Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

[AG] Hoe laat je je paard stilstaan tijdens het opstijgen?

 
Profiel   

Ayasha schreef
ikke schreef
Mijn snoepjes-theorie ging vanavond enigszins aan diggelen. Blijkbaar heb ik iets niet goed gedaan.

Bij het op de wei zetten heb ik de gewoonte dat ze een klein kunstje moeten doen, daar een snoepje voor krijgen en dan klaar.
Dat doe ik al een paar jaar zo; het geeft je een extra rustpuntje dat ze niet meteen de wei in denderen als je ze los laat (en je dus ook niet per abuis een knal verkopen als ze een vreugdebok geven)

Maar ik deed Tante Taart d'r halster af; ze draaide zich om en liep gedecideerd de wei in.... zonder snoepje.
Stippeltje zag haar kans schoon en jatte extra aandacht; die is daar dan weer gehaaid genoeg voor :D

Het blijven wel merries hè. _O- Het ene paard is ook ‘voer gerichter’ dan de andere. De merrie hier is erg gericht op snoep. De ruin is happy als hij wat krijgt maar kan ook andere prioriteiten hebben.

hier leren ze ook ‘wachten’.
Ze mogen pas gaan als ik ‘ga maar’ zeg. Ik draai ze altijd met de hoofden naar mij en zet dan eerst een paar stappen achter uit voor ik ‘ga maar’ zeg. Als ze dan ook bokken sta je ver genoeg. :D

Ik doe ook een versie daarvan; inderdaad dat je uit de buurt bent, mochten ze het opeens in hun bol hebben.

Ja, ze heeft niet zonder reden de bijnaam Tante Taart :D Ik heb haar duidelijk ergens beledigd. Gelukkig blijft ze er niet meer in hangen zoals ze dat in het begin deed. Ik kan d'r morgen waarschijnlijk weer gewoon uit de wei plukken en dan is het weer goed.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-22 22:26 



 
Profiel   

Kabayo wat is er erg aan dat ze het dan voor het snoepje doen.
Ander voorbeeld.
Kreeg een paard op pension.
172 groot en veel front.
Had op de vorige stal los leren trekken en steigeren met buiten zetten moest daarom weg.
Was een gevaarlijk paard volgens die mensen.
Wat ik hier meteen merkte was brutaal plus angst.
Ik zet hem buiten.
Paard heel groot. En hoe meer ik hem tegen wil houden hoe heter en groter hij word. Proberen te halthouden of terug zetten is helemaal paard omhoog. Denk dat ze dat al 1000 keer gedaan hadden. Rukje of iets voor het hoofd zwaaien was angst. Maar geen stap zachter.
Maar het was ook echt een snoepie monster :D
Dus snoepjes mee en dat ook laten weten.
En toen kon meneer wel stilstaan om een snoepje te pakken. Geen stress want zijn focus lag niet op buiten.
Elke 10 meter. Mijn stem en snoepje.
In de wei omgedraaid en knuffel en snoepje.
Binnen een week liep ik dat hele stukje normaal. En kreeg hij na het omdraaien een snoepje.
Later om de dag een snoepje. Dan eens 1 keer in de week. Tot niet.

Geen dwang. Geen angst. Geen gevaarlijke capriolen.
Voor wie hij het deed? Maakt mij niet uit. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 06:22 



 
Profiel   

Paarden hebben prima door waar het snoep vandaan komt en het is een beloning waar ze meer waarde aan hechten dan aan een aai.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 06:31 



 
Profiel   

Veel gesnoep in dit topic.
Ik heb zelf nog nooit voedselbeloningen gebruikt in paardentraining. Wel bij basis opvoeding van mijn honden maar zodra ze oud genoeg zijn voor drijftraining is dat eigenlijk ook snel voorbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 02:59 



 
Profiel   

Iemand laten vast houden en telkens na het rijden 10 keer op en af stappen. Goed belonen bij stil staan. Je tijd voor nemen en rustig blijven!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 06:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen