Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[AG] De hertenluisvlieg

 
Profiel   

*Het nationaal park 'De hoge veluwe' / Wikipedia
Welzijn


De hertenluisvlieg, oftewel de lipoptena cervi.

De hertenluisvlieg is een klein, roodbruin, bloedzuigend insect, die voornamelijk parasiteert op herten en reeën, maar die ook bij paarden wordt gespot.
Een volwassen hertenluisvlieg is zo’n 3 tot 5 mm groot, heeft twee grote ogen en drie kleine ‘punt’oogjes. Zijn lijfje is hard en elastisch. Aan de zes pootjes zitten klauwtjes, waarmee hij zich vastklampt aan zijn slachtoffer. Met deze pootjes kan hij zich razendsnel bewegen, zowel voor- als achterwaarts, maar ook zijwaarts, oftewel schuinsmarcheerders.
De hertenluisvlieg is maar één van de 786 tot nu toe bekende luisvliegen. De luisvliegen parasiteren en leven van bloed van hun gastheer.

[ img ]

De paardenluisvlieg is iets groter, 5 tot 8 mm en komt, ondanks zijn naam, vooral voor op runderen.

Het bijzondere aan deze luisvliegen is dat ze geen eitjes leggen, maar een soort van ‘kant en klare pop’ in de vacht van hun gastheer of in boomspleten/boomschors leggen.
Rond september, oktober komen de larven uit en verschijnt er een gevleugelde hertenluisvlieg, die op zoek gaat naar een gastheer. Wanneer ze een geschikte plek hebben gevonden, vallen hun vleugels eraf en blijven er kleine stompjes over.


Hierna lijkt hij op een klein, plat spinnetje dat zich razendsnel over zijn slachtoffer kan verplaatsen.
Dat maakt het heel lastig om deze luis te pakken als hij je paard heeft gekozen als gastheer.

En wat als er een luisvlieg je paard gekozen heeft? Hoe raak je hem kwijt?
De insecten gaan vaak op een kaal stukje huid zitten, onder andere onder de staart, op de koker of tussen de achterbenen. Paarden kunnen behoorlijk overstuur raken van de deze luisvlieg, of dit nu van de beet is of het razendsnelle voortbewegen van de luisvlieg over hun lijf, ze zullen blijven bewegen om hier onderuit te komen. Dat maakt het extra moeilijk om de luisvlieg te pakken, wat eigenlijk wel de beste manier is om eraf te komen.
Onze vliegensprays zullen niet werken en je hele paard in de olie zetten zodat de luisvlieg geen grip krijgt is ook weer zo wat.
Wassen met warm water schijnt goed te helpen of spuiten met spray, ze blijven dan heel even verward zitten en dan kan je ze snel van je paard halen. Behandel de luisvlieg daarna als een teek, want door zijn taaie, leerachtige lijf zal hij niet snel opgeven.

Is een beet van deze luis schadelijk?
Uit navraag bij boswachters kwamen er nogal wisselende antwoorden terug. In principe lijkt een beet van deze parasiet onschadelijk, een jeukend bultje wat binnen een paar dagen weg zou moeten zijn.
Maar er zijn ook verhalen bekend van paarden die gestoken waren door een luisvlieg en een koliekaanval kregen na de beet. Wat daar de reden van is is onduidelijk en hopelijk blijft dat een zeldzaamheid.

[ img ]
Waarschuwing op Facebook

Klik op onderstaande afbeelding voor de bijbehorende video van een paard dat geteisterd wordt door de hertenluisvlieg:
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 20:59 



 
Profiel   

Zijn er mensen in omgeving Amersfoort die last van hebben? Ik heb ze voor school nodig voor een practicum om te determineren.


Laatst bijgewerkt door Desty op 22-06-17 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 21:28 



 
Profiel   

Ik vond het al lang duren voor die werd gepost hihi, heel fijn artikel! Zeer informatief :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 21:28 



 
Profiel   

bij mij op stal,
normaal een rustig paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 21:43 



 
Profiel   

Hier komen ze heel erg veel voor, honderden tegelijk. En vliegenspray die we hier gebruiken helpt gelukkig wel er tegen.

Paarden die ze niet kennen, kunnen inderdaad erg fel reageren. Maar ze voelen ook echt enorm naar... rotbeesten zijn t.

Edit: "hier" is zweden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 21:44 



 
Profiel   

Hier in Frankrijk komen ze ook in grote aantallen. Bij de eerste vinden de paarden het vervelend maar ze wennen er snel aan, ze hebben meer last van horzels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 21:47 



 
Profiel   

Bij ons zitten er sinds deze week echt veel, rot beesten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 21:55 



 
Profiel   

ik heb afgelopen week voor het eerst van dit beest gehoord!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 22:00 



 

Bij ons op stal (friesland) komen ze ook met regelmaat voor. Ik merk het gelijk aan mijn paard of ze weer één heeft. Meestal wordt ze er nerveus en druk van en laat duidelijk haar ongenoegen blijken.
De tip met haarspray zal ik de volgende keer eens proberen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 22:01 



 
Profiel   

Ik zag op facebook er ook een filmpje van voorbij komen. Het paard reageerde er nogal fel op (bokken, bijten, etc.) maar dat hielp niet. Vind het maar een vreemde vlieg, had er ook nog nooit eerder van gehoord

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 22:03 



 
Profiel   

Ja ik kende hem idd ook niet, tot hij ineens deze week rondom de wei verscheen.
Paarden waren maar aan het wegrennen voor die rotzakken. Werd zelf ook belaagd :roll:

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 22:10 



 
Profiel   

Vorig najaar heb ik er een 4 keer eentje gevangen van de paarden (drenthe) . Ze zaten op de hals onder de vliegendeken. ik merkte het omdat het betreffende paard allemaal dikke bulten had. Aan het gedrag merkte ik niet veel. Ze hebben inderdaad meer last van een horzel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-17 04:46 



 
Profiel   

Wat ze nog vergeten te vertellen is dat ze graag op een kaal stukje huid zitten zoals tussen de achterbenen en onder de staart. Daarom draaien zoveel paarden door als ze er 1 hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-17 05:47 



 
Profiel   

Hoorde de tip om vaseline oid onder de staart te smeren, zodat deze K vlieg daar geen grip krijgt!
Heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-17 05:54 



 
Profiel   

Hier hebben we ze ook veel. Dat koliek verhaal door de vlieg geloof ik niet zoveel van. Wel zou het kunnen dat doordat een paard zo heftig reageert er een koliek aanval als gevolg bij op komt. Met als oorzaak de reactie op de vlieg.

Heftig reageren doet die van mij ook inderdaad. Ze gaan vaak tussen de benen zitten. Ik doe er Betadine oplossing op en heb de afgelopen weken geen luis meer gezien. Het verschilt per paard of ze er een bult van krijgen of niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-17 06:01 



 
Profiel   

@karinLF ja dat helpt echt. Het behoort hier echt tot de standaard buitenrij-uitrusting.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-17 06:03 



 
Profiel   

KarinLF schreef
Hoorde de tip om vaseline oid onder de staart te smeren, zodat deze K vlieg daar geen grip krijgt!
Heeft iemand hier ervaring mee?


Babyolie gebruikten wij hier in het begin maar probleem is dat alles snel intrekt en dan lopen die beestjes gewoon weer vrolijk verder.

Ze zitten inderdaad het liefste onder de staart (bij anus en schede), bij de koker en tussen de tepels.

Inmiddels doen wij er niets meer tegen. Alle middeltjes die er zijn werken slechts kort zeker op zwetende paardenlijven die 24/7 buiten staan en idd de paarden zijn er aan gewend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-17 06:04 



 
Profiel   

Nou bedankt! Ga ze er toch maar mee insmeren

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-17 06:39 



 
Profiel   

Hier komen ze ook voor sinds een paar jaar en ik heb een paard die er compleet op flipt en levensgevaarlijk word. Vaseline/ vet op anus/ koker smeren helpt zeker! en daarnaast helpt een vliegendeken ook. En in sommige gebieden kun je hier nu echt niet meer het bos in door die vlieg..

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-17 07:09 



 
Profiel   

Wij hadden ze op mijn oude stal veel, zolang ze onder de staart zaten gaven ze weinig overlast voor het paard. Rustig laten zitten of even verdoven met veerust, dan vangen met je hand, op de grond leggen en met je schoen vermorzelen. Flink draaien met je schoen, erop staan is niet genoeg, het zijn taaie rakkers.

Klinkt best wel wreed als ik het zo opschrijf

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-17 07:22 



 
Profiel   

Ik mis nog wat zeer belangrijke info.

De enige echte manier om ze van je paard te verwijderen is proberen ze te pakken, en dan doodknijpen/vermorzelen tussen je duim en wijsvinger.
Doodmeppen of een andere methode werkt niet, omdat ze echt een hard schildje hebben.

Verder worden ze hier in omgeving Epe ook wel "kontenkruipers" genoemd...
Ze zitten namelijk 9 vd 10 x tussen de billen van je paard of bij/in de koker van ruinen en hengsten of bij merries bij de kling of het uier...

Zelfs het meest brave bomproofe paard reageert vaak erg heftig op ze. Er zijn dan ook helaas al wel eens ongelukken gebeurd waarbij paarden ineens uit het niets bokken, steigeren, op hol slaan of alle kanten op trappen.

Mijn welsh a merrie trapt een x, gaat staan trillen en laat zich zo door haar achterbenen op de grond vallen....

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-17 09:36 



 
Profiel   

Desty schreef
Zijn er mensen in omgeving Amersfoort die last van hebben? Ik heb ze voor school nodig voor een practicum om te determineren.


Ik heb wel eens met een Pinkster/Hemelvaartkamp gereden bij de manege in Woudenberg, en daar waren er toen wel in de bossen (Treek ofzo?) en op de Veluwe was er op een gegeven moment echt een hele zwerm; niet tijdens mijn rit, maar de rit erna; de paarden werden echt helemaal springerig ervan; bij 2 ruinen waren ze in de koker gekropen...bbrrrrr.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-17 09:42 



 
Profiel   

Ik was laatst bij Kootwijk en hadden we ze ook. Ik schrok toen ik ze zag want een aantal jaar terug hadden we twee verdwaalde bij ons op stal (randstad polder? ????) Met als gevolg hetzelfde als filmpje misschien nog wel heftiger. Paard was compleet buiten zinnen, doodeng!
In Kootwijkerbroek bleef de reactie van paniek gelukkig uit. Ze vond ze rot maar niet panikeren. We hadden ze alleen met rijden en niet op stal. Blij dat ze met rijden iig rustig bleef!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-17 11:09 



 
Profiel   

KarinLF schreef
Hoorde de tip om vaseline oid onder de staart te smeren, zodat deze K vlieg daar geen grip krijgt!
Heeft iemand hier ervaring mee?


Ja, werkte niet of nouwelijks

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-17 12:14 



 
Profiel   

JoyCiej007 schreef
Ik mis nog wat zeer belangrijke info.

De enige echte manier om ze van je paard te verwijderen is proberen ze te pakken, en dan doodknijpen/vermorzelen tussen je duim en wijsvinger.
Doodmeppen of een andere methode werkt niet, omdat ze echt een hard schildje hebben.

Ze zitten namelijk 9 vd 10 x tussen de billen van je paard of bij/in de koker van ruinen en hengsten of bij merries bij de kling of het uier...


Klopt!


palousa_boy schreef
Hier in Frankrijk komen ze ook in grote aantallen. Bij de eerste vinden de paarden het vervelend maar ze wennen er snel aan, ze hebben meer last van horzels.

Klopt.

Wat helpt is spuiten met Tri-Tech 14 onder de staart, onder de buik, tussen de uier en bij de ruin/ hengst rondom de piemelorus. Alleen één keer per week spuiten op die plekken waar de paarden echt niet bij kunnen met likken, want het is giftig.
Dit spul is heel duur, geurloos en werkt zeer goed tegen de meeste insecten, maar wij doen nu nog steeds het tweede jaar met één fles waarmee we twee paarden spuiten.

Deze platvliegjes zoals we ze hier noemen, doen verder geen kwaad. Als het erg heet is, kun je ze gemakkelijker tussen je nagels doodknijpen, want is hun tempo erg langzaam. Ze zijn pas dood als je knakt hoort en spettertje ziet, want anders rennen ze weer verder. Als we weer platvliegjes zien, weten we dat de tri tech 14 is uitgewerkt, en maken we eerste de vliegjes dood en spuiten daarna. Als je het andersom doen, gaan die krengen eerst hard rennen en dat is niet tof voor je paard.
Gisteravond 5 bij de merrie doodgemaakt en 2 bij de ruin.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-17 14:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen