Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

[AG] Vuurwerk en paarden: tips voor de jaarwisseling

 
Profiel   

Bokt
Achtergrond


Het is weer eind december en dat betekent dat liefhebbers van vuurwerk alvast wat uitproberen. Op straat hoor je overdag al wat knallen en 's avonds kleurt de donkere hemel groen, rood of goud. Voor mensen is het prachtig om te zien, maar voor veel dieren levert het voornamelijk stress op. Voor veel dieren is vuurwerk als een heftige onweersbui. Paarden die niet bang zijn van onweer, zullen ook minder heftig reageren op vuurwerk. Maar paarden die onrustig worden van een onweersbui, zullen hoogstwaarschijnlijk ook heel onrustig worden van vuurwerk. Ieder paard uit dit op zijn eigen manier. En uiteraard zijn er verschillende dingen waar je als eigenaar of verzorger ook rekening mee kunt houden. Een buitenritje is in deze tijd in ieder geval niet aan te raden. Maar wat kun je nog meer doen om de jaarwisseling zo prettig mogelijk te maken?

Op stal
Zet je paard op stal. Daar heeft hij een stuk minder last van de knallen en de felle lichten van het vuurwerk. Met wat extra ruwvoer zoals kuil of hooi zou je paard rustig wat te doen moeten hebben. Eventueel kun je de lichten aan laten en de radio opzetten op een zender waar veel gepraat wordt. Voor sommige paarden werkt het horen van een stem geruststellend. Kijk je stal na op onveilige en uitstekende dingen waar je paard zich eventueel in paniek aan kan verwonden. Maak je stal zo veilig mogelijk. Staan er twee angstige paarden naast elkaar, dan kun je er beter voor kiezen om een rustig paard tussenin te zetten.

Heb je boxen met een luik naar buiten? Doe die voor de zekerheid dicht. Met name als de stal dichtbij een woonwijk is, kan het voorkomen dat er vuurwerk richting de stal gaat. Heb je goed contact met de omwonenden kun je hen ook vragen rekening te houden met de paarden en vragen het vuurwerk op gepaste afstand af te steken.

Veel paardeneigenaren blijven het moment van de jaarwisseling spannend vinden en besluiten om toch om middernacht op stal te zijn. Op deze manier kan je zelf de paarden geruststellen waar nodig en kun je goed in de gaten houden hoe ze op het vuurwerk reageren. Blijf ten alle tijden zelf rustig. Het paard voelt jouw onrust maar al te goed. Straal je rust en zelfvertrouwen uit, zul je dit ook op je paard overbrengen.

In de weide
Heb je geen stal of kan je paard niet op stal? Doe dan alles zoveel mogelijk zoals je het anders ook doet. Paarden voelen zich het meest op hun gemak bij hun vaste weidegenootjes. Geef ook de buitenpaarden extra ruwvoer, op verschillende plaatsen in de wei of paddock. Heb je een schuilstal, laat je paard dan zelf kiezen of hij daar graag in staat om middernacht, of liever buiten en leg ook hier op diverse plaatsen ruwvoer neer. Kijk ook je schuilstal en weiland na op vreemde voorwerpen waar je paard zich in paniek aan zou kunnen verwonden. En check meteen of je omheining goed in orde is. Zijn er geen planken los geraakt? Geleid je stroomdraad voldoende stroom?

Voor nerveuze paarden in de wei willen watjes in de oren, of een speciaal geluidwerend oornetje nog wel eens helpen. Dit dempt het geluid van vuurwerk aanzienlijk.

Je kan tijdens de jaarwisseling bij de weide gaan staan, maar het wordt afgeraden om in de wei zelf te staan. Een gevaar zit in een klein hoekje, maar met vuurwerk is de kans wel groter dat je paard schrikt en begint te rennen en je in blinde paniek omver loopt.

Tenslotte
Is je paard nu echt ontzettend angstig en ben je bang dat hij zichzelf verwondt? Dan kun je in het uiterste geval overleggen met je dierenarts om je paard te laten sederen. Ook bestaan er kalmerende pasta's die je zelf toe kunt dienen. Is dit niet mogelijk, kun je er voor kiezen om je paard tijdelijk ergens anders te stallen. Uiteraard op een rustige plek, waarvan je zeker weet dat er niet of nauwelijks vuurwerk in de buurt wordt afgestoken.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-16 21:58 



 
Profiel   

Die van mij gaat vast weer gezellig staan kijken naar het carbidknallen in haar weiland :')
Zo lang ze het maar kan zien vindt ze het prima, zet ik haar op stal wordt ze wel angstig

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-16 22:18 



 
Profiel   

Nog een tip : begin die routine nu al ipv enkel oudejaars avond, dan is het op stal zelf niet nieuw meer en vliegen ze niet van de verandering zelf in de stress.

Maak de weide niet te groot. Wat bewegen is best om spanning kwijt te raken, maar hoe harder ze kunnen hoe banger ze worden. Doe bv 2 aan elkaar geklikte hondenhalsbanden (1 is nl meestal te kort) om met je telefoonnummer, postcode en huisnummer waar ze horen er op, mochten ze dan losbreken is er iets om ze aan te pakken en weet die gene waar ze horen. Voordeel van zulke halsbanden is dat de clip breekt mochten ze er bv een hoef achter vast krijgen (breekkracht is ingesteld op honden en die zijn een stuk lichter). Gewone halsters zijn nog wel eens leuk speelgoed en er zijn meer riempjes om mee vast te komen zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-16 22:52 



 
Profiel   

Hier in ons dorp gebruiken ze om de haverklap vuurwerk: in oktober, dan half december uittesten, met kerstavond ook al, vandaag met de San Silvestercross, oudejaarsavond ook, en dan nog es in januari met de kerstboomverbranding. Dus hier kijken ze er niet meer van op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-16 23:04 



 

Ik denk eerder dat ik angstig ben dan mijn paard. Die blijven wel door eten en hun ding doen al ontploft er een bom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-16 00:07 



 
Profiel   

Wij gaven de paarden altijd een bak eten om twee voor twaalf. Nooit een stress momentje gehad van het vuurwerk... Dat eten was veel belangrijker!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-16 04:26 



 
Profiel   

Mijn paarden staan 24/7 buiten,en ze schrikken veel eerder van een enkele knal dan het vele geknal om 24.00 uur. Ze kunnen niet op stal en op stal zetten bij een manege kan ok niet,ze zijn niet geent.
Ze zijn nog nooit uitgebroken of rare dingen gedaan,ik hoop dit jaar weer zo.
Ze krijgen sowieso nóg meer hooi op verschillende plaatsen in de wei.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-16 09:57 



 
Profiel   

Paarden staan in een vuurwerk arme omgeving.
Licht gaat inderdaad aan en ze krijgen hooi.(hebben ze altijd al)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-16 11:27 



 
Profiel   

Helaas hebben wij voor het eerst in jaren ook een angstig paard. Hij gaat rondjes rennen in de stal ondanks voer en 3 brave stalgenootjes die relaxed staan te eten. Ik heb vooraf geoefend met proppen in de oren en een oornetje. We blinderen de luiken zodat ze het vuurwerk niet kunnen zien. Lichten aan en de radio aan. Ik ben nog aan het twijfelen of ik kalmerende pasta zal geven...

Onze stal staat aan de rand van het dorp. Vorig jaar heeft dit paard een maagzweer overgehouden aan oud & nieuw.... Dat zou ik graag voorkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-16 11:29 



 
Profiel   

Die van mij heeft gelukkig nergens last van. Ik hoop alleen wel dat de pijlen niet per ongeluk in de wei terecht komen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-16 12:19 



 
Profiel   

hopen dat onze merrie zich gedraagt!
over mijn ruin hoef ik me gelukkig geen zorgen te maken :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-16 15:36 



 
Profiel   

Mijn paard is altijd super gestresst en ik gebruik al jaren de rescue spray, super handig! Kun je gewoon op de tong van je paard sprayen. Ik heb 'm nu voor het eerst beselt bij horsefitshop, daar hebben ze nu 25% korting op een artikel naar keuze dus mooi goedkoop ingeslagen :)
http://www.horsefitshop.nl/type-paard/s ... 11717.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-16 16:37 



 
Profiel   

Mijn (jonge) paarden staan dit jaar voor het eerst buiten. Heb geen stallen meer. Ik ben momenteel aan het oefenen, ze laten wennen aan het vuurwerk. Zojuist 2 vuurpijlen afgeschoten. Ze reageerden gelukkig niet extreem panisch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-16 19:00 



 
Profiel   

Hier zijn ze al twee dagen aan het karabit knallen ze zijn de knallen al gewend heb twee jonge veulens die savonds op stal gaan.

Ik doe met oudjaarsdag alleen de paddock open om even beentjes te strekken en weiland dicht zodat ze niet door paniek heel stuk kunnen rennen.

Ik zet ze voor donker weer op stal en zal rond 12 nog even controleren en zet ook radio aan.

We hebben ook boven luik maar deze blijft open omdat ze dat gewend zijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-16 19:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen