Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

[AG] Spierafbraakziekte PSSM2: Wat houdt het precies in?

 
Profiel   

.


Laatst bijgewerkt door Cyrina op 16-08-23 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-19 19:42 



 
Profiel   

BigBen schreef
Met een biopt kun je namelijk wel zien of er abnormale ophopingen zijn van spier glycogeen,
en dat is een kenmerk van PSSM2.

Nee, dat is een kenmerk van PSSM1.
PSSM2 is een spierafbraakprobleem waardoor op een biopt soms glycogeen pooling te zien kan zijn die veroorzaakt wordt door beschadigingen in het spierweefsel die worden "opgevuld" met glycogeen.

Een biopt kan PSSM2 aantonen, als het paard op dat moment symptomatisch is en het biopt wordt genomen op een plek die is aangetast. Is dat niet het geval, dan wil een negatieve uitslag niet zeggen dat het paard het niet heeft. PSSM2/MFM wordt getriggerd door een negatieve stikstofbalans waardoor het ook een reden is om hier voorzichtig mee te zijn. Een genetische test met haren is een stuk minder ingrijpend en zal geen symptomen uitlokken. Bovendien geeft het je informatie over met welke genen je precies te maken hebt (of niet!) waardoor je ook gericht kunt voeren en trainen.


Laatst bijgewerkt door Mac op 07-01-19 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-19 19:58 



 
Profiel   

Cyrina schreef
Denk je nou echt dat 2 bedrijven die nog veel meer genetische onderzoeken doen hun naam ten grabbel gooien?

En alle paarden die ik ken die positief getest zijn zijn ziek..dat zal toch niet voor niks zijn..

Onze Sam zo erg dat ik hem donderdag laat inslapen...

De spierbiopt kan ook idd maar zegt zeker niet alles, net als het genetisch onderzoek alleen nog is voor p2 p3 p4 en px maar p5 p8 en k1 zitten er nog niet in.

Duur is het zeker. ..dat wel .


Hier reageer ik even op. Wat ontzettend naar, klte ziekte ook!
Ik heb in oktober mijn merrie hierdoor laten inslapen. :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-19 20:04 



 
Profiel   

Sterkte Danuah en Cyrina. Het is echt een rotaandoening.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-19 20:06 



 
Profiel   

Bigben, je kunt in Duitsland contact opnemen met Melissa Luanne Cox van CAG, mag ook via pb op Facebook.( wel in het engels) Equiseq is overigens ook meer dan bereid je uit te leggen waarom dna testen voor pssm2 zoveel acurater is dan een spierbiopt. Spierbiopt zegt niets over de oorzaak van het beschadigde of afwijkende weefsel, het geeft niet aan of het 1 of 2 genen zijn, terwijl dat toch veel invloed heeft op het verloop van de ziekte, en je kunt met een biopt niet zien met welk chromosoom het is gelinkt, wat natuurlijk wel handig is. Dan heb ik het nog niet over het invasieve van een biopt dat dan weer een volledige episode kan triggeren. Soms moet je je vertrouwde ideeën loslaten, bij Equiseq doen ze dat, en dat noemen we dan wetenschap. Stilstand is achteruitgang.En voel je vrij om te bewijzen dat er iets onwaar is uit dit geschreven stuk, wel graag echt onderbouwd dan. Mijn onderbouwing staat in mijn paddock,en in die van vele andere eigenaren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-19 21:19 



 
Profiel   

Mac schreef
BigBen schreef
Met een biopt kun je namelijk wel zien of er abnormale ophopingen zijn van spier glycogeen,
en dat is een kenmerk van PSSM2.

Nee, dat is een kenmerk van PSSM1.

Dat is een kenmerk van zowel PSSM1 als PSSM2.
PSSM1 en 2 zien er onder de microscoop nagenoeg hetzelfde uit.
Teveel glycogeen, en/of abnormaal polysaccharide aanwezig.

Mac schreef
PSSM2 is een spierafbraakprobleem waardoor op een biopt soms glycogeen pooling te zien kan zijn die veroorzaakt wordt door beschadigingen in het spierweefsel die worden "opgevuld" met glycogeen.

Dat is niet PSSM2, maar wel MFM (Equine Myofibrillar Myopathy).
Een aantal paarden met MFM werd vroeger onder PSSM2 gecatalogeerd, maar MFM is een eigen, op zichzelf staande ziekte.
Onder de microscoop kan een duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen PSSM1/2 en MFM.

Mac schreef
Een biopt kan PSSM2 aantonen, als het paard op dat moment symptomatisch is en het biopt wordt genomen op een plek die is aangetast.

Als PSSM aanwezig is, wordt dat altijd door een biopt aangetoond, tenzij het om heel jonge dieren gaat.

Mac schreef
PSSM2/MFM wordt getriggerd door een negatieve stikstofbalans waardoor het ook een reden is om hier voorzichtig mee te zijn. Een genetische test met haren is een stuk minder ingrijpend en zal geen symptomen uitlokken.

Snap ik niet.
En een biopt lokt volgens mij evenmin symptomen uit.

Mac schreef
Bovendien geeft het je informatie over met welke genen je precies te maken hebt (of niet!) waardoor je ook gericht kunt voeren en trainen.

Aangezien van de genetische test geen letter gevalideerd is, geeft zo'n test ook geen enkele extra informatie. Het is een beetje zoals de horoscoop in de krant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-19 10:32 



 
Profiel   

Goh, ik dacht dat het bewijs van die test van Equisec eindelijk wel eens gepubliceerd zou zijn. Maar blijkbaar niet dus? In die zin ben ik het met BigBen eens, tot het bewijs er is, is testen dus eigenlijk zinloos....

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-19 10:44 



 
Profiel   

BigBen schreef
Dat is een kenmerk van zowel PSSM1 als PSSM2.
PSSM1 en 2 zien er onder de microscoop nagenoeg hetzelfde uit.
Teveel glycogeen, en/of abnormaal polysaccharide aanwezig.

Nee, dat is alleen een kenmerk van PSSM1. Glycogeenophoping is een bij-effect van het onderliggende probleem bij PSSM2 cq MFM cq hoehetookgaatheten. De clustering is ook anders bij PSSM1 vergeleken met PSSM2/MFM/hoehetookgaatheten

BigBen schreef
Dat is niet PSSM2, maar wel MFM (Equine Myofibrillar Myopathy).
Een aantal paarden met MFM werd vroeger onder PSSM2 gecatalogeerd, maar MFM is een eigen, op zichzelf staande ziekte.
Onder de microscoop kan een duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen PSSM1/2 en MFM.

PSSM2 is een soort "catch all" term geworden van allerlei spieraandoeningen die PSSM achtige symptomen geven. De varianten zoals EquiSeq deze heeft gedefinieerd zullen later idd waarschijnlijk omgedoopt worden tot wat ze werkelijk zijn. Tot die tijd blijven ze onder de noemer PSSM2 vallen. IMM valt hier overigens ook onder en ook dit wordt getriggerd door ziekte of vaccinatie (wat een negatieve stikstofbalans veroorzaakt, zie ook hier onder)

BigBen schreef
Als PSSM aanwezig is, wordt dat altijd door een biopt aangetoond, tenzij het om heel jonge dieren gaat.

Dit is eenvoudigweeg niet het geval. Niet bij PSSM1 en ook niet bij PSSM2/MFM/anders, nl. PSSM1 kan met een biopt ook een vals negatief geven. Een harentest niet (mits goed uitgevoerd door een goed lab).

BigBen schreef
Snap ik niet.
En een biopt lokt volgens mij evenmin symptomen uit.

Google even op negatieve stikstofbalans/negative nitrogen balance; dan wordt het denk ik wel duidelijk. Lees ook even over IMM.

BigBen schreef
Aangezien van de genetische test geen letter gevalideerd is, geeft zo'n test ook geen enkele extra informatie. Het is een beetje zoals de horoscoop in de krant.

Dat je ervoor kiest geen test te gebruiken die nog niet gevalideerd is is natuurlijk prima, maar de uitslag is heel duidelijk: wel of niet drager en van hoeveel varianten en copieën. Horoscopen zijn zelden zo helder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-19 11:43 



 
Profiel   

We kunnen natuurlijk nog een paar uur heen en weer roepen over wat PSSM2 nu wel of niet is. Misschien heb jij gelijk, misschien heb ik gelijk, maar uiteindelijk heeft dat maar weinig belang.

Waar het hier volgens mij om gaat is het feit dat er een genetische test wordt aangeboden waarvan de deugdelijkheid op geen enkele manier bewezen is. Twee jaar terug werd door EquiSeq al beloofd dat de onderzoeksresulaten en conclusies eerstdaags peer reviewed gepubliceerd zouden worden. Dat is nog altijd niet gebeurd, en volgens mij zal het ook nooit meer gebeuren.

Dat maakt de test compleet waardeloos. Ik zie niet in hoe je als logisch redenerend mens tot een andere conclusie kunt komen.

Omgekeerd bestaat er wel degelijk een test die redelijk tot zeer betrouwbaar is, met name het afnemen en bekijken van een spierbiopt.

Vreemd genoeg bestaat er veel weerstand tegen het afnemen van een biopt. Ik begrijp dat niet goed. Een biopt is relatief goedkoop, veilig, bevestigt met een grote mate van zekerheid of je paard al dan niet PSSM heeft, en geeft extra informatie over de ernst van het probleem.

*knip*

Kijk, dat is mijn bekommernis. Dat mensen (onder andere) op basis van een onbewezen test beslissingen gaan nemen die onherroepelijk zijn. Ik zou zeggen, laat tenminste eerst een biopt bekijken voor je dit soort beslissingen neemt. Dan heb je toch enige zekerheid.



Laatst bijgewerkt door Dani op 08-01-19 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Deel tegen de regels verwijderd.


Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-19 14:01 



 
Profiel   

Wat jij wil Bigben, ik denk dat je jouw religie wel genoeg hebt uitgedragen hier. Ik ken alleen maar personen die het management goed kunnen aanpassen na de uitslag van CAG/Equisec. En hierboven al genoemd, Melissa denkt heel fijn mee over oplossingen en als je iets te vragen hebt neemt ze echt de tijd voor je. Dus ik had die 240 euro er zeker wel voor over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-19 14:44 



 

Had ik net een heel antwoord op een post van BigBen getypt, is ook die BigBen-post weer door de moderators verwijderd. Gaat wel lekker zo. :+

Wat me nog wel handig lijkt om aan te geven: het is duidelijk dat er zowel met de betrouwbaarheid van de spierbiopt en de DNA-test problemen zijn - of in elk geval vraagtekens.
Gelukkig zijn testen niet de enige manieren om erachter te komen of iemand mogelijk een ziekte heeft: je kunt ook gewoon op de symptomen kunt afgaan; als de symptomen van je paard voor 90% kloppen met de PSSM 2 symptomenlijst én je ziet verbetering als je je paard het PSSM 2 dieet en leven geeft, dan kun je er vrij zeker van zijn dat je paard PSSM 2 heeft. Zo heb ik het ook met [***] gedaan: eerst kreeg hij het PSSM 2 dieet plus de bijbehorende lifestyle en toen dat hem zoveel verbeterde besloot ik te kijken wat een test zou zeggen. Eerst de DNA test en die was positief, voor een eventuele latere spierbiopt kregen we helaas geen tijd meer.

Het is denk ik wel handig als we ons niet helemaal doodstaren op hi-tech onderzoeken en tests.
Want los van of tests betrouwbaar zijn; er zijn honderden aandoeningen bij paarden, mensen en andere dieren waar überhaupt nog geen test voor is en waar artsen dus gewoon een diagnose stellen op basis van symptomen + reactie op de behandeling.
Het 'voordeel' van PSSM 2 is dat de symptomen vrij duidelijk zijn en dat de behandeling vooral uit verandering van management bestaat en dat heb je sowieso zelf in de hand, dus als je altijd weer tegen die stijfheid, spierverval, zwalkende gangen, rope walking en onderontwikkelde bilspieren aan blijft kijken dan kan het geen kwaad om eens te kijken wat er gebeurt als je een paar kleine, voor normale paarden totaal onschadelijke veranderingen in dieet of manier van houden doet, en kijkt wat er dan gebeurt. Een paard met een zenuw/rugprobleem of ernstige hoefbevangenheid zal niet stoppen met ropewalken als je hem essentiele aminozuren en vitamine e bijgeeft, een paard met PSSM 2 waarschijnlijk wel. Dat zegt waarschijnlijk meer dan welke (op dit moment nog steeds allemaal niet onomstreden) test dan ook.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-19 15:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen