Karakter: een jachtpaard moet "koel in de kop" zijn, er wordt immers in een grote groep gereden, met een meute honden, in een hoog tempo.

Als je deelneemt aan een slipjacht, als lid van een jachtvereniging of als introducé, dien je je aan de jachtetiquette te houden:

  • Bij een toespraak (voor, tijdens en na de jacht) zetten de heren de cap af en hebben de dames de rechterhand rechts achter het zadel, met uitzondering van de Hunt Staff.
  • Volg altijd de aanwijzingen van de Master of de Fieldmaster. Ga ze niet voorbij.
  • Als de meute met de Huntsman passeert, is het correct hen met de cap af te begroeten (heren). De dames groeten met de rechterhand achter het zadel.
  • Als je stilstaat, praat dan met gedempte stem. Geef nooit commando’s aan de honden.
  • Geef de Fieldmaster en de equipage altijd voorrang, laat ook achteropgeraakte honden veilig passeren. Komen de honden langs, laat je paard dan met z'n hoofd naar de honden staan.
  • Houd rekening met anderen en wacht op je beurt bij hindernissen. Houd rekening met de natuur.
  • Is een ruiter in de problemen? Help hem/haar dan. Is iemand gevallen? Wacht dan tot diegene weer op z'n paard zit.
  • Doe een rood lintje in de staart van je paard als het slaat.
  • Groet altijd eventuele omstanders en wees vriendelijk.
  • Niet roken te paard.
  • Als de Fieldmaster of de Huntsman niet met zijn eigen paard verder kan rijden, leen hem dan je paard uit wanneer hij daarom vraagt.
  • Verlaat de jacht niet zonder toestemming van de Fieldmaster.
  • Na de kill stap je, achter de meute, te paard terug naar de paardenwagen of paardentrailer.

De kledingvoorschriften van een slipjacht verschillen per jachtvereniging.

[ img ]
Tijdens de kill krijgen de honden hun prooi. Foto: Sjonny Gerritsen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-16 11:08 



 
Profiel   

Leuk stukje. Foto's zijn van uithuizermede? In Groningen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-16 15:02 



 
Profiel   

Stiekem wel een droom van mij. Lijkt me zo gaaf. Maar dan wel in de L klasse want ik ben toch best een watje haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-16 15:38 



 
Profiel   

Een slipjacht mee rijden is echt super gaaf. Alleen vind ik hier de prijs om mee te rijden wel heel duur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-16 15:49 



 
Profiel   

ullaatje schreef
Leuk stukje. Foto's zijn van uithuizermede? In Groningen?

Klopt :)


Salsa schreef
Stiekem wel een droom van mij. Lijkt me zo gaaf. Maar dan wel in de L klasse want ik ben toch best een watje haha

Klasse L is idd zwaar genoeg... Ik hou er wel van alsje om hindernissen en sloten heen kan rijden :))

jansje73 schreef
Een slipjacht mee rijden is echt super gaaf. Alleen vind ik hier de prijs om mee te rijden wel heel duur.

Wij konden gratis meerijden, als leden van de locale paardenvereniging :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-16 16:16 



 
Profiel   

Leuk en informatief stukje geschrven. Ik ben ook in het bezit van een iers jachtpaard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-16 18:48 



 
Profiel   

was moooi om te zien en alleen aan pens hadden de honden niet genoeg haha ze gingen nog achter kat aan de boom in gejaagd gelukkig goed afgelopen. Jammer dat ik geen paard meer heb had t graag s meegemaakt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-16 19:51 



 
Profiel   

Leuk stukje. Het valt me wel op dat die ruiters (mannen!) vaak van die oude caps dragen ipv de veilige comfortabele caps van nu, die we sinds medio jaren 90 kennen.
Heeft zo'n oud cap stiekem een hogere status dan een nieuwe cap? := 8)7

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-16 19:56 



 
Profiel   

dynamiek schreef
Leuk en informatief stukje geschrven. Ik ben ook in het bezit van een iers jachtpaard.

Dank je :) Rijd je ook jachten met je paard?


cariena1 schreef
was moooi om te zien en alleen aan pens hadden de honden niet genoeg haha ze gingen nog achter kat aan de boom in gejaagd gelukkig goed afgelopen. Jammer dat ik geen paard meer heb had t graag s meegemaakt


Ja, dat zag ik idd...Gelukkig is het goed afgelopen :)


Adrija schreef
Leuk stukje. Het valt me wel op dat die ruiters (mannen!) vaak van die oude caps dragen ipv de veilige comfortabele caps van nu, die we sinds medio jaren 90 kennen.
Heeft zo'n oud cap stiekem een hogere status dan een nieuwe cap? := 8)7

Dank je :) Was mij ook al opgevallen... heb eerlijk gezegd geen idee waarom ze niet een modernere cap dragen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-16 10:17 



 
Profiel   

Heel gaaf om mee te doen. Nu een aantal keer mee gedaan in Havelte met Jachtvereniging Soestdijk.
Deze maand gaan ik kijken en me vader aanmoedigen :) mijn nieuwe paard er nog niet klaar voor is.
Krijg er altijd kippenvel van :D


[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-16 13:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen