Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

[AG] Rijd meer schouder binnenwaarts en travers in je trainingen

 
Profiel   

FEI
Algemeen

[ img ]
Adelinde Cornelissen op Aqiedo tijdens het NK Dressuur.
Foto: Marlies Trap Fotografie


Dit is geschreven door Sopie Baker. Sophie is een hippische schrijfster, een enthousiaste dressuur amazone en ze springt af en toe.

Waarom beide oefeningen een hoop voordelen hebben voor alle paarden.

De schouderbinnenwaarts en travers zijn belangrijke basisoefeningen in de opleiding van een paard, en ze zijn nuttig voor paarden in alle disciplines.

Hoewel ze voornamelijk door dressuurruiters worden gereden, hebben beide oefeningen een groot aantal voordelen die de manier bewegen en de coördinatie van een paard kunnen verbeteren. Bovendien helpen ze de ruiter om meer controle te krijgen over de schouders en de achterhand, en kunnen ze een paard meer gehoorzaam aan de hulpen maken.

Travers en schouderbinnenwaarts worden in dressuurproeven alleen in draf gevraagd, en nooit in galop. Maar thuis werken aan travers en schouder binnenwaarts of aan 'schouder voor' in beide gangen is niet alleen mogelijk, maar het wordt ook aangemoedigd.

Hoewel je zult willen beginnen in de draf (en zelfs in stap als je het concept introduceert aan een groen paard of ruiter), kan het rijden in verzamelde galop echte voordelen hebben voor het intermediaire en gevorderde dressuurpaard.

Schouderbinnenwaarts
Er wordt wel eens gezegd dat schouderbinnenwaarts een soort "wondermiddel" is voor paarden: het helpt rechtheid, betrokkenheid, souplesse en verbinding te verbeteren.

Het is een van de meest fundamentele bewegingen in de dressuursport, en het is een ongelooflijk belangrijke beweging om te beheersen vanuit een wedstrijdperspectief. Maar het rijden van een goede schouderbinnenwaarts is ook gunstig voor het verbeteren van de training van je paard in het algemeen.

Een correcte schouderbinnenwaarts is de eerste stap naar echte verzameling, omdat het paard het binnen achterbeen moet gebruiken en de schouders moet optillen. Als je het goed doet, verbetert ook het laterale werk in de toekomst en kan het je paard helpen balans en symmetrie te ontwikkelen als je het gelijkmatig aan beide kanten kunt doen.

Hoewel we meestal schouderbinnenwaarts rijden in draf, is het trainen van de schouder om uit het spoor te komen in galop net zo nuttig. Als het gaat om recht gerichtheid, is het belangrijk op te merken dat de galop de gang is waarin echte recht gerichtheid het moeilijkst te bereiken is.

Waarom? Omdat paarden van nature breder gebouwd zijn in de achterhand dan in de schouders (in een wigvorm), en de tred in galop verhoogt de neiging van een paard om scheef te gaan staan en de achterhand naar binnen te zwaaien.

De schouderbinnenwaarts helpt om deze neiging te corrigeren door het binnen achterbeen van het paard aan te moedigen verder onder het lichaam te komen en in hetzelfde spoor te stappen als het binnen voorbeen.

Technisch gezien zul je waarschijnlijk alleen schouder voor rijden in galop, in plaats van schouderbinnenwaarts. Dit komt doordat de opeenvolging van sprongen en de drie takt gang zou betekenen dat de voorbenen elkaar moeten kruisen en dat zou kunnen leiden tot struikelen in galop.

Maar het idee om de schouders buiten het spoor te plaatsen, is zo'n nuttig concept dat sommige ruiters ervoor pleiten om de galop altijd in een lichte schouder voor-positie te rijden tijdens de training.

Travers
De travers wordt beschouwd als een stap hoger dan de schouderbinnenwaarts met betrekking tot de moeilijkheidsgraad en de hoeveelheid verzameling die nodig is, maar het komt in minder proeven voor en wordt over het algemeen minder vaak gereden, zelfs in training.

Enkele van de voordelen zijn het verhogen van de inzet en verzameling, het leren van de ruiter om effectief de heup te controleren, het helpen van het paard om meer gehoorzaam te worden aan de hulpen, en het verbeteren van de souplesse en balans.

Onthoud dat travers voorzichtig gebruikt moeten worden in deze gang, omdat paarden van nature hun achterhand naar binnen willen zwaaien tijdens de galop.

Sommige ruiters hebben het gevoel dat het de neiging om scheef te gaan lopen alleen maar versterkt, maar de travers kan een zeer nuttige beweging zijn om te zorgen dat een paard aan de hulpen staat. Het is ook nuttig om meer inzet aan te moedigen en verzameling te ontwikkelen.

Waarom ze nuttig zijn
Waarom zijn de schouderbinnenwaarts en travers zo nuttig, behalve om verzameling, houding en rechtheid te ontwikkelen?

Travers is waardevol als voorbereiding op het appuyement of als oefening om het appuyement te verbeteren. Waarom? In essentie lijken het appuyement en travers erg op elkaar: het paard buigt om het binnenbeen in de rijrichting en kruist het buiten achterbeen voor het binnen achterbeen terwijl het lateraal beweegt.

Het is duidelijk dat travers op de hoefslag wordt gedaan, terwijl het appuyement op de diagonaal wordt gedaan - en het appuyement heeft ook meer buiging. Dat gezegd hebbende, het algemene concept is hetzelfde en om die reden wordt travers in draf traditioneel beschouwd als een eerste vereiste voor het rijden van het appuyement in draf.

Schouderbinnenwaarts is ook nuttig bij het ontwikkelen de draf verruimen en de uitgestrekte draf. Gewoonlijk rijd je de schouderbinnenwaarts of schouder voor slechts enkele passen op de lange zijde, Voordat je je paard recht richt en hem vraagt om de gang te verruimen. Het helpt om de voorhand te verheffen om meer ruimte en lift te ontwikkelen, en moedigt de achterbenen aan om meer onder te stappen, wat resulteert in een meer krachtige verruimde of uitgestrekte draf.

Het rijden van overgangen in schouderbinnenwaarts is ook gunstig en een veel gebruikte tactiek wanneer je de activiteit en verzameling in de overgangen wilt verhogen, omdat het rijden in een schouder voor- of schouder binnenwaarts-positie het paard aanmoedigt om het achterbeen te gebruiken, in plaats van te vertrouwen op de nek en schouders voor balans.

Wisselen tussen travers en appuyement op één lange zijde kan ook nuttig zijn om te oefenen wanneer je de vliegende wissels aanleert. Bijna iedereen die wel eens vliegende wissels en tempowissels aan een jong of groen paard heeft geleerd, weet dat ze de neiging hebben door een fase te gaan waarin de wissels iets te vaak worden aangeboden en het idee van tegendraadsheid een beetje uit het raam gaat.

Als je in staat bent om zowel de achterhand als de schouders volledig onder controle te houden door ze soepel en zonder weerstand op en af de baan te bewegen als dat nodig is, kan dat je helpen om de galop voldoende onder controle te houden en dat er niet om de paar passen of elke keer dat je overweegt van hand te veranderen, ongewenste veranderingen worden aangeboden!



Laatst bijgewerkt door Bellatrix op 05-06-22 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Tekst aangepast

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-22 12:14 



 
Profiel   

Nuttige info +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-22 12:58 



 
Profiel   

Leuk artikel maar zitten veel tekstfouten in. Teveel eigenlijk om zo even te benoemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-22 13:08 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Leuk artikel maar zitten veel tekstfouten in. Teveel eigenlijk om zo even te benoemen.

Precies mijn gedachte. Wel een nuttig artikel verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-22 14:10 



 
Profiel   

Het is niet makkelijk om zo'n artikel te vertalen, zeker niet als je geen vertaler bent en alleen normaal Engels kan. Ik ben geen journalist en geen schrijver. Ja, ik gebruik een vertaalmachine, lees het artikel na en pas dingen aan waar ik kan. Dan kijkt de rest van de NR er ook nog naar en wordt er waar nodig nog meer aangepast. Hoofd NR kijkt ook nog en daarna gaat hij naar VN. Ik steek er tijd en moeite in en doe mijn best maar veel vertalingen hier worden alleen maar afgekraakt ipv voorzien van opbouwend commentaar en tips waar we wat aan hebben. Ik moet zeggen dat het niet motiverend is om te lezen...

Ik nodig jullie van harte uit om bij de NR te komen als jullie ons kunnen helpen met het schrijven van correcte artikelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-22 14:28 



 
Profiel   

Bellatrix schreef
Het is niet makkelijk om zo'n artikel te vertalen, zeker niet als je geen vertaler bent en alleen normaal Engels kan. Ik ben geen journalist en geen schrijver. Ja, ik gebruik een vertaalmachine, lees het artikel na en pas dingen aan waar ik kan. Dan kijkt de rest van de NR er ook nog naar en wordt er waar nodig nog meer aangepast. Hoofd NR kijkt ook nog en daarna gaat hij naar VN. Ik steek er tijd en moeite in en doe mijn best maar veel vertalingen hier worden alleen maar afgekraakt ipv voorzien van opbouwend commentaar en tips waar we wat aan hebben. Ik moet zeggen dat het niet motiverend is om te lezen...

Ik nodig jullie van harte uit om bij de NR te komen als jullie ons kunnen helpen met het schrijven van correcte artikelen.


Sorry, ik wist niet dat jij het vertaald had. Ik dacht dat het 1 op 1 was overgenomen van een andere bron.
Excuses dat het rot overkwam. Schouderbinnenwaarts is sowieso 1 woord.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-22 14:44 



 
Profiel   

Bellatrix schreef
Het is niet makkelijk om zo'n artikel te vertalen, zeker niet als je geen vertaler bent en alleen normaal Engels kan. Ik ben geen journalist en geen schrijver. Ja, ik gebruik een vertaalmachine, lees het artikel na en pas dingen aan waar ik kan. Dan kijkt de rest van de NR er ook nog naar en wordt er waar nodig nog meer aangepast. Hoofd NR kijkt ook nog en daarna gaat hij naar VN. Ik steek er tijd en moeite in en doe mijn best maar veel vertalingen hier worden alleen maar afgekraakt ipv voorzien van opbouwend commentaar en tips waar we wat aan hebben. Ik moet zeggen dat het niet motiverend is om te lezen...

Ik nodig jullie van harte uit om bij de NR te komen als jullie ons kunnen helpen met het schrijven van correcte artikelen.

Excuses, heb je inmiddels een pb gestuurd :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-22 14:47 



 
Profiel   

Dat van schouderbinnenwaarts dacht ik ook maar mijn spel check hier zet er een grote rode lijn onder en wil er een spatie tussen. :+ Ik pas het aan. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-22 15:00 



 
Profiel   

Interessant artikel!! :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-22 12:58 



 
Profiel   

Goed artikel, als aanvulling wil ik nog even schrijven dat de renvers ook een hele fijne oefening is en imo wel bij dit rijtje thuis hoort voor buiging en lengtebuiging. :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-22 16:02 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Goed artikel, als aanvulling wil ik nog even schrijven dat de renvers ook een hele fijne oefening is en imo wel bij dit rijtje thuis hoort voor buiging en lengtebuiging. :-)


Yep, eens. Zeker om de buitenschouder te kunnen blijven controleren.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-22 16:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen