Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[AG] Je paard bokt bij het aangalopperen, wat nu?

 
Profiel   

FEI.org
Algemeen

[ img ]
Als een paard bokt bij het aanspringen in galop, probeert hij je iets duidelijk te maken.
Foto: Louis/ Flickr


Dit artikel is geschreven door Sophie Baker voor de FEI. Sophie is een enthousiaste dressuuramazone, springt af en toe en schrijft over allerhande onderwerpen die met paarden en paardrijden te maken hebben.

Bokken in de overgang van draf naar galop is een probleem dat vrij vaak voorkomt, maar het kan nog best lastig zijn om het probleem op te lossen.

Als een paard bokt tijdens de overgang naar de galop, doet hij dit meestal omdat hij pijn heeft. Echter, het kan ook zijn dat hij in de war is of problemen heeft met kracht en/ of balans. Daarom komt het vaker voor bij jonge, groene paarden dan bij de volwassen, ervaren dieren. Een uitzondering daarop is de “woohoo!” bok als uiting van vrolijkheid of overtollige energie.

Als je paard tijdens de overgang naar galop elke keer gaat bokken, kan dit ook leiden tot spanning. Je wordt nerveus als het tijd is voor de overgang naar de galop. Dat helpt uiteraard ook niet mee om het probleem op te lossen.

Als je twijfelt waarom je paard bokt tijdens het aangalopperen, dan worden hier de drie meest voorkomende redenen uitgelegd:

1. Het paard kan pijn hebben
Als er problemen optreden in het gedrag van je paard is de eerste stap altijd controleren of je paard pijn heeft. Gewoonlijk treden deze problemen op als je als je paard wil aangeven dat hij pijn heeft of omdat ze niet begrijpen wat je vraagt – of ze kunnen niet doen wat je vraagt, zelfs als ze geen pijn hebben.

Natuurlijk begin je, helemaal als het gedrag nieuw is, met een basiscontrole. Je checkt het zadel, de rug van je paard en zijn gebit. Het is ook een goed idee om de veearts te laten komen. Zij kunnen je paard observeren en je helpen om te vinden waar de pijn zit. Het kan heel eenvoudig zijn, zoals een zadel dat knelt of een verrekking van een spier of pees.

Hoe dan ook: als je paard bij het aangalopperen pijn heeft, kun je nog zo goed rijden, maar dat helpt hem dan echt niet. Er zijn zeer veel redenen mogelijk voor de lichamelijke pijn. De meest voorkomende problemen die zich kunnen uiten als bokken in de galop, zijn:
  • Pijn in een van de voorbenen of hoeven
  • Problemen in het bekken
  • Rugpijn, problemen met zadel of singel, kissing spines
  • Problemen in de spronggewrichten

Als er niets uit de onderzoeken komt en je er echt zeker van bent dat je paard geen pijn heeft, kun je kijken naar een van de andere twee oorzaken. Dan kan het namelijk zijn dat je paard niet begrijpt wat je van hem wilt, of het paard kan (nog) niet doen wat je vraagt.

2. Je hulpen zijn niet duidelijk
Paarden kunnen bokken tijdens de overgang naar de galop als je hulpen daarvoor niet duidelijk zijn. Het is hun manier om te vertellen dat ze je niet begrijpen of om hun frustratie naar jou toe te uiten! Als je zelf op je werk of op school erg onduidelijke of tegenstrijdige aanwijzingen krijgt, dan zul je dat zelf ook erg irritant vinden en mogelijk ook fouten maken in waar je mee bezig bent!

Dus als je paard moeite heeft met die overgang is het belangrijk dat je het voor hem zo gemakkelijk mogelijk maakt om het juiste antwoord te geven op jouw hulpen.

Neem bijvoorbeeld Carl Hester. Hij beveelt aan je zit een beetje te verlichten tijdens het rijden van een voorwaartse overgang op een onervaren paard, door iets naar voren te gaan zitten. Dit doe je door simpelweg je sleutelbeenderen iets naar voren te bewegen. Hij raadt dit aan omdat dit het voor het paard makkelijk maakt om aan te springen in galop en tijdens die overgang de rug wat op te tillen. Als je zwaar in het zadel blijft zitten, moet je paard zijn rug behoorlijk laten zakken voor hij de overgang kan maken.

Je wilt er voor zorgen dat je paard correct reageert op je beenhulpen. Als je moet drijven of zelfs schoppen om aan te galopperen, wordt het voor jezelf ook een stuk moeilijker om stil en op een gecontroleerde manier te blijven zitten als je de overgang vraagt. Als gevolg daarvan zal je paard mogelijk uit balans raken en uit frustratie gaan bokken, eenvoudigweg om op zijn hoeven te blijven staan.

Als dit bij jou het probleem is, is het nodig om te werken aan je hulpen en de reactie daarop. Zorg dat het in orde is in stap en draf, voordat je aan galop gaat denken. Je kunt ook een stemhulp gebruiken of een klein tikje met de zweep om je paard te helpen om te begrijpen wat je van hem vraagt.

En uiteraard, wees er zeker van dat je niet per ongeluk te veel druk op je teugels hebt als je galop vraagt. Sommige ruiters zoeken balans met hun handen of nemen wat meer druk op de teugels omdat zij gespannen zijn of willen anticiperen op het bokken. Voor een gevoelig paard kan dit genoeg zijn om het bokken juist uit te lokken, door de tegenstrijdige hulpen. Je vraagt het dier om te galopperen, maar je smeekt ze tegelijkertijd om te stoppen!

3. Je paard kan niet soepel aanspringen in galop
Het is niet ongewoon bij jonge paarden dat zij bokken bij het aanspringen in galop. Dit komt meestal omdat zij hun balans verliezen bij het maken van de overgang.

Zij voelen zich uit balans en onzeker en kunnen bokken omdat ze nerveus zijn of uit zelfbescherming – voor hen is bokken beter dan vallen. Als je zelf van een heuvel af rent en je balans begint te verliezen, zul je je armen wijd uitsteken, een klein huppeltje maken of een pasje missen om je balans weer te vinden. Bij het paard is dat zo ongeveer hetzelfde en dan met name bij de paarden die de neiging hebben om in galop op de voorhand te lopen.

Uiteraard zal een jong of groen paard uiteindelijk wel zonder problemen kunnen aanspringen in galop. Er zijn ook veel paarden die bokken omdat zij de lichamelijke kracht en coördinatie missen die nodig is voor de overgang. In sommige gevallen kun je dat vergelijken met een peuter die je vraagt om te gaan hordenlopen. Een paard kan bijvoorbeeld lang of juist groot zijn, niet sterk genoeg, onervaren onder het zadel, of te maken hebben met problemen in zijn bouw.

Als je paard fysiek moeite heeft met de overgang omdat hij nog niet genoeg ontwikkeld of getraind is, dan zijn geduld, tijd en opleiding de enige juiste oplossingen. Vele paarden zoals deze zullen het makkelijker vinden om deze overgang tijdens een buitenrit, op paden waar ze zich niet opgesloten voelen en geen bochten hoeven te galopperen. Dat is ook een prima omgeving om ze de overgang te leren zonder ze gelijk te overrompelen. Het is ook het beste om de galop kort te houden, zo groeit het zelfvertrouwen van je paard en krijgt hij de kans om de overgang wat vaker te oefenen.

Daarbij komt nog dat het werken aan het ritme, de soepelheid en de aanleuning in stap en draf kan helpen om op een natuurlijke manier de galop te verbeteren. Als je paard beide kanten op kan buigen, soepel is in de lengtebuiging en zichzelf goed kan dragen, kan dat ook helpen om de overgang naar de galop te maken. Dit door af te zetten vanuit de achterhand en de schouders wat op te tillen, dit in plaats van op de voorhand te vallen of naar binnen of buiten te vallen.

Bedenk wel dat het verbeteren van de soepelheid en de aanleuning een proces is dat veel tijd kost. Hierbij is de hulp van een ervaren instructeur zeker vereist.



Laatst bijgewerkt door JPitty op 05-06-22 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Tekst aangepast.

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-22 17:01 



 
Profiel   

Gewoon uit interesse; ik zie de laatste tijd nieuwsberichten die eigenlijk gewoon een topic zijn/ een verhaal over een paardgerelateerd onderwerp. Waarom staat dit als nieuwsbericht vermeld?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-22 18:55 



 
Profiel   

Interessante vraag har166. Dit heeft te maken met de nieuwe koers die de NR is ingeslagen. Wij willen het nieuws op Bokt kwalitatief naar een wat hoger plan tillen. Dus niet meer lukraak alles posten om maar een vol VN te hebben, maar echt kritisch kijken naar wat we wel en niet posten. Daarnaast hebben we de rubriek Achtergrondartikelen weer wat meer opgepakt. Deze was wat in de vergetelheid geraakt. Achtergrondartikelen zijn artikelen die wellicht niet meteen echt nieuws zijn, maar wel erg interessant voor de gebruikers van Bokt. Deze zijn te herkennen aan de tag [AG] in de titel van het bericht. Meer informatie over de nieuwe koers en de tagjes kun je ook vinden in het BBB van mei, dat staat op FZ: [FZ] [Dienstmededeling] BoktBeheerBulletin Mei 2022. Mocht je nog meer vragen hebben, stel deze gerust hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-22 19:33 



 
Profiel   

JPitty schreef
Interessante vraag har166. Dit heeft te maken met de nieuwe koers die de NR is ingeslagen. Wij willen het nieuws op Bokt kwalitatief naar een wat hoger plan tillen. Dus niet meer lukraak alles posten om maar een vol VN te hebben, maar echt kritisch kijken naar wat we wel en niet posten. Daarnaast hebben we de rubriek Achtergrondartikelen weer wat meer opgepakt. Deze was wat in de vergetelheid geraakt. Achtergrondartikelen zijn artikelen die wellicht niet meteen echt nieuws zijn, maar wel erg interessant voor de gebruikers van Bokt. Deze zijn te herkennen aan de tag [AG] in de titel van het bericht. Meer informatie over de nieuwe koers en de tagjes kun je ook vinden in het BBB van mei, dat staat op FZ: [FZ] [Dienstmededeling] BoktBeheerBulletin Mei 2022. Mocht je nog meer vragen hebben, stel deze gerust hoor!



Maar deze "nieuwsberichten" creëeren juist een heel amateuristisch pruts imago.

Komt niet over als nieuws..

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-22 19:40 



 
Profiel   

Is het dan niet handiger om dit type artikelen dan ook daadwerkelijk te plaatsen onder de kop ' achtergrond artikelen '?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-22 19:57 



 
Profiel   

Dat is een logische vraag har166. Maar onze ervaring leert dat ze daar door de gebruikers vaak over het hoofd gezien worden, terwijl ze wel interessant zijn. Daarom zetten we ze eerst een tijdje op VN en schuiven we ze later door naar het tabblad [AG] Achtergrondartikelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-22 20:00 



 
Profiel   

JPitty schreef
Dat is een logische vraag har166. Maar onze ervaring leert dat ze daar door de gebruikers vaak over het hoofd gezien worden, terwijl ze wel interessant zijn. Daarom zetten we ze eerst een tijdje op VN en schuiven we ze later door naar het tabblad [AG] Achtergrondartikelen.


Vinden jullie dat ze interessant zijn of vind het publiek ze interessant?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-22 20:18 



 
Profiel   

Mijn allereerste paard deed dit vlak na het zadelmak maken en mijn toenmalige instructeur loste dit heel creatief op. Hij gaf het paard ‘een draai om de oren’. Hij sloeg niet maar maakte met zijn hand een rondje om het oor heen. Het paard vond dit niet fijn en ging de bok associëren met de draai om zijn oor en stopte er dus mee.
Het werkte dus wel. Het is niet iets wat ik later opnieuw heb toegepast maar nu ik terugkijk zie ik wel de logica erin. Kwam geen zweep of straf aan te pas en hij stopte er vrij snel mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-22 20:24 



 
Profiel   

JPitty schreef
Dat is een logische vraag har166. Maar onze ervaring leert dat ze daar door de gebruikers vaak over het hoofd gezien worden, terwijl ze wel interessant zijn. Daarom zetten we ze eerst een tijdje op VN en schuiven we ze later door naar het tabblad [AG] Achtergrondartikelen.

En als je nou in de feed op de voorpagina een eigen kopje maakt voor de achtergrond-artikelen? Laat je de drie nieuwste een x aantal dagen staan en daarna ververs je ze met 3 nieuwe artikelen. Beetje hetzelfde als met Uitgelicht, maar dan niet dagelijks verversen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-22 20:25 



 
Profiel   

Absolem, beiden zijn hier van toepassing. Wij vinden ze interessant voor VN of AG en wij hebben gemerkt dat veel gebruikers dit ook interessant vinden. Wij zien dat deze berichten veel gelezen worden en er interessante discussies ontstaan in de VN topics. Vandaar onze keuze om deze wel te posten.

Hilary, ik ga deze suggestie even doorschuiven achter de schermen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-22 20:27 



 
Profiel   

Ik ben blij dat er regelmatig waardevolle paardeberichten op dit forum verschijnen. En wat mij betreft mag dit best op de voorpagina. Bokt is toch in de eerste plaats op paarden en ruiters gericht. Het biedt een mooi weerwerk aan de helaas te veel "bulshit" waarmee we hier soms worden overspoeld. Ongetwijfeld gaan op deze laatste regel weer negatieve reacties komen; maar wees gerust, ik scroll door :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-22 20:43 



 
Profiel   

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1530646 ... -te-rijden
Ik had deze gemeld bij de NR. Maar niet geplaatst. Ik vond m wel nieuwswaardig, maar misschien niet kwalitatief genoeg?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-22 20:48 



 
Profiel   

Babootje schreef
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1530646 ... -te-rijden
Ik had deze gemeld bij de NR. Maar niet geplaatst. Ik vond m wel nieuwswaardig, maar misschien niet kwalitatief genoeg?


Banjer @ [VN] Dronken vrouw wil te paard naar huis in plaats van lopend

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-22 20:51 



 
Profiel   

Selina schreef
Babootje schreef
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1530646 ... -te-rijden
Ik had deze gemeld bij de NR. Maar niet geplaatst. Ik vond m wel nieuwswaardig, maar misschien niet kwalitatief genoeg?


Banjer @ [VN] Dronken vrouw wil te paard naar huis in plaats van lopend


Dan heb ik m gemist. :D Meestal krijg ik een berichtje terug als het nieuws is geplaatst maar in dit geval niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-22 21:00 



 
Profiel   

Babootje, het klopt dat je deze gemeld had bij ons. Wij hebben deze van meerdere gebruikers ontvangen en van meerdere bronnen. Helaas mochten wij van geen enkele bron het volledige bericht overnemen, wij hadden geen toestemmingen daarvoor. Daarom hebben wij hem herschreven en alsnog gepost op VN: [VN] Dronken vrouw wil te paard naar huis in plaats van lopend. Wij proberen met elke nieuwstip iets te doen. Dat je geen berichtje terug hebt gehad is wel slordig, dat ga ik nog even onder de aandacht brengen binnen de NR.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-22 21:01 



 
Profiel   

We hebben het nagekeken Babootje. Je hebt op 23 mei een tip ingezonden waar we heel blij mee waren en op 24 mei hebben we je een bericht terug gestuurd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-22 21:36 



 
Profiel   

Ik vind dit soort achtergrond artikelen juist altijd wel leuk en lees ze graag. Dus ik zou zeggen: ga er vooral mee door!
Onder welk kopje ze staan maakt mij niet uit. Ik vind het zelf wel handig dat ze op de homepage staan, zo zie ik ze tenminste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-22 21:45 



 
Profiel   

Firelight schreef
We hebben het nagekeken Babootje. Je hebt op 23 mei een tip ingezonden waar we heel blij mee waren en op 24 mei hebben we je een bericht terug gestuurd.


Sorry, dat bericht heb ik echt niet ontvangen. Ik kan je wel een fotootje van mn inbox sturen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-22 21:53 



 
Profiel   

We hebben je mail beantwoord via de email en niet via pb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-22 22:01 



 
Profiel   

Babootje, zou het kunnen dat die ergens in een spambox terecht is gekomen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-22 22:04 



 
Profiel   

Ik vind deze nieuwe serie een leuk initiatief en een aanwinst :j
Als ze niet op de de voorpagina hadden gestaan had ik ze waarschijnlijk gemist.

Echt boeiend paardennieuws is er gewoon heel weinig, tot bijna niet (logisch), dus om nou te stellen dat het de nieuws site overschaduwd vind ik persoonlijk een beetje overdreven, maar wellicht is een subkopje overzichtelijker (achtergrond informatie of zo).

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-22 08:06 



 
Profiel   

Ik denk ook wel dat dit nuttig is, komt toch redelijk vaak voor en juist ook de discussies die uit dit soort berichten kan voorkomen kan leerzaam zijn denk ik.

Mijn ervaring met bokken bij het aanspringen in galop is dat het vaak vrij eenvoudig op te lossen is door ze vanuit een wat snellere draf in de galop te laten vallen als ware. (mits fysiek oke natuurlijk) Vaak zijn ze net niet voorwaarts genoeg dat ze kunnen bokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-22 08:44 



 
Profiel   

Bij jonge paarden die erg slap of erg kort zijn in de rug kan je soms ook het zadel achter iets zachter te vullen als er problemen zijn met galop.
Vaak brengen die de rug in de overgang overdreven omhoog en als het zadel op stand en in draf perfect recht ligt, blokkeert het dan echter het aangalopperen. Je ziet dan vaak ook dat het zadel dan op de schouders geduwd wordt. Bij extreme gevallen helpt dan een zadel met een leren boom (of boomloos, maar dat wil natuurlijk niet iedereen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-22 08:52 



 
Profiel   

Ook een goede tip! Inderdaad willen sommige paarden de rug in de overgang nog erg omhoog gooien als ze balans missen of een grote galop hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-22 08:55 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Ik vind deze nieuwe serie een leuk initiatief en een aanwinst :j
Als ze niet op de de voorpagina hadden gestaan had ik ze waarschijnlijk gemist.

Echt boeiend paardennieuws is er gewoon heel weinig, tot bijna niet (logisch), dus om nou te stellen dat het de nieuws site overschaduwd vind ik persoonlijk een beetje overdreven, maar wellicht is een subkopje overzichtelijker (achtergrond informatie of zo).


Dat is leuk om te horen. :j Het is geen nieuws maar wel leesmateriaal waar idd leuke, leerzame en interessante discussies uit kunnen komen.

Dat Edward Gal een pauze neemt kan je op meerdere sites ook wel lezen maar we willen meer informatieve dingen posten en community nieuws. Dat laatste kost helaas veel meer tijd.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-22 09:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen