Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

[AG] EOTRH, gebitsprobleem met grote gevolgen

 
Profiel   

KNHS.nl
Algemeen

[ img ]
Een paard van wie het gebit is aangetast door EOTRH.
Foto: bokker xXxXsasxXxX/ Bokt Wiki


EOTRH staat voor Equine Odontoclastic Tooth Resorption and Hypercementosis. Het is een hele vervelende en pijnlijke gebitsziekte waarbij de snijtanden van het paard worden aangetast. Doordat het bot oplost of woekert kunnen snijtanden los komen te zitten of zelfs uitvallen. Er is nog weinig bekend over deze aandoening. Er wordt veel onderzoek naar gedaan. Het komt doorgaans vaker voor bij paarden ouder dan 15 jaar en meer bij ruinen en hengsten dan bij merries.

Symptomen
Merk je dat je paard lastiger wordt met het hoofdstel omdoen? Of heeft hij meer moeite met het doorbijten van een appel of wortel? Laat het gebit van je paard dan controleren door een dierenarts of gebitsverzorger. Uiteraard hoef je je niet direct zorgen te maken dat je paard EOTRH heeft maar bij de volgende symptomen is de kans hierop wel aanwezig:

  • Je paard heeft moeite met eten
  • Je paard heeft een slechte adem
  • Je paard heeft meer tandsteen
  • Je paard kwijlt meer
  • Je paard heeft ontstoken tandvlees
  • Je paard heeft loszittende tanden of tanden die uitvallen

Behandeling
De oorzaak van EOTRH is helaas nog niet bekend. Het proces kan dus niet gestopt worden en dus is genezing ook niet mogelijk. Wel kun je je paard zo goed mogelijk ondersteunen. In de beginfase van de aandoening kun je het gebit van je paard regelmatig laten reinigen en kun je hem pijnstillers geven. Als de ziekte in een vergevorderd stadium is kan het nodig zijn de tanden te trekken.

Lees meer over EOTRH in dit artikel of op de Bokt Wiki pagina over EOTRH.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-22 19:02 



 
Profiel   

Ik kan alleen maar zeggen blijf echt regelmatig in die mond kijken! ben er zelf een paard mede door kwijtgeraakt die het in een mum van tijd ontwikkeld had in een vrij ernstige mate ondanks tandartsbezoek om het jaar. Het is een vreselijk pijnlijke ziekte. Paard liet weinig merken in het begin.

Overigens zijn er twee vormen, de hypercementose en de resorptie vorm en soms komen ze volgens mij gecombineerd voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 07:19 



 
Profiel   

Hier eentje die het ook heeft. Gelukkig nog in een beginstadium en hij lijkt er nog geen last van te hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 07:51 



 
Profiel   

Mijn paard heeft het ook.
Kreeg geweekte grasbrok, wat het juist erger maakte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 12:33 



 
Profiel   

Onze shet toonde nooit pijn en ging ook elk jaar netjes naar de tandarts en had nooit grote dingen.

In 2015 toonde hij koliekerig en is ook zo behandeld. Na 2 dagen in Utrecht terecht gekomen en daar had dr Sloet dienst die hem bekeek en meteen de EOTRH herkende. Er was door een collega van haar net een stuk over geschreven voor een vakblad.

Zijn tanden zijn in 1 keer verwijdert. Zou staande gebeuren, maar lukte niet, dus is onder narcose gedaan. 's Avonds nog suf, maar wilde wel al wat eten.
Volgende dag mee naar huis en had van alles gehaald, maar hij wilde gewoon hooi eten. En met buiten lopen, dook hij gelijk naar het gras om te grazen, dus dat kon ook gewoon.

Door de jaren heen kreeg hij ook problemen met de kiezen. De 1 na de ander was rot, brak etc. Toch bleef hij altijd goed eten.
Na het verwijderen van een paar kiezen een hoekje voor hem afgezet waar hij onderdoor kon naar een bak SP, maar die was niet aangeraakt.

We hebben de shet 21jr gehad. Hij is nog nooit hb geweest en altijd gezond. de laatste jaren kreeg hij wel vage klachten en vorig jaar is hij ingeslapen.

Ze weten nog heel weinig en ik vind het lastig dat er soms mensen komen met beweringen die niet kloppen of iig nog niet bevestigd zijn. Zoals gebitsverzorgers die beweringen doen hoe het ontstaat of supplementen die het zouden voorkomen of verhelpen/verzachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 12:43 



 
Profiel   

Ja die van mij kreeg ook problemen met de kiezen, werd steeds erger terwijl dit paard daarvoor altijd werd geprezen om zijn mooie gebit. Het was een kribbebijter, de DA dacht dat dit de oorzaak kon zijn maar zelf weet ik het niet. Paard was ook koliekgevoelig en altijd last van de darmen..en darmen linken ze ook aan immuunsysteem. Ijslanders schijnen er helemaal gevoelig voor te zijn, dat vind ik dan ook wel apart hoe dat zo kan komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 13:38 



 
Profiel   

Voor mij is één ding duidelijk, als hij pijn krijgt, is het over. Mijn paard is 21 en heeft al de nodige issues intussen: astma met verminderde longfunctie, cornage, gevoelig op de darmen, hoogstwaarschijnlijk ook slijtage in de kogels achter want gaan liggen en opstaan bij rollen wordt ook een dingetje (laat zich het laatste stukje gewoon omvallen en moet zijn voorbenen er goed onder zetten om weer overeind te komen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 14:18 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ja die van mij kreeg ook problemen met de kiezen, werd steeds erger terwijl dit paard daarvoor altijd werd geprezen om zijn mooie gebit. Het was een kribbebijter, de DA dacht dat dit de oorzaak kon zijn maar zelf weet ik het niet. Paard was ook koliekgevoelig en altijd last van de darmen..en darmen linken ze ook aan immuunsysteem. Ijslanders schijnen er helemaal gevoelig voor te zijn, dat vind ik dan ook wel apart hoe dat zo kan komen.


Dat had onze shet allemaal niet. Geen gezondheidsproblemen, nooit hb geweest, fit. Wat op koliek leek was de eerste keer en ik denk een combinatie van dingen. Toen misschien niet goed gekauwd, toch al even pijn etc.

Toen in 2015 werd weer gezegd dat het vaker bij ruinen zou voorkomen.....

Wat ik wel jammer vind is dat men er zo weinig over weet. En ik hoor ook regelmatig wel dat mensen er als een berg tegenop zien als de tanden eruit moeten, terwijl het in de praktijk echt meevalt in de meeste gevallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 15:33 



 
Profiel   

Ik kom letterlijk net thuis van de kliniek.
In 2019 1 tand laten trekken en vandaag 3 stuks.
Meneer ging thuis gelijk hooi eten.
Voor 4 dagen medicatie mee en spoelmiddel.
Niet hb, niet koliek gevoelig wel cushing maar dat hangt in dit geval niet samen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 18:49 



 
Profiel   

Lastig he, om er achter te komen waar het dan wel mee samen hangt. Zeker als een paard geen andere gezondheidsproblemen er bij heeft/ had. Misschien staat het ook allemaal wel los van elkaar, ik hoop dat er meer onderzoek naar gedaan gaat worden. Die van mij was ook een ruin..

Karijn: ik snap het..ergers moet je een grens trekken..mijne had ook meerdere issues en de EOTRH waar hij steeds meer pijn aan kreeg. Achteraf had ik wel gewild dat ik wist wat ik er nu over weet. Ook wbt het trekken van de tanden etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-22 08:57 



 
Profiel   

Er is nog zo weinig over bekend ja maar voortschrijdend inzicht en meerdere alternatieven om een paard op gewicht te houden zijn er wel. Ik probeer wel realistisch te blijven.

Toen de diagnose astma werd gesteld (2018) stelden ze voor om hem twee weken in Utrecht in een sauna te zetten zodat hij van al dat slijm af kon komen. Hij was er toen niet best aan toe. Maar, de schade aan de longen was er ook al en dus zou hij al niet meer gereden kunnen worden. Alternatief was dus thuis 24/7 buiten zetten. Hooi nat et cetera. Qua kosten veel beter te beheersen. Dat hebben we gedaan en hij is nagenoeg al sinds 2019 hoest en slijmvrij. Dat vond ik al een enorme winst. Dus nu mag hij lekker buiten kuieren met zijn vriendje. En hij doet naar omstandigheden prima. Happy, vrolijk, rent nog als een dolle rond. Met beperkingen aan zijn lijf maar in zijn geest is het nog een jonge god. In rust ademt hij goed dus dat is voor mij het ijkpunt om alles in de gaten te houden.

De tandarts komt binnen nu en twee weken weer voor controle. Dan bekijken we hoe het ervoor staat. Een tand of kies trekken vind ik niet bezwaarlijk maar als het om meerdere kiezen en tanden zou gaan, ga ik wel serieus nadenken. Zeker met zijn darmproblemen in gedachten. Want hem op gewicht houden is al wel een ding en als zijn kwaliteit van leven daardoor zou afnemen, tja, wat dan? Zoveel alternatieven van ruwvoer kan ik hem niet bieden ivm zijn darmen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-22 10:47 



 
Profiel   

Elisa2, het is heel vervelend dat ze nog zo weinig weten. We stonden toen nog in pension en er gingen gelijk verhalen de rondte. Niet mijn probleem, want ik had de shet al heel lang en wist dat het niet klopte. Maar het zou fijn zijn als we wel weten hoe het komt en evt te voorkomen is.

Karijn, als een paard meerdere dingen mankeert is dat een afweging. Maar zoals bij onze shet gingen alle snijtanden er in 1 keer uit en heeft daar geen last van gehad.

De kiezen begonnen later en gingen per stuk of laatste keer 2 tegelijk. Hij kon nog goed eten, maar het werd lastiger om hem goed op gewicht te houden. Gelukkig aan huis en konden hem meerdere keren bijvoeren.
Maar toen hij wat ging mankeren gestopt en er geen lange lijdensweg van gemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-22 11:09 



 
Profiel   

Hier helaas ervaring en ook een opmerking; hoewel het vaak bij oude paarden voorkomt, kan het zeker ook bij jongere dieren.
Mijn paard had geen predispositie wat betreft ras en/of leeftijd (draver, 13 jaar), maar is onlangs toch gediagnosticeerd met EOTRH. Jaarlijkse tandartsbehandelingen, verder goed gebit en nooit gekke dingen. Enige symptoom, maar voor mij reden genoeg, was moeite met het doorbijten van hard voedsel. Wortels kauwen ging prima, maar afbijten met voortanden was een probleem. Zo ‘klein’ kunnen de signalen dus zijn. Wordt misschien niet eens opgemerkt als een paard nooit wortels/appels uit de hand gevoerd krijgt.
In een vroeg stadium is het ook vrijwel uitsluitend vast te stellen met röntgenfoto’s.
Van het trekken van twee tanden overigens geen centje pijn. Nachtje op kliniek, stond na de ingreep direct weer te eten. Gelukkig hoor je dat heel vaak :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-22 11:53 



 
Profiel   

Ja ik denk ook dat het zich eerder ontwikkeld dan er symptomen zijn, bij die van mij is het toen razendsnel gegaan maar die had de hypercementose vorm en wellicht is dat ook gewoon niet opgemerkt bij de tandarts..geen idee. En zou oud was hij ook niet (15/16). Het eerste wat ik zag was tandsteen, maar ik kende EOTRH niet en legde geen link.

Ja Superpony, ik hoop echt dat er meer onderzoek naar gedaan wordt. En ik snap ook de afweging van geen lijdensweg maken als er meerdere problemen bij komen.

En Karijn, jouw afwegingen snap ik ook helemaal..ik zat met een zelfde soort iets. Mijn paard moest lopen vanwege zijn gevoelige spijsvertering en koliekgevoeligheid, hij kreeg naast de EOTHR artrose waardoor het lopen niet meer goed kon ondanks pijnstilling. Zonder tanden en niet kunnen lopen zou de kans op een naar einde door koliek enorm kunnen vergroten, dat wilde ik hem niet aan doen. Maar sjonge..wat een moeilijke en vreselijke afwegingen allemaal zeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-22 12:42 



 
Profiel   

Dat! Hoe ervaren je ook bent, soms hebben mensen nog steeds niet van EOTRH gehoord en dus wordt het slecht of laat herkend. Als je dus al in de fase van zichtbaar zit.

Ik vind het erger dat onze shet pas nog naar de tandarts ( tevens veearts ) is geweest en niks is opgevallen. Waar in Utrecht hij vol fistels zat.
En ik had toen ook nog gebits foto's gemaakt omdat we twijfelden over zijn leeftijd en wilden vergelijken. Er was toen gewoon niks opgevallen, slechts enkele maanden eerder.

Maar daar tegenover beginnen sommigen er nu ook wel snel over. Mijn oudere ruin heeft wat terugtrekkend tandvlees en werd ook snel EOTRH genoemd, terwijl hij verder 0,0 symptomen heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-22 13:15 



 
Profiel   

Nouja wel beter te snel dan te laat denk ik! dat is in ieder geval een stap vooruit qua bewustwording. Vind het wel erg als er gewoon niets opgevallen is op gebitsfoto's..zoiets zou eigenlijk niet mogen kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-22 13:24 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Nouja wel beter te snel dan te laat denk ik! dat is in ieder geval een stap vooruit qua bewustwording. Vind het wel erg als er gewoon niets opgevallen is op gebitsfoto's..zoiets zou eigenlijk niet mogen kunnen.


Ja, maar er worden nu ook supplementen op de markt gebracht en dus is het weer iets om aan te verdienen....

Er zijn geen foto's gemaakt die keer. Gebitten werden gewoon gedaan en ik heb foto's gemaakt van de tanden zelf om leeftijd proberen te achterhalen. Was toen wel al flink senior, dus is het soms lastig en leeftijd leek niet te kloppen.

Bewustwording is goed, maar lees ook veel angst als het wordt bevestigt. Mensen die al snel roepen dat een paard geen leven heeft zonder tanden bijv en het gelijk einde verhaal is altijd.

Daarom is meer info wel echt belangrijk. Dat mensen niet wijzen met beweringen die niet kloppen. Zeker bij een shetlander; hij zal wel nooit naar de tandarts zijn geweest bijv. Hij ging echt elk jaar en had maar minimaal onderhoud nodig. Had juist mooi gebit.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-22 13:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen