Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

[AG]Wat als een paard schade veroorzaakt? Wie is er dan aansprakelijk?

 
Profiel   

Equnews
Algemeen

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie.


Hoe graag we onze paarden ook zien, het is en blijven dieren die nu eenmaal onverwachts uit de hoek kunnen komen. Soms veroorzaken ze materiële schade of letsels bij een persoon, bijvoorbeeld omdat ze schrokken van iets wat aan de kant gebeurde. Er zijn talloze scenario's waarin een paard (ongewild) schade of letsel kan toebrengen, maar wie is daar dan eigenlijk aansprakelijk voor?

De wetgever heeft een risicoaansprakelijkheid gelegd op de bezitter van een dier en daarmee ook op de bezitter van een paard. Met de bezitter wordt de persoon bedoeld die het paard voor zichzelf houdt. De wet gaat ervan uit dat de eigenaar dus ook de bezitter is. Omtrent deze kwestie zijn al heel wat geschillen ontstaan. Die aansprakelijkheid is namelijk niet zo eenvoudig vast te stellen omdat er geen eigenarenregister bestaat waarin eigenaren van paarden zich verplicht moeten registreren. De identiteit van een paard moet daarentegen wel geregistreerd worden en er geldt eveneens een registratieverplichting voor diegene die het paard op evenementen wil uitbrengen. Maar het is niet omdat iemand een paard uitbrengt op wedstrijd, dat die dan ook meteen de bezitter/eigenaar van een paard is en daardoor ontstaan er vaak veel onduidelijkheden. Het is namelijk niet altijd even gemakkelijk om te bewijzen wie er uiteindelijk verantwoordelijk is voor het paard.

Wat als je een trap krijgt van een ander paard?
Stel je de volgende situatie voor: je bent aan het lessen bij een rijvereniging en tijdens die les krijg je een trap van een ander paard. Je loopt een beenletsel op en bent daardoor arbeidsongeschikt. Volgens de wet is de bezitter van het paard dat de trap uitdeelde dan aansprakelijk voor het letsel dat jou is toegebracht. Die bezitter kan nog beroep doen aan zijn AVP-verzekeraar. Is er geen AVP-verzekering, dan draagt de bezitter de schade geheel zelf en kan hij deze proberen over te hevelen naar de vereniging en/of instructeur.

Maar als een manegehouder een pensionpaard mag gebruiken tijdens de lessen, dan is die manegehouder zelf aansprakelijk voor de schade die zijn/haar pensionpaard tijdens de rijles heeft toegebracht.

Niet altijd de schuld van de bezitter
Toch is de kwestie niet altijd zo zwart-wit als hierboven beschreven. Er kan namelijk ook sprake zijn van mede-schuld. Laat ons even teruggaan naar het voorbeeld van hierboven. Stel dat het trappende paard een rood lintje in zijn staart had hangen waarmee hij duidelijk aangeeft dat er afstand gehouden moet worden en de gewonde ruiter is toch te dicht gekomen, dan kan er ook sprake zijn van eigen schuld. Meestal wordt dit dan ook onderzocht en mogelijk wordt het meegenomen door een AVP-verzekeraar die enkel de wettelijke aansprakelijkheid dekt. Is er naast de wettelijke aansprakelijkheid ook een contractuele aansprakelijkheid, dan valt deze schadevorm niet zondermeer onder de dekking van de AVP-verzekering.

Meerdere bezitters van hetzelfde paard
Heeft heeft paard meerdere bezitters, dan zijn al deze medebezitters hoofdelijk aansprakelijk. Met andere woorden: iedere bezitter van het paard is voor 100% aansprakelijk. Maar aan het slachtoffer hoeft uiteraard slechts eenmaal de schade vergoed te worden. Onder bepaalde omstandigheden kan er wel sprake zijn van eigen schuld of risicoaanvaarding, en daardoor kan de schade soms voor een deel voor rekening van het slachtoffer blijven.

Wat met pony's van kinderen?
Wat als de pony van een kind schade aanricht, wie is er dan verantwoordelijk voor? In het Burgerlijk Wetboek is speciaal een regeling opgenomen voor schade veroorzaakt door de pony van een kind. Het komt erop neer dat de ouders van het betreffende kind steeds aansprakelijk zijn voor de schade die de pony van het kind veroorzaakt heeft. Let wel, hier geldt een vergaande risicoaansprakelijkheid van de ouders als bezitter van de pony van het kind, want zolang het kind minderjarig is, staat het onder gezag van de ouders en zijn die ouders dus ook aansprakelijk voor de pony van het kind. Dat is dus anders dan wanneer de pony die door het kind bereden wordt, eigendom/bezit is van iemand anders. In dat geval zijn dus niet de ouders van het kind maar wel de bezitter van de pony aansprakelijk voor de schade die die pony veroorzaakt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 08:29 



 
Profiel   

Conclusie, zorg altijd voor een goede aansprakelijkheidsverzekering als je een paard bezit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 08:50 



 
Profiel   

Citaat
Stel dat het trappende paard een rood lintje in zijn staart had hangen waarmee hij duidelijk aangeeft dat er afstand gehouden moet worden

Dat is helemaal geen wettelijk middel om een trappend paard aan te geven.
Ook haal je daar absoluut niet je verantwoordelijkheid mee weg.

Als ik roep.. pas op mijn hond bijt en zet dat ook met vol grote letters op zijn tuig.. dat haalt niet mijn aansprakelijkheid weg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 08:54 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Conclusie, zorg altijd voor een goede aansprakelijkheidsverzekering als je een paard bezit.


Ik vind het persoonlijk een rommelig stukje, wat zo her en der ook niet helemaal correct is.

Maar ik sluit mij aan bij Elisa: zorg gewoon voor een AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) .

Let wel op als jouw paardenhobby wat meer vorm begint aan te nemen en een bedrijfsmatig tintje gaat krijgen! Laat je dan goed adviseren of een AVP nog wel genoeg is. Een AVP geeft alleen dekking voor schade in de hoedanigheid van particulier namelijk.

En lees deze ook nog eens : C_arola @ [TAO] FAQ TAO

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 09:29 



 
Profiel   

Inderdaad, als je bedrijfsmatig met paarden werkt of ook als instructeur oid wordt het een ander verhaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 11:57 



 
Profiel   

Brainless schreef
Citaat
Stel dat het trappende paard een rood lintje in zijn staart had hangen waarmee hij duidelijk aangeeft dat er afstand gehouden moet worden

Dat is helemaal geen wettelijk middel om een trappend paard aan te geven.
Ook haal je daar absoluut niet je verantwoordelijkheid mee weg.

Als ik roep.. pas op mijn hond bijt en zet dat ook met vol grote letters op zijn tuig.. dat haalt niet mijn aansprakelijkheid weg!

Bij de rijdende rechter was een keer zoiets met een kat. Dan was die persoon in het huis van de eigenaar van de kat en 100x gewaarschuwd van "pas op, de kat krabt" en toch aaien. Het "slachtoffer" had daardoor schade en in eerste instantie is de eigenaar natuurlijk altijd verantwoordelijk. Maar omdat er ook een stuk schuld lag bij het gewaarschuwde slachtoffer, werd er dan besloten dat de eigenaar niet 100% van de kosten moest betalen, maar 50%.

Dus je verantwoordelijkheid is niet weg als je goed waarschuwt, maar het kan wel de uitkomst veranderen van eventuele schadeclaims.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 12:29 



 
Profiel   

Maar dat is bij iemand in huis.. als ik op de openbare weg ben dan is dat anders.

Mijn hond hapte een (loslopende!) hond in een woonwijk waar een aanlijnplicht is.
De hond vloog op de mijne en de mijne hapte (na diverse keren te hebben gegromd) en had precies de lip van de hond te pakken... ik mocht betalen (na ja.. niet ik, maar mijn verzekering) want degene kon alleen een boete krijgen voor het los laten lopen van zijn hond waar het niet mocht.. ik was aansprakelijk voor de schade die mijn hond had aangericht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 14:01 



 
Profiel   

Ik zou iedereen ook aanraden om te zorgen voor een goeie rechtsbijstandsverzekering. Als het tot een ongeluk komt dan is het heel prettig als er een advocaat voor je klaar staat om de brieven te schrijven en te zorgen dat de aansprakelijke ook echt betaald of zijn verzekering je betaald.

Zulke zaken duren lang en als het voor de rechter komt kost het jaren en dat kan je een hoop geld kosten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 14:02 



 
Profiel   

Citaat
In dat geval zijn dus niet de ouders van het kind maar wel de bezitter van de pony aansprakelijk voor de schade die die pony veroorzaakt.



En als het buiten de wetenschap van de eigenaar/ bezitter pony gaat?

Helaas op 2 stallen voorgekomen dat mij shetlander erg in trek was bij stalgenoten.

Pas toen ik via een vriendin en op stal 2 er zelf achter kwam de betreffende mensen er op aangesproken dat ze met hun fikken van mijn dieren af moesten blijven.
Maar wat als er nou in die tussentijd iets gebeurd was?

Ben ik dan ook aansprakelijk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 19:28 



 
Profiel   

Nieuwsredactie schreef
Stel je de volgende situatie voor: je bent aan het lessen bij een rijvereniging en tijdens die les krijg je een trap van een ander paard. Je loopt een beenletsel op en bent daardoor arbeidsongeschikt. Volgens de wet is de bezitter van het paard dat de trap uitdeelde dan aansprakelijk voor het letsel dat jou is toegebracht.


Liever overigens zou ik zien dat persoonlijk letsel voor het grootste deel helemaal niet onder aansprakelijkheid valt, want het leidt tot een maatschappij waar de verzekeraar bepaalt wat mag of niet. We zouden ook gewoon in stand kunnen houden dat zorg en arbeidsongeschiktheid voor iedereen gewoon gedekt wordt uit de algemene premies. Dit is niet iets waar het artikel per se wat aan kan doen, maar wel iets om in gedachten te houden.

Citaat
Die bezitter kan nog beroep doen aan zijn AVP-verzekeraar. Is er geen AVP-verzekering, dan draagt de bezitter de schade geheel zelf en kan hij deze proberen over te hevelen naar de vereniging en/of instructeur.


Dit vind ik een rare opmerking, nee, we willen niet dat mensen die zelf geen verzekering hebben dat gaan overhevelen naar verenigingen of instructeurs. Als er een reden zou zijn om dat over te hevelen is dat hooguit een inhoudelijke: omdat de instructeur of vereniging een gevaarlijke situatie heeft laten ontstaan. (Ik meen dat er een situatie was waarbij een instructeur een paard met de longeerzweep sloeg en de ruiter toen ten val kwam. Dat lijkt me een inhoudelijke reden om te kijken naar wie er aansprakelijk zou moeten zijn. Maar wel of niet verzekerd door de aansprakelijke persoon hoort daar niet bij.)

Citaat
Toch is de kwestie niet altijd zo zwart-wit als hierboven beschreven. Er kan namelijk ook sprake zijn van mede-schuld. Laat ons even teruggaan naar het voorbeeld van hierboven. Stel dat het trappende paard een rood lintje in zijn staart had hangen waarmee hij duidelijk aangeeft dat er afstand gehouden moet worden en de gewonde ruiter is toch te dicht gekomen, dan kan er ook sprake zijn van eigen schuld.


Dit lijkt me geen goed voorbeeld: met een lintje in de staart ben je echt niet zomaar van je verantwoordelijkheid af. Geen juridisch advies enzo, maar verzeker je vooral met een AVP in plaats van een lintje, en voed je paard op, dat is een stuk verstandiger.

Ik meende dat het eigen-schuld-criterium meer om andere dingen gaat. Als je als bijrijder een paard illegaal door de bollenvelden stuurt is de schade niet een gevolg van de 'eigen energie' van het paard maar van de ruiter die stuurt. In dat geval is de bezitter van het paard niet zomaar aansprakelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 19:45 



 
Profiel   

Ik wil nogmaals wijzen op het artikel dat ik geplaatst heb. Dat beantwoort al veel vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 21:14 



 
Profiel   

Onali schreef
Citaat
In dat geval zijn dus niet de ouders van het kind maar wel de bezitter van de pony aansprakelijk voor de schade die die pony veroorzaakt.



En als het buiten de wetenschap van de eigenaar/ bezitter pony gaat?

Helaas op 2 stallen voorgekomen dat mij shetlander erg in trek was bij stalgenoten.

Pas toen ik via een vriendin en op stal 2 er zelf achter kwam de betreffende mensen er op aangesproken dat ze met hun fikken van mijn dieren af moesten blijven.
Maar wat als er nou in die tussentijd iets gebeurd was?

Ben ik dan ook aansprakelijk?


Ja dan ben je ook aansprakelijk. Het doel van risico aansprakelijkheid, zoals dat geldt voor dieren, is nu juist dat je aansprakelijk bent, ook als je er niets aan kan doen.

Er zijn meer van dat soort wetsartikelen, voor een huiseigenaar, voor kinderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 21:24 



 
Profiel   

Belachelijk zeg.

Ik wist niet dat haar kind op mijn onbeleerde shet klom.
Ik wist niet dat op stal 2 2 stalgenoten hun kids mijn shetlander lieten poetsen.

Nooit is mij gevraagd of dit mocht en als mijn shet terecht hun hersens had ingeslagen ben ik degene die geld had kunnen dokken voor hun eigen domme fouten.

Oneerlijk en vooral onbegrijpelijk :n


Zelfs na aanspreken gingen ze op stal 1 door. Zogenaamd was mijn pony ontsnapt (had hij nog nooit gedaan, zou hij ook nooit gedaan hebben zolang mijn fjord nog in het land stond)
Plus, zelf hadden ze een haflinger en een letlander, maar net die dag dat toevallig mijn shet "ontsnapte" hadden ze een shetlanderhalster bij zich >;)
Ik kwam aan toen ze hem, naar hun zeggen gevangen hadden en terug wilde zetten.

Stal 2 stond mijn shet apart ivm hoefbevangenheid.
Was aan het uitmesten toen een stalgenoot met dochter kwamen. Zegt ze tegen haar dochter ga jij Bam maar poetsen.
Heb bijna 5 minuten met mn mond opengestaan omdat ik echt dacht dat ik het verkeerd gehoord had.
Toen ik haar vroeg of ze het normaal vond zei ze dat mijn shet zo lief was. En bovendien deed andere stalgenoot het ook.
Ben toen goed pissig geworden.

Nooit maar dan ook nooit is mij maar iets gevraagd en dan was het antwoord alsnog nee geweest.
Pony is niet van jou dus je blijft er gewoon vanaf, zo moeilijk is dat toch niet.

Ik pak toch ook niet andermans fiets of auto want ja die auto vind ik mooier dan de mijne.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 22:01 



 
Profiel   

Er kan een stuk eigen schuld worden toegerekend. Maar bij kinderen gebeurt dat eigenlijk niet
Daarom is het verstandig been avp te hebben. Dan betaalt de verzekeraar en niet jij.
Eigenlijk heeft bijna iedereen in Nederland zo n verzekering. En heel duur zijn ze niet.

Je kunt het belachelijk vinden. Het is nu eenmaal de wet. Voor aanpassingen moet je in Den Haag zijn.

En als jij andermans fiets pakt en er een ongeluk mee veroorzaakt, ben jij wel aansprakelijk. Dat komt omdat er voor schade met of door een fiets alleen gewone aansprakelijkheid geldt. En geen risico- aansprakelijkheid.

Voor een auto zijn weer andere wetten. Als automobilist wordt je ook sneller geacht aansprakelijk te zijn. Dat gaat te ver voor hier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 22:07 



 
Profiel   

Ik heb een AVP, maar dan nog.
De moeders zaten fout, zij gaven hun kind toestemming om aan andermans dier/ bezit te komen.
En dan als er iets gebeurd ben ik l#l.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 22:13 



 
Profiel   

Ja dat zou kunnen. Waarschijnlijk krijgt moeder, als ze toestemming heeft gegeven, wel een flink deel eigen schuld (toerekening).

Zo is de wet. Niets aan te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 07:25 



 
Profiel   

De moeder kan geen eigen schuld krijgen, want zij is niet het slachtoffer.

Maar ook als mensen ongevraagd aan jouw paard zitten, ben je aansprakelijk. Als het gaat om een kind jonger dan 14 jaar dan kan nooit eigen schuld worden toegerekend. Daarboven kan dat wel en is dat sterk afhankelijk van de feitelijke omstandigheden.

Het ís mogelijk dat meerdere partijen aansprakelijk zijn. Een slachtoffer zal kijken naar wie het eenvoudigst aansprakelijk te stellen is.
Het is niet ondenkbaar in het moeder/kind voorbeeld met de pony, dat de moeder óók aansprakelijk kan zijn. Dan zou haar handelen onrechtmatig moeten zijn. Dat is een juridisch langere en mogelijk doodlopende weg. Daar zal een slachtoffer dus niet snel voor kiezen om die weg in te slaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 08:11 



 
Profiel   

Op de website van LICG worden ook wat voorbeelden genoemd over "eigen schuld" en hoe dat zit: https://www.licg.nl/aansprakelijkheid/

Wellicht helpt dat nog iets om het duidelijker te maken. Al snap ik dat het oneerlijk voelt als iemand ongevraagd aan jouw dieren zit en jij krijgt de rekening.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 08:14 



 
Profiel   

Mooi en duidelijk artikel. Goed om deze link te onthouden.
Je hebt gelijk over de moeder. Ik heb me vergist. Zat te denken aan ouders die aansprakelijk zijn voor hun kind. Maar dat is in dit voorbeeld niet het geval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 08:20 



 
Profiel   

beert schreef
Op de website van LICG worden ook wat voorbeelden genoemd over "eigen schuld" en hoe dat zit: https://www.licg.nl/aansprakelijkheid/

Wellicht helpt dat nog iets om het duidelijker te maken. Al snap ik dat het oneerlijk voelt als iemand ongevraagd aan jouw dieren zit en jij krijgt de rekening.


Goede link :j .
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 08:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen