Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

[AG] De hertenluisvlieg

 
Profiel   

pien_2010 schreef
JoyCiej007 schreef
Ik mis nog wat zeer belangrijke info.

De enige echte manier om ze van je paard te verwijderen is proberen ze te pakken, en dan doodknijpen/vermorzelen tussen je duim en wijsvinger.
Doodmeppen of een andere methode werkt niet, omdat ze echt een hard schildje hebben.

Ze zitten namelijk 9 vd 10 x tussen de billen van je paard of bij/in de koker van ruinen en hengsten of bij merries bij de kling of het uier...


Klopt!


palousa_boy schreef
Hier in Frankrijk komen ze ook in grote aantallen. Bij de eerste vinden de paarden het vervelend maar ze wennen er snel aan, ze hebben meer last van horzels.

Klopt.

Wat helpt is spuiten met Tri-Tech 14 onder de staart, onder de buik, tussen de uier en bij de ruin/ hengst rondom de piemelorus. Alleen één keer per week spuiten op die plekken waar de paarden echt niet bij kunnen met likken, want het is giftig.
Dit spul is heel duur, geurloos en werkt zeer goed tegen de meeste insecten, maar wij doen nu nog steeds het tweede jaar met één fles waarmee we twee paarden spuiten.

Deze platvliegjes zoals we ze hier noemen, doen verder geen kwaad. Als het erg heet is, kun je ze gemakkelijker tussen je nagels doodknijpen, want is hun tempo erg langzaam. Ze zijn pas dood als je knakt hoort en spettertje ziet, want anders rennen ze weer verder. Als we weer platvliegjes zien, weten we dat de tri tech 14 is uitgewerkt, en maken we eerste de vliegjes dood en spuiten daarna. Als je het andersom doen, gaan die krengen eerst hard rennen en dat is niet tof voor je paard.
Gisteravond 5 bij de merrie doodgemaakt en 2 bij de ruin.

Is dat iets Frans of is dat een middel dat particulieren in Nederland ook mogen kopen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-17 14:51 



 
Profiel   

Als je ze liever niet met je blote handen aanraakt, dan je hand in een plastic zakje stoppen, beestje pakken, zakje omdraaien en een knoop erin. Dan kan hij niet meer ontsnappen. Vervolgens doodtrappen met een draaiende beweging _-:(

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-17 14:55 



 
Profiel   

Albertina71 schreef
Als je ze liever niet met je blote handen aanraakt, dan je hand in een plastic zakje stoppen, beestje pakken, zakje omdraaien en een knoop erin. Dan kan hij niet meer ontsnappen. Vervolgens doodtrappen met een draaiende beweging _-:(

Waarom zou je ze niet aan mogen raken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-17 14:57 



 
Profiel   

oomens schreef
Albertina71 schreef
Als je ze liever niet met je blote handen aanraakt, dan je hand in een plastic zakje stoppen, beestje pakken, zakje omdraaien en een knoop erin. Dan kan hij niet meer ontsnappen. Vervolgens doodtrappen met een draaiende beweging _-:(

Waarom zou je ze niet aan mogen raken?


Er staat niet dat het niet mag, alleen dat als je ze liever niet aan wil raken. :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-17 15:03 



 
Profiel   

oomens schreef
Is dat iets Frans of is dat een middel dat particulieren in Nederland ook mogen kopen?

Ik heb eventjes voor je gegoogeld: http://www.depaardenverzorger.nl/tri-te ... arnam.html

Wij hebben de spray.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-17 15:04 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
oomens schreef
Is dat iets Frans of is dat een middel dat particulieren in Nederland ook mogen kopen?

Ik heb eventjes voor je gegoogeld: http://www.depaardenverzorger.nl/tri-te ... arnam.html

Wij hebben de spray.


Ik gebruik Asorbine Ultrashield, zelfde werkzame stof (Perithine oid) en werkt hier inderdaad ook goed tegen deze beesten! Wel 1x in de 7 dagen spuiten, tegen andere steekbeesten werkt t zo'n 14 dagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-17 15:06 



 
Profiel   

@oomens
Nou ik hoef zo'n ding niet perse tussen mn vingers te voelen :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-17 16:39 



 
Profiel   

sanso schreef
@oomens
Nou ik hoef zo'n ding niet perse tussen mn vingers te voelen :Y)

Begrijp Ik, m aar gaat je echt niet lukken met plastic om die krengen dood te krijgen. Ze zijn rete vlug en ach het went. Mijn paarden staan doodstil als ik op jacht ben,nu ze gewend zijn dat ik ze pak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-17 17:17 



 
Profiel   

We hebben er vaak wat later in het jaar last van. Uit ervaring weet ik dat je ze met een luizen kammetje vaak wel te pakken krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-17 19:41 



 
Profiel   

Rot beesten zijn het, wij hadden er ook regelmatig last van op de Veluwe. Soms kwamen wij thuis en hadden ze behoorlijk wat kilometers meegelift terwijl mijn paard op de trailer stond. Gelukkig was mijn paard altijd behoorlijk rustig er onder, maar heb ook vaak hele heftige reacties erop gezien.

En ze zijn vliegensvlug en zo moeilijk dood te krijgen door hun pantser schild.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-17 16:47 



 
Profiel   

Ik woon op de Veluwe, maar paard staat langs de snelweg en daar hebben we ze gelukkig niet. In het bos wel. ik rij dan met vliegendeken. Merrie kan ook best heftig reageren.

Ik las een tip om ze te 'vangen' met ductape!? en/of haarlak. Met de lak verdoof je ze, en met ductape heb je ze zo te pakken. ze plakken aan het tape, afscheuren, dubbelvouwen en voila, het kreng sterft vanzelf wel. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-17 23:10 



 
Profiel   

Ik heb ze in Frankrijk op vakantie een paar keer tussen de billen van een paard vandaan gepakt, met mijn hand in een plastic zakje. Niet omdat je ze niet aan mag raken, maar omdat ik ze eng vind, brrr!
Tussen je vingers houden, zakje over je hand trekken en een knoop erin. Dan kan het beestje nog zo snel zijn, maar eenmaal gevangen kan hij het zakje niet meer uit. Daarna dood maken (valt nog niet mee) en weggooien.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-17 16:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen