Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

[AG] Verband tussen maagzweren en speeksel

 
Profiel   

Bokt
Algemeen
Ingezonden door MirandaFuego

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie.


Onderzoek heeft een verband aangetoond tussen speeksel bij paarden en maagzweren bij paarden. Voorheen konden maagzweren bij paarden alleen worden opgespoord door middel van een gastroscopie. Het gaat hierbij niet zozeer om de hoeveelheid speeksel, maar om een bepaald aminozuur wat kan duiden op maagzweren.

Onopgemerkt
Maagzweren bij paarden blijven vaak onopgemerkt. Toch kunnen bepaalde gedragingen, zoals naar lucht happen bij het borstelen en zadelen of veelvuldig geeuwen, al de eerste tekenen van problemen zijn. Wetenschappers van de Kroatische Universiteit in Zagreb hebben nu een nieuwe opsporingsmethode onderzocht in hun studie. Aminozuurverbindingen in het speeksel kunnen in verband worden gebracht met aanwijzingen voor maagzweren.

In de studie werd het speeksel van in totaal twaalf paarden, die aan maagzweren leden, onderzocht. Bij de dieren bevinden de laesies zich gedeeltelijk op het zogenaamde kliermaagslijmvlies (Equine Glandular Gastric Disease, afgekort EGGD) en gedeeltelijk op het klierloze maagslijmvlies (Equine Squamous Gastric Disease, afgekort ESGD).

Aminozuurverbindingen
De onderzoekers waren in één ding in het bijzonder geïnteresseerd: de proteïnen, of aminozuurverbindingen, die zich in het speeksel bevonden. Ze vergelijken de resultaten van de analyse met die van tien gezonde paarden. Ook worden bloedmonsters genomen van alle dieren.

De vergelijking van het speeksel van de zieke en gezonde paarden toont aan dat in het speeksel van de paarden met zweren op het klierslijmvlies significante veranderingen in tien eiwitten waarneembaar zijn. De paarden met zweren van het maagslijmvlies vertonen ook afwijkingen: In totaal weken 36 speekselproteïnen af, vergeleken met de groep gezonde paarden. Het aantal veranderingen is duidelijk hoger in het speeksel dan in het bloedserum.

Of speekselanalyse voldoende is om maagzweren bij paarden op te sporen, moet nog blijken uit verder onderzoek met grotere testgroepen. Toch kunnen volgens de onderzoekers belangrijke inzichten worden afgeleid: "De in onze studie geïdentificeerde eiwitten leveren niet alleen nieuwe informatie op over de pathofysiologische mechanismen in deze ziekten, maar kunnen mogelijk ook nieuwe biomarkers zijn voor de diagnose of monitoring van EGGD en ESGD. Bovendien leveren onze gegevens bijkomend bewijs dat EGGD en ESGD twee verschillende pathofysiologische ziektemechanismen hebben."
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-22 22:26 



 
Profiel   

Het zou een hele mooie nieuwe opsporingsmethode zijn. Ik hoop hier nog meer over te horen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 06:35 



 
Profiel   

Was ook mijn idee, een minder invasieve methode om maagzweren vast te stellen waardoor ze hopelijk eerder opgespoord en behandeld kunnen worden. Goede ontwikkeling.


*edit* typfout


Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 21-05-22 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 08:55 



 
Profiel   

Elisa: een nieuwe invasie methode? Is dat iets Russisch? Of bedoel je een minder invasieve methode?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 08:58 



 
Profiel   

Hahahaha, sorry..ik ben nog niet helemaal wakker. :-D

Ik bedoelde inderdaad een minder invasieve methode, zal het even aanpassen haha. Ik vind het wel grappig.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 09:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen