Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

[AG] De eikenprocessierups: gevaarlijk voor paarden?

 
Profiel   

*Bokt.nl
Gezondheid

[ img ]
Eikenprocessierups. Foto: Wikimedia Commons


De eikenprocessierups, is deze harige rups nu ook gevaarlijk voor paarden? Het antwoord is ja. Niet alleen voor de gezondheid van mensen, maar ook voor paarden vormt deze een gevaar. De reactie die de rups kan veroorzaken, kan dodelijk zijn. Wanneer paarden en koeien grazen onder eiken of voeding krijgen dat is verzameld in de buurt van besmette eiken, kunnen zij gevoelig reageren.

Symptomen bij paarden zul je vooral zien in de buurt van de neus en de mond. Er kan een zwelling en roodheid ontstaan van de lippen en het slijmvlies in de mond. De tong kan gaan zwellen en er kunnen blaren ontstaan. De dieren krijgen jeuk, gaan speekselen en kunnen moeite krijgen met slikken. Ogen kunnen ook ontstoken raken en ze kunnen diarree en koorts krijgen. Deze verschijnselen ontstaan vaak acuut.

Deze symptomen worden veroorzaakt door de brandharen van de rups. Wanneer je je paard aantreft met dergelijke symptomen, is het van belang dat je gelijk deze brandharen wegspoelt. Gebruik hierbij handschoenen, want ook bij mensen kan het een reactie veroorzaken.

Vanwege het zeer warme weer van de laatste tijd, is deze rups momenteel erg actief. De rupsen zijn op zoek naar verkoeling en verplaatsen hun nesten naar onderin de boom of zelfs op de grond. Wanneer je last hebt van deze rups, schakel dan professionele bestrijders in. Hiermee voorkom je dat je zelf last krijgt van de symptomen maar ook dat je de omgeving besmet met de brandharen. Houd ook je andere dieren uit de buurt van besmette bomen, in ieder geval in de periode dat de rupsen actief zijn (dit jaar is dat van 16 mei tot eind juli). Buiten deze periode kun je er wel bij in de buurt komen, maar blijf alert op eventuele klachten door brandharen die in de bomen achterblijven. Deze kunnen nog jarenlang overlast veroorzaken.

Veel gemeenten hebben zelf en beleid tegen de eikenprocessierups. Zo worden veel bomen al voorzien van een wit-rood lint waarop een waarschuwing staat. Veel gemeenten vragen om de bewoners op te letten en wanneer zij een eikenprocessierups zien dit door te geven. Benieuwd naar het beleid in jouw gemeente? Google er dan even naar of kijk op de site van jouw gemeente. Gebruik hierbij bijvoorbeeld de zoekterm: "Eikenprocessierups *naam gemeente*".

Meer lezen?
http://dierenkliniekdenham.nl/eikenproc ... r-paarden/
https://www.levendehave.nl/dierenwikis/ ... cessierups
https://www.naturetoday.com/intl/nl/nat ... ?msg=24373
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-18 12:27 



 
Profiel   

Niet alleen voor paarden, maar ook voor honden zijn deze beestjes gevaarlijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-18 14:28 



 
Profiel   

Is het ook bij aanraking dodelijk of bij het eten in de buurt van een nest?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-18 14:29 



 
Profiel   

Het kan dodelijk zijn, maar dat is zeker niet altijd zo. Het is hoe dan ook niet grappig en erg pijnlijk als je in aanraking komt met die brandharen. En de haren waaien ook mee met de wind, dus alleen er niet aankomen is geen garantie

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-18 15:00 



 
Profiel   

Bij ons zitten ze niet gek ver van de weide af. Ze zitten midden voor de ingang van de basisschool van onze kinderen. Hemelsbreed zitten ze 100 mtr. van de weide af dus ik hoop dat ze snel verwijderd worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-18 15:14 



 
Profiel   

Mijn kat had het jaar dat we in Spanje woonden een halve op! Gelukkig zag ik het meteen en heb ik meteen de kat in een mandje gekwakt en naar de dierenarts gereden.
Wat een nare beestjes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-18 18:46 



 
Profiel   

Goed topic!

Ik wist niet eens dat die beestjes zo ellendig waren :oo :oo

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-18 19:06 



 
Profiel   

[ img ]

:)*
Vorige week stond de mijne er ineens zo bij. Hele linkerkant opgezwollen en op een gegeven moment ging haar oog dicht. DA erbij en prik tegen allergische reactie. Het duurde een uur of 8 voor het begin af te zakken.

Maaaar ondanks dat ook de DA niet wist wat het was, denk ik dat die rottige rups de oorzaak is. Die was namelijk net gelokaliseerd in de boom naast de paddock waar ze de nacht doorbracht.

Paard is helemaal opgeknapt maar was een hele dag enorm ellendig en sneu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-18 21:49 



 
Profiel   

wat kun je er nou precies tegen doen, als je rijdier of hond / kat in aanmerking komt met zo'n dier?

krijgt het dan medicatie, of moet het naar een kliniek oid?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-18 03:27 



 
Profiel   

Mijn witte herder heb ik naar de da moeten nemen. Die werd gek van de jeuk tot bijna aan paniek toe. Heeft toen prikken tegen zwelling en jeuk gehad en tijdje prednison. Zelf heb ik cortico zalf gehad en de allrgie pillen had ik al. Geen grapje die haren

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-18 06:14 



 
Profiel   

RSDICBS schreef
Bij ons zitten ze niet gek ver van de weide af. Ze zitten midden voor de ingang van de basisschool van onze kinderen. Hemelsbreed zitten ze 100 mtr. van de weide af dus ik hoop dat ze snel verwijderd worden.


Helaas kan dat wel even duren. Wij hebben bij de bso ook een boom die besmet is lees; overal nesten en zelfs een bijna op de grond en zeker 40 cm hoog en 30 breed (heel vies).
De boom grenst aan onze trampoline dus mogen de kids daar niet op. Gemeente heeft gezegd dat het twee weken geleden verwijderd zou worden, hangt er nog steeds....

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-18 07:04 



 
Profiel   

daphne_xxx schreef
RSDICBS schreef
Bij ons zitten ze niet gek ver van de weide af. Ze zitten midden voor de ingang van de basisschool van onze kinderen. Hemelsbreed zitten ze 100 mtr. van de weide af dus ik hoop dat ze snel verwijderd worden.


Helaas kan dat wel even duren. Wij hebben bij de bso ook een boom die besmet is lees; overal nesten en zelfs een bijna op de grond en zeker 40 cm hoog en 30 breed (heel vies).
De boom grenst aan onze trampoline dus mogen de kids daar niet op. Gemeente heeft gezegd dat het twee weken geleden verwijderd zou worden, hangt er nog steeds....


Ahh dat is ook belachelijk! Nogmaals aangeven dan bij de gemeente?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-18 07:44 



 
Profiel   

RSDICBS schreef
daphne_xxx schreef

Helaas kan dat wel even duren. Wij hebben bij de bso ook een boom die besmet is lees; overal nesten en zelfs een bijna op de grond en zeker 40 cm hoog en 30 breed (heel vies).
De boom grenst aan onze trampoline dus mogen de kids daar niet op. Gemeente heeft gezegd dat het twee weken geleden verwijderd zou worden, hangt er nog steeds....


Ahh dat is ook belachelijk! Nogmaals aangeven dan bij de gemeente?


Is als het goed gedaan! Dus hopelijk halen ze het snel weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-18 12:59 



 
Profiel   

Hier hangt het er vol mee op weg naar het bos en ook in het bos.
Melding gemaakt bij gemeente maar hadden het te druk ermee en keken er wel een keertje ofzo naar...…. tja :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-18 22:27 



 

Met mijn -inmiddels overleden- paard stonden we vorig jaar voor een raadsel. Ineens allemaal rode stipjes en bultjes in de mond. De dierenarts vermoedde dat dit ook door de processierups kwam. Gelukkig heeft ze behalve uitslag in haar mond geen andere klachten gehad.

Ik kijk nu dus altijd extra goed of ik ze niet in een boom zie zitten :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-18 22:34 



 
Profiel   

Er zijn Gemeenten die gelukkig pro-actief actie ondernemen.
Helaas laat de Gemeente Leusden het op dit gebied afweten!!
Zij bestrijden de Eikenprocessierups alleen bij speeltuinen en plaatsen waar veel kleine kinderen zijn.
Verder moet je het maar uitzoeken en bij melding van de eikenprocessierups op andere plekken doen ze NIETS!!
Alsof kleine kinderen nooit ergens anders spelen, lopen, fietsen etc etc...
Conclusie; een lakse onverantwoordelijke gemeente!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-18 07:10 



 
Profiel   

Tip, leer je kinderen wat de rupsen doen en zet je paarden niet bij eikenbomen in de buurt in de zomerperiode.

Als kind zijnde heb ik op de seh gelegen omdat ik onder zat. Was erg lullig maar sinds dien wist ik wat het was en dat je er niet in de buurt moest komen.
Vind het naar om te lezen dat die beestjes zelfs niet meer in het bos mogen zitten en er dan accuut meldingen worden gemaakt. Naast scholen en in speeltuinen kan ik het me voorstellen dat ze niet gewenst zijn en ze weg moeten maar in andere bomen?
Kinderen leren hoe een eik er uit ziet en dat je er in de zomer met een boogje omheen moet, rupsen niet oppakken en nesten kunnen signaleren gaat hier ook bij de scoutinggroep prima. Kinderen vanaf een jaar of 4 zien ze al heel snel en zeggen zelf "oh een eik! Snel er om heen voor hij schiet"

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-18 08:18 



 

Hier bestrijden ze op een natuurlijke manier, in de eiken worden nestkastjes opgehangen waar koolmezen in komen. Zij gebruiken de nestkastjes en eten de processierups op. Overigens nooit meer wat van gelezen of dit ook echt werkt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-18 09:21 



 
Profiel   

Je kunt heel eenvoudig een band om de bomen leggen, die van mij spray ik in. In de lente kun je het beste de nesten al verwijderen en in de zomer probeer ik de vrouwelijke vlinder uit te roeien en als ze eitjes legt, deze af te schrapen of sprayen met neem oil http://blog.davey.com/2017/04/how-to-ge ... erpillars/

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-18 13:38 



 
Profiel   

Bij mij op stal zitten ze ook in een boom, vandaag achter gekomen en ik heb onder die boom mijn paard staan zadelen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-18 12:26 



 
Profiel   

luckyfarm schreef
Je kunt heel eenvoudig een band om de bomen leggen, die van mij spray ik in. In de lente kun je het beste de nesten al verwijderen en in de zomer probeer ik de vrouwelijke vlinder uit te roeien en als ze eitjes legt, deze af te schrapen of sprayen met neem oil http://blog.davey.com/2017/04/how-to-ge ... erpillars/

Welke band heb jij om de boom gelegd? Wanneer doe je dat ? Heb je misschien een foto?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-18 23:01 



 
Profiel   

Van de week hier op stal ook een pony met dikke mond, rode uitslag aan de binnenkant. At en dronk nog goed, zou ook best zo’n rups geweest kunnen zijn dacht ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-18 08:03 



 
Profiel   

http://nl.tinypic.com/view.php?pic=2ikr ... ypZBllcI0M

Eindelijk is deze en 6(of meer) kleinere nesten verwijderd.
Het heeft een maand geduurd maar dan heb je ook wat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-18 14:40 



 
Profiel   

Bij onze school is het weg gehaald gelukkig.

Nu kwamen we er achter dat de eikenboom direct grenzend aan onze weide ook wel 10 nesten heeft %)
Er zit aan de overkant van de weg (boom staat op de grens volkstuin, mijn weiland en aan de provinciale weg) een ijssalon en Nu hebben we dus de gemeente gebeld, die wilde de exacte locatie dus doorgegeven, maar nu vonden ze dat deze te kort op de grote weg zit dus hebben ze ons verzoek tot verwijderen doorgestuurd naar de provincie..
Alleen die gaan er dus niks aan doen omdat de boom op gemeente grond staat. -O-
Aargh... We hebben dat deel van de track nu afgesloten en door de droogte hadden we al 4 weides dicht en nu dus nog een stuk track afgesloten.. gelukkig hebben ze nog voldoende ruimte maar het zit even niet mee zeg |o
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-18 23:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen