Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[AG] Je paard bokt bij het aangalopperen, wat nu?

 
Profiel   

JPitty schreef
Babootje, zou het kunnen dat die ergens in een spambox terecht is gekomen?


Klopt inderdaad :D
Normaal krijg ik idd een PBtje als ik een nieuwsbericht heb doorgegeven. Het mailadres dat aan bokt is gekoppeld kijk ik niet vaak in. Er gaat voornamelijk spam, reclame en dat soort zaken heen. Zo blijft mn zakelijke mailadres lekker "schoon". Dus het kan goed dat ik het bericht heb gemist, excuus. :o
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-22 10:48 



 
Profiel   

Maar om even bij het topic onderwerp te blijven. Leuk om zo een discussie op te starten.

Wat ik nog kan toevoegen aan de reactie is dat "hand been coördinatie" bij de ruiter nog niet voldoende kan zijn afgestemd.
Of dat de ruiter bij een vlug/sensibel paard te grote hulpen geeft.
In beide gevallen kan dat een protestbok opleveren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-22 10:53 



 
Profiel   

Ik vind dit soort artikelen ook leuk, geeft weer een extra duwtje om een (hopelijk) productieve discussie met elkaar te starten. Zo lees ik al een paar tips (bv Babootje hierboven en SuzF) waar ik nog niet eerder aan gedacht heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-22 11:07 



 
Profiel   

Ik vind het ook een leuke aanvulling. :j Niet allemaal even boeiend, maar dat houd je altijd. Maar ik lees ze altijd als ik ze tegen kom, wat ik bij normale nieuwsberichten niet doe

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-22 11:39 



 
Profiel   

Babootje schreef
Wat ik nog kan toevoegen aan de reactie is dat "hand been coördinatie" bij de ruiter nog niet voldoende kan zijn afgestemd.
Of dat de ruiter bij een vlug/sensibel paard te grote hulpen geeft.
In beide gevallen kan dat een protestbok opleveren.


Aanvullend daarop: met je bovenbeen klemmen op een snel beledigd/niet vergevingsgezind paard kan tot serieuze rodeobokken leiden :D

Ook een leuke, een subtop opgeleid paard dat geleerd heeft om enkel op het buiten been aan te gallopperen op een manege zetten waar ruiters met het binnenbeen zitten te schoppen, dat geeft geniaal spectaculaire reacties :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-22 11:52 



 
Profiel   

Haha ja, of als een ruiter terugwerkt met de binnenhand blokkeren ze het binnen achterbeen waardoor het paard ook niet goed aan kan springen wat resulteert in of overkruist aangalloperen of een bok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-22 12:17 



 
Profiel   

Of spanning / frisheid. := Ik had er 1 die als hij fris was zich keurig gedroeg in stap en draf, wat vlug en enthousiast, maar braaf, maar wel wat op ging bouwen ofzo. 1e keer aangaloperen kon wel ineens met flinke sprong / bok gaan en vervolgens lekker briesend doorgaan. Daar pakte ik eigenlijk na instappen meteen stuk galop in verlichte zit mee op zo'n dag. Dan was er niks meer aan de hand :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-22 20:24 



 
Profiel   

Haha, sommige paarden bokken zichzelf ook los..is het de eerste keer een flinke bok en daarna zijn ze lekker los. Ik vind het altijd wel grappig als ze dat doen uit joligheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 07:27 



 
Profiel   

Die bokken voelen ook anders. Soepeler ofzo? Dat is tenminste mijn ervaring, joligheid is ander gevoel dan pijn of stress/frustratie

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 07:28 



 
Profiel   

Ik ben nog altijd onder de indruk van een stalruiter die een jonge hengst met stalmoed reed die na wat losstappen ongeveer 2 rondjes met de kop omlaag rondbokte terwijl de amazone ondertussen tijdens die bokactie gewoon een gesprek voerde met iemand anders in de bak :+


Laatst bijgewerkt door Sizzle op 07-06-22 07:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 07:34 



 
Profiel   

Ja heel anders, ben ik het mee eens..verschil is ook gewoon een blij en soepel paard versus een paard met spanning/ strak..die vaak ook al andere galopproblemen heeft.

Een scheef SI gewricht kan trouwens ook voor problemen zorgen met aanspringen in galop. Dan is het meestal op de ene hand erger dan op de andere hand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 07:34 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Ik ben nog altijd onder de indruk van een staruiter die een jonge hengst met stalmoed reed die na wat losstappen ongeveer 2 rondjes met de kop omlaag rondbokte terwijl de amazone ondertussen gewoon een gesprek voerde met iemand anders in de bak :+


Haha ja als je genoeg lijm aan je kont hebt en het paard en de beweging kent... :+ ik zie ook weleens filmpjes voorbij komen tegenwoordig waarbij ik onder de indruk ben dat ruiters blijven zitten. :o Zeker als het hele rodeosessies worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 07:36 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Sizzle schreef
Ik ben nog altijd onder de indruk van een staruiter die een jonge hengst met stalmoed reed die na wat losstappen ongeveer 2 rondjes met de kop omlaag rondbokte terwijl de amazone ondertussen gewoon een gesprek voerde met iemand anders in de bak :+


Haha ja als je genoeg lijm aan je kont hebt en het paard en de beweging kent... :+ ik zie ook weleens filmpjes voorbij komen tegenwoordig waarbij ik onder de indruk ben dat ruiters blijven zitten. :o Zeker als het hele rodeosessies worden.


Het zou toch wel fijn zijn als het ze wordt afgeleerd :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 08:38 



 
Profiel   

Springruiters, die kijken niet op een bokje meer of minder :D

Ik vind het eerder jammer dat het dier stalmoed heeft, maar dat is een andere discussie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 09:17 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Springruiters, die kijken niet op een bokje meer of minder :D

Ik vind het eerder jammer dat het dier stalmoed heeft, maar dat is een andere discussie.


Eens v.w.b. stalmoed.
Een bokje meer of minder uit joligheid is ook niet erg, maar rodeobokken is echt fout gedrag en zou ik er wel uit willen hebben. Stalmoed is daarvan meestal niet de oorzaak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 09:33 



 
Profiel   

Tja, in dit geval dus wel.
Je weet wel, jonge beesten op een internationaal presterende stal die in no-time competitie klaar moeten zijn en hun buitenlucht in de stapmolen snuiven. Meestal gaat het vanzelf weg als de hoeveelheid werk meer wordt. Niet mijn manier zullen we maar zeggen maar ik blijf het indrukwekkend vinden hoe zadelvast die dames zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 09:40 



 
Profiel   

Hmja, ben zelf weleens gelanceerd door zo'n rodeosessie wat idd de schuld van mijn collega was want die had de paarden in het weekend niet naar buiten gedaan en was dat even vergeten te vertellen. Dat kan ik zo'n dier niet kwalijk nemen. Maar ook weleens rodeosessies gehad door paarden met pijn, kan ik ze ook niet kwalijk nemen maar geeft toch wel een ander gevoel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 13:42 



 
Profiel   

Mijn voormalig lease paard is dit gaan doen. Maanden geen problemen gehad, en ineens deed hij het. Paard van 16 jaar oud. Deed dit niet alleen bij mij. Ik gok dat het beestje pijn heeft...

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 13:53 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Maar ook weleens rodeosessies gehad door paarden met pijn, kan ik ze ook niet kwalijk nemen maar geeft toch wel een ander gevoel.


Mee eens, die zijn veel meer gericht bezig om je echt kwijt te raken (net als bij extreme singeldwang) of een bepaalde beweging te vermijden.
Stalmoed bokkers zijn meer met hun eigen hoofd bezig dan met jou.

Ik heb trouwens ook een paard gehad die geleerd had bij de vorige eigenaar dat bokken bij galop betekende: afstappen en naar stal/wei. Lang gedacht dat er misschien toch wat mee was tot een heldere stalgenoot opmerkte: als ze pijn in de rug had bokte ze echt niet zo mooi soepel goed uit te zitten boven de bakrand uit (ze sloeg horizontaal uit op de hoogte van spiegels). Nagevraagd bij oude eigenaar en die gaf toe inderdaad angstig te zijn geweest. Dat heb ik toen uiteindelijk inderdaad 1x fors doorgepakt en dat is nooit meer teruggekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 14:12 



 
Profiel   

Degen3 hier met singeldwang was totaal niet bezig met iemand eraf re krijgen. Die draaide zo door dat die niet eens door had dat er iemand op zat of af viel. Bleef ook door rodeoen als je viel := Is zo ook wel eens bijna door raam gesprongen, het was dat ik een enorme ruk aan de longeerlijn gaf en dat die terug op aarde kwam.

Maar dat was wel heel anders als pijn en ook als joligheid qua manier van bokken als hoe het aanvoelde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 15:20 



 
Profiel   

Ik heb een serieus flinke rug blessure gehad door een paard met singeldwang (niet mijn paard). Heeft daarna ook nog een flinke mentale impact gehad. Maar ik geef je gelijk inderdaad dat die in een waas zat die niet te doorbreken was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 15:27 



 
Profiel   

Ik aantal flinke klappers waaronder gebroken stuitje. Maar op alle jaren maar 4 of 5 keer eraf geklapt, waarvan de 1e 3 keer inn1e half jaar. Daarna kende ik de handleiding := maar was echt gevaarlijk, ja. Is helaas iemand anders ook wel eens achter gekomen, die geloofde nier dat het zo erg was, want hij liet het nooit meer zien. Die hield zich dus niet aan de handleiding en ging er echt lelijk vanaf...

Precies die waas. Heel sneu,maar ook echt gevaarlijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 15:36 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Tja, in dit geval dus wel.
Je weet wel, jonge beesten op een internationaal presterende stal die in no-time competitie klaar moeten zijn en hun buitenlucht in de stapmolen snuiven. Meestal gaat het vanzelf weg als de hoeveelheid werk meer wordt. Niet mijn manier zullen we maar zeggen maar ik blijf het indrukwekkend vinden hoe zadelvast die dames zijn.


Oke, dan denken we er hetzelfde over. Jonge beesten mogen best wel wat. Maar verder in de opleiding moet het wel klaar zijn.
Onze jonge ruin heeft eigenlijk nauwelijks gebokt; een beetje en soms ook wel een paar x achter elkaar.
Maar die is meer van het 90 of 360 graden om zijn as, of 5 meter naar binnen toe wegschieten omdat ie iets hoort of ziet wat jij niet hebt gezien. :D. Dan moet je ook vast zitten :j
Hij heeft het aardig afgeleerd inmiddels en we weten hoe we zn focus bij de ruiter moeten houden maar dat was in het begin wel even anders.
De bedoeling is, uiteindelijk, natuurlijk wel dat ze het afleren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 17:21 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Ik vind deze nieuwe serie een leuk initiatief en een aanwinst :j
Als ze niet op de de voorpagina hadden gestaan had ik ze waarschijnlijk gemist.

Echt boeiend paardennieuws is er gewoon heel weinig, tot bijna niet (logisch), dus om nou te stellen dat het de nieuws site overschaduwd vind ik persoonlijk een beetje overdreven, maar wellicht is een subkopje overzichtelijker (achtergrond informatie of zo).



Hier sluit ik me bij aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 19:10 



 
Profiel   

Absolem schreef
JPitty schreef
Dat is een logische vraag har166. Maar onze ervaring leert dat ze daar door de gebruikers vaak over het hoofd gezien worden, terwijl ze wel interessant zijn. Daarom zetten we ze eerst een tijdje op VN en schuiven we ze later door naar het tabblad [AG] Achtergrondartikelen.


Vinden jullie dat ze interessant zijn of vind het publiek ze interessant?


Jij schrijft het, ik dacht het. Alleen de lengte van dit verhaal al, geen nieuws feiten maar een ? verhaal. Ja wat is het eigenlijk, en door de lengte begin ik er al niet aan. Nieuws wordt het best gelezen als het kort en bondig is. Evt. kun je dan verwijzen naar een achtergrond artikel dat dieper ingaat op de materie.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-22 07:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen