Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 61 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[AG] Ammoniak, een verborgen gevaar in de stal.

 
Profiel   

*Thehorse.com
[ img ]
Foto door Mabon


In het uitmesten van de stal schuilt een verborgen gevaar: zodra je begint, dringt een penetrante lucht je neus binnen. Het zorgt voor een brandend gevoel in je neus, keel of luchtwegen. Dit is het bekende effect van ammoniak.

Ammoniak komt van nature voor in urine en mest. De meeste eigenaren weten dat ammoniak schadelijk kan zijn voor onze paarden. Maar wat de meesten niet beseffen, is dat ammoniak meer is dan enkel een vervelende geur voor de mens. Het kan zelfs de gezondheid schaden!

Het departement van Volksgezondheid van de Staat New York stelt dat een blootstelling aan hoge concentraties ammoniak in de lucht een directe verbranding kan veroorzaken van de keel, neus en luchtwegen. Dit kan zwelling veroorzaken van de luchtwegen, waardoor benauwdheid en zelfs ernstige ademnood kan optreden. Het inademen van lagere concentraties ammoniak kan hoesten en irritatie van de neus en keel veroorzaken.

De irriterende en bijtende geur is een duidelijk teken dat er ammoniak aanwezig is. Deze chemische stof kan een fenomeen dat bekend staat als 'olfactorische vermoeidheid' veroorzaken. Na langdurige blootstelling ben je je steeds minder bewust van de luchtjes in je omgeving. Naarmate je langer in een stal bent, zal de ammoniaklucht je minder opvallen. Hierdoor kunnen er ongemerkt schadelijke effecten ontstaan.

Niet alleen volwassenen lopen gevaar. Kinderen die worden blootgesteld aan dezelfde concentraties ammoniakdampen als volwassenen, krijgen een grotere dosis binnen. Dit komt omdat kinderen een relatief grotere longcapaciteit hebben. Kinderen die zich in dezelfde stal bevinden als volwassenen, worden aan hogere concentraties ammoniak blootgesteld, omdat ze zich dichter bij de grond bevinden.

Het is aan te raden chemische stoffen als ammoniak in stallen te vermijden. Naast het regelmatig mesten van de stal, is ook goede ventilatie belangrijk. Ook is het de overweging waard om een luchtverfrisser aan te schaffen die speciaal is ontworpen om ammoniak uit de lucht te halen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-16 11:22 



 
Profiel   

Stallen gewoon goed luchten, heeft de ammoniak ook geen kans om zich op te hopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-16 11:31 



 
Profiel   

Luchtverfrisser tegen ammoniak lucht? Alsof al dat drijfgas wel gezond is..

Beter om idd gewoon zorgen voor frisse lucht en regelmatig mesten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-16 11:37 



 
Profiel   

Ik wist dit allemaal al, laboratorium he :') ''Wat je ook doet, ruik niet aan de ammoniak. Tenzij je de rest van je leven niks meer wilt ruiken.'' Mja. Gewoon regelmatig mesten, en daarna gooi ik de deuren altijd even open. Kan alles mooi luchten. Pas een paar uur later haal ik de paarden weer binnen. Weg ammoniaklucht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-16 11:43 



 
Profiel   

Ook als je regelmatig mest, kan de lucht je letterlijk naar het hoofd stijgen. In het voorjaar als de paarden wat jonger gras binnen krijgen kan de lucht echt super sterkt zijn. Ik had hoofdpijn tijdens het mesten en had niet door waar het van kwam (heb wel vaker hoofdpijn - migraine). Er kwam iemand de stal binnen die zei dat ik maar beter een poosje naar buiten kon gaan, omdat de lucht in de stal niet te harden was (wel goede ventilatie). Buiten ging de hoofdpijn over. Heb toen steeds een paar scheppen gedaan en dan weer even frisse lucht snuiven buiten. Sindsdien heb ik er in het voorjaar wel erg in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-16 12:13 



 
Profiel   

Oke, dus ik als stalhulp van stallen die 1x per week uit worden geschept ben dus gewoon de pineut? Goed dat ik maar 1 dag in de week werk. :')
Ik heb overigens ook last van het stof, want volgens mij zijn er meerdere dingen die schadelijk zijn voor je luchtwegen op stal dan alleen die ammoniak geur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-16 12:53 



 
Profiel   

Te veel ammoniak is inderdaad gevaarlijker dan de meeste mensen denken, maar ik denk dat in de stallen die hoeveelheid je niet gauw zult hebben.
Sinds vorig jaar hebben wij bij BHV het ook over ammoniak gehad en wat de gevolgen daar van kunnen zijn als je teveel inademt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-16 13:00 



 
Profiel   

Voor mij was stallen mesten altijd een goede remedie tegen verkoudheid en een verstopte neus... Maar nee, gezond is het natuurlijk niet al ruik ik 30 jaar later nog steeds prima of juist te veel. Ik ben enorm gevoelig voor luchtjes...

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-16 13:17 



 
Profiel   

Blij met m'n open schuilstallen en ruime uitloop :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-16 13:21 



 
Profiel   

Hoe doen de bokkers het tijdens de zwangerschap?
Is het ook schadelijk voor het ongeboren kind?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-16 13:58 



 
Profiel   

linnie050 schreef
Hoe doen de bokkers het tijdens de zwangerschap?
Is het ook schadelijk voor het ongeboren kind?



Citaat
There is no evidence that exposure to the levels of ammonia found in the environment causes birth defects or other developmental effects. It is not known whether ammonia can be transferred from a pregnant mother to a developing fetus through the placenta or from a nursing mother to her offspring through breast milk. One study in animals showed that exposure of mothers to very high levels of ammonia during pregnancy caused their newborn offspring to be smaller than normal, but this occurred at levels of ammonia that also affected the mothers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-16 14:08 



 
Profiel   

Grappig dat er een aantal mensen zeggen dat ze tussendoor een frisse neus gaan halen, en wel even de stal luchten, maar dan erna vrolijk hun paarden in die ammoniak lucht zetten ...

Ik vermoed dat dit wel vooral geldt bij potstallen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-16 14:11 



 
Profiel   

LBLGypsyCobs schreef
Blij met m'n open schuilstallen en ruime uitloop :)

Ik ben bij mijn verzorgpaard ook erg blij met de grote open schuur en dat we allemaal elke dag uitmesten en ze iedere dag buiten is. Veel lekkerder dan op de duurdere pensionstallen heb ik nu geleerd. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-16 14:13 



 
Profiel   

Ik liet het mijn vriend doen toen ik zwanger was. Iid omdat ik ook geen idee had van de effecten er van tijdens de zwangerschap

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-16 14:14 



 
Profiel   

Het lijkt me dat het sowieso nog onaangenamer ruikt tijdens je zwangerschap, toch? Aangezien je geurtjes beter en anders binnenkrijgt in het algemeen als je zwanger bent. Het is denk ik een betere oplossing om iemand anders uit te laten mensen tijdens je zwangerschap als daar mogelijkheid toe is om meerdere redenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-16 14:19 



 
Profiel   

Duhelo schreef
Grappig dat er een aantal mensen zeggen dat ze tussendoor een frisse neus gaan halen, en wel even de stal luchten, maar dan erna vrolijk hun paarden in die ammoniak lucht zetten ...

Ik vermoed dat dit wel vooral geldt bij potstallen?


Waarschijnlijk wel, aangezien daar de mest lang blijft liggen. Echter is mijn ervaring (maar misschien ben ik al verpest ;) ) dat je er pas last van krijgt als je de mest in beweging brengt, en er dus lucht bij komt.

En dan is het bij het ene paard erger dan bij het andere paard. Van die soppende boxen stinken meer dan een box waar veel meer mest in ligt maar wel droog is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-16 14:24 



 
Profiel   

Duhelo schreef
Grappig dat er een aantal mensen zeggen dat ze tussendoor een frisse neus gaan halen, en wel even de stal luchten, maar dan erna vrolijk hun paarden in die ammoniak lucht zetten ...

Ik vermoed dat dit wel vooral geldt bij potstallen?


Hier staat de staldeur gewoon dag en nacht open. En bij vriesweer staat hij overdag ook gewoon open.
Wij mesten elke dag de boxen, wat ook veel zal schelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-16 14:35 



 
Profiel   

Ik heb met een test mee gedaan, en echt je schrikt je rot, zelfs bij stallen met stalmatten (met afvoer).

Voor de test is mijn paard op vlas gezet. Wat mij altijd tegen hield was juist de ammoniakdamp met het uitmesten.
Ik moest 1 per weer een product sproeien, en bij warm weer 2x keer.
Ze hebben toen ammoniak metingen gedaan in mijn stal waarbij de vlasbodem eerst werd open gelegd. Het product deed wat hij moet doen, na meting bleek de waarde 0.

Met die test hebben ze ook een stal gemeten waarin stalmatten lagen. In deze stal werd overigens niet het product getest. Paard stond al ca 5 uur buiten, deuren stonden aan 2 zijde's open ivm het luchten. Dagelijks werd de stal gemest. 1x Per week door gespoeld met heel veel water.
Zelfs de meting die gedaan werd één meter boven de grond waren de waarde's zo hoog dat het apparaat een alarm gaf omdat de waarde schadelijk was. Waarde schommelde tussen de 53-54

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-16 14:37 



 
Profiel   

Waarom die test alleen met vlas en niet met stro? Geeft toch een veel beter beeld, want de meeste mensen hebben hun paard op stro staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-16 14:48 



 
Profiel   

Ik heb een potstal/inloopstal. Maar alles is open. Ik ruik nooit een amoniaklucht. Paarden van onze buren eens geholpen met mesten.... Ging bijna van mn stokje. Gewoon stal met betonnenvloer. Weinig ventilatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-16 14:53 



 
Profiel   

kiki1976 schreef
Ik heb met een test mee gedaan, en echt je schrikt je rot, zelfs bij stallen met stalmatten (met afvoer).

Voor de test is mijn paard op vlas gezet. Wat mij altijd tegen hield was juist de ammoniakdamp met het uitmesten.
Ik moest 1 per weer een product sproeien, en bij warm weer 2x keer.
Ze hebben toen ammoniak metingen gedaan in mijn stal waarbij de vlasbodem eerst werd open gelegd. Het product deed wat hij moet doen, na meting bleek de waarde 0.

Met die test hebben ze ook een stal gemeten waarin stalmatten lagen. In deze stal werd overigens niet het product getest. Paard stond al ca 5 uur buiten, deuren stonden aan 2 zijde's open ivm het luchten. Dagelijks werd de stal gemest. 1x Per week door gespoeld met heel veel water.
Zelfs de meting die gedaan werd één meter boven de grond waren de waarde's zo hoog dat het apparaat een alarm gaf omdat de waarde schadelijk was. Waarde schommelde tussen de 53-54

Wat voor product was dat waarmee je 1x per week moest sproeien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-16 15:23 



 
Profiel   

FriesWytske schreef
Waarom die test alleen met vlas en niet met stro? Geeft toch een veel beter beeld, want de meeste mensen hebben hun paard op stro staan.

Omdat het weinig effect heeft als je het er dagelijks allemaal uithaalt, en ik van stro geen potstal wilde.
Maar de testen zin ook gedaan op potstallen met dezelfde uitkomst als met de vlasstallen.


rapido schreef
kiki1976 schreef
Ik heb met een test mee gedaan, en echt je schrikt je rot, zelfs bij stallen met stalmatten (met afvoer).

Voor de test is mijn paard op vlas gezet. Wat mij altijd tegen hield was juist de ammoniakdamp met het uitmesten.
Ik moest 1 per weer een product sproeien, en bij warm weer 2x keer.
Ze hebben toen ammoniak metingen gedaan in mijn stal waarbij de vlasbodem eerst werd open gelegd. Het product deed wat hij moet doen, na meting bleek de waarde 0.

Met die test hebben ze ook een stal gemeten waarin stalmatten lagen. In deze stal werd overigens niet het product getest. Paard stond al ca 5 uur buiten, deuren stonden aan 2 zijde's open ivm het luchten. Dagelijks werd de stal gemest. 1x Per week door gespoeld met heel veel water.
Zelfs de meting die gedaan werd één meter boven de grond waren de waarde's zo hoog dat het apparaat een alarm gaf omdat de waarde schadelijk was. Waarde schommelde tussen de 53-54

Wat voor product was dat waarmee je 1x per week moest sproeien?

Ik stuur je een pb, wil hier verder geen reclame gaan maken.

Mijn post was meer bedoeld dat dit al veel langer bekend was, en dat er wel degelijk veilige producten zijn om het te voorkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-16 15:28 



 
Profiel   

Dankjewel +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-16 16:02 



 
Profiel   

Maartje1990 schreef
Ik heb een potstal/inloopstal. Maar alles is open. Ik ruik nooit een amoniaklucht. Paarden van onze buren eens geholpen met mesten.... Ging bijna van mn stokje. Gewoon stal met betonnenvloer. Weinig ventilatie.

Dit is ook op mijn werk het geval. Er is nauwelijk ruimte voor doortochten in de nacht, en de paarden staan naar mijn mening (kiezen eigenaren in de zomermaanden zelf voor) te weinig buiten. Er was 1 stal bij waar een paard veel met haar drinken speelde, en deze stal was de helft van de week om bijna van flauw te vallen. Als de rest blijkbaar al heftig is, wil ik niet weten hoeveel dat paard aan schadelijke stoffen binnen heeft.. :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-16 17:41 



 
Profiel   

Vrijwel nooit geen last meer van ammoniakdampen sinds de paarden op strokorrels staan!!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-16 17:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 61 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen