Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

[AG]Paardentransport door de lucht

 
Profiel   

*Bokt.nl / Flying Horse Groom / Horse Service International
Transport, Achtergrond

[ img ]
Foto: © Hippo Foto - Dirk Caremans / FEI

Steeds vaker worden paarden voor de fokkerij en wedstrijdsport vervoerd per vliegtuig naar andere werelddelen. Maar hoe komen paarden in de vliegtuigen? Zijn dit dezelfde vliegtuigen als voor mensen of juist andere vliegtuigen? Wat komt er allemaal bij kijken als je je paard naar het buitenland wil laten vliegen? Hebben paarden ook last van een jetlag?

De transportbedrijven regelen vaak alle vereiste documenten en verklaringen van de dierenarts voor het paard en brengen de paarden ook naar het dierenhotel. De flying grooms maken de paarden in alle rust klaar voor hun vlucht. Er wordt nog een controle uitgevoerd zoals het lezen van de chips en controleren van de paspoorten. Zij zorgen er ook voor dat er voldoende hooi en water aan boord is voor de paarden gedurende de vlucht. Naast de flying grooms (afhankelijk van het aantal containers) reist tijdens een Combi-vlucht ook altijd een animal steward mee. Bij Cargo vluchten is dit niet altijd het geval en reizen vaak alleen grooms mee. Daarom worden er ervarings-, veiligheids- en veterinaire eisen aan Cargo grooms gesteld, omdat ze vaak geheel zelfstandig voor de verzorging van de paarden staan.

De paarden moeten vijf uur van tevoren aanwezig zijn en worden geladen in containers. Het lijkt een beetje op een vierkante trailer waar plek is voor twee of drie paarden. Een container weegt ongeveer 3000kg. Eenmaal in de container worden ze naar het vliegtuig gebracht. De container komt op een lift te staan en deze tilt de paarden omhoog. Eenmaal hierboven worden ze het vliegtuig ingeduwd. Dit gaat allemaal vrij makkelijk omdat er allemaal rollers liggen op de bodem van het vrachtruim. De containers worden op hun plek aan de grond vergrendeld.

KLM is de enige luchtvaartmaatschappij die de vluchten uitvoert met een Boeing 747-combi. Het voordeel hiervan is dat passagiers hun paarden in hetzelfde toestel als vracht mee kunnen nemen. Het vliegtuig is opgesplitst in twee delen. Het voorste deel is ingericht voor passagiers. Het achterste deel is een vrachtruimte waar plaats is voor zeven containers. Halverwege het vliegtuig bevindt zich een deurtje. Voorbij dit deurtje is een groot net aangebracht. Dit net is voor de veiligheid. Mocht er in een onwaarschijnlijke geval een container losschieten, dan zou dit dus niet door de wand naar de passagiers toegaan. Dit net is zo sterk dat het de containers houdt. In totaal mogen er 20 paarden mee. Op de laatste positie, de T-positie zoals het personeel dat noemt, mogen vanwege het gewicht maximaal twee paarden staan. Er staan niet altijd paarden. Soms staan er ook auto’s of andere vrachtspullen. Alle combi-vluchten zijn rechtstreeks, zonder tussenstop. Dit is het meest ideaal voor paarden, want opstijgen en landen is het meest stressvolle moment van de reis.

Soms moet een paard vooraf in quarantaine. Amerika en een aantal andere landen uitgezonderd, vereist vrijwel ieder land een isolatieduur voordat de paarden op transport mogen. Tijdens deze isolatieperiode, ook wel pre-export quarantaine genoemd (PEQ), staan de paarden onder veterinair toezicht. Na een inspectie van de NVWA van de isolatieruimte en dieren, gaat de isolatieperiode in. De duur is afhankelijk van de eisen van het exportland. Zo moeten paarden uit China of Zuid-Afrika 30 dagen in afzondering blijven staan.

Net als mensen kunnen paarden ook last hebben van een jetlag. Ook hun dag- en nachtritme ligt overhoop. Uit onderzoek van de universiteit van Bristol blijkt ook nog eens dat paarden extreem gevoelig zijn voor veranderingen in hun bioritme. Dit in tegenstelling tot honden en katten, die er een minder streng dag- en nachtritme op na houden. Een Brits team heeft onderzocht hoe renpaarden een jetlag ervaren. De opvallende conclusie van dit onderzoek was dat de paarden juist beter presteerden met een jetlag doordat zij hun dag- en nachtritme snel konden aanpassen, met fysieke voordelen tot gevolg. Voor het onderzoek trainden ze een groep volbloeden voor drie maanden op een loopband. Na deze drie maanden pasten zij het dag- en nachtritme rigoureus aan en pasten een tijdsverschil van zeven uur toe. Uit de metingen van de onderzoekers bleek dat de paarden beter konden presteren in volle galop op de loopband. Klik hier voor het onderzoek naar de jetlag bij paarden. Maar om de overgang voor een paard zo soepel mogelijk te maken, is het aan te raden het paard rustig aan de nieuwe omgeving en het tijdsverschil te laten wennen. Dit is minder stressvol en beter voor het welzijn van het paard.

Klik hier voor foto's van het paardentransport.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-17 14:48 



 
Profiel   

Ik ben een keer als groom meegeweest met een vlucht paarden in een KLM toestel zoals hierboven omschreven. Er worden nog maar weinig paarden vanaf Schiphol vervoerd, de bedoeling is dat alles in de nabije toekomst via Luxemburg gevlogen gaat worden met vrachtvervoerders.

Was een leuke ervaring om mee te kunnen, helaas woon in niet meer in NL dus gaat het wat lastiger om het nog vaker te doen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-17 21:41 



 
Profiel   

Leuk geschreven en geeft goed inzicht, wilde alleen even het volgende opmerken. Je schrijft:

"Naast de flying grooms (afhankelijk van het aantal containers) reist altijd een animal steward mee."

Dit is bij Cargo vluchten echter doorgaans niet het geval. Daar vliegen voornamelijk alleen grooms mee. Ik heb als groom op Cargo (dus helemaal geen passagiers) vluchten gewerkt en doe dit nog wel als ik de farm hier even aan een ander kan overlaten, en op deze vluchten gaan er geen dieren stewards mee. De Combi's, waar ik ook wel op vlieg, hebben wel altijd een steward en daarnaast ook een of meerdere grooms.

Het is natuurlijk altijd prettig om een paarden steward of andere groom aanwezig te hebben op zo'n paardenvlucht, maar dat is dus lang niet altijd het geval als er niet al te veel paarden aan boord zijn. Daarom worden er natuurlijk wel ervarings-, veiligheids- en veterinaire eisen aan Cargo grooms gesteld, omdat ze vaak geheel zelfstandig voor de verzorging van de paarden staan. En het welzijn van de paarden is van groot belang tijdens zo'n reis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-17 03:46 



 
Profiel   

Leuk om te lezen! Lijkt mij gaaf om ook zoiets ooit een keer te doen. Alleen heb ik helaas al een fulltime baan en kan ik niet zomaar even weg. Een vriend van mij vliegt wel eens zijn eigen paarden als hij ze verkoopt.

KLM vliegt alleen met de combi vliegtuigen en doet dacht ik geen vracht. Dit is geschreven door KLM en bij deze vluchten reist er wel altijd een steward mee omdat het combi vliegtuigen zijn dacht ik. De vluchten waar er geen steward mee gaan zijn geen KLM vluchten als ik het zo begrijp.

DutchFarm schreef
Leuk geschreven en geeft goed inzicht, wilde alleen even het volgende opmerken. Je schrijft:

"Naast de flying grooms (afhankelijk van het aantal containers) reist altijd een animal steward mee."

Dit is bij Cargo vluchten echter doorgaans niet het geval. Daar vliegen voornamelijk alleen grooms mee. Ik heb als groom op Cargo (dus helemaal geen passagiers) vluchten gewerkt en doe dit nog wel als ik de farm hier even aan een ander kan overlaten, en op deze vluchten gaan er geen dieren stewards mee. De Combi's, waar ik ook wel op vlieg, hebben wel altijd een steward en daarnaast ook een of meerdere grooms.

Het is natuurlijk altijd prettig om een paarden steward of andere groom aanwezig te hebben op zo'n paardenvlucht, maar dat is dus lang niet altijd het geval als er niet al te veel paarden aan boord zijn. Daarom worden er natuurlijk wel ervarings-, veiligheids- en veterinaire eisen aan Cargo grooms gesteld, omdat ze vaak geheel zelfstandig voor de verzorging van de paarden staan. En het welzijn van de paarden is van groot belang tijdens zo'n reis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-17 04:13 



 
Profiel   

Ik heb een aantal jaar paarden voor de KLM gevlogen als een soort luxe bijbaan. In die tijd vlogen we ongeveer 70.000 paarden op jaarbasis. Meest bijzondere moment was toch wel de geboorte van een veulen drie uur voor landing in Mexico.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-17 06:15 



 
Profiel   

Lijkt me erg leuk werk.
Vraag me alleen af hoe je dan aan zo'n job komt, heb nog nooit zo'n vacature voorbij zien komen. (kijk regelmatig op de site van KLM :Y) )

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-17 06:27 



 
Profiel   

DutchFarm schreef
Leuk geschreven en geeft goed inzicht, wilde alleen even het volgende opmerken. Je schrijft:

"Naast de flying grooms (afhankelijk van het aantal containers) reist altijd een animal steward mee."

Dit is bij Cargo vluchten echter doorgaans niet het geval. Daar vliegen voornamelijk alleen grooms mee. Ik heb als groom op Cargo (dus helemaal geen passagiers) vluchten gewerkt en doe dit nog wel als ik de farm hier even aan een ander kan overlaten, en op deze vluchten gaan er geen dieren stewards mee. De Combi's, waar ik ook wel op vlieg, hebben wel altijd een steward en daarnaast ook een of meerdere grooms.

Het is natuurlijk altijd prettig om een paarden steward of andere groom aanwezig te hebben op zo'n paardenvlucht, maar dat is dus lang niet altijd het geval als er niet al te veel paarden aan boord zijn. Daarom worden er natuurlijk wel ervarings-, veiligheids- en veterinaire eisen aan Cargo grooms gesteld, omdat ze vaak geheel zelfstandig voor de verzorging van de paarden staan. En het welzijn van de paarden is van groot belang tijdens zo'n reis.

Interessant :j
Dit ga ik nog even toevoegen aan het bericht. Bedankt voor de info!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-17 06:58 



 
Profiel   

Ninette schreef
Meest bijzondere moment was toch wel de geboorte van een veulen drie uur voor landing in Mexico.

Wauw! Was alles goed met moeder en kind? En hoe ging dat in zijn werk in zo'n beperkte ruimte? Kon het veulen drinken bij de moeder toen het eenmaal overeind was? En ik neem aan dat zulke hoogdrachtige merries normaal gesproken niet mogen vliegen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-17 07:09 



 
Profiel   

Wat hier beschreven wordt en wat het meisje beschrijft in de blog in de link is geen baan, maar vrijwilligerswerk op aanmelding of oproep. De steward draagt de verantwoordelijkheid en de grooms gaan mee als hulp. Je doet het gratis in ruil voor een stand-by retourticket, op sommige bestemmingen businessclass terug.
Leuk om te doen en je kan dus gratis op en neer naar leuke bestemmingen, maar ervan leven gaat dus niet.

Op vrachtvluchten gaat er geen steward mee, ben je zelf verantwoordelijk en krijg je dus wel betaald. Dat zijn andere maatschappijen zoals Cargolux. Hiervoor moet je weleens cursus gedaan hebben en dit is ook op zelfstandige basis, dus geen baan. Meestal wordt er iemand via de vervoerder geregeld, of vliegtuig de eigen groom of eigenaar mee.

Er wordt hier een beetje een penny-droom beschreven, maar dat is dus echt vooral een droom ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-17 09:21 



 
Profiel   

Schoentje schreef
Wat hier beschreven wordt en wat het meisje beschrijft in de blog in de link is geen baan, maar vrijwilligerswerk op aanmelding of oproep. De steward draagt de verantwoordelijkheid en de grooms gaan mee als hulp. Je doet het gratis in ruil voor een stand-by retourticket, op sommige bestemmingen businessclass terug.
Leuk om te doen en je kan dus gratis op en neer naar leuke bestemmingen, maar ervan leven gaat dus niet.

Op vrachtvluchten gaat er geen steward mee, ben je zelf verantwoordelijk en krijg je dus wel betaald. Dat zijn andere maatschappijen zoals Cargolux. Hiervoor moet je weleens cursus gedaan hebben en dit is ook op zelfstandige basis, dus geen baan. Meestal wordt er iemand via de vervoerder geregeld, of vliegtuig de eigen groom of eigenaar mee.

Er wordt hier een beetje een penny-droom beschreven, maar dat is dus echt vooral een droom ;)

Nou dan ben ik erg benieuwd waar ik me kan aanmelden haha!
Idd een Penny-droom ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-17 09:35 



 
Profiel   

Ik zou eens beginnen met bovenstaande bronnen, Willemiens ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-17 14:36 



 
Profiel   

Interessant! Ik zie wel eens foto's voorbij komen van paarden in zo'n 'container'. Elke keer vraag ik me af hoe paarden zo rustig kunnen blijven hoog in de lucht. Ik weet dat ze hooi ed krijgen maar het is toch ook raar voor een paard om ineens zo hoog te vliegen? Krijgen ze bv ook geen last van die (lucht)druk in de cabine?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-17 14:41 



 
Profiel   

Idd een pennydroom.
Ik heb het ook een aantal jaar gedaan.
Erg leuk maar heel zwaar. Niks geen leuke stops. Ja een krappe dag in miami. Voor de rest was het aankomen en snel weer naar de gate voor de vlucht terug.Soms had je 12 uur kon je ff naar je hotel om een douche en hopelijk een paar uur slaap.
En dan heb je het ook over vluchten naar zuid-amerika of Azië.
Of je staat na de vlucht nog rustig 4 uur op het platform te wachten tot je de paarden kunt losse.
Nu heb ik het bij 2 bedrijven gedaan en was het bij de ene wel wat makkelijker een dagje of 2 dagen op locatie te blijven maar daar tegenover stond alleen een kleine vergoeding en geen salaris. Bij de ander had ik 0 uren contract. En omdat ik een uitkering had kon ik alles weer 'inleveren'. Dat viel zo tegen helemaal tegenover de enorme verantwoordelijkheid en de lange uren. 24 uur onderweg is al standaard.

De vrijheid en de ervaring heb ik echt van genoten. Ik heb het met veel plezier gedaan en mis het soms nog wel.
Die ene keer met de combi was okk heel leuk.
Ik zou best nog weer willen maar wel graag met een 2e groom.
Als je shit heb op 10 km ben je niet blij. Ik denk dat dat ook de reden is dat bij klm nog een steward mee gaat en ik vind dat heel goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-17 19:03 



 
Profiel   

Interessant, lijkt me inderdaad geen luizenbaantje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-17 20:19 



 
Profiel   

Zo te zien komt er heel wat bij dat luchtvervoer kijken, erg interessant. En dat dat werk zo zwaar is... petje af voor jullie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-17 20:31 



 
Profiel   

Amanda schreef
DutchFarm schreef
Leuk geschreven en geeft goed inzicht, wilde alleen even het volgende opmerken. Je schrijft:

"Naast de flying grooms (afhankelijk van het aantal containers) reist altijd een animal steward mee."

Dit is bij Cargo vluchten echter doorgaans niet het geval. Daar vliegen voornamelijk alleen grooms mee. Ik heb als groom op Cargo (dus helemaal geen passagiers) vluchten gewerkt en doe dit nog wel als ik de farm hier even aan een ander kan overlaten, en op deze vluchten gaan er geen dieren stewards mee. De Combi's, waar ik ook wel op vlieg, hebben wel altijd een steward en daarnaast ook een of meerdere grooms.

Het is natuurlijk altijd prettig om een paarden steward of andere groom aanwezig te hebben op zo'n paardenvlucht, maar dat is dus lang niet altijd het geval als er niet al te veel paarden aan boord zijn. Daarom worden er natuurlijk wel ervarings-, veiligheids- en veterinaire eisen aan Cargo grooms gesteld, omdat ze vaak geheel zelfstandig voor de verzorging van de paarden staan. En het welzijn van de paarden is van groot belang tijdens zo'n reis.

Interessant :j
Dit ga ik nog even toevoegen aan het bericht. Bedankt voor de info!


You're welcome! ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-17 21:36 



 
Profiel   

Een van mijn pony's is met de KLM naar China gevlogen. Dit is een foto van in de container:
[ img ]

Middelste pony was die van mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-17 07:25 



 
Profiel   

ik ben zo ook een paar keer naar Amerika gevlogen. Een goedkope manier om te vliegen en het is ook nog eens leuk om te doen (vind ik dan). Er was gelukkig altijd een dierensteward mee die de verantwoording over alles had, want dat zou ik niet willen doen. Ik heb verhalen gehoord van de stewards waar ik de rillingen van kreeg. gelukkig gebeuren ongelukken niet vaak, maar ik zou idd niet die verantwoording willen hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-17 07:38 



 
Profiel   

Eztelly schreef
Interessant! Ik zie wel eens foto's voorbij komen van paarden in zo'n 'container'. Elke keer vraag ik me af hoe paarden zo rustig kunnen blijven hoog in de lucht. Ik weet dat ze hooi ed krijgen maar het is toch ook raar voor een paard om ineens zo hoog te vliegen? Krijgen ze bv ook geen last van die (lucht)druk in de cabine?


De paarden staan eigenlijk net als in een trailer met een hooinet voor hun neus. Alleen het opstijgen en landen is onrustiger omdat ze zich dan in evenwicht moeten houden, zoals in een normale trailer in een bocht zeg maar. Ben je eenmaal op hoogte is er niks meer aan de hand, op turbulentie na. De grooms zorgen ervoor dat ze genoeg te eten hebben en drenken de dieren regelmatig.

De paarden staan in een druk-geregeld deel van het vliegtuig, net zoals in het personen vervoer. Het deel waar zij in staan is echter niet netjes afgewerkt en ook luidruchtiger, wat eigenlijk wel fijn is voor ze, hebben ze geen last van onverwachte geluiden ;-)!

Ik hbe ergens wel foto's van het deel waar de paarden in staan maar geen idee waar hihi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-17 19:04 



 
Profiel   

Interessant om te lezen.
Wat gebeurt er als een paard werkelijk in paniek geraakt ? Wordt die dan verdoofd (of erger) ? Want het lijkt me zaak om te voorkomen dat de andere paarden deze paniek overnemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-17 19:19 



 
Profiel   

kleinvosje schreef
Eztelly schreef
Interessant! Ik zie wel eens foto's voorbij komen van paarden in zo'n 'container'. Elke keer vraag ik me af hoe paarden zo rustig kunnen blijven hoog in de lucht. Ik weet dat ze hooi ed krijgen maar het is toch ook raar voor een paard om ineens zo hoog te vliegen? Krijgen ze bv ook geen last van die (lucht)druk in de cabine?


De paarden staan eigenlijk net als in een trailer met een hooinet voor hun neus. Alleen het opstijgen en landen is onrustiger omdat ze zich dan in evenwicht moeten houden, zoals in een normale trailer in een bocht zeg maar. Ben je eenmaal op hoogte is er niks meer aan de hand, op turbulentie na. De grooms zorgen ervoor dat ze genoeg te eten hebben en drenken de dieren regelmatig.

De paarden staan in een druk-geregeld deel van het vliegtuig, net zoals in het personen vervoer. Het deel waar zij in staan is echter niet netjes afgewerkt en ook luidruchtiger, wat eigenlijk wel fijn is voor ze, hebben ze geen last van onverwachte geluiden ;-)!

Ik hbe ergens wel foto's van het deel waar de paarden in staan maar geen idee waar hihi.


Ik heb er hierboven een geplaatst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-17 19:25 



 
Profiel   

Ja had ik gezien, maar ik had ook nog foto's gemaakt van de binnenkant van het vrachtgedeelte van het vliegtuig, waar de parden staan. Die bedoelde ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-17 19:26 



 
Profiel   

Marilu schreef
Interessant om te lezen.
Wat gebeurt er als een paard werkelijk in paniek geraakt ? Wordt die dan verdoofd (of erger) ? Want het lijkt me zaak om te voorkomen dat de andere paarden deze paniek overnemen.


Ja.
Of wanneer ze nog aan de grond staan word deze uitgeladen.
Vaak is het probleem claustrofobie. Ze laten zich letterlijk vallen en proberen van alles om eruit te komen.
Da gaan ze vaak op een andere vlucht mee in een stal waar ze ruimer staan. 2 paarden ipv 3. En dan gaat het meestal wel.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-17 21:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen