Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 61 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

[AG] Ammoniak, een verborgen gevaar in de stal.

 
Profiel   

Foetsji schreef
calosan
kiki1976 schreef
colosan

Geschreven "Kal-O-San", is kalk voor koeienstallen ;)

Hier ook amper ammoniak, we hebben buitenstallen en mesten dagelijks. Daarbij heeft shettemans een onnozel grote stal voor zijn 80cm met een vochtdoorlatende bodem, en de arab.'s stal wordt dagelijks uitgesopt met citronella, daar doet ze het erg goed op.. Die kalk ga ik even naar kijken, want soppen gaat komende winter geheid niet lukken...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-16 13:06 



 
Profiel   

Ja die is er ook. :D Merknamen die zeer gelijkend zijn. Lol

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-16 13:25 



 
Profiel   

Stalkalk zorgt voor een ( beperkte ammoniak binding ) je mag dus niet verwachten dat je weken blijft oppotten en de kalk al het werkt voor je weg neemt.

Een goed stalklimaat valt en staat met de ijver van de uitmester. Indien men te lui is iedere dag natte plekken te verwijderen ( ook bij vlas) krijgt men hoe dan ook ammoniakvorming . Heb je een duidelijke ammoniak lucht in je stallen grijp dan niet naar een flesje of naar een potje maar naar de RIEK!

Alles valt of staat bij goed stalmanagement. Stalkalk is een goede aanvulling maar geen oplossing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-16 13:30 



 
Profiel   

Is dat spul paardvriendelijk? Zit erover te lezen maar zie alleen gebruik bui koeien-ligboxen etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-16 16:29 



 
Profiel   

Ja hoor geen enkel probleem! Ik gebruik het zelfs ook in het kippenhok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-16 20:17 



 
Profiel   

Nogmaals ( zonder reclame te willen maken) met strokorrel heb je absoluut geen ammoniak lucht/ dampen.. sinds ik dit product gebruik zegt iedereen goh wat ruikt t hier " fris"..

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-16 20:41 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Citaat
Wat voor product was dat waarmee je 1x per week moest sproeien?
Citaat
Ik stuur je een pb, wil hier verder geen reclame gaan maken.

Mijn post was meer bedoeld dat dit al veel langer bekend was, en dat er wel degelijk veilige producten zijn om het te voorkomen.

...mag ik ook een pb?

*razend nieuwsgierig*!

Mag ik ook pb

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-16 08:27 



 
Profiel   

Ammoniak ontstaat voornamelijk wanneer de mest in contact komt met urine. In mest zit het enzym urease dat de ureum uit de urine omzet in ammoniak.

De reden dat een dikke schone potstal niet direct heel gevaarlijk is voor de gezondheid is dan ook omdat de urine van het paard door de bovenste laag heen zakt en de bovenste laag daardoor weinig ureum bevat. Met uitmesten kom je daarentegen de onderste laag tegen waar wel zowel mest als urine bij elkaar liggen. Wanneer je aan het potten bent is het dus heel belangrijk dat er écht voldoende strooisel in gaat en niet 'een beetje zodat de bovenkant droog is'. Dan krijg je problemen met de ammoniak.

Tegenwoordig hebben veel melkveehouders een vloer die urine en mest direct van elkaar scheid, zodat de emissie van ammoniak beperkt wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-16 10:12 



 
Profiel   

Animal schreef
Ammoniak ontstaat voornamelijk wanneer de mest in contact komt met urine. In mest zit het enzym urease dat de ureum uit de urine omzet in ammoniak.

De reden dat een dikke schone potstal niet direct heel gevaarlijk is voor de gezondheid is dan ook omdat de urine van het paard door de bovenste laag heen zakt en de bovenste laag daardoor weinig ureum bevat. Met uitmesten kom je daarentegen de onderste laag tegen waar wel zowel mest als urine bij elkaar liggen. Wanneer je aan het potten bent is het dus heel belangrijk dat er écht voldoende strooisel in gaat en niet 'een beetje zodat de bovenkant droog is'. Dan krijg je problemen met de ammoniak.

Tegenwoordig hebben veel melkveehouders een vloer die urine en mest direct van elkaar scheid, zodat de emissie van ammoniak beperkt wordt.



Interessant!Wist ik niet..
Maar bij mij ligt de poep nooit gemengt met de urine...gewoon een dik stro bed.En ik heb hengsten,die poepen op een plek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-16 12:43 



 
Profiel   

Het is inderdaad een chemische reactie die ontstaat als mest in contact komt met urine. Dit contact ontstaat al als het paard over de mest heen plast of inderdaad bij een potsysteem waar mest en urine zich met elkaar mengen. Echter komt er bij het potsysteem minder amoniak vrij omdat het stro de urine direct opneemt (filtert). Zodra je gaat uitmesten komt de opgeslagen amoniak wel direct vrii. Zo zou de koe in de wei ook minder amoniak uitstoten omdat het gras de urine direct opneemt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-16 11:39 



 
Profiel   

Gebruik eens Lava3 ideaal voor de stal en beter voor je mesthoop !
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-16 19:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 61 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen